Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, to mój pierwszy post na tym forum i zaznaczam że jestem zielony w temacie ogrzewania jako że od urodzenia aż do niedawna mieszkałem w bloku, więc słowo kotłownia było mi obce - no ale do rzeczy.

 

Troszkę się rozpiszę i może niektóre rzeczy będą nieistotne ale tak jak mówię jestem zielony więc wolę podać jak najwięcej informacji

 

 

Nie wiem czy to jest istotne ale napisze co mam w kotłowni,więc posiadam:

- Kocioł DEFRO AKM LUX 15kW tłokowiec

- zawór 4-ro dorogowy

- boiler Taurus WGJ-S DUO Fit 300l (Solarów jeszcze nie ma i narazie nie będzie)

 

Założeniem był montaż solarów ale finanse nie pozwalają więc mam mały problem, gdyż latem do ogrzania wody muszę używać pieca a bojler duży. Przetestowałem już opcje pracy pieca w trybie auto, czyli rozpalam, ustawiam temp CWU i przy mojej wiedzu na temat konfiguracji pieca 25kg ecogroszku starcza mi na 7dni ogrzewania wody.

 

Jednak jak narazie jest nas tylko 2 i zapotrzebowanie na wodę jest małe, więc zacząłem uskuteczniać następującą czynność - co 2 dni około godzi 18 rozpalam piec i zaczynam grzać wode w bojlerze. około godziny 20 woda osiąga temp. około 42'C, temp na piecu miedzy 55-60'C wygaszam piec, pracuję tylko pompa cWU. Następnie kąpiemy (pompa CWU pompuje wciąż ciepłą wodę z pieca) Ja około godz. 23 wył. pompę CWU. Wtedy temp na bojlerze to około 42-48'C. W ten sposób wystarczy ciepłej wody na następny dzień. Tą metodą 25kg ecogroszku starcza mi na 12 dni.

 

Teraz w sumię przechodzę do rzeczy - czy i jeśli tak to jak utrzymać temp. w bojlerze na dłużej, bez konieczności palenia w piecu non-stop??

 

Myślałem żeby nagrzać wodę w bojlerze do 60'C i odciąć dopływ wody do bojlera kiedy piec jest wył. Bo na moją logikę jak pobieram wode z bojlera to bojler sobie wodę uzupełnia, a jak piec nie grzeje to bojler dobiera zimną wodę ochładzając tą już nagrzaną.

 

tylko teraz jak odetnę dopływ wody to czy nie wytworzy się jakieś podciśnienie, albo coś się zapowietrzy lub będzie miało inny destruktywny wpływ na żywotność instalacji no i co jak zużyje te 300l wody to w ogóle woda z kranu nie poleci?

 

No i na koniec czy to w ogóle ma sens? Jestem otwarty na inne propozycję.

 

 

Z góry dziękuję za odpowiedź.

 

acha, odnośnie opału, gdyby pojawiło się pytanie w stylu czemu ecogroszek itp to mieszkam w domu od 3 miesięcy a ekogroszek dostałem wraz z piecem, taka promocja była, długa historia, a że kotłownię mam małą to nic innego tam narazie nie zmieszcze. a i o opał też będę pytać ale to już inny temat...

Opublikowano

Jak odetniesz wodę zimną od bojlera to:

 

- mając naczynie przeponowe wody z kranu popłynie ci może litr

- nie mając naczynia nic ci nie popłynie

 

To woda zimna napływając do bojlera wypiera ciepłą ze zbiornika, bez tego nie będziesz miał ciśnienia w kranie. A nie możesz grzałki elektrycznej zamontować w bojlerze?

Opublikowano

no właśnie miałem to napisać, że w opisie produktu niby istenieje informacja ot tym że zamiast solarów druga wężownica może współpracować z grzałką elektryczną https://www.budkompleks.com/wymienniki/pionowe/wymiennik-c-w-u-taurus-wgj-s-duo-fit-z-dwiema-wezownicami-300l-stojacy.html(opcjonalnie) tylko nigdzie nie moge znaleźć takiej grzałki - przyznam że nie wiem jak szukać, czy to jest jakaś uniwersalna bo wpisanie nazwy bojlera + grzałka elektryczna nic nie daję.

