Hasolo Opublikowano 22 Lipca 2012 #1 Opublikowano 22 Lipca 2012 Witam wszystkich. Chciałbym pokazać mój schemat instalacji grzewczej i poradzić się w sprawie ewentualnych zmian. Będę teraz na dniach wymieniać piec na nowszy z podajnikiem więc będzie możliwość poprawek. Domy są dwa jeden ma 160m2 powierzchni użytkowej a drugi 40m2. Stoją blisko siebie 4m tyle co garaż. Dobrze wszystko ocieplone wełna styropiany okna plastiki nowe, ściany grube pustak + cegła + styropian. Jak w starym piecu śmieciuchu napaliłem tak 60 stopni przez pare godzin było bardzo ciepło. Instalacja na grubych rurach stalowych grawitacyjna grzejniki w większości żeliwne. 1 Piwnica - jeden grzejnik Parter - 6 grzejników Piętro - 4 grzejniki Poddasze - 3 grzejniki te już aluminiowe 2 Parter - 4 grzejniki Instalacja cała zostanie jak jest tylko wymienie piec bo już się nikomu nie chce robić za kotłowego i przy tej okazji dołożyć dwa zawory czterodrożne. Na rysunku instalacja jest pokazana jaka jest obecnie, dorysowałem tylko te zawory czterodrożne dwa. -strzałki to pompy -kwadraty to zawory czterodrogowe -kółka z kreską to zwykłe zawory kulowe do odcięcia grzejników w lato -duże koło na wyjściu z pieca to zawór różnicowy na wypadek awarii prądu Piec prawdopodobnie Ogniwo Eko Plus tylko nie wiem czy wystarczy 16KW czy trzeba 25KW ? Proszę o rady. Cytuj
vernal Opublikowano 22 Lipca 2012 #2 Opublikowano 22 Lipca 2012 Witam, Tak bez wnikania, to: 1. Bojlery wpiąć przed zaworami (do wyższej tempratury) 2. Na drugi dom wystarczy zawór 3D. A wnikając to jak to ma być sterowane? Czy będą siłowniki na zaworach? Pozdrawiam. Cytuj
Hasolo Opublikowano 23 Lipca 2012 Autor #3 Opublikowano 23 Lipca 2012 Zawory 4D chciałbym właśnie kupić z siłownikami i sterowanie pokojowe z jakimś czujnikiem temperatury. Dobrze kombinuje? Cytuj
snoop84 Opublikowano 25 Lipca 2012 #4 Opublikowano 25 Lipca 2012 Moje propozycje: 1. Zawory 4 drodowe nie mają tutaj sensu. Zamiast pierwszego dać 3-drogowy - ponieważ 4-drogówka ii tak działa jak zwykły 3-drogowy. Prawa 4-drogówka nie ma sensu bo itak nie podnisie temperatury powrotu bo miesza się z powrotem pierwszego obiegu. 2. Nie widze sterowania, przełączania zasobnik/co !?!?! Cały czas będzie grzało zasobnik ?? Cytuj
vernal Opublikowano 25 Lipca 2012 #5 Opublikowano 25 Lipca 2012 Jeszcze napisz jakie są wymagania - czy temp. w domu2 ma się okresowo zwiększać/zmniejszać wg ustawień w kalendarzu, czy wystarczy jak będzie ustawione na głowicach przy grzejnikach (to byłoby duże uproszczenie). Cytuj
groszek Opublikowano 25 Lipca 2012 #6 Opublikowano 25 Lipca 2012 Witam! Z takimi poprawkami jak niżej na rys. będzie prawidłowo działać instalacja? Cytuj
vernal Opublikowano 25 Lipca 2012 #7 Opublikowano 25 Lipca 2012 To nie ma prawidłowo działać instalacja, tylko ma być prawidłowy efekt grzania - taki jak wymaga użytkownik. Najpierw niech to doprecyzuje/ustali a potem się można brać za instalację. A ta nie będzie działać prawidłowo, bo ma źle podłączone naczynie wyrównawcze. Cytuj
darecki2308 Opublikowano 27 Lipca 2012 #8 Opublikowano 27 Lipca 2012 Witam! Z takimi poprawkami jak niżej na rys. będzie prawidłowo działać instalacja? Witam ja osobiście jestem laikiem w tej dziedzinie ale sam widzę, błędy , najlepiej na pierwszym miejscu wbić sobie do głowy i trzymać się zasady Warunki montażu naczynia otwartego W instalacjach grzewczych z kotłami małej mocy do podłączenia otwartego naczynia przelewowego należy zastosować rury o średnicy 1". Zastosowanie takich rur jest zgodne z normą, a ponadto gwarantuje bezpieczeństwo instalacji oraz jej prawidłową pracę. Zaleca się, aby naczynie było umieszczone nad kotłem lub wymiennikiem przy pionowym prowadzeniem rur bezpieczeństwa. Na rurach bezpieczeństwa, wzbiorczej, przelewowej oraz odpowietrzającej nie wolno montować armatury umożliwiającej częściowe lub całkowite zamknięcie przepływu, a także urządzeń oraz armatury zmniejszającej pole przekroju wewnętrznego rur. Naczynie powinno być zainstalowane powyżej najwyższego punktu obiegu wody w instalacji: Cytuj
