Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

czy przy zaworze 4D (zdjęcie z postu 96), nie powinno być zaworu zwrotnego (jeden jest za pompą na grzejniki).

Czy w przypadku, gdy pompa na grzejniki nie pracuje (po osiągnięciu temperatury jest wyłączona, lub jest całkiem odłączona), nie jest tak, że druga pompa na nagrzewnicę dodatkowo pompuje czynnik powrotny z układu grzejnikowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Dodam, że problemem w moim przypadku jest nagrzewnica 1 rzędowa, która aby uzyskać na wydmuchu cieplejsze powietrze potrzebuje wysokiej temperatury czynnika zasilającego.

Poza tym regulator ARW ma trochę wysokie napięcia na biegach, są regulatory z mniejszymi napięciami, więc obroty silnika nagrzewnicy są niższe. Tu trzeba było zakupić nagrzewnicę z dwoma rzędami i nie wynalazek, ale najczęściej spotykaną firmę. Przyznam, że z tą instalacją od początku idzie pod górę. Skręcę obroty w nagrzewnicy HD1 którą posiadam i dokupię Volcano tylko albo V45, albo Volcano mini, VR2 może jednak trochę za duża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

VR2 to za duża , V45 to aż nadto. Zastanawia mnie jedna rzecz czemu nie dasz naczynia przelewowego nad wszystkimi urządzeniami jak najwyżej poza stropem czy jak tam jest ?, w pozycji pionowej lub z lekkimi skosami bez poziomych zakrętów grubą rurą? przecież takiej instalacji wżyciu nie odważył bym się wodą zalewać !! bo po jakimś czasie , a tak sobie myślę nie długim to te elementy jak zwory i cała reszta przestanie działać, ja u siebie na próby miałem wodę to już normalnie szlam spuszczałem, tylko płyn polecam oprócz nie zamarzania ma właściwość smarne zero rdzy no i temperatura wrzenia wyższa od wody co zapobiega przy niższej temperaturze wydostawanie się bąbelek powietrza same plusy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacja działa, ale nie tak jak bym chciał. Fakt, że jeszcze nie ogrzewam budynku w sposób ciągły, ale weekendowy też ma wpływ..na 120 m2 dołu, gdzie hala 55, lakiernia 25, pomieszczenie techniczne 15 no i biuro 20 super grzeją grzejniki, ale ta reszta czyli nagrzewnica nie może ogrzać 80 m (hala i lakiernia). Będę obniżał obroty i dołożę drugą wtedy mam nadzieję to ruszy. Ale ostrożnie bo te 20 kw ekogroszku to oczywiście powierzchniowo super, ale nie z nagrzewnicą. Może będę kombinował, że rozgrzeję obwód grzejnikowy, a potem tylko obwód z nagrzewnicą...zobaczę po zmianie obrotów.

 