 

I teraz pytanie bo oczywiście chodzi o to aby było tanio, jak ja taką grzałkę włączę to jak dostane rachunek za prąd to mnie żona z domu wyrzuci, czy to miałoby działac na zasadzie podgrzewania już nagrzanej wody. i znowu pytanie czy to ma sens?

Opublikowano

To powiedz żonie niech się myje zimną wodą albo zamieszkajcie w bloku z ogrzewaniem miejskim .........

 

Co do grzałki to najlepiej do producenta bojlera się zgłoś. W instrukcji bojlera ewentualnie powinny być informacje w sprawie grzałki.

Opublikowano

3,5 kg / dobę to nie jest duże spalanie, nawet jak zwiększy się wam zapotrzebowanie na ciepłą wodę to spalanie wzrośnie góra o 1 kg.

jak chcesz taniej, to zamontuj zawór mieszający termostatyczny na wyjściu z bojlera i grzej wodę do 70C, na zaworze ustaw 40C. Tym sposobem wystarczy na dwa dni i co drugi dzień trzeba palić, z podajnika lub na ruszcie.

Grzałka powinna być zamontowana gdzieś w połowie zasobnika, powinien być specjalny króciec do niej i ew obok tuleja na kapilarę termostatu.

Przy niewielkim zapotrzebowaniu, bardziej opłacalne jest grzanie wody grzałką niż groszkiem, przy większym tak 120-150 l/dobę grochem.

Opublikowano

dziękuję za rady. tutaj może nie tyle co taniej a żadziej bo połowa tej nagrzanej wody się marnuje. Wiem wiem jak chcę wygodniej to raczej na gaz itp. Tylko przyznam że za pierwszym razem KOZAK rozpalilem sobie w piecu i nagrzałem wode na 75'C myśląc że na 4 dni mi starczy a tu na drugi dzień woda letnia :-)

 

Dlatego też zadałem pytanie tutaj żeby się dokształcić, a nóż istałby "magiczny" przełącznik :-) a co do tego rachunku to chodziło mi o prostą analogie że zazwyczaj bojlery elektryczne to poj. 60-100l (przynajmniej w blokach) więc ogrzać prądem 80l a 300l to jest różnica. A pytanie zakończone zostało stwierdzeniem czy to ma sens - żeby nie było przerostu formy na treścią...dobra zakręciłem się a tu w piecu musze zapalić bo żona krzyczy że woda zimna!

Opublikowano

:-) nie, cyrkulacja wyłączona :-] a jeszcze tak zapytam, mam pompe CWU ustawioną na 2 bieg czy jak przestawie na 3 to da to coś? czy woda się szybciej nagrzeje, znaczy się jak mam zaoszczędzić 15min a ma to się odbić na rachunku to sobie daruję.

Opublikowano

to jeszcze odnośnie temp na kotle. w ust. w trybie auto pompa CWU załącza się przy temp 40'C. Czy podnosząc temp załączenia pompy powiedzy do 50'C przyśpieszę czas nagrzania się wody w bojlerze.

Opublikowano

nie

chcesz szybciej ustaw większa temperaturę zadaną na kotle i tak ustaw moc palnika, by potrafił ją przez 1,5-2h utrzymać. By nie było sytuacji, że po włączeniu pompy CWU po 5 min temperatura kotła leci o 10-15C w dół.

Opublikowano

:-) nie, cyrkulacja wyłączona :-] a jeszcze tak zapytam, mam pompe CWU ustawioną na 2 bieg czy jak przestawie na 3 to da to coś? czy woda się szybciej nagrzeje, znaczy się jak mam zaoszczędzić 15min a ma to się odbić na rachunku to sobie daruję.

Dla prawidłowej wymiany w zasobiku stojącym powinno byc ok 2,5-3m3/h wiec 2 to min a 3 max dla pompy 25/40

na 1 to sobie mozesz podgrzac wode ale warstwowo czyli wysoka temp na gorze i niska na dole a wydajnośc jest marna

Opublikowano

jak jego wężownice na to pozwalają, a pozwalają, bo teraz to sprawdziłem, to może oczywiście ustawić 2 i 3 bieg.