Hasolo Opublikowano 28 Lipca 2012 Autor #9 Opublikowano 28 Lipca 2012 A może zamiast komplikować instalacje powrócić do jej pierwotnego zadania: grawitacja ? Dobrze pracowała w tym systemie a pompka była dołożona tylko z uwagi na piec śmieciuch bo zanim się u góry grzejniki rozgrzały to już w piecu zgasło a przecież przy piecu z podajnikiem woda będzie nagrzana 24/h. Temperaturę można regulować zaworem na powrocie a rolę zabezpieczenia temperatury powrotu przejmie bojler bo wisi metr od pieca. Tylko do drugiego domu potrzebna pompka bo tam jest dojście 7-8m w linii poziomej więc grawitacja nie da rady. Cytuj
vernal Opublikowano 28 Lipca 2012 #10 Opublikowano 28 Lipca 2012 Jeszcze napisz jakie są wymagania - czy temp. w domu2 ma się okresowo zwiększać/zmniejszać wg ustawień w kalendarzu, czy wystarczy jak będzie ustawione na głowicach przy grzejnikach (to byłoby duże uproszczenie). Odpowiedz na to pytanie, to Ci napiszę jak to widzę. Cytuj
Hasolo Opublikowano 28 Lipca 2012 Autor #11 Opublikowano 28 Lipca 2012 Chyba z samej grawitacji zrezygnuję bo o ile piec ogrzewałby sam dom to grzejniki wszystkie pięknie się zacieplają ale bojler bardzo topornie. Długi czas rurka była zimna. No i dochodzi jeszcze problem drugiego domu który bez pompy napewno nie da rady (7 metrów rurki w poziomie). Cytuj
Hasolo Opublikowano 28 Lipca 2012 Autor #12 Opublikowano 28 Lipca 2012 Odpowiedz na to pytanie, to Ci napiszę jak to widzę. Najlepiej gdyby było jakieś sterowanie zawsze to wyższy komfort. Tak naprawdę to nie mam sprecyzowanych wymagań. I chętnie zastosuję jakiś czyjś sprawdzony sposób. Cytuj
vernal Opublikowano 28 Lipca 2012 #13 Opublikowano 28 Lipca 2012 To odniosę się do pierwszego schematu. Trzeba go trochę uprościć zyskując lepsze rozwiązanie i spore oszczędności. Wyrzucamy mały bojler i ten drugi zawór 4D. 4D ma być tylko1 z siłownikiem i sterowaniem pogodowym (albo będzie w sterowniku kotła albo można osobno dokupić). Rozmiar zaworu to 5/4 i krótki obieg kotłowy. Na c.o. pompa Grundfos Alpha2 albo inna adaptacyjna. Za pompą odejścia na oba budynki 1 cal. Na wszystkich grzejnikach zawory termostatyczne z możliwością ustawienia przepływu (kryzowania). Bojler stojący 200l umieszczony niedaleko kotła, do niego osobna pompa prosta 25/40 sterowana sterownikiem kotła. Na bojlerze zawór mieszający termostatyczny do ustawienia odpowiedniej temp. wyjściowej cwu. Cwu puszczona od bojlera na oba budynki rurą PEX 20. Dla wygody można też zrobić cyrkulację cwu ale to nie jest konieczne. C.o. działa tak, że 4D ustawia temp na grzejniki w zal. od temp. zewn. oraz chroni nieco powrót. Oprócz tego możemy ustawić na poszczególnych grzejnikach dowolną temperaturę w każdym pomieszczeniu. Jak Ci się podoba, to narysuj schemat. Cytuj
Hasolo Opublikowano 29 Lipca 2012 Autor #14 Opublikowano 29 Lipca 2012 Co znaczy krótki obieg kotłowy? Na jakiej zasadzie działa pompa adaptacyjna? Instalacja jest na starych żeliwnych grzejnikach co chyba wyklucza zawory termostatyczne. Na drugi dom musi być oddzielna pompa bo jedna nie dawała rady popchnąć i w góre dwa piętra i w bok 8 metrów. Szkoda wywalać oba bojlery bo one są już zamontowane i są dobre. Cytuj