A na jakich obrotach u Ciebie (specjalford) chodzą te dwie nagrzewnice? Czy też obwody zmianowo chodzą, czy wszystko razem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hale to ja mam 100 m kwadratowych 10x10 szer.dł. wysokość 6m z jednym spadem na 4m, do tego 105 m kwadratowych pomiesczeń typu jedno stanowisko z kanałem pow. 46m dwa pomiesczenie techniczne z łazienką i biuro , w pomieszceniu z kanałem jest dwa grzejniki 15 i 10 żeberk G500 plus nagrzewnica 20 kw do dogrzania po otwarciu drzwi , w pozostałych są grzejniki łącznie grzejników jest 80 żeberek ,piec 25kw z punktu obliczeń ma to się nijak do odbiorników, jeśli chodzi o metraż to obliczeniowo taki piec jest do 180m gdyby zastosować same grzejniki. Moc pieca podawana a rzeczywista różni się ,na pewno jest dużo mocniejszy bo gdy nie grzeje nagrzewnic na hali a temperatura np. 80c to ciężko go opanować z włączoną nagrzewnicą na full obrotach :mellow: i z tego co tu testuje to jedna taka spokojnie by wystarczyła na moją hale, z obrotami to tak ja stosuje do tego typu silników regulator transformatorowy ręczny ma 6 przełączeń ponieważ tyrystorowe się nie na dają, silnik buczy i ciężko złapać optymalne obroty to tylko do silników szczotkowych np. elektronarzędzia itp. reguluje na razie bez żadnych wynalazków jak termostaty itp.wiatraki chodzą tak na 1 , z odległości około 4 m odczuwalny jest podmuch B) nie potrafię ci tego opisać. Może to dziwnie zabrzmi ale hala nie jest ocieplona od strony dachu ,sama blacha na krokwi :( po prostu na ten rok funduszy już brak, miała być ocieplona z wykończeniem no ale musiałem usunąć piece nadmuchowe bo nowe przepisy nie pozwalają na montowanie pieców dymnych w miejscach w których przeprowadzane są naprawy samochodów, dlatego jest jak jest według projektu przekształcenia budynku :( ale wróć my do temperatur ,dzisiaj na dworze było zero stopni na hali 15 na piecu 50 do 57 to mi wystarczy, reszta też jakieś 16 do 17, gdybym na piecu dał 75 c i puścił same nagrzewnice to tak bardziej podkręcam wentylatory wówczas odczuwa się ciepło i to bardzo znacznie fakt że przy tym stanie hali po wyłączeniu to po niedługim czasie temperatury już niema :( reszta budynku bez zmian :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też chcę roboczo sprawdzić obroty nagrzewnicy poprzez tyrystor, jak będzie grzało przy połowę niższych obrotach, tzn. wiadomo, że cieplej na wyjściu, ale jak będzie te ciepło się rozchodzić. No tak, koniecznie musisz docieplić strop hali, rury myślę, że masz w otulinie docieplone, bo to też straty. Poza tym testuj wydajność, bo trochę za dobre te temperatury na sporej hali, przy takiej temperaturze pieca (ale dwie v45 mogą swoje robić)... Dużo zależy też od położenia geograficznego, jak szybko budynek się wyziębia. Przyznasz też, że piecyk potrafi się zagotować, a węgla lub drzewka idzie nie mało.

Mam pytania:

Po jakim czasie osiągasz te 15 stopni na hali?

Jaka temperatura powrotu do pieca?

Czy grzejesz cały czas, czy rozpalisz, popalisz w ciągu dnia pracy i  od pory obiadowej wygasa?

 

U mnie piec na ekogroszek i powinien ogrzewać ciągle, ale to jeszcze nie ta pora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpalam tak koło 9 -10  ponieważ po południu tak koło 17-stej odłączam hale piec jest zasypany tak dobrą węglarą i temp. na piecu 41 tak że rano w pomieszczeniach jest ciepło, na hali tak po godzinie to spokojnie jest te 15 jak na dworze jest zero przy temp. pieca 55 , więcej mógłbym dać ale 70 czy 80 na piecu przy obecnych rurach nic nie daje bo wentylatory mogą chodzić na wyższych obrotach ale będzie leciało chłodne powietrze a piec się ugotuje bo powrót został pex 20 i to blokuje przepływ wody , zjawisko jak by było zatkane, myślę koło soboty wymienić rury zasilającą też bo przysłany instalator fahura nie uprzedził mnie że plastik PP się rozszerza pod wpływem temperatury ,o tym coś tam wiedziałem ale nie że mi po całym stropie rura  lata jak jak Anakonda za przekąskiem :angry: dam stalowe 1 cal choć korci mnie 5/4 bo kolega ma nowe na składzie do pozbycia i to kotłowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest tak, trzeba policzyć przepływy, straty ciśnienia na rurach i nagrzewnicy  i sprawdzić czy pompa wydaje

Jak są dwie nagrzewnice na 1 rurze to tą pierwszą trzeba przydławić zaworem w celu wyrównania przepływów,

inaczej druga będzie słabiej grzać  - jak samo jak grzejniki w zwykłej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powrót z nagrzewnicy mocno wystudza piec, nie mam założonego zaworu dławiącego, czy to jest przyczyną? Nie mam też zaworu termostatycznego na powrocie. Schemat Sambora z postu 33. Na nagrzewnicę będzie 70 stopni, a nie jak zakładano 80-90, piec nie da rady nabić takiej temperatury.

