Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa Grundfos Up15-14B


poranek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam - czy możne ktoś mi napisać do jakiej wysokości pompa UP 15 - 14 B powinna wymusić obieg instalacji obiegowej z bojlera el 100 l. Wymieniłem rury w starym domu na pp i przy okazji zrobiłem rurkę powrotna - do obiegu ale niestety obieg mi nie działa. Pompa pracuje ale wody nie pompuje . Montowałem ja w dwóch położeniach - na rurze poziomej i pionowej na powrocie, rurki są 20 a obieg z 15. Powrót wody cyrkulacyjnej wpięty poprzez trójnik do zasilania bojlera. Są także zamontowane zawory zwrotne - jeden przed pompa na powrocie a drugi (taki z zaworem bezpieczeństwa) na zasilaniu. W nowym domu zrobiłem sam podobna instalacje i ta sama pompa wszystko pompuje. Wysokość nieznacznie mniejsza niż obecnie albo nawet równa. Pompa nawet na tym najmniejszym obiegu (na rysunku po prawej stronie) nie jest w stanie nawet wymusić obiegu. Powroty sa wszędzie zimne.

Uprzedzam odpowiedz - rurki nie sa nigdzie zatkane - bo ja odkręcę pompę i spuszczam wodę powrotem (rurka od cyrkulacji) to leci gorąca. Czary - Czy zbyt duże opory przepływu i należy zastosować mocniejsza pompę ?

Pozdrawiam uprzejmie

Ps. zawory zwrotne także zamontowane są zgodnie z kierunkiem przepływu

schemat.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Czary - Czy zbyt duże opory przepływu i należy zastosować mocniejsza pompę ?

Pozdrawiam uprzejmie

Ps. zawory zwrotne także zamontowane są zgodnie z kierunkiem przepływu

Jakie czary - spróbuj porządnie odpowietrzyć tę pompę, a przedtem sprawdzić jej realne tłoczenie. Obieg jest prawidłowy, jedynie można wprowadzić regulowane dławiki (z zaw termostatycznych grzejnikowych, albo mosiężnych zasuwek) w gałązkach na parterze w celu wyrównoważenia oporów (woda leci tam, gdzie ma łatwiejsmile.gif). W każdym razie polukaj tę pompę, ew.nawet odkręć 'dupkę' od silnika i zobacz wirnik, czy jest ok? A jak nie kręci tylko buczytongue.gif, to wymiana kondensatora nawet na nieco większy...

PozdrA.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo za odpowiedź - już straciłem nadzieje że ktoś mi coś napisze pocieszającego . Pompa kreci - jest praktycznie nowa i sprawdzona na innej instalacji. Gorzej z odpowietrzaniem - ta moja nie ma żadnego odpowietrznika - odkręciłem części przednią pompy i to w środku , nie wiem czy można to nazwać wirnikiem , zasuwa w "powietrzu" . Pompa ma podobno wysokość podnoszenia - (raczej wymusi obieg) na 7m - czyli u mnie ma jeszcze ze 2 metry zapasu. Za wstawieniem regulatorów przepływu będzie gorzej instalacja tylko we fragmentach w piwnicy jest widoczna - reszta zamurowana i zapłytkowodna. Musze gdzieś pożyczyć jakąś mocniejsza pompę i sprawdzić czy ta wymusi obieg-bo kupować innej chyba nie ma sensu. W każdym razie bardzo dziękuję za pomoc, jak problem rozwiążę (oby) to się pochwale - bo chyba już innych opcji nikt nie wymyśli tylko pompa dająca wyższe ciśnienie.

Pozdrawiam uprzejmie wszystkich forumowiczow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo za odpowiedź - już straciłem nadzieje że ktoś mi coś napisze pocieszającego . Pompa kreci - jest praktycznie nowa i sprawdzona na innej instalacji. Gorzej z odpowietrzaniem - ta moja nie ma żadnego odpowietrznika - odkręciłem części przednią pompy i to w środku , nie wiem czy można to nazwać wirnikiem , zasuwa w "powietrzu" . Pompa ma podobno wysokość podnoszenia - (raczej wymusi obieg) na 7m - czyli u mnie ma jeszcze ze 2 metry zapasu. Za wstawieniem regulatorów przepływu będzie gorzej instalacja tylko we fragmentach w piwnicy jest widoczna - reszta zamurowana i zapłytkowodna. Musze gdzieś pożyczyć jakąś mocniejsza pompę i sprawdzić czy ta wymusi obieg-bo kupować innej chyba nie ma sensu...

