Jame5 Opublikowano 21 Stycznia 2012 #1 Opublikowano 21 Stycznia 2012 Witam, w instalacji mam założony siłownik Womix MP 06 i zawór 4D Womix MIX 5/4". Pracuje to od niedawna z kotłem Klimosz Lind Duo 15kW. Od tego czasu mam problem z uzyskaniem odpowiedniej temperatury powrotu. I myślę nad modernizacją obiegu kotłowego na większe przekroje - co w mojej opini przyniesie oczekiwany rezultat. Obecnie na obiegu kotłowym mam rury 28-ki. I plan wstępny jest taki, aby zmienić rury na 35-tki i zawór na 6/4" (DN40). I problem jest taki, że gdy zmienię zawór, to musiałbym także zmienić siłownik na MP 10, ponieważ MP 06(ten który mam), wg producenta jest przeznaczony do zaworu mak. 5/4" - czyli taki jaki mam. Wymyśliłem, że może założe inny zawór (np. ESBE - 6/4") i dokupię do siłownika Womix MP 06 tylko adapter, który mi to umożliwi. Ponieważ wyczytałem, że ESBE stosuje do wszystkich swoich zaworów siłowniki o momencie 6Nm. Tylko teraz nie mogę znaleźć nic na temat tych adapterów. Znalazłem tylko na stronie Womixa symbole i numery katalogowe. Czy ktoś wie coś więcej? Czy to rozwiązanie zadziała? No i gdzie takie adaptery można kupić? Ze strony Womix'a: - Adapter A 064 dla mieszaczy ESBE, Danfoss 401064 - Adapter A 065 dla mieszaczy ESBE, Danfoss VRG, VRB 401065 Cytuj
JONAIK Opublikowano 21 Stycznia 2012 #2 Opublikowano 21 Stycznia 2012 Kolego nie idź w takie koszty, bo i tak nie uzyskasz zadowalającego efektu. U mnie miałem podobną sytuację: zawór 4d i siłownik identyczne jak u Ciebie - też 5/4" i wszelkie rury stalowe 5/4". Powrót i tak był za chłodny, pomogła dopiero instalacja pompy kotłowej, na powrocie z zaworu 4d do kotła. Teraz temp powrotu ma 2-4st mniej niż na zasilaniu. Koszt samej pompy to ok 100zł, do tego dwa zawory kulowe i filtr. Pompa ma przyłącza 1", także zawory i filtr też możesz dać 1". Ja montowałem Omnigene zieloną 25-40, działa na 1 biegu - polecam takie rozwiązanie jako najtańsze i chyba jedyne w tej sytuacji, żeby temp powrotu była wysoka. Dodatkowo przynajmniej u mnie zmniejszyło się spalanie i temp jest stabilniejsza, nie ma tzw. nurkowania poniżej temp zadanej. Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 22 Stycznia 2012 #3 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Jeżeli instaluje się pompę kotłową to nie ma sensu wydawać pieniędzy na zawór 4D. Do regulacji temperatury w obiegu C.O. wystarczy 3D o średnicy 1". Cytuj
JONAIK Opublikowano 22 Stycznia 2012 #4 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Tak, ale jak widzisz w poście autora tematu, on już ma zawór 4d z siłownikiem i chce to usprawnić. W obecnej sytuacji trochę bez sensu jest całą instalacje przerabiać i wymontowywać zawór 4d który by był bezużyteczny. Domontowanie pompy kotłowej to najmniejsza i najtańsza ingerencja w obecną instalację, a jest to gwarancją wysokiej temp powrotu. Cytuj
Jame5 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Autor #5 Opublikowano 22 Stycznia 2012 No tak, takie rozwiązanie też biorę pod uwagę. Wczoraj zmieniłem średnice rur na obiegu kotłowym na 35-tki. Zlikwidowałem też kolana na powrocie - jest tylko jedno 45stopni. Jeżeli to nic nie da, to pewnie wtedy wstawię pompę kotłową. Tylko wydaje mi się, że lepiej wstawić ją z obejściem (w załączniku propozycja). Cytuj
Vlad24 Opublikowano 22 Stycznia 2012 #6 Opublikowano 22 Stycznia 2012 we wcześniejszych postach pisałeś że masz podłogówkę, a na schemacie jej nie masz. jak ona faktycznie tam jest, to napływającej zimnej wody do kotła jest tak dużo, że żaden obieg grawitacyjny nie będzie w stanie podnieść temperatury tej wody o 30C. Jak założysz pompę kotłową zrównoważysz przepływy po obu stronach 4d i uzyskasz taki sam stopień sterowalności temperatura powrotu jak temperaturą zasilania co. Bypass kwestia gustu, ale ja bym go tam nie montował. Cytuj
JONAIK Opublikowano 22 Stycznia 2012 #7 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Widzę że pospieszyłeś się z tymi rurami - szkoda wydanej kasy. Daj spokój z bypasem na powrocie, pompa nie dławi przepływu. Ten schemat to w jakimś programie robiłeś ? Cytuj
vernal Opublikowano 22 Stycznia 2012 #8 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Daj spokój z bypasem na powrocie, pompa nie dławi przepływu. Jak cały czas chodzi to nie dławi :lol: Czy ona ma cały czas pomykać? Cytuj
Jame5 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Autor #9 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Vlad24: Nie mam podłogówki i nigdzie nie pisałem, że mam! Może chodzi Ci o pogodówkę? :) JONAIK: Tak jak napisał vernal, pompa nie dławi dopóki działa :) Wydaje mi się, że zastosowanie obejścia ma sens, w razie czego pójdzie grawitacyjnie i odbierze chociaż trochę ciepła - tymbardziej, że to układ zamknięty. Cytuj
Vlad24 Opublikowano 22 Stycznia 2012 #10 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Vlad24: Nie mam podłogówki i nigdzie nie pisałem, że mam! Może chodzi Ci o pogodówkę? :) najwyraźniej coś mi siępomyliło :) pokaż zdjęcia tego obiegu kotłowego, może ktoś coś zastrzeże co zakłóca ci tam grawitację. Cytuj
Jame5 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Autor #11 Opublikowano 22 Stycznia 2012 Proszę. W załączniku zdjęcie jak było i jak jest teraz. Rury fi 28 zmienione na fi 35. Wyrzucone kolana - jest tylko jedno 45 stopni. Jest widoczna poprawa! Przynajmniej obserwując od wczoraj. Jest nadal duża różnica temperatur, ale piec łapie temperaturę ochronną (55 stopni) - w załączniku zdjęcie wyświetlacza sprzed 15 minut. Cytuj
Vlad24 Opublikowano 22 Stycznia 2012 #12 Opublikowano 22 Stycznia 2012 moja teoria ;) w tej wężownicy schładzającej powstaje coś na kształt syfonu cieplnego https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/11573-syfon-cieplny/page__pid__101997#entry101997 gdyby wyjście z niej było umieszczone u góry, być może problem by nie istniał. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.