Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mieszkam w domu (powierzchnia około 200-220m2) w tej chwili ogrzewam go za pomocą pompy ciepła 10,5 kW i kominka 8kW.

Niestety tegoroczna zima pokazała pazurki i ten duet się nie sprawdza :-( koszty prądu są astronomiczne. Dopalam właśnie zapas drewna, który przy łagodnej zimmie jeszcze by został.

W związku z tym podjąłem decyzję zmiany sposobu ogrzewania. W domu kotłownię mam zagospodarowaną, nie mam dodatkowych drzwi więc nie mogę tam postawić pieca.

Mam za to wolnostojący, ocieplony garaż 10x6,5m z użytkowym ocieplonym podaszem. Wpadłem więc na pomysł, żeby tam postawić piec (nie będę nosił węgla przez salon ;-) i wyrzucał szaf z kotłowni).

W kotłowni mam zbiornik na wodę (bufor) - 500 litrów, który zasila CO i CWU. Ma 3 podłączenia, jedno do pompy ciepła, jedno do solarów (nie wykorzystywane) i jedno do zasilania CWU.

Pompa utrzymuje zadaną temperaturę na wyjściu ze zbiornika (50 stopni C) potem mam dwa obwody (podłogówka około 100m2 i grzejniki góra domu)z osobnymi pompkami cyrkulacyjnymi i zaworami 3 drożnymi, którymi steruję ręcznie (mam ustawione i właściwie nic z tym nie robię).

 

Z domu do garażu będzie jakieś 55m. Około 8-10 metrów będzie przebiegać przez nie ogrzewany garaż, reszta pod ziemią (planuję zakopać rury minimum na metr) no i kawałek w domu przez kotłownię.

 

Teraz problemy, które mnie nurtują.

1. jakie są słabe strony tego pomysłu, zagrożenia, których być może nie widzę?

2. jaki przekrój powinna mieć rura od pieca do zbiornika (na zbiorniku jest na oko około 1cal - w instrukcji coś piszą o 22mm)?

Jakie rury zastosować ? Myślałem o plastikowych z krążka, ponieważ mam awersję do tych zgrzewanych, chciałbym żeby po drodze w ziemi nie było żadnych połączeń.

W domu mam wszędzie rehau zaciskane pneumatyczne i sprawdza to się doskonale.

3. jak skutecznie ocieplić taką rurę w ziemi(mam swoje pomysły, ale nie chcę nic narzucać, może macie lepsze od moich)?

4. jaki piec do takiego rozwiązania, normalnie wziął bym 24kW, ale czy nie wypadało by doliczyć coś na straty przesyłowe, na wyziębianie rur w garażu, który jest co prawda ocieplony, ale dogrzeje się tylko z pieca. Normalnie następny to 38kW, czy to z kolei nie będzie za dużo? dom z cegły max + styropian 15cm 0,032 W/mK termoorganiki

5. jak to wysterować ? Założenie jest takie, że np. piec ma utrzymywać temperaturę wody w zbiorniku np. 70-80 stopni.

Czy to jest logiczne ? Czy temperatura powinna być raczej niższa ?

6. czy dla takiej odległości muszę zastosować jakąś specjalną pompkę cyrkulacyjną

7. zastanawiałem się nad zastosowaniem jakiegoś niezamarzającego czynnika w instalacji, żeby się nie martwić o zamarznięcie wody w instalacji, gdyby np. piec wygasł. Czy to jest możliwe ?

Opublikowano

a ta pompa ciepła to ma wymiennik gruntowy?

bo jesli tak to jedyne co bym zmienił to kominek na 15-25kW i tyle zawsze drewno wychodzi najtaniej

pompa ciepła niesty pare groszy kosztowała i pewnie wywalac albo odstaiwwać w zapomienie szkoda

daj wiecej danych czy pompa osiaga parametry czy tez jest proble z osiagnieciem 50st na wyjsciu na grzejniki

 

w twoim przypadku jesli uparł bys sie na rozwiązanie z kotłownia na zewnatrz to tak metr dobrej rury proizolowanej wraz z montażem to ok 50-60zł przy rozmiarze 32mm i takie mn musioałbys zastosować

liczac ze dwie rury przy tweojej odległosci to juz koszt robi sie spory

nastena sprawa kocioł jesli ekogroszek to 24kW powinien być ok jesli miał lub cos innego to zdecydowanie większy

reasumując koszt zrobienia dobrze instalacji kotłowni z kotłem na eko nie zamknie sie w kwocie 20 tys zł i na to musisz byc przygotowany wiec przemysl czy nie zwiekszyc kominka i bedzie ok

Opublikowano

Ja zaznaczam jestem laikiem w tych sprawach. Ale kominek moim zdaniem to ciągłe podkładanie i syf w salonie. W obecnym czasie kocioł na ekogroszek wychodzi najekonomiczniej w porównaniu do komfortu. No można jeszcze wziąć pod uwagę gaz ale koszty są dużo większe.

Opublikowano

Pytań bardzo dużo. Straty przesyłowe nie są takie astronomiczne aby trzeba było dać aż taki naddatek, te 24 kW wystarczą. Kocioł najlepiej z podajnikiem, rury na odcinku od kotła do budynku stalowe, pompa odpowiednia aby pokonać opory instalacji. Co do izolacji rur pod ziemią załączam rysunek.

post-4692-1264590701_thumb.jpg

Opublikowano

pompa powietrze woda, grzeje do -25, ale sprawność maleje tak jak spada temperatura na zewnątrz. Myslałem o zmianie kominka, ale chwilowo sobie to wybiłem z głowy. Totalny bałagan w