Dla dolnej to 2,2 m3/h, dla górnej 1,7 m3/h.

Ja mam typowo solarne i ummie max przepływ 0,25 m3/h, więc każda pompa na 1 biegu to ogarnie

Opublikowano

W internecie można znaleźć filmik z rozkładem temperatur w zasobniku cwu, który wiele Ci wyjaśni. Nie ma sposobu żebyś ciepłą wodę miał przez dłuzszy czas. Chcesz myć się w ciepłej wodzie musisz ją podgrzewać, i to podgrzewać do odpowiedniej temperatury ( optymalnie w punkcie poboru ok 50 C), a okresowo musisz przegrzewać aby zapobiec namnazaniu się w zasobniku bakterii ( szczególnie istotne gdy masz wodę z własnej studni). 42 C to zbyt niska temperatura cwu, a strat właściwie nie da się uniknąć. Podłaczenie solarów by rozwiazało część problemów (zasobnik już masz to może znacznie obniżyć kosz budowy), o termostatycznym mieszajacym jeden z kolegów wspomniał, też był by potrzebny. Co do grzałki el. to jak nie masz taryfy nocnej to daj sobie spokój z tą inwestycją

Opublikowano

No, popatrzyłem za bojler i na wyjściu wody ciepłej mam coś z napisaem TM200, wpisałem w google i tu bam - Termostatyczny zawór mieszający. Jednak nic przy nim nie majstrowałem bo nie jestem do końca pewien, gdyż w opisie produktu napisane jest:

 

"Termostatyczny zawór mieszający TM200 reguluje temperaturę wody i ma zastosowanie:

- w centralnej regulacji zasilania ciepłej wody użytkowej lub bezpośrednio przy odbiornikach

- dla podgrzewania wody z wykorzystaniem energii słonecznej w układzie z dwoma źródłami energii

- w systemach grzewczych z ogrzewaniem podłogowym lub do ograniczania temperatury powrotu do kotła"

 

Podłogówkę mam, system zbudowany w oparciu o podłączenie solarów.

 

Muszę popatrzyć po kotłowni co ja dokładnie tam mam zamontowane (może doszukam się jakiegoś schowanego elfa co mi to będzie rozpalał)

 

Mam jeszcze problem związane z C.O. bo mam cuda wianki - zawór4drogowy, regulatory pokojowe i dochodze do wniosku że tylko skomplikowałem sobie życie tymi "udogodnieniami", bo nie chce mi to za cholere działać tak jak bym chciał i tym sposobem, zamiast regulatora pokojowego mam termometr za 250zł :-) ale to już materiał no nowy temat.

 

Jak utknę to poszukam odpowiedzi tutaj, dziękuję za pomoc!

Opublikowano

Dla prawidłowej wymiany w zasobiku stojącym powinno byc ok 2,5-3m3/h wiec 2 to min a 3 max dla pompy 25/40

na 1 to sobie mozesz podgrzac wode ale warstwowo czyli wysoka temp na gorze i niska na dole a wydajnośc jest marna

O czym Wy tu piszecie?

Chcesz puszczać 3 m3/h do zbiornika cwu?

To nie przepływowy grzewacz wody, tylko bateria.

Na 1 biegu pompa 25/40 jest za mocna do potrzeb.

Przy 1 m3/h i różnicy temp. 10C to już jest moc ponad 10kW!

Czy wężownica potrafi przy takim przepływie zrobić deltę 10? Jak jest zimny, to pewnie tak (czyli moc wystarczająca) a jak jest blisko temp. kotła, to moc mniejsza ale znowu wtedy duża nie jest potrzebna.

  • Zgadzam się 1
  • Nie zgadzam się 1
Opublikowano

Vernal też ma trochę racji

przy delcie 75C i przepływie 3 m3/h daje moc 262 kW

żaden domowy kocioł nie dostarczy tyle mocy, i żadna domowa wężownica nie da delty 75C przy takim przepływie.

  • Nie zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)

Jaka delta 75C? delta jest 45-10= 35C.

Grzejemy czynnikiem 85C wodę z 10C na 45C, nie nie wiemy ile ma temp na powrocie czynnika grzewczego.

