Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Naprawa Płytki Ad 222 Dla Kotła Mcr 24


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam problem ze sterowaniem siłownikiem elektrycznym zaworu mieszacza oraz pompą obiegu mieszaczowego (dla podłogówki) w zestawie mieszaczowym EA-104 kotła MCR 24 De Dietrich.

Po włączeniu wtyczki kabla zasilającego kocioł, pompa mieszacza pracuje, ale po uruchomieniu kotła jest wyłączana.

Nie działa również sterowanie siłownikiem zaworu mieszacza, który pozostaje zamknięty. Efekt jest taki, że po włączeniu kotła nie działa ogrzewanie podłogowe.

Przypuszczam, że mam awarię płyty sterującej AD 222.

Czy jest ktoś, kto miał podobną usterkę i próbował naprawić to uszkodzenie.

Podejrzewam, że jest uszkodzony jeden z trzech styczników elektronicznych na płycie, sterujących pracą siłownika i pompy.

Chciałbym spróbować to naprawić, bo cała płyta AD 222 to koszt ok. 350 zł.

Opublikowano

Z dobraniem się do przekaźników nie ma problemu.

Na płycie są 3 przekaźniki elektroniczne RY610024. Jeden z nich jest odpowiedzialny za załączanie pompy obiegowej mieszacza, a dwa to odpowiednio lewe i prawe obroty siłownika zaworu mieszaczowego.

Problem tylko w tym, że nie znam logiki pracy tego układu i nie wiem, czy jest on tak ustawiony, że w razie awarii przekaźnika pompy, blokowany jest przekaźnik do podania napięcia na siłownik w celu zwiększenia otwarcia zaworu.

Albo odwrotnie - gdy jest awaria przekaźnika dla otwarcia zaworu, blokowany jest przekaźnik pompy.

Póki co zmierzyłem, że napięcie występuje cały czas na zasilaniu siłownika, ale tylko dla zamknięcia zaworu - czyli RL-L..

W tej sytuacji nie wiem, który przekaźnik wymienić RL-R (otwarcia zaworu), czy RL-P (pompy).

Jeśli nie uzyskam pomocy to kupię 2 przekaźniki i będę wymienial po kolei - wtedy, mam nadzieję, dojdę eksperymentalnie, jaka jest logika tego układu.

Opublikowano (edytowane)

No właśnie też mi się to nie podoba.

Chyba, że logika układu jest taka, że w razie braku zasilania pompy mieszacza lub prawego zestyku siłownika, napięcie jest podawane cały czas na lewy zestyk siłownika zaworu mieszaczowego w celu zapewnienia jego całowitego zamknięcia.

Takie rozwiązanie zapobiegnie przedostaniu się do układu podłogowego gorącej wody z obiegu grzejnikowego, która mogłaby się dostać z powodu ciśnienia wytwarzanego przez pompę w kotle.

Edytowane przez SG0240
Opublikowano (edytowane)

Pompa nie jest uruchamiana przez sterownik kotła-brak napiecia na wejściu do pompy, a zawór mieszacza pozostaje cały czas w położeniu zamkniętym. Na zestyk zamykający siłownika jest podawane cały czas napięcie.

Nastawa max temp. dla obiegu mieszaczowego 45 st.

Zmiana tej nastawy, jak również krzywej grzania nic nie daje - kocioł nie reaguje.

Póki co zdemontowałem siłownik, ręcznie otworzyłem zawór mieszacza w położenie 1/2 i podłogówka jest obsługiwana przez pompę kotła, ale wiadomo, że to jest półśrodek dobry dla takich temperatur, jakie panują obecnie.Oczywiście zawsze mogę załaczyć pompę ręcznie, odłączając jej kabel zasilający od listwy i dając zwykłą wtyczkę do gniazdka. Tylko, że bez działajacego siłownika zaworu nie będzie regulacji temperatury na zasilaniu podłogówki.

Edytowane przez SG0240
Opublikowano

Być może masz rację. Ostatecznie zawsze można spróbować wymienić przekaźnik pompy bo to koszt ok. 5-10 zł. Jeśli to nie pomoże, to szkoda się głębiej wgrzebywać w elektronikę - wtedy wymiana całej płytki powinna załatwić sprawę.

Opublikowano (edytowane)

Dziś znalazłem wreszcie trochę czasu, żeby na poważnie zająć się pomiarami układu przekaźników na płycie.

Wygląda - niestety - że kolega guitar ma rację.

Nie wgłębiając się zbytnio w przekaźniki sterujące siłownikiem zaworu, opiszę wyniki pomiarów w poszczególnych stadiach pracy kotła na przekaźniku pompy.

Przekaźniki są zwykłe, nie bistabilne, z 5 stykami, jak na poniższym schemacie:

 

1 2

3

---4

5

 

Są to przekaźniki 10A, 250V, na napięcie sterujące 24V

Na styki 1 i 2 podawane jest napięcie sterujące. Styki 3,4,5 są przełączane - styki 3 i 4 są normalnie zwarte, po podaniu napięcia sterującego następuje przełączenie i zwarte zostają styki 4 i 5.

Gdy kocioł jest wyłączony, ale kabel zasilający znajduje się w gniazdku przez styki normalnie zwarte przepływa prąd, mimo że brak jest napięcia sterującego. Dzieje się tak dlatego, że na styk 3 podane jest napięcie bezpośrednio z sieci. W takim przypadku pompa mieszacza pracuje, ponieważ jest zasilana ze styku 4.