 

Poniżej układ:

 

 

post-60719-0-73442300-1482060400_thumb.jpg

 

Mówi się: Mam temperaturę na piecu 58 stopni tzn. gdzie?

 

post-60719-0-82967000-1482060546_thumb.jpg

 

lub

 

post-60719-0-09116000-1482060649_thumb.jpg

 

Dlaczego producent pieca w instrukcji proponuje umieszczenie czujnika na rurze zasilającej?

W takiej sytuacji temperatura czujnika zależna jest od temperatury czynnika, czyli sterownik wskaże np. 62 stopnie, a faktycznie na termometrze na piecu będzie dopiero 50.

Producent pieca proponuje również możliwość umieszczenia czujnika w rurce na piecu, ale trudno mi powiedzieć czy w miejscu termometru?...

Dlaczego to takie niby proste, a jednocześnie skomplikowane? Gdy po osiągnięciu żądanej temperatury włączają się pompy, a następnie gdy temperatury spadną poniżej 5 stopni od temperatury ustawionej na piecu pompy się wyłączają, a czujnik sterownika jest na rurze zasilającej (oczywiście temperatura na sterowniku spada jeszcze o kilka stopni bo pompy nie pompują czynnika) wszystko to nie jest tożsame z temperaturą na termometrze pieca.

Jeżeli pompy pracują w trybie ciągłym, czyli np. włączają się od temperatury 40 stopni, wtedy takich znacznych spadków temperatury na sterowniku nie ma, bo pompy cały czas tłoczą podgrzewający się czynnik... piec jednak długo dochodzi do żądanej temperatury, ponieważ pracują pompy.

Jest jakaś rada?

 

Dlaczego ustawienia w sterowniku IRYD są takie, że pompy wyłączają się aż po 5 stopniach poniżej ustawionej temperatury? Jak to zmienić?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na łodzi podwodnej :D na co ci tyle zegarków :unsure: ? ja mam na piecu jeden taki i ze sterownika wyjście na głównej rurze i cały czas się pokrywają :mellow:  :) Nagrzewnice wiadomo że zbijają temperaturę ale muszą mieć bardzo duży przepływ wody aby grzały bez żadnych oporów po drodze, jak widzisz w moim temacie dałem calowe na dwie ale ostatnio bo brak jeszcze sterowania przy uchylonym piecu i obiegu samych nagrzewnic temp. skoczyła prawie na 98c i troszkę ciężko było zbić,chociaż wcale nie powinna przy takich nagrzewnicach w stosunku do mocy pieca dlatego powinienem dać 5/4cala jako główne, ja przyznaje się do błędu powinienem sam siebie kopnąć w D. a nie słuchać doradzców od siedmiu boleści aż strach się przyznawać że jako mechanik kiedyś montowałem dodatkowe nagrzewnice Busiarzom do przewozu ludzi i to pexem fi 16 bo idealnie się układał na podwoziu samochodu z otuliną i pasował na krótkie odcinki węży 16mm , wygląd estetyczny i nic nie wisiało na drutach jak po innych takich monterach z wężami zwykłymi , zero awari a nagrzewnice z żuka :mellow:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki tym zegarom mam podgląd na temperatury. Są to dwa obiegi, różniące się temperaturowo i zgadywać byłoby trudno jaka temperatura powrotu i która z tych wracających ma większy wpływ na temperaturę powrotną do pieca.  Oczywiście, że można termometry wykręcić, nawet się zastanawiam, ponieważ gniazdo termometru siedzi w trójniku prawie na całej długości i może zmniejszać przepływ. Może te termometry powinny tylko trochę wchodzić w trójnik poprzez przedłużkę (na rurce). Jeden nie szkodzi, ale 5 może przeszkadzać, nie tyle dla obiegu z grzejnikami, co na nagrzewnicę (ale to znikome raczej opory). Denerwuje mnie jeszcze, że tmeperatura na termometrach bardzo wolno reaguje (ale to af....) w domu inny producent i reakcja szybsza, ciekawe nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powrót z nagrzewnicy mocno wystudza piec, nie mam założonego zaworu dławiącego, czy to jest przyczyną? Nie mam też zaworu termostatycznego na powrocie. Schemat Sambora z postu 33. Na nagrzewnicę będzie 70 stopni, a nie jak zakładano 80-90, piec nie da rady nabić takiej temperatury.

