Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam !

POjawiło mi się takie pytanie, czy podłączając na budynek parterowy instalacje należało by korzystać lepiej z rury 16 czy 18(pex)? W sumie 106 mb rurki 17 grzejników na dwóch poziomach. Rozprowadzenie z Rozdzielacza. Pompka Grundfos ALPha .PIec Z dolnym paleniskiem 23 kw.Co Państwo o tym myślą?

Opublikowano

Jeżeli rozdzielacze będą bez żadnego osprzętu, to lepiej fi 16. Poprawi to rozdział ciepła na poszczególne grzejniki. Przy fi 18 na odległych grzenikach mogłyby być za małe przepływy.

Jeśli rozdzielacze z regulatorami przepływu to nie ma to znaczenia.

Uwaga!

Kocioł na paliwo stałe wymaga zabezpieczenia przed podaniem zbyt gorącej wody na instalację, jeśli zrobiona jest ona z węży typu PEX. Obowiązkowo też odcinki między kotłem a rozdzielaczami wykonane w stali lub miedzi.

Opublikowano

Tak tęż będzie , wyjście z kotła ze stali, zawór 4 drogowy, planuje rozmieszczenie 2 rozdzielaczy, lecz znajomy zaproponował by z rozdzielacza wyjsc z 18 (purmo PE-RT/Al/PE-RT) i dopiero przy rozgałęzieniu(lewy prawy grzejnik) przejść na 16. Co Panowie o tym myślicie? Czy założenie przyśpieszenia przepływu na końcowym odcinku ma sens, czy to tylko zbędny wydatek na trójniki z redukcją? Każdy grzejnik zamierzam wyposażyć w zawory wraz z głowicami termostatycznymi, całość chce by napędzała pompka grundfos alpha 2. Wyszedłem z założęnia że w przypadku kiedy zawory "przymkną"grzejnik, pompka z automatyczną regulacją obrotów, sama zwolni, co przedłuży jej żywot. Czy słusznie idzie tok mojego myślenia? Liczę na państwa doświadczenia oraz dziękuje za każdą wypowiedź

Opublikowano
Czy założenie przyśpieszenia przepływu na końcowym odcinku ma sens, czy to tylko zbędny wydatek na trójniki z redukcją?

Sądziłem, że 18-ką chcesz podpinać każdy grzejnik ale jak będą po dwa na takiej rurce to nie widzę problemu. Masz też rację, że kosztowo raczej nie zaoszczędzisz. Osobiście jestem wrogiem stosowania systemu trójnikowego przy zastosowaniu PEX-a. Zawsze to ryzyko awarii (przecieku) na zatopionej w posadzce złączce, czy trójniku i usunięcie jej wiąże się z kuciem, częściowym zerwaniem podłogi i oczywiście plamami na suficie. Najbezpieczniej jest rozprowadzić wszystkie grzejniki indywidualnie z rozdzielaczy rurkami fi 16.

Aha, rozumienia twojego tok, idzie słusznie <_<

Opublikowano

Staram się stosować pewne zaciski, jeżeli można tutaj zaliczyć WAVINA, wszystko sprawdzić oczywiście przed zalaniem posadzki, ale rozumiem że może sie różnie zdażyć. Wątpliwości moje rodzą się z powodu tego żę na piętrzę będzie rozdzielacz , rurki wychodzą i wszędzie mają blisko(najwyżej 4 metry) ale do jednego pokoju o powierzchni 28 m2 pod parapet rurką muszę iść aż 8 metrów w lini prostej i zastanawiam się czy przy założeniach wspomnianych wcześniej nie próbować przyśpieszyć właśnie w taki sposób przepływu. Wiem że woda zawsze płynie tam gdzie jej łatwiej, nie chce spieprzyć roboty a na zasadzie "panie będzie dobrze" nie polegam. Jeżeli coś robie, to chce to robić dobrze, a aby to zrobić, lepiej zapytać specjalistów z górnej półki, jakich nie wątpliwe wielu jest na tym forum. Dziękuje za wypowiedź

Opublikowano
zastanawiam się czy przy założeniach wspomnianych wcześniej nie próbować przyśpieszyć właśnie w taki sposób przepływu. Wiem że woda zawsze płynie tam gdzie jej łatwiej

Oba sposoby podłączenia sprawdzą się z powodzeniem. Gdy na rozdzielaczu nie ma regulatorów przepływu , nie oznacza to, że nia da się ich wyregulować. Każdy z grzejników będzie miał napewno założone powrotne zawory odcinające. Jeśli okaże się, że te odległe grzejniki dużo dłużej się rozgrzewają, wystarczy na zasadzie stopniowego przydławiania tychże zaworów (powiedzmy po jeden obrót) ograniczyć przepływ na pozostałych grzejnikach podłączonych z tego rozdzielacza. I tak do skutku.