vernal Opublikowano 29 Lipca 2012 #15 Opublikowano 29 Lipca 2012 No to od razu tak trzeba mówić, że bojlery juz są - niepotrzebna komplikacja niestety.... Tylko nie mów, że są też 2 zawory 4D itd. Oczywiście mozna zakładać na żeliwiakach zawory termostatyczne i bardzo dobrze to działa. Możesz dać druga pompę, nie ma problemu, będzie nawet lepiej sterować w razie zmian koncepcji. Poczytaj o prawidłowej instalacji zaworu 4D to sie dowiesz co znaczy obwód kotłowy. Cytuj
Hasolo Opublikowano 29 Lipca 2012 Autor #16 Opublikowano 29 Lipca 2012 Oczywiście mozna zakładać na żeliwiakach zawory termostatyczne i bardzo dobrze to działa. No to zmienia całkowicie kierunek myślenia bo byłem przekonany że na żeliwiakach to wogóle nie zda egzaminu. W każdym pokoju na termostacie indywidualna temperatura i to chyba najprostsze i najlepsze rozwiązanie. Cytuj
automatyk Opublikowano 30 Lipca 2012 #17 Opublikowano 30 Lipca 2012 potwierdzam, zamontowac głowice na żeliwiaki, jesli są zawory istniejące, to idealnie pasują heimaier i po kłopocie Cytuj
Hasolo Opublikowano 30 Lipca 2012 Autor #18 Opublikowano 30 Lipca 2012 W takim razie narysowałem nowy schemat sterowany przez termostaty na dwóch pompach. Zawory kulowe będą służyć do ewentualnej korekcji przepływu oraz zamknięcia grzejników w lato. Krótki obieg przez bojler 120 litrów będzie także zabezpieczać temperaturę powrotu do pieca. Dobrze będzie? Cytuj
Hasolo Opublikowano 31 Lipca 2012 Autor #19 Opublikowano 31 Lipca 2012 Mam jeszcze pytanie: Czy pompa zamontowana na powrocie ale nie działająca (w razie awarii) to duże utrudnienie dla grawitacji ? Bo jeśli tak to dorobie jeszcze jakieś obejście dla pompy np: Cytuj
sambor Opublikowano 31 Lipca 2012 #20 Opublikowano 31 Lipca 2012 Nie ważne gdzie zainstalowana jest pompa , stawia zawsze taki sam opór hydrauliczny dla przepływu grawitacyjnego. Ze względu na montaż na powrocie zaworu obejściowego, powinien być on nie kulowy lecz klapkowy. Cytuj
Hasolo Opublikowano 9 Sierpnia 2012 Autor #21 Opublikowano 9 Sierpnia 2012 Przyjechał już do mnie kociołek i po przeczytaniu instrukcji trochę się zmieniło moje zdanie w temacie sterowania całym ogrzewaniem. Sterownik kotła ma w sobie wyjście na czujnik temp. zewn/wewn. które są w komplecie przez co praktycznie nie potrzebuje innych dodatkowych rozwiązań. Więc chyba nie ma sensu komplikować. Nie wiem tylko jak się to ma do zmiennej temperatury na kotle bo wtedy kociołek będzie pracował od 40-80 stopni ale producent nic nie pisze o wymaganej minimalnej temperaturze. Narysowałem jeszcze raz schemat gdzie całe sterowanie przejmuje sterownik kotła. Obydwie pompy CO wepnę pod jeden kabel. Pompy CWU też zepnę razem. Cytuj
Hasolo Opublikowano 9 Sierpnia 2012 Autor #22 Opublikowano 9 Sierpnia 2012 To już chyba ostateczny schemat mojej instalacji: Sterowaniem pompami i temperaturą zajmie się sterownik pieca na podstawie czujników temp. zewn/wewn. Cytuj
vernal Opublikowano 9 Sierpnia 2012 #23 Opublikowano 9 Sierpnia 2012 A co to jest ta grawitacja, skoro pompy tam c.o. widzę? Cytuj
Hasolo Opublikowano 10 Sierpnia 2012 Autor #24 Opublikowano 10 Sierpnia 2012 Bo to jest stara instalacja grawitacyjna na rurach 2 cale ale zakupiłem piec z podajnikiem i chcę ją trochę unowocześnić. Cytuj
Hasolo Opublikowano 10 Sierpnia 2012 Autor #25 Opublikowano 10 Sierpnia 2012 I tak szczerze mówiąc to chciałbym popsuć te grawitacje bo pomimo wyłączonej pompy (np: okres letni) grzejniki będą gorące a sterownik pieca ma opcję Auto-Lato tzn. przy spadku temperatury na zewnątrz sam załącza grzanie CO. Grawitacja jest trochę mało sterowalna, można zamknąć powrót zaworem kulowym w lato ale chciałbym aby robił to sterownik pieca automatycznie zależnie od temperatury. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.