Kozak71 Opublikowano 4 Października 2012 #1 Opublikowano 4 Października 2012 (edytowane) Witajcie. Planuje jakos poprawic sprawnosc mojego kotła tak aby komora spalania byla lepiej ogrzana. Aktualnie palnik znajduje sie blisko sciany (na rysunku na czerwono - kwadrat) i ogrzewa glownie jedna sciane. Mysle czy nie dolozyc jakiegos zeliwa/szamotu tak aby skierować płomień na środek komory spalania (czerwona kreska na rysunku) Pytanie czy to coś da ? aktualnie duzo ciepla idzie w komin, jak zmniejsze nadmuch to kociol wolno sie dogrzewa, mysle dolozyc jeszcze klape na czopuchu, mam juz zawirowywacze ale specjanie efektu nie widac... Generalnie piec wolno sie nagrzewa i slabo trzyma, jak rozpale na dodatkowym ruszcie na calej powierzchni to momentalnie jest goraco i ładnie trzyma, ale wydaje mi sie ze aktualne palenisko jest troche zle rozmieszczone. Edytowane 4 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
kociołsam Opublikowano 4 Października 2012 #2 Opublikowano 4 Października 2012 (edytowane) Nie za wiele tu się wskora ten kocioł - marketowy wyrób wymiennik - górny -półki Raczej dolnej półki [sklepowej] Bardzo mała sprawność trzeba często czyścić aby sprawność była wysoka , trzymać się w miare niskiej temp a by w komin jak naj mniej szło ale za ciepło to w mrozy nie będzie ciepły raczej komin będzie od strat. Ot Taka to konstrukcja mało materiału , mało roboty przy nim cena niska i sprawność takze :wacko: znajomy też miał taki to na 1 piętrze komin gorący jak w saunie był . Po 2 zimach zdał go na żyletki kup termotr zmierz temp w czopuchu Pewnie będzie 400C jak nic Kup żarobeton zrob deflektot jak najwiekszy i najgrubszy jaki przejdzie przez furtke i powieś go nad palnikiem o ile masz miejsce tak aby spaliny nie biegły w kanał troche pomoże ale cudów niema. codo klapki na czopuchu to grozi śmiercią Edytowane 4 Października 2012 przez kociołsam Cytuj
czp01 Opublikowano 5 Października 2012 #3 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) Aby obniżyć straty kominowe to ja sobie dorobiłem takie ogniwo grzewcze http://www.czp.pl/kociol/ które odzyskuje mi trochę ciepła ze spalin :) a tu znajomy z forum dorobił sobie podobne ogniwo na podstawie moich szkicy http://czp.pl/kociol/ogniwo_na_powrocie/ ale podłączył go tak że dogrzewa mu powrót a ja dogrzewa zasilanie :) Można też spotkać w sprzedaży takie różne gotowe ogniwa odzyskujące ciepło ze spalin a montowane na wylocie spalin z kotła wystarczy poszukać w internecie :) Edytowane 5 Października 2012 przez czp01 Cytuj
TIMON120777 Opublikowano 5 Października 2012 #4 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) możesz też zastosować na te półki poziome zawirowywacze które sam zrobisz- przyspieszą i zakręcą spalinami co spowoduje wzrost sprawności Edytowane 5 Października 2012 przez TIMON120777 Cytuj
Kozak71 Opublikowano 5 Października 2012 Autor #5 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) Zawirowywacze mam, tylko pionowe. doloze moze jeszcze poziome. No komin jest mega gorący. ale klapke na czopuchu myslalem max przyslonic w 30%, napewno troche to zatrzyma spaliny w sordku. Zeszlej zimy jak bylo -20 na dworze to w domu spokojnie trzymalem 23 stopnie, takze zle nie bylo, z tym ze duzo wegla brał, 70kg na 2 dni. (dom ogrzewany 1 zime, 165m2.) A ten deflektor jak powiesic ? spawac w srodku ? Edytowane 5 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 5 Października 2012 #6 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) Kozak71 ja bym Ci zaproponował takie rozwiązanie. Specjalnie nie będę objaśniał dlaczego tak to zaproponowałem, bo uważam, że jak coś będziesz przerabiał w kotle to musisz przynajmniej w ogólnym zarysie to rozumieć. Podpowiem nieco abyś zbytnio nie błądził, poszukaj informacji na temat pieców murowanych Kuzniecowa (Kuznetsovs , ????????) i zapoznaj się z pojęciem "DZWONA". Oczywiście musisz także zaznajomić się z pojęciem wymiany energii, w którym momencie najlepiej pozyskiwać ją na drodze promieniowania, a w którym w sposób konwekcyjny. Edytowane 5 Października 2012 przez Andrzej_M_ Cytuj
Kozak71 Opublikowano 5 Października 2012 Autor #7 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) CZyli generlanie chodzi o zatrzymanie ciepła w kotle, tak ? Żeby zbyt szybko nie "uciekało" kominem tylko oddało to wodzie ? ;) dobrze rozumuje ? pojecia dzwona nie moge cos namierzyc w necie :/ Troche zle narysowalem palenisko, jest ono po drugiej stronie, na zalaczonym obrazku jes teraz prawidłowo. Dodam ze podczas palenia ogien idzie pionowo tylko wzdul sciany przy ktorej jest palenisko/podajnik... W prawym rysunku dodalem jeszcze jedna polke grzejna/wodna. jest ona w poprzek pieca poprowadzona. Edytowane 5 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 5 Października 2012 #8 Opublikowano 5 Października 2012 ,,,, Troche zle narysowalem palenisko, jest ono po drugiej stronie, na zalaczonym obrazku jes teraz prawidłowo. ,,, To jeszcze dorysuj drzwiczki. Postaraj się aby to wyszło w miarę proporcjonalnie. Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 5 Października 2012 #9 Opublikowano 5 Października 2012 CZyli generlanie chodzi o zatrzymanie ciepła w kotle, tak ? Żeby zbyt szybko nie "uciekało" kominem tylko oddało to wodzie ? ;) dobrze rozumuje ? / ,,,, Mnie strofują za nieprecyzyjne wypowiedzi, więc pozwolę sobie i Ciebie poprawić. Twoim zadaniem nie jest zatrzymanie energii w kotle, ale wręcz przeciwnie, wytworzoną energię w procesie spalania należy przekazać najefektywniej poprzez wymianę energii na drodze promieniowania, konwekcji i przewodzenia, wodzie, która jest pośrednikiem w dalszym przekazywaniu energii do pomieszczeń. ,,,, pojecia dzwona nie moge cos namierzyc w necie :/ ,,,, "www.stove.ru/index.php?lng=1&rs=124" Cytuj
Kozak71 Opublikowano 5 Października 2012 Autor #10 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) Drzwiczki zaznaczylem na zielono, od dolu wyczystka, pozniej otwór na palenisko, nastepnie gorne drzwiczki i na koncu wyczystka pólek grzejnych. X zaznaczylem zawirowywacze. a moze dolozyc szamot (na rozowo) jak na drugim obrazku i jeszcze pare zaworowywaczy ? W poprzek pieca jest polka grzejna i na niej mam mozliwosc ustawic ceglu szamotowe, napewno zablokuja troche przeplyw, pod ta polka tez mam mozliwosc postawic szamot, bo jest tam polka na dodatkowy ruszt. Edytowane 5 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 5 Października 2012 #11 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) Kozak71 popraw jeszcze nieścisłości pomiędzy lewym szkicem a prawym. Ja dopiero po południu się odezwę. ps. Ale po tej poprawce szkiców, to znowu drzwiczek w kotle nie widać. Edytowane 5 Października 2012 przez Andrzej_M_ Cytuj