 

 

W jaki sposób powrót z nagrzewnicy ci wychładza piec ? masz przecież zawor VTC 511 /55*Ten zawór pilnuje aby do kotła wpływała woda o tem. 55*.Jezeli za zaworem będzie temperatura mniejsza niz 55* to zawór zamyka wejście powrotu i cała woda krąży w obiegu kotłowym aż osiągnie tem.55* wtedy powoli się otwiera. Całkowicie otworzy się wtedy gdy temperatura będzie o 10* większa od w twoim przypadku 55*.

Przy takim zaworze ,aby on był całkowicie otwarty i nie ograniczał przepływu na nagrzewnice ,to na zasilaniu nagrzewnicy temperatura powinna wynosić 85*   a na powrocie 65*W innym przypadku im mniejsza tem. na powrocie nagrzewnicy tym mniejszy przepływ medium przez nagrzewnicę ,.A przy stałych obrotach wentylatora skutkuje to tym że na powrocie nagrzewnicy temp.spada i coraz bardziej zawor WTC się zamyka .I tak w kółko.

U ciebie cale zamieszanie robi zawór VTC ,to on ogranicza przepływ medium przez nagrzewnice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To samo masz przy zaworze 4D ,Masz mały przepływ przez nagrzewnicę. Zmierz tem. na wlocie do nagrzewnicy i na wylocie ,max ,roznica to 20*,Przepływ przez nagrzewnice powinien być stały i niezależny od innych obiegow. W twoim przypadku 60tka więcej medium pcha na zawor 4D Bo tam ma mniejszy opór i to niezaleznie jak ustawisz zawór 4D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

henryk1953, spójrz na zdjęcia z postu 115, nie sugeruj się do końca schematem z postu 33, ponieważ nie mam pompy na powrocie, ani zaworów dławiącego i termostatycznego.

temp. na zasilaniu nagrzewnicy 70 st., na powrocie 50, potem, jak czynnik się ogrzeje to temperatury 70 i 58 (na pierwszym biegu). Rury do i od nagrzewnicy biegną na poddaszu, które jest zimne, oczywiście rury są ocieplone. Spadek temperatury powoduje jednak, iż na długości 17 metrów czynnik dodatkowo się o te 4 stopnie wychładza (takie mam wrażenie). Często rury do nagrzewnic biegną w tym samym ogrzewanym pomieszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy nagrzewnicy nie stosuje się żadnych zaworów temperaturowych, ani mieszających, bo one dławią przepływ przez nagrzewnicę i wtedy klapa jest z wydajnością.

Obiegi grzejnikowe oraz nagrzewnicy powinny być zrealizowane na oddzielnych pompkach CO, a zawór 4D może być tylko w obiegu grzejników.

W obiegu grzejników pompa CO z autoadaptacją, ale do nagrzewnicy stała.

Dzięki dużej prędkości przepływu w obiegu nagrzewnicy można w pewnym zakresie podnieść temperaturę powrotu kotła, ale najlepszą metodą jest sterowanie prędkością wentylatora w nagrzewnicy, obniżając odbieraną moc.

Tu można zastosować regulator obrotów wentylatora sterowany temperaturą medium na powrocie z nagrzewnicy.