Nadal nie kumam, co tam może nie puszczać obiegu CWU i nic mi nie wychodzimellow.gif Wys.podnoszenia to po prostu ciśnienie pompowania w pracy nominalnej (przy nom.przepływie) wyrażone w m sł.wody(10mH2O=1Bar), a ta Twoja ma chyba 14m czyli 1,4Bar - dużo jak na cyrkulację. Wejdź na stronkę Grundfosa i pobierz poradnik instalatora - wszystko sobie tam rozjaśnisz!

Powodzeniabiggrin.gifA.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompy Grundfosa i nie tylko mają podawaną wysokość podnoszenia w dm czyli 1,4m a nie 14m.

Mea Culpa! Zgadza się, sprawdzałem na charakterystykach G., także z LFP - ale upieram się, że do cyrkulacji większa nie jest potrzebna, bo sam obieg nie jest jakiś specjalnie oporujący!

A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a może lepiej zawór zwrotny daj za pompą a przed bojlerem ,

pompa napewno wtłacza do bojlera?

mam instalacje w budynku 4 kondygnacyjnym i nie ma z nią problemów przecież ona nie podnosi , tylko wymusza ruch , woda płynie pod ciśnieniem sieci około 0.4 MPa

Edytowane przez mironw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam - zawór zwrotny założony jest dobrze- zgodnie z narysowaną strzałką na obudowie. Jeżeli piszecie, że taka pompa powinna wymusić obieg to jedyne co jeszcze zrobię to rozbiorę ten dopływ do bojlera - może tam się coś przytkało i wtedy zamontuję zawór zwrotny przed pompą, Sam w głowę zachodzę czemu to nie działa. Jedyna rzecz jak może być to opory przy wtłaczaniu do bojlera. Jak pompa pracuje przez dłuższy czas to jej obudowa (tam gdzie pracuje wirnik) robi się ciepła a rurki trochę za i przed obudową pompy są dalej zimne -tak że przepływu nie ma. W każdym razie dziękuje bardzo Kolegom za pomoc i wszelkie sugestie. Może znajdę dzisiaj czas żeby trochę pokombinować przy tej instalacji. Na razie czekam przed myciem- szczególnie na piętrze aż ciepła woda "przybędzie" sama :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nowym domu zrobiłem sam podobna instalacje i ta sama pompa wszystko pompuje.

Ta sama pompa, czyli konkretnie TA POMPA, czy tej samej firmy, ale druga?

 

Jaki to zawór zwrotny? Może ma za silną sprężynę np. Troche to naciągane, ale kombinować trzeba. Porównaj go z tym w nowym domu. Może się różnią.

 

Skoro ta niewdzięczna pompa funkcjonuje po zamontowaniu jej na innej instalacji, to problem właśnie po stronie instalacji. Wpływ ZZ można wykluczyć poprzez jego zdemontowanie (na próbę oczywiście).

 

Sprawdzić też by wypadało, czy kierunek obrotu wirnika jest prawidłowy. Wiem, to też silnie naciągane, ale można sobie wyobrazić "wadę" polegającą na zmianie kierunku obrotu w zależności od sposobu podania fazy. W nowym domu na gniazdku może być faza po przeciwnej stronie np. Zaznaczam, że elektrykiem nie jestem i nie mam zamiaru być i można ten pomysł bezkarnie wyśmiać. Nie obrażę się. :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że tutaj zawór zwrotny nie jest potrzebny.

O hydraulice troche już wiem, więc spieszę donieść, że potrzebny jest. Gdyby go nie było, to po odkręceniu kurka z ciepłą wodą dochodziłoby do mieszania wody ciepłej wypływającej z boilera z wodą zimną, która napływałaby poprzez rurę cyrkulacji bezpośrednio z sieci wodociągowej.

 

Sytuacja może być mniej "zauważalna" gdy rura cyrkulacji jest wpięta w połowie zbiornika lub wyżej, ponieważ mieszają się wówczas wody o mniejszej różnicy temperatur (czasem zaledwie kliku stponi, powiedzmy szczyt zasobnika 50 sC, a w połowie 45 sC np.).

 

Tak jak ma kolega, to ZZ niezbędny.

