Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Opinia O Instalacji I Sposobie Sterowania


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Czeka mnie wymiana całej instalacji(oprócz grzejników) na nową. Po rozpaleniu leciwego już pieca tydzień temu okazało się, że połowa rur cieknie a remont w domu i tak był planowany.

Dom ma 115m2+nieocieplona piwnica(2 grzejniki-nie ma na schemacie), jest to typowa szeregówka z lat 60'(rozbudowana trochę z 10lat temu). 2 lata temu została zrobiona elewacja(10cm styropian), a okna wymienione były około 15lat temu na drewniane z Sokółki. Grzejniki aluminiowe wymienione przy okazji remontu i wstawiania nowych okien. Piec będzie grzał także CWU. Przy każdym grzejniku i przy zasobniku CWU będą odpowietrzniki. Jaką wziąć moc kotła 20 czy 25kW? Od jakiegoś czasu czytam forum i korzystając z tej wiedzy narysowałem sobie taki wstępny schemat do weryfikacji i nasunęło mi się kilka pytań.

 

post-33388-0-44187700-1317583586_thumb.gif

 

1. Wytypowałem 2 piece i może ktoś by któryś polecił albo odradził? Oba mają palnik brucer i oba dostępne ze sterownikami PID Puma. Są to:

a)Witkowski EKW-RAPS 19 lub 25kW(narysowany na schemacie)

b)Skamet EKO RETORT 20 lub 25kW

2. Zostało mi jeszcze dużo drewna(zależnie od zimy ale pewnie do lutego wystarczy) i zastanawiam się nad rusztem wodnym, żeby je spalić zanim zacznę opalać normalnie groszkiem. Czy w tych piecach ruszt wodny jest odpowiednio zamontowany i nie będzie mi piec zarastał sadzą po 2 dniach?

3. Szukałem sterownika do całej instalacji który miałby możliwość podłączenia wszystkiego pod jeden sterownik pokojowy(temp pieca, temp CWU i wreszcie temp w pomieszczeniu) ale znalazłem taki dostępny tylko z piecami Zębiec. Z tego względu zdecydowałem, że temperaturą na piecu i CWU będą ustawiał w Pumie a do sterowania temperaturą w domu dziś udało mi się znaleźć sterownik pogodowo/pokojowy który będzie sterował zaworem 4d. Jest to IB ? Tron 3100W. Czy takie rozwiązanie będzie dobre?

4. Termostat pokojowy zamontuję w salonie gdzie teraz zimą było zawsze za zimno. Nie będzie przy grzejniku w nim zaworu termostatycznego podobnie jak w łazience. A w reszcie pomieszczenie zamontowane zostaną zawory termostatyczne. Czy przy takim podłączeniu mogę liczyć na możliwość kontroli temperatury w każdym pomieszczeniu?

5. Czy dobrze rozwiązany będzie taki sposób podłączenia, czyli rozdzielacz i do niego 7 grzejników? Czy może na górę puścić jeden pion i tam rozgałęzić na 2 pokoje trójnikami(tak jest teraz)?

6. Grzejnik w salonie ma około 2,2kW (21 żeber). Gdzieś czytałem, że przy tak dużych grzejnikach zasilanie powinno być podłączone z jednej strony na górze a powrót z drugiej na dole. Czy tak ma być?

7. Wszystkie rury w okolicy kotła i do naczynia wzbiorczego stalowe o średnicach zaznaczonych na schemacie. Do grzejników z rozdzielacza ALU-PEX. Zastanawiam się jak podłączyć zasobnik CWU. Stal czy też ALU-PEX? Jaką proponujecie średnicę?

