Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Modernizacja Instalacji, A Średnice Rur


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Po obecnym sezonie grzewczym biorę się za modernizacje instalacji CO i CWU.

W tej chwili mam kocioł "śmieciuch" 17kW, 110 m2 w tym sezonie ocieplonym 12cm styropianu.

Dom powiedzmy 3 kondygnacje:

1- piwnica nie ogrzewana w której stoi kocioł

2- parter grzejniki stare żeliwne

3- I piętro wszystkie grzejniki aluminiowe wymienione stopniowo w ciągu 6 lat

a dochodzi jeszcze strych na którym jest niestety bojler i i naczynie wzbiorcze

 

Chciałbym zmienić kocioł na taki z podajnikiem na eko-groszek 19kW, a bojler zawiesić obok kotła.

 

Po przeczytaniu sporej ilości postów wiem, że zastosuje zawór 4-drogowy i z tym wiąże się jedno z moich pytań:

wyjście z pieca i powrót mam 2'' i takimi rurami jest rozprowadzona woda po całej piwnicy do grzejników (jak i powrót), a następnie na parterze mam już rury 3/4'' i do samych grzejników 1/2''

Czy możliwa będzie wymiana tych rur na 1''?

 

Drugie pytanie:

Jak bojler 120L z podwójną wężownicą będzie wisiał zaraz obok kotła i zostanie podłączony przed zaworem 4D to czy będę musiał stosować pompkę czy obejdzie się bez tego?

Opublikowano

 

 

Chciałbym zmienić kocioł na taki z podajnikiem na eko-groszek 19kW, a bojler zawiesić obok kotła.

 

 

Witam!

A dlaczego mając wcześniej kocioł 17 kW, chcesz obecnie zainstalować większy-19 kW ?

W dodatku po ociepleniu domu 12 cm styropianem. Nic nie piszesz o rozbudowie domu, więc nie wiem co chcesz uzyskać przez zastosowanie kotła o większej mocy?

Opublikowano

Producent kotła ma w ofercie 15 i 19 kW i po konsultacji tel. do moich 110m mimo, że ocieplonych poradził 19kW.

Również z rożnych źródeł słyszę, że lepiej ciut większy niż za mały.

Opublikowano (edytowane)

Tak jak pisałem mam 110m2 zabudowy bliżniaczej, ściany z chyba maxa

(ściana północna około 100m2 jest chyba z powójnego maxa ale pomimo tego przed ociepleniem przy większych mrozach to było wrażenie, że od ściany normalnie "wieje zimno"),

wszystkie okna to plastiki.

Zawsze spalałem około 5,5t węgla, ale nie wygaszało się na noc bo było małe dziecko w domu.

Po ociepleniu styro 12cm i na strychu na stropie 10cm styro i 10cm wełny (i takim samym paleniu) spalanie węgla spadło do 3,5t i dodatkowo cieplej w domu :>

Tylko pojawił się drugi problem, a mianowicie 30-40 stopni na piecu i ciepło w domu a woda CWU w sumie zimna, jako, że ten problem można zlikwidować poprzez zastosowanie zaworu 3 ew. 4-drożnego a i piec ma coś koło 13 lat czas na modernizacje kotłowni.

 

Jeżeli uważasz, że 15kW by mi wystarczyło na pewno wezmę to pod uwagę.

Prosiłbym ew. o info od innych forumowiczów jaki oni mają metraż i jakie piece CO.

 

Czekam również na porady odnośnie średnic rur :)

 

ps. piec na który się wstępnie zdecydowałem to Fazer firmy termiko (www.termiko.eu)

Edytowane przez kozikpl
Opublikowano (edytowane)

Dom o powierzchni około 150 m2, ocieplone ale nie tak dobrze jak Twój dom.

Mam kocioł 19 kW i uważam, że ma za dużą moc.

 

Tylko pojawił się drugi problem, a mianowicie 30-40 stopni na piecu i ciepło w domu a woda CWU w sumie zimna, jako, że ten problem można zlikwidować

Zmniejszenie ilości grzejników pozwoli na podniesienie temperatury na kotle i w rezultacie w domu będzie tak samo ciepło, a CWU będzie miało wyższa temperaturę.

 

Rury w 99% przypadków powinny być takie:

1. Piony 3/4 cala.

2. Odgałęzienia z pionów do grzejników 1/2 cala.

Edytowane przez emus
Opublikowano

To rzeczywiście moje 110m to 15kW :)

 

Zmniejszenie ilości grzejników nie wchodzi w grę, chyba że odejmowanie żeberek, ale w żeliwnych też się chyba nie da ;)

Tak czy tak czeka mnie modernizacja.

 

Czekam na więcej informacji...

Opublikowano

Większość kotłów na paliwa stałe ma przyłącza zasilania i powrotu 2". Teraz pytanie czy, chcesz kupić droższy 2" zawór 3D lub 4D i nie kombinować z redukcjami na obiegu kotła, czy na odwrót (zawór np 1" i redukcje). Do pionów, wydaje mi się, że min. 3/4".

 

Dlaczego decyzja padła na kocioł z retortą i podajnikiem? Chodzi Ci o stałopalność? Jeżeli to jest priorytetem, to na Twoim miejscu poważnie zastanowił bym się nad kotłem na gaz. Masz taką możliwość (przyłącze, warunki, etc)?