Po uruchomieniu kotła na stykach 1 i 2 pojawia się napięcie (wg moich pomiarów 28,4 V), styki 3 i 4 zostają rozłączone, a załączone zostają styki 4 i 5. W tym momencie pompa przestaje pracować.

Wnioski :

Pompa jest zasilana ze styku 4.

Pompa pracuje tylko wtedy, gdy nie ma napięcia sterującego.

Przekaźnik pompy jest sprawny.

Płytka jest uszkodzona i napięcie na styki 1 i 2 jest podawane cały czas po uruchomieniu kotła.

 

No i teraz ceny:

3 lata temu zapłaciłem za płytę AD222 w komplecie z kotłem 340 zł, obecnie cena katalogowa tej płyty to ok 198 euro, czyli skromnie licząc ok. 800 zł. Mogę załatwić z rabatem za 650 zł.

 

Gdyby trafiło na kogoś mniej obeznanego to koszt serwisu z wymianą płyty wyniósłby pewnie jakieś 1200 zł.

 

Pojawia się więc pytanie, czy przy tak obłędnych cenach części zamiennych do kotłów kondensacyjnych nie instalować czegoś mniej skomplikowanego, ale i mniej oszczędnego, bo jak o mnie chodzi to na razie koszt naprawy kotła przewyższa oszczędności uzyskiwane ze spalania gazu.

Dodam, że w pierwszym roku eksploatacji padło mi sterowanie easyradio. Na szczęście kocioł był na gwarancji i naprawa nic nie kosztowała.

Gdyby easyradio padło dzisiaj, to nawet z rabatem koszt byłby pewnie jakieś 1500-2000 zł.

Edytowane przez SG0240
Opublikowano (edytowane)

Też o tym myślałem, tylko nie wiem, jak by to było ze sterowaniem siłownikiem zaworu mieszacza.

W ostateczności można by załatwić ten problem pozbywając się tego siłownika, przeciąć rurę zasilającą podłogówkę, wstawić zawór termostatyczny z ręcznym nastawem temperatury.

A samą pompę zasilć bezpośrednio z sieci, z ewentualnym wstawieniem dodatkowego termostatycznego czujnika przylgowego bezpieczeństwa.

Tyle tylko, że takie przeróbki to też dość spory koszt i nie wiem, czy warto się w to bawić.

W sumie po to kupiłem kocioł z pełną automatyką i radiowym sterowaniem, żeby nie uprawiać rzeźby i nie wstawiać dodatkowo jakiejś armatury, czujników, czy sterowników.

No, ale okazuje się, że to badziewie De Dietrich jest za bardzo awaryjne i lepiej chyba kupić polski Termet, płacić więcej za gaz i mieć święty spokój.

Edytowane przez SG0240
Opublikowano (edytowane)

Dzięki.

To by było niezłe i cena przystępna.

Muszę dokładniej przestudiować instrukcję obsługi tego sterownika.

Przypuszczam, że mój siłownik posiada wyłączniki krańcowe.

A jak z czujnikiem temperatury do tego sterownika, są jakieś dedykowane?

Może dałoby się zastosować ten, który mam po zaprogramowaniu rezystancji dla odpowiednich temperatur - jeśli oczywiście ten sterownik jest programowalny, jak chodzi o czujnik temperatury.

Edytowane przez SG0240
Opublikowano (edytowane)

Już przestudiowałem instrukcję obsługi i wychodzi na to, że ten sterownik jest sprzedawany w komplecie z czujnikami temperatury.

Tak więc nie ma żadnego problemu.

Bardzo podoba mi się to rozwiązanie.

Jeszcze raz wielkie dzęki.

Edytowane przez SG0240
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Za radą kolegi guitar zainstalowałem wczoraj osobny sterownik dla obiegu podłogowego.

Nabyłem sterownik Euroster 11M za 163 zł brutto poprzez allegro od firmy ergotek z Poznania.

Uważam, że jest to rozsądne rozwiązanie za rozsądną cenę.

Na razie nie potrafię podać więcej szczegółów odnośnie samej pracy sterownika, ale wygląda na to, że działa dobrze, bo dziś rano podłogi były ciepłe.

Muszę, oczywiście, wypracować doświadczalnie optymalne ustawienia dla moich wymogów, ale ogólnie rzecz biorąc, jestem bardzo zadowolony.

Sterownik ten posiada wiele programowalnych parametrów, co w zupełności powinno zadowolić przeciętnego użytkownika.

 

Co prawda przybyło mi w kotłowni jeszcze jedno ustrojstwo i trochę kabli, ale przynajmniej mam pełną władzę nad sterowaniem podłogówką.

I, co ważne, mogę oszczędzać energię elektryczną, ponieważ sterownik ten wyłącza pompę, gdy temperatura kotła spadnie poniżej wartości zadanej o połowę wartości histerezy - czego nie mogłem realizować w oryginalnym zestawie De Dietrich, bo tam dla pracy pompy nie zastosowano żadnej logiki i pompa pracowała non stop, bez względu na temperaturę czynnika, czy pomieszczenia.

To jeszcze jedna poważna wada tego zestawu firmy DD, biorąc pod uwagę ciągle rosnące ceny energii elektrycznej.

Dlatego wszystkim osobom planującym zakup kotła proponuję szczegółowe zapoznanie się z parametrami technicznymi i logiką pracy pomp w danym zestawie, bo w ten sposób można oszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.