 

Ze wszystkim muszę się uwinąć do końca miesiąca bo teraz już w nocy czasem chłodem w chałupie powiewa a cieknącym piecem trochę boję się grzać, żeby nie zalało mi domu bo jest instalacja grawitacyjna, grube rury i przez to dużo wody w nich;)

Opublikowano

Dom ma 115m2+nieocieplona piwnica(2 grzejniki-nie ma na schemacie), jest to typowa szeregówka z lat 60'(rozbudowana trochę z 10lat temu). 2 lata temu została zrobiona elewacja(10cm styropian), a okna wymienione były około 15lat temu na drewniane z Sokółki. Grzejniki aluminiowe wymienione przy okazji remontu i wstawiania nowych okien. Piec będzie grzał także CWU. Przy każdym grzejniku i przy zasobniku CWU będą odpowietrzniki. Jaką wziąć moc kotła 20 czy 25kW?

Myślę, że 19kW to max.

Opublikowano

Dzięki za podjęcie tematu. Może i racja z tą mocą. Wziąłem pod uwagę 25kW ze względu na to, że fachowcy zalecają doliczyć 30% jak ma grzać jeszcze CWU a to wychodzi około 20kW bo będę trochę grzał też piwnicę(co prawda nie do 20st ale żeby matka spokojnie mogła do pralni zejść i sobie pranie zrobić to te 10-15st musi mieć ;)

 

Znalazłem jeszcze inne sterowniki które jeszcze bardziej zaspokajają moje potrzeby jest to Euroster UNI2 i dobrze opisana na forum Estyma UNICONTROL MIX07. Czym się kierować? Ceną? :) Właściwie takie same możliwości a 100-150zł różnicy.

Opublikowano

Znalazłem jeszcze inne sterowniki które jeszcze bardziej zaspokajają moje potrzeby jest to Euroster UNI2 i dobrze opisana na forum Estyma UNICONTROL MIX07. Czym się kierować? Ceną? :) Właściwie takie same możliwości a 100-150zł różnicy.

A co one mają wspólnego z 3100W [gdzie nie ma histerezy]?

Muszę sprawdzić ten UNI2, może akurat jakaś rewelacja ;)

Opublikowano

Właśnie wycelowałem w ten IB-tron dlatego, że trochę nie skapowałem jak ma działać termostat pokojowy w układzie z jakimś sterownikiem jeżeli on tylko zwiera/rozwiera styki w zależności od ustawionej temperatury ale trochę inaczej na to spojrzałem i teraz widzę swój błąd ;).

Zresztą nie ważne, wybieram teraz Estyme albo Euroster + zwykły termostat pokojowy ;)

 

A coś możesz powiedzieć o samych piecach i rusztach wodnych w nich? Zależy mi na tym, żeby spalić to drewno co mam ale z kolei nie chcę historii które czytałem o zarastaniu kotła przez te ruszty wodne. Na blogu zawijana przeczytałem, że niektóre kotły mają na tyle wysoko ruszt wodny, że nie przeszkadza to w prawidłowym spalaniu jednak nie wiadomo jak jest konkretnie w tych ;). Na zdjęciach na stronie Witkowskiego drewno się ładnie zapala od palnika ;) ale czy będzie sadza nie wiadomo...

Opublikowano

Właśnie wycelowałem w ten IB-tron dlatego, że trochę nie skapowałem jak ma działać termostat pokojowy w układzie z jakimś sterownikiem jeżeli on tylko zwiera/rozwiera styki w zależności od ustawionej temperatury ale trochę inaczej na to spojrzałem i teraz widzę swój błąd ;).

Zresztą nie ważne, wybieram teraz Estyme albo Euroster + zwykły termostat pokojowy ;)

Już sie doszkoliłem i mogę śmiało powiedzieć, że ten Euroster jest do kitu - jego współpraca z termostatem pokojowym to szczyt minimalizmu projektanta - chyba już chciał iść do domu :lol:

 

Jeśli chodzi o 3100W, to co innego miałem na myśli.

To on jest normalnym sterownikiem, a tamte to jakieś przeżytki, dla których najważniejsza jest temperatura c.o.

A kogo w domu ona obchodzi?