 

Mam bardzo zbliżone warunki do Twoich. Dom około 115m2 docieplony 14cm styropianem. Teraz (dni okolo 5-10*C, noce okolo 0*C) ogrzewam dom gazem. Kociołek odpalam tylko co drugi dzień, na 6-8h. Inaczej bym się ugotował. Woda w instalacji CO 45*C, a w pokojach gorąco. Na większe mrozy czeka w kotłowni KWKD 15kW (jeszcze przed poprawkami ;) , kupiony po długich lekturach postów na tym forum.

Opublikowano

Gazu u mnie nie ma, podobno ma być za rok, ale jak się dowiedziałem z oficjalnego źródła, że sam abonament ma być coś koło 90zł to ja dziękuje!!!

Tym bardziej trzymać dwa piece czyli x2 droższa instalacja (bo ten stary już wymaga wymiany).

Wielu znajomych ma na ekogroszek i chwalą. Jeżeli teraz trzeba schodzić do pieca powiedzmy 5 razy dziennie to na ekogroszku tylko 1 i tylko żeby sprawdzić jak się pali i ew. dosypać towaru :)

Opublikowano

Masz rację z obsługą kotła z podajnikiem jest znacznie wygodniej niż przy kotle zasypowym. Przed 3 laty zmodernizowałem swoją kotłownie, więc na własnym przykładzie mogę to ocenić. Jednak nie ingerowałem bardzo w całą instalację, lecz tylko w kotłownię. Przeniesiono mi zbiornik c.w.u z WC do kotłowni, dodano zawór 4 drożny, dwie pompy i jeden grzejnik. Zawór 4 dr. ma wejścia 1 1/4 cala przede wszystkim ze względu na cenę, bo do tego rozmiaru cena tych zaworów jest jeszcze ok., ale już 1 1/2 calowy kosztuje znacznie więcej. Przy takiej mocy kotła jak planujesz wystarczy 5/4 cala, byle był tylko zaraz przy kotle. Bojler powinien być zasilany jednak osobną pompą, bo mimo bliskości kotła może się nie wygrzewać. Kotły z podajnikami mają chyba wszystkie opcję sterowania pompami c.w.u i c.o, a sama pompa nie jest tak bardzo kosztowna i prądu dużo nie pobiera, bo pracuje cyklicznie. Usytuowanie bojlera z dala od łazienek może powodować potrzebę zastosowania cyrkulacji.

W średnicę pionów uważam, że nie warto ingerować, bo tylko narazisz się na większe koszty bez żadnych odczuwalnych oszczędności.

Opublikowano

Tu już musisz sam zadecydować, czy po zaworze 4 dr. dalej poprowadzić nowe rury już nie 2". Ja miałem wszystko na grawitacji, ale przez zawór 4 dr. musiałem z niej zrezygnować jednak w kotłowni pozostawiono mi stare średnice jedynie zastosowano miejscowo konieczne redukcje.

Wszystko działa ok. a kilka litrów wody więcej, czy mniej nie jest żadnym problemem. Przy kotłach gazowych może warto starać się ograniczać pojemność wodną układu, ale przy węglowych nie ma to raczej dużego znaczenia. A sam układ o sporej pojemności działa bardziej stabilnie.

Poradę Ci tylko żebyś wybrał jednak zawór 5/4" nie będziesz miał wtedy problemów z obiegiem kotłowym, a różnica w cenie nie będzie duża bo około 40-50 zł.

Opublikowano

Zmniejszenie ilości grzejników nie wchodzi w grę, chyba że odejmowanie żeberek, ale w żeliwnych też się chyba nie da ;)

Da się poprzez rozkręcenie lub rozbijanie jak złącza są zapieczone i nie dają się rozkręcić.

 

 

Tak czy tak czeka mnie modernizacja.

To podczas modernizacji zamontujesz zamiast grzejników (żeberek) żeliwnych mniejszą ilość grzejników (żeberek) aluminiowych.

10 żeberek aluminiowych (rozstaw przyłączy 500 mm) to koszt od 200 - 300 zł. Pojemność wodna 10 żeberek aluminiowych od 3,9 - 4,4 l. Pojemność wodna 10 żeberek żeliwnych to około 13 l.

Im mniej wody w instalacji tym "lepsza" regulacja temperatury, a tym samym oszczędności opału. Dlatego też stosuje się średnice rur 1/2 cala (grzejniki), 3/4 cala (piony), 1 cal lub 5/4 (od kotła, zawór 4-drogowy).

Opublikowano

Dziękuję za porady. Zmieniać rury na 5/4'' to w sumie spory koszt a korzyści żadne.

 

Proszę piszcie jaki macie metraż i i ile kW kotły.

Powierzchnia 160 m.kw. dom z cegły z pustką powietrzną, bez ocieplenia, parterowy. Pojemność układu c.o około 350 litrów. Kocioł z podajnikiem tłokowym 17 kW.

Opublikowano

Dom wolnostojący 120m cegła ceramiczna ocieplony styropianem 10-15cm (nie pamietam) ale raczej 15, kocioł na paliwo stałe enka standard+ 18 kw. Dodatkowo zamontowany bojler cwu 150 litrów. Wydaje mi sie ze piec jest w sam raz, moze lekko za duzy. Narazie pale 1 rok samym drewnem

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.