Kozak71 Opublikowano 5 Października 2012 Autor #12 Opublikowano 5 Października 2012 (edytowane) Porawione Ponizej widac jak ksztaltuje siepalenisko i gdzie idzzie glownie ogien. http://youtu.be/j2EL_RbIBW0 Edytowane 5 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
przemyslaw2ar Opublikowano 7 Października 2012 #13 Opublikowano 7 Października 2012 Emocje, emocje,emo..... Kol.@ kociolsam może i dobrze prawisz ale trochę też uogólniasz "nie wszyscy polacy to pijacy i nie wszyscy kradną samochody" w tym co opisujesz to nie jednostki są winne a cały system. Piszesz ze pracujesz w pensjonacie (nie wiem czy jako pracownik czy właściciel) ale założył bym się że jak ktoś lepiej Ci zapłaci to i lepszą obsługę otrzyma. do moderatora/admina: powyższe rozważania powinny trafić do innego bardziej słusznego tematu ;) Wracając do tematu kotła kol.@ Kozak to przede wszystkim tak jak wspomniał @kociolsam to trochę skromny ten płomień przez monitor wyczułem niedobór powietrza :) Drugie co rzuciło mi się w oczy to brak jakiegokolwiek deflektora czyli wszystko w komin. Proponował bym zrobienie półki z szamotu nad palnikiem na wys ok15cm zakończonej pionowym występem aby płomienie lizały tę półkę a występ zmusi je do zejścia w dół. Takie rozwiązanie podniesie nieco temperaturę spalana poprawiając sprawność palnika a dodatkowo zmusi spaliny do innej bardziej korzystnej drogi wymiany. Szamot dodatkowo po nagrzaniu będzie promiennikiem IR co wpłynie korzystnie na pracę kotła. Cytuj
Kozak71 Opublikowano 7 Października 2012 Autor #14 Opublikowano 7 Października 2012 No własnie kupilem pare cegieł szamotowych i sprobuje cos pokombinowac z deflektorem/polka nad plomieniem. Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 7 Października 2012 #15 Opublikowano 7 Października 2012 Kozak 71 gdybyś w tytule podał, że pragniesz poprawić sprawność kotła z palnikiem tłokowym, to bym nawet do posta nie zaglądnął. Akurat te palniki mnie nie interesują i problemy z ich eksploatacją. Ale jak już coś zacząłem pisać, to wypadało by dokończyć swoją myśl. Ja proponuje rozwiązanie komory spalania w formie kopuły zamkniętej u góry. Przegrody, które narysowałem mogą być z blachy, oczywiście zamocowane w taki sposób aby można było je szybko zdemontować. Przegroda (nr.2) powinna być nie niżej niż dolna granica płaszcza wodnego kotła (nr.3), ale z uwzględnieniem wysokości do jakiej będzie usypywany popiół w popielniku (spaliny muszą mieć swobodną drogę). Przy takiej koncepcji komory spalania, musimy pamiętać, że każde otwarcie drzwiczek spowoduje ujście spalin do kotłowni (na pewno nie jest to zgodne z bezpieczeństwem). W miejsce zawirowaczy proponuje wstawić coś co wypełniało by środek przeszczeni pomiędzy półkami wodnymi (na czas testów można wstawić nawet kawałki desek na nóżkach z gwoździ). Nie proponuje żadnych deflektorów, bo moim zdaniem w takiej postaci jak są powszechnie stosowane to nie robią nic dobrego, oprócz wymieszania spalin. Możesz podejrzeć kopułę zamocowaną na palniku jak ma kolega Vlad24. Cytuj
Kozak71 Opublikowano 7 Października 2012 Autor #16 Opublikowano 7 Października 2012 Na różowo zaznaczylem gdzie umiescilem szamot. Zauwazylem poprawe, piec szybciej sie dogrzewa i dluzej trzyma. Cytuj