Opublikowano

Bardzo dziękuje za wyczerpującą odpowiedź. Oczywiście zawory odcinające posiadam(wszystko herz) ale nie sądziłem że mogę w ten sposób wyregulować przepływ, bardzo ułatwia mi to sprawę, w takim razie wyjdę rurką 16 i zastosuje ją na wyjsciu z rozdzielacza do każdego grzejnika. Tutaj jednak nasuwa mi się kolejne pytanie, mianowicie dzisiaj mój Ojciec stwierdził że lepiej jedno wyjście więcej z rozdzielacza i pociągnąć dwie nitki do dwóch grzejników w jednym pomieszczeniu w sposób nie zależny, ja z kolei byłem skłonny dojść w lini prostej, trójnikiem rozejść na lewo i prawo po czym powrót w ten sam sposób. Co waszym zdaniem będzie bardziej wydajniejsze? Tutaj awarie trójnika i kucie posadzki biorę za ryzyko, ale jednak. Drugie Pytanie , to rozciągliwość Rurki, czy mając na uwadze rozciagliwosc Cieplną wynoszącą 0.02 mm na metr warto przejmować się zapewnienia jej pracy? Czy może otulina zapewni jej wystarczającą ilość do pracy w poziomie.To już pytanie na Boku. dziękuje za wszystkie odpowiedzi

Opublikowano
Co waszym zdaniem będzie bardziej wydajniejsze?

Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem "wydajniejsze". Gwarantuje ci , że nie zauważyłbyś różnicy w prędkości rozgrzewania się grzejnika nawet po podpięciu go rurą 2 calową. Zajrzyj do zaworu odcinającego termostatu. Stanowi on bardzo skuteczną kryze i zastanawianie się czy podpiąć go z 16 czy 18 nie ma sensu. Jakkolwiek to zrobisz będzie dobrze. Chcesz wyciągnąć maksimum mocy z grzejnika? Podepnij go przciwstawnie (po przekątnej).

 

Drugie Pytanie , to rozciągliwość Rurki, czy mając na uwadze rozciagliwosc Cieplną wynoszącą 0.02 mm na metr warto przejmować się zapewnienia jej pracy? Czy może otulina zapewni jej wystarczającą ilość do pracy w poziomie.

PEX to nie rura stalowa czy miedziana, które trzeba kompensować. Pomyśl. PEX to podstawowy element płyty grzejnej podłogówki, w całości i ściśle oblany betonem. Nikt się nie zastanawia jak zapewnić mu miejsce do pracy. W zastosowaniu PEX-a do instalacji grzejnikowej faktycznie mamy do czynienia z wyższymi temperaturami, jednak położony w otulinie ma wystarczająco dużo miejsca żeby się samo-kompensować.

Opublikowano

Fakt, wystarczy pomyśleć. Dziękuje za wyczerpującą odpowiedź. Kolejne pytanie które się pojawia w mojej głowie, to zagotowanie wody w instalacji.Zakładam żę kilka razy w ciągu "życia" instalacji może się to zdarzyć. Czy rura ze średniej półki ( tutaj myśle ściślej o wawin-ie) jest w stanie zachować swoje właściwości w takiej sytuacji przez Kilka dobrych lat? Nie wymagam tutaj oczywiście odpowiedzi, ale jak jest z waszym doświadczeniem? Czy jakieś przykre historie z tym związane pojawiły się może?

Opublikowano

Wydłużalność temperaturowa rur z pexu nawet tego z aluminium ma 2- i więcej krotnie większą od stali. Potrzebne są kompensacje jeśli rura jest prowadzona na uchwytach po ścianie w podłodze nie -ze względu na otulinę. Jednak na ścianie można niemile się rozczarować.

Opublikowano

Dobry kawałek rury pujdzie w garażu pod sufitem, więc już o tym pomyślałem. W poradnikach systemowych na szczęście jest to dobrze wytłumaczone. Tak więc przygotowałem się na to. Tutaj myślałem jak sytuacja przedstawia się w podłodze.Dziękuje za wypowiedź

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.