Edytowane przez kiminero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !.Myślę, że tutaj zawór zwrotny nie jest potrzebny.Jest to woda użytkowa -nie ma kontaktu z wodą c.o.Zawór zwrotny powinien być na zasileniu zimnej wody przed bojlerem (bezp .też).Pozdr.

Spróbój go wymontować.Pozdr.

Chodzi o ZZ na samej cyrkulacji - odcina on powrót WZ z dołu bojlera po wył pompy i czerpaniu CWU z kranu. Bez ZZ na cyrkulacji odbiorca dostawałby zmieszane strumienie z góry i dołu zbiornika, co dawałoby zwykle wodę letnią, a nie gorącą!

PozdrA.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze Panowie - ale wzbudziłem gorąca dyskusję. Pompa oczywiście jest ta sama co w nowym domu - tam na razie nikt nie mieszka i pompa nie jest potrzebna. Zawór zwrotny kupiłem typowy - w castoramie z plastikową wkładka i sprężynką . Zawór zwrotny na powrocie musi być - tak jak tu Kolega słusznie zauważył - przy odkręceniu jakiegoś poboru wali woda letnia ponieważ rurka od cyrkulacji idzie zimna woda i miesza się z woda gorącą -idąca właściwym przewodem. Sam to wypraktykowałem na poprzedniej instalacji w tym nowym domu - szybko potem kupowałem i montowałem drugi zawór- właśnie na powrocie wody cyrkulacyjnej. W obecnym wypadku tak samo jak Wy nie wiem co jest przyczyną . siniki jednofazowe i taki magnetyczny jak przy pompie grundfos 15-b14 są chyba idiotoodporne i nieważne jak się podłączy wtyczkę do gniazdka - raz może być gniazdko z fazą po prawej stronie a raz po lewej - one chyba zawsze będą się kręci w tę sama stronę. Tak chyba jest i mojej pompie - chyba kreci się dobrze. Panowie - reasumując jedyna chyba przyczyna są jakieś nienaturalne duże opory przy wtłaczaniu wody powrotnej (obiegowej ) do bojlera. Musze to przyłącze rozebrać o obejrzeć cz coś się nie przytkało - albo spróbować uprościć drogę wodze powrotnej. Obecnie bojler jest podłączony na wężyki 1/2" i ten doprowadzający zimna wodę jest zamontowany w kształcie litery S. Wszystko to zrobię w następny weekend - jak będą sukcesy to nieomieszkam napisać. Pozdrawiam wszystkich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a masz wogóle ciepłą w kranie to napewno jest drożne . Zrób jeszcze taki eksperyment zakręć zimną na bojler i włącz pompkę , to zobaczymy czy coś ruszy . POMPA MA L,N i zero i tak musisz podłączyć no chyba że padł kondensator( buczy?) neonem sprawdź gdzie na kablu jest faza (sieci neon) - podłącz na L,(najczęściej czarny albo brązowy) , N najprawdopodobniej niebieski i ZERO żółto zielony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! Szanowni panowie :kiminero i adamasz tak macie świetą rację.

Jeszcze wtrącę jedną uwagę:czy te wężyki fi 15 nie są za cienkie?.ZZ też proponowałbym za pompą.Faza (czyli L) w gniazdku powinna być po lewej stronie. Ciepla pompa na zimnych rurach oznacza, że pracuje dosyć ciężko.Może jest zanieczyszczona?.W celu wykrycia tej denerwującej sprawy rozebrałby chyba całą cyrkulację łącznie z pompą.Najpierw badając przepływy.Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad fazy, to lepiej zawsze próbnikiem sprawdzić, no bo nuż elektryk był 'wczorajszy' i pozamieniał - ale to nie ma wpływu na pracę pompy, bo kierunek i tak wymusza opóźnienie pojemnościowe napięcia w zwojach pomocniczych, czyli kondensator. A wężyki w oplocie - mają fi15 po wierzchu, a w środku, to nawet ołówka nie wetkniesz: spróbuj jednak jakąś poważniejszą rurkę podstawić... No i może być ten wężyk winowajca teżwink.gif!

Sprawdzaj, kombinuj, i - PISZ bom ciekaw okrutnie...