Ale ma to sens tylko wtedy, kiedy hale są mocno wychładzane i trzeba je szybko dogrzać, pełną mocą przed przyjściem pracowników. Kiedy na halach temperatura będzie utrzymywana na poziomie 10-12'C i podczas pracy pracowników 16-18'C to nie ma takiej potrzeby.

Robiłem kilka takich instalacji.

Co do średnic rurek zasilających nie ma potrzeby przewymiarowywania, chyba, że odległości nagrzewnic od kotła są naprawdę duże i opory przepływów są zbyt duże.

 

Dobrą metodą podniesienia temperatury na powrocie kotła jest zastosowanie sprzęgła lub wymiennika płytowego, ale wtedy trzeba pamiętać, że pompa po stronie kotła musi mieć większą wydajność niż wydajność pomp w układach grzewczych. Wymienniki stosuje się tylko wtedy, kiedy ogrzewanie hal jest całkowicie wyłączane, a instalacja grzewcza zalana glikolem jako zabezpieczenie przed zamarznięciem lub nie ma możliwości umieszczenia naczynia wzbiorczego kotła powyżej najwyższego punktu instalacji. Z resztą bardzo często tak bywa na halach produkcyjnych, gdzie nagrzewnice są umieszczone pod sufitem stropodachu. Wtedy naczynie musiałoby być umieszczone na zewnątrz budynku. Zamykanie całej instalacji wraz z kotłem i zalewanie glikolem to zły pomysł, ponieważ w kotłach węglowych podczas grzania dochodzi do reakcji glikolu w trakcie której powstają gluty. Dlatego też po stronie kotła powinna być czysta woda, ewentualnie z dodatkiem inhibitorów.

Jeżeli kocioł ma możliwość palenia na ruszcie to nie powinno się go podłączać do instalacji zamkniętych.

Prawo co prawda zezwala na podłączanie kotłów na paliwa stałe do instalacji zamkniętych, ale muszą być spełnione pewne warunki.

Po pierwsze musi być zawór bezpieczeństwa.

Po drugie musi być drugie zabezpieczenie - jedno z dwóch: 1- schładzacz o bezpośrednim działaniu (bez prądu), 2 - bufor, który jest w stanie odebrać całą energię z jednego pełnego zasypu kotła.

W 99% domów mieszkalnych kotły na paliwa stałe są podłączone niezgodnie z prawem, bo zabezpieczenie kończy się na zaworze bezpieczeństa. O ile w domu jak nic się nie stanie to nikt się nie *** O tyle w firmie podczas kontroli np. PIP można mieć sporo nieprzyjemności, a kary są dość duże. Dlatego bezpieczniej i bezproblemowo jest podłączyć kocioł w układzie otwartym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak gdyby każdy wykonawca tak robił to forum na pewno nie było by nie potrzebne :) bardzo mądry wpis, co do budynków mieszkalnych to masz racje sam mam w domu bombę ponieważ instalator zamiast zamontować do instalacji CWU drugą pompe to zamontował zawory ręczne chociaż sterownik mam do tego przystosowany dobrze że układ otwarty bo juz pare razy było nie ciekawie :mellow: jak któryś z domowników po odpaleniu pieca zapomniał otworzyć zawór :( byle do wiosny będzie przerobione

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie stosuj na nagrzewnicach jak chcesz aby grzały tam musi być swobodny szybki obieg to jak w samochodzie jak ci przytka nagrzewniczkę troszkę to masz po grzaniu, Oglądałem u znajomego na stacji diagnostycznej instalacje projektowaną w raz z budynkiem i wykonaniem pod piec gazowy z jedną nagrzewnicą to ma tak pompa prosto z pieca rura cal i powrót tak samo nie ma nic po drodze tylko termostat w pomieszczeniu sterujący wentylatorem i tyle :) ale troszkę  nie rozumiem jednego celu po co to stosujesz te zawory aby nie schładzać pieca? u mnie mam temperaturę zadaną na ten okres zimna 55C na piecu i tyle , ile pójdzie opału to trudno trzeba się z tym pogodzić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.