Deltę na powrocie można chyba policzyć z podanej mocy wymiennika

 

Wolf ma trochę mniejsze wymagania co do przepływu, bardziej realne.

post-18578-0-22868500-1343424256_thumb.jpg

Edytowane przez sambor
Opublikowano

To jest tabelka opisaująca tylko pewien test w celu pokazania parametrów technicznych a nie znaczy to, że tak trzeba tego używać.

Co z tego, że stoi tam 3000 jak byk.

Jak byk stoi również 85C na zasilaniu, 32 kW mocy i wiele innych rzeczy, które w rzeczywistości ustawić należy do potrzeb.

 

Oczywiście można ustawić 3m3/h ( jaka wtedy będzie prędkość wody wężownicy?), ale po co?

Można też do zbiornika podpiąć 5 grzałek 4 kW, ale po co?

1m3/h w zupełności wystarczy - proponuję podpiąć ciepłomierz i poobserwować.

Opublikowano

Jaka delta 75C? delta jest 45-10= 35C.

 

z podanej przez ciebie charakterystyki technicznej

tam na dole w założeniach jest właśnie tka delta

 

ale nie dajmy se zwariować: calowa wężownica z takim przepływem potrzebna bardziej do grawitacji niż układu pompowego. Z pompą w zupełności wystarczy kilkaset litrów na godzinę, a do sterowników z płynną regulacją mocy nawet te kilkaset spowoduje duże zamieszanie.

 

W załączniku wykres jak 250l/h grzeje 300l zasobnik z deltą 20-30C. Czy to musi być szybciej? Więcej? Mocniej?

Opublikowano (edytowane)

No widzę, kol. Sambor - to ma ręce i nogi.

Tamten dokument to jakieś... nie wiem jak to nazwać.

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez vernal
  • Zgadzam się 1
  • Nie zgadzam się 1
Opublikowano

Ale jednak zawsze coś się mozna nauczyć, tak wnioskuję Panowie po tej naszej dyskusji.

Jakby tak puścić przez bojler 1 rurkę 2 calową zagiętą ze 2 razy na krzyż, to jako taką moc można uzyskać w zasadzie tylko ogromnym przepływem (i to też tylko do pewnej granicy).

Może ta wężownica, o której pisał kol. automatyk to właśnie takie g.....? :lol:

  • Zgadzam się 1
  • Nie zgadzam się 1
Opublikowano

To jest tabelka opisaująca tylko pewien test w celu pokazania parametrów technicznych a nie znaczy to, że tak trzeba tego używać.

Co z tego, że stoi tam 3000 jak byk.

Jak byk stoi również 85C na zasilaniu, 32 kW mocy i wiele innych rzeczy, które w rzeczywistości ustawić należy do potrzeb.

 

Oczywiście można ustawić 3m3/h ( jaka wtedy będzie prędkość wody wężownicy?), ale po co?

Można też do zbiornika podpiąć 5 grzałek 4 kW, ale po co?

1m3/h w zupełności wystarczy - proponuję podpiąć ciepłomierz i poobserwować.

ano widac że nie montuje porządnych zasobników i nie wie po co,

po to żeby szybko i sprawnie zagrzać wode ,po to żeby woda była na żądanie, nawet jak jeden po drugim wiezmie nie wiadomo jak wielka ilośc wody i po to zeby zasobnik był zagrzany do dołu, a nie tylko w górnej cześci maksymalnie do czujnika,

a nastepna i znacząca sprawą jest, że jak kupuje sie porządny zasobnik, to instaluje sie go na osobnym obiegu w priorytecie, tak aby proces grzania zasobnika w normalnym cyklu nie zajmował wiecej niz 10min i gwarantuje, że jesli bede miał zasobnik WOLF i na wezownicy bedzie przepływ 2,2-3m3/h, to moge sobie wody lać ile chce i zasobnik bedzie działał prawie jak przepływka i to jest konkretne podejscie do sprawy, a nie jak tu sie wypisuje że może 1m3 moze mniej i takie papranie, że zasobnika żeby zagrzac to nie wiadomo kiedy, nie wiadomo ile bedzie sie rzeżbić w czasie

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.