To 3100W interesuje sie temperaturą zadaną i ona jest dla niego największym priorytetem.

Przy okazji stara się ją utrzymać na dokładnie zadanym poziomie a nie jakieś włącz-wyłącz co godzinę (aż Ci nogi zamarzną :o ).

Nie ma on za dużo zabezpieczeń (w porównaniu z tamtymi) i trzeba o to zadbać w innych miejscach, ale sterowanie to 2 epoki w przód.

Opublikowano

A coś możesz powiedzieć o samych piecach i rusztach wodnych w nich? Zależy mi na tym, żeby spalić to drewno co mam ale z kolei nie chcę historii które czytałem o zarastaniu kotła przez te ruszty wodne. Na blogu zawijana przeczytałem, że niektóre kotły mają na tyle wysoko ruszt wodny, że nie przeszkadza to w prawidłowym spalaniu jednak nie wiadomo jak jest konkretnie w tych ;). Na zdjęciach na stronie Witkowskiego drewno się ładnie zapala od palnika ;) ale czy będzie sadza nie wiadomo...

Zdecydowanie nie polecam ruszt wodnych (choć niektórym sadza nie przeszkadza).

Uważam, że ruszt wyciągany (skoro i tak jest awaryjny) jest odpowiedniejszy.

Opublikowano

Już sie doszkoliłem i mogę śmiało powiedzieć, że ten Euroster jest do kitu - jego współpraca z termostatem pokojowym to szczyt minimalizmu projektanta - chyba już chciał iść do domu :lol:

 

Jeśli chodzi o 3100W, to co innego miałem na myśli.

To on jest normalnym sterownikiem, a tamte to jakieś przeżytki, dla których najważniejsza jest temperatura c.o.

A kogo w domu ona obchodzi?

To 3100W interesuje sie temperaturą zadaną i ona jest dla niego największym priorytetem.

Przy okazji stara się ją utrzymać na dokładnie zadanym poziomie a nie jakieś włącz-wyłącz co godzinę (aż Ci nogi zamarzną :o ).

Nie ma on za dużo zabezpieczeń (w porównaniu z tamtymi) i trzeba o to zadbać w innych miejscach, ale sterowanie to 2 epoki w przód.

 

Tylko właśnie widzisz, mi chodzi też o to, żeby zabezpieczyć też powrót kotła bez stosowania dodatkowych zaworów 3d czy 4d. 3100W nie jest w stanie tego zrealizować no i nie steruje też CWU.

Najbardziej zadowolony byłbym ze sterownika takiego jak TECH ST48z PID. Ogarnia wszystko tylko że zapłacić za niego to trzeba... znalazłem bez PID za 650zł + moduł do sterowania zaworem 290zł + nie wiadomo ile za pokojowy ;) Już sam nie wiem co wybrać.

Opublikowano

Jak to mówią "Techa to bym za darmo nie chciał" :lol:

 

Sterownik do ochrony powrotu powstał tylko dlatego, że ludzie nie potrafili odpowiednio dobrać zaworu lub potem wykonać obwód kotłowy jak należy. Tu (w instalacji) jest miejsce na ochronę powrotu.

Jak masz to dobrze zrobione, to sterownik i tak nie ma nic w tej materii do roboty.

Jeśli masz zrobione źle, to sterownik owszem zamknie zawór, ale wtedy mogą (i występują) problemy z dogrzaniem (częściej z rozgrzaniem) pomieszczeń.

Tak, że dla mnie ta funkcja to pic na wodę.

 

Niektóre sterowniki mają też ochronę przed zagotowaniem realizowaną zaworem mieszającym.

Przy kotle z podajnikiem mało prawdopodobne jest gotowanie, bo takowy ma mieć zabezpieczenia gdzie indziej:

mała dawka paliwa na "ruszcie", czujnik odcinający dmuchawę i podajnik.