Kozak71 Opublikowano 7 Października 2012 Autor #17 Opublikowano 7 Października 2012 (edytowane) Przyjarzalem sie troche jak wyglada u mnie spalanie, i na rysunku czerwona kreska zaznaczylem ktoredy ucieka dosłownie ogień, i stad pewnie goracy komin. Ciag jest mocny, myslalem czy nie zakryć tej dziury ( na szaro) szamotem ? Edytowane 7 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 7 Października 2012 #18 Opublikowano 7 Października 2012 Kozak71 mam wrażenie, że Ty dalej jesteś w przekonaniu o tym, że jak przymkniesz maksymalnie kocioł u jego wylotu, czyli w czopuchu to przestanie Ci uciekać ciepło z kotła. Ty nie masz zatrzymywać tego "ciepła" czyli wytworzonej energii w kotle, tylko ją sprawnie przejmować. A Ty zatykając prawie szczelnie cegłami szamotowymi przeszczeń pomiędzy pólkami wodnymi zrobiłeś wszystko aby tej energii sprawnie nie przejmować. Zobacz jak ja to nakreśliłem w mojej propozycji. Też jest miejsce na ujście spalin, ale działanie zupełnie inne. Cytuj
vernal Opublikowano 7 Października 2012 #19 Opublikowano 7 Października 2012 Kozak71 mam wrażenie, że Ty dalej jesteś w przekonaniu o tym, że jak przymkniesz maksymalnie kocioł u jego wylotu, czyli w czopuchu to przestanie Ci uciekać ciepło z kotła. Ale mi się to Andrzejku przydało. Bo muszę podnieść temp. spalin z racji zbyt wielkiego wymiennika do mocy palnika. I coś podobnego zrobię :D Pozdrawiam. Cytuj
Kozak71 Opublikowano 7 Października 2012 Autor #20 Opublikowano 7 Października 2012 (edytowane) Ok, nie zauwazylem wczesniej twojej wypowiedzi. A miedzy polkami to ma byc ustawione pionowo ? Czyli komora ma być cos na zasadzie dzwona ? Edytowane 7 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 7 Października 2012 #21 Opublikowano 7 Października 2012 ,,,, Bo muszę podnieść temp. spalin z racji zbyt wielkiego wymiennika do mocy palnika. ,,,, No właśnie, to jest świadome działanie w dążeniu do określonego celu. Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 7 Października 2012 #22 Opublikowano 7 Października 2012 ,,,, A miedzy polkami to ma byc ustawione pionowo ? ,,,, Pomiędzy półkami masz włożyć COŚ co wypełni Ci środek. Szczelina pomiędzy tym COŚ a ściankami półek będzie zależała od czystości spalin w Twoim kotle. Możesz startować z szczeliną 1 cm. Jak nie zarośnie zbyt szybko sadzami i nie zapcha się pyłem to zrób mniejszą. Im szybciej w tej części kotła spaliny będą się poruszały, tym więcej energii przejmiesz z spalin do wody. Cytuj
Kozak71 Opublikowano 7 Października 2012 Autor #23 Opublikowano 7 Października 2012 (edytowane) Czy to ma być coś takiego ? Szczeline chyba bede musial robić sporą, bo mam sporo sadzy i szybko zarasta. Edytowane 7 Października 2012 przez Kozak71 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 7 Października 2012 #24 Opublikowano 7 Października 2012 Tak to ma wyglądać. Tylko bardzo proszę, nie wykonuj tego tylko z takiego powodu, że ktoś tak doradził Ci na forum. Dużo lepsze rezultaty uzyskasz jak będziesz wiedział co czynisz. Kolega Sambor ostatnio bardzo ciekawą lekturę na forum wstawił. Jak przeczytasz trzy pierwsze części to być może, nawet z sadzami nie będziesz miał problemów. Cytuj
mariusz12148 Opublikowano 22 Października 2012 #25 Opublikowano 22 Października 2012 cześć kolega sambor to kto jestem tu nowy i też mam problem z sprawnością kotła .A przeczytać zawsze można Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.