 

PozdrA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez jaj, pompa powinna dawać aż rurki będzie rwało :blink: ;)

...ewidentnie coś skopane w podłączeniach cyrkulacji, to że woda zlatuje o niczym nie świadczy, sprawdź i pomyśl o wszystkich przyłączach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli zmieniałęś instalacje a ta jest PP jeszcze klejona to może klej gdzieś wleciał i zablokował , zdemontuj pompe i sprawdż czy rurą cyrkulacyjną poleci ciepła woda - może to chwile potrwać

 

CZEKAM NA ODPOWIEDŻ !!!!!!!!!!!!

Edytowane przez mironw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. A wężyki w oplocie - mają fi15 po wierzchu, a w środku, to nawet ołówka nie wetkniesz: spróbuj jednak jakąś poważniejszą rurkę podstawić... No i może być ten wężyk winowajca też[i PISZ bom ciekaw okrutnie...

 

PozdrA.

adamasz myśle że i tak popłynąć musi Masz napewno takie same do baterii w zlewie a woda szoruje aż się licznik gotuje a szambo wylewa :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nowe wężyki to ok, ale miałem kiedyś takiego drania w spłuczce - po wierzchu cacy, a w środek mu wlazł kawałek parszywej uszczelki i 'nikakim obrazom' nie puszczał przepływu - tylko sobie kroplił. Niby logicznie - wykluczone, a tu prawo Murphy'ego zawsze na czasierolleyes.gif!

PozdrA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz racje też kiedyś wężyk do dobijania pieca u kumpla tak się zatkał że powietrze 10 barów mu rady nie dało , a kumpel zdziwiony że grzejnika nie moze napełnić żeby grzał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adamasz myśle że i tak popłynąć musi Masz napewno takie same do baterii w zlewie a woda szoruje aż się licznik gotuje a szambo wylewa :lol:

Panowie - przepraszam bardzo - że się nie odzywałem - w tygodniu to jestem zarobiony i nawet nie miałem kiedy wejść na forum. Ten tydzień zapowiada się luźniejszy- w ubiegłym jeździłem trochę po kraju- wyjeżdżałem nad ranem a wracałem późnym wieczorem. Pompa chodzi w dobrą "stronę ". Taki eksperyment żeby zamknąć dopływ zimnej wody także robiłem i nic to nie dało. Rurki są z polipropylenu tzw pp - czyli ich się nie klei ale zgrzewa. Czy gdzieś nie przytkałem powrotu to pewności nie mam - chociaż woda powrotem zap.... jak wypnę pompę to tak się dzieje i wtedy rurka z powrotu (od cyrkulacji) się nagrzewa. Jak Koledzy pamiętacie z mojego rysunku - instalacja ma nazwijmy to trzy niezależne obiegi - i któryś musiałby działać - jedyny powód to chyba problem z wtłoczeniem wody do bojlera. Mam wszystko przygotowane - wyrzucę ten wężyk i podepnę rurkę bezpośrednio do bojlera przez póśrubunek- może pomoże. Jutro to zrobię i zaraz napisze co się dzieje. Jeszcze raz Panowie dziękuje wszystkim za pomoc i wszystko co napisaliście - i przepraszam za brak odpowiedzi z mojej strony.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pamiętaj o zaworze zwrotnym ZA pompą bo inaczej może mieć ciężko go otworzyć lub pompa rzeczywiście się nie kręci skoro z cyrkulacji miałeś ciepłą

Życzę powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Panów - hura - instalacja działa- pompa pompuje - przeróbka dojścia do bojlera pomogła. Wyrzuciłem wężyk i podłączyłem zasilanie "na sztywno" no i oczywiście dałem zawór zwrotny ZA pompą -tak jak radził słusznie jeden z Kolegów. Teraz muszę kiedyś zaizolować te gołe rurki i zainstalować jakiś sterownik co będzie włączał pompę w odpowiednich momentach. Bardzo dobrym pomysłem jest - podany na forum pomysł żeby załączanie pompy zrobić razem ze światłem w łazience - ale niestety u mnie niewykonalny - już mam ściany wykończone.

Bardzo dziękuje wszystkim za pomoc - bez was chyba bym tego nie zrobił - brakowało by mi motywacji :rolleyes:

I jeszcze jedno - dla Kolegi Miron-W - pompa jednak jest idiotoodporna chodzi zawsze w tę sama stronę obojętnie czy fazę podłączy się pod L czy pod N - byle nie pod obudowę :lol: - dzisiaj to sprawdziłem - ale na koniec podłączyłem poprawnie. Pozdrawiam - ha fajne forum znalazłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.