Jeśli jednak do gotowania dojdzie, to instalacja sama ma sobie poradzić - odpowiednio wpięty zbiornik wyrównawczy.

 

Choćby te sterowniki miały tysiące przeróżnych bajerów a domownika traktowały histerezą (jak czytam w Eurosterze aż 1 stopniową), to ich miesce jest na śmietniku i tam prędzej czy później trafią.

 

3100 niestety idealny nie jest do Twojego przypadku, bo on widzi tylko 3D i pokojówkę, ale to i tak więcej niż wszystkie tamte strowniki razem wzięte.

 

Za cwu powinien odpowiadać sterownik kotła.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Sterownik do ochrony powrotu powstał tylko dlatego, że ludzie nie potrafili odpowiednio dobrać zaworu lub potem wykonać obwód kotłowy jak należy. Tu (w instalacji) jest miejsce na ochronę powrotu.

Jak masz to dobrze zrobione, to sterownik i tak nie ma nic w tej materii do roboty.

Jeśli masz zrobione źle, to sterownik owszem zamknie zawór, ale wtedy mogą (i występują) problemy z dogrzaniem (częściej z rozgrzaniem) pomieszczeń.

Tak, że dla mnie ta funkcja to pic na wodę.

A jak inaczej można rozwiązać problem zimnego powrotu?

 

Choćby te sterowniki miały tysiące przeróżnych bajerów a domownika traktowały histerezą (jak czytam w Eurosterze aż 1 stopniową), to ich miesce jest na śmietniku i tam prędzej czy później trafią.

 

3100 niestety idealny nie jest do Twojego przypadku, bo on widzi tylko 3D i pokojówkę, ale to i tak więcej niż wszystkie tamte strowniki razem wzięte.

W takim razie jest jakiś inny warty uwagi?

Opublikowano

A jak inaczej można rozwiązać problem zimnego powrotu?

Albo dajesz zawór 4D 6/4 i mały obwód kotłowy, bez zbędnych zakrętów i przewężeń albo zawór tylko 3D a do ochrony powrotu mały obwód z pompą.

Opublikowano

Nie no to ja na schemacie dałem 3/2" także spoko. Przed zaworem będzie jedno kolano a za zaworem dwa także myślę, że grawitacja powinna działać.

 

A jeśli chodzi o sterownik pogodowy z możliwością podłączenia termostatu pokojowego to co polecasz?

 

Jakie dać rury do CWU? Chodzi o fi. Podłączyć je na pionowej rurze przed kolanem do zaworu czy za kolanem? A może nie ma to znaczenia?

Opublikowano

Sterownik IB, który wybrałeś na początku to jedyny jaki znam z tych normalnych i ten mi się najbardziej podoba.

Jak ma być pompa do cwu, to 3/4 powinno byc ok.

Raczej znaczenia to nie ma, bo pompa cwu po załączeniu i tak powrót dogrzeje.

Opublikowano

A jak myślisz, wysteruje on zawór 4D? Bo jak rozumiem w konfiguracji z 3D zaproponowanej przez IB nie ma żadnego zabezpieczenia przed zimnym powrotem. Wolałbym dać jeden 4D niż jeden 3D sterowany ręcznie(do regulacji temp. powrotu) i drugi sterownikiem do regulacji temp. zasilania. Na ich schemacie, powrót z grzejników używany jest do schłodzenia wody CO.

Opublikowano

Nie ma sterowania temp. powrotu, bo instalacja sama ma sobie z tym poradzić (jak pisałem wcześniej).

Dodatkowy zawór 3D nie jest potrzebny.

 

Jeśli jednak chcesz mieć pewność ochrony powrotu, to z tym sterownikiem trzeba zrobić inaczej.

Na c.o. dać zawór 3D z siłownikiem (wystarczy wtedy 1"). Tym będzie sterował IB.

Robisz dodatkowy, krótki obwód kotłowy (jak opisał kol. guitar), w nim mała pompka sterowana termostatem umieszczonym na powrocie. Jak jest za zimny powrót to pompka dogrzewa, jak jest ok, to nie pracuje.

Opublikowano (edytowane)

Jeżeli chodzi o producentów pleszewkich, to niektóre produkty opisane jako 19 czy 20kW mogą się równać z tymi posiadającymi atesty i odpowiednie badania o mocach 12-17kW

 

Skoro się zdecydowałeś na konkretne dwa modele, to polegaj na pracownikach tych firm, jeżeli chodzi o dobór do instalacji i powierzchni budynku. Uczulam,że niektórych 25kW = 17kW w innej firmie a 19 czy 20kW może być równe 12-15kW u innego producenta z atestami.

 

W tym 20kW była opcja wyboru sterownika RT09pid, on obsługuje C.O., CWU,

ma wyjście na panel domowy w którym masz opcje:

a) podgląd nastawy kotła oraz bojlera

B) zmiana nastawy kotła

c) praca ze strefami powietrza w pomieszczeniu

 

Jak chcesz sterować zaworem mieszającym i kolejnym układem za tym zaworem, to wybierasz moduł RT-12mieszacz równiez Tatarka i masz wszystko z jednej bajki.

Do tego modułu mieszacza idzie podpiąć kolejny termostat pokojowy.

Edytowane przez Pieklorz
Opublikowano (edytowane)

Inna opcja to wybór Pumy lub Cobry i poczekanie na debiut rynkowy ich modułu zaworu mieszającego, oba sterowniki są już softwerowo przygotowane do obsługi zaworu, jest to już także w ich instrukcjach obsługi.

 

Cobra/Puma do podajnika retortowego obsługują pompę c.o., cwu, mają strefy czasowe na C.O. oraz CWU, Puma dodatkowo obsługuje pompę cyrkulacyjną cwu, oba maja wyjście typu rs na moduły rozszerzeń m.in. moduł zaworu i mający także wkrótce zadebiutować moduł GSM, oba produkty mają wyjście usb do aktualizacji softu po podłączeniu pod komputer.

 

Do Cobry lub Pumy możesz podłączyć dowolny termostat pokojowy np. Euroster 2000, w menu Cobry/Pumy decydujesz jak wówczas ma pracować pompa C.O., są odpowiednie czasy pauzy do ustawienia

 

Masz opcje włączenia wykresów pracy kotła, Puma zapisuje archiwum chyba do miesiąca czasu, Cobra do 170godzin, archiwum z Pumy idzie zgrać na komputer i analizowac w programie PumaCharts, ostatnia poprawka nakładki ma dawać możliwość wydruku.

Edytowane przez Pieklorz
Opublikowano

ps. ani do RT09pid ani do Cobry/Pumy nie ma wymogu stosowania zaworu mieszającego....

 

zawór dobra rzecz, jak chcesz mieć osobno sterowany kolejny obie grzewczy np. podłogówkę.

 

Na siłę pchanie go do ochrony powrotu w każdym przypadku przy sterowaniu z ciągłym nadmuchem to zbędny wydatek. Większym problemem jak niska temp. powrotu jest stopowanie przepływu spalin i ich niska temp.

Opublikowano

Myślę, że już coś sobie wybiorę po tej dyskusji. Pozostały jeszcze dwie sprawy na który nikt mi póki co nie odpowiedział :)

 

1. Czy dobrze rozwiązany będzie taki sposób podłączenia, czyli rozdzielacz i do niego 7 grzejników? Czy może na górę puścić jeden pion i tam rozgałęzić na 2 pokoje trójnikami(tak jest teraz)?

2. Grzejnik w salonie ma około 2,2kW (21 żeber). Gdzieś czytałem, że przy tak dużych grzejnikach zasilanie powinno być podłączone z jednej strony na górze a powrót z drugiej na dole. Czy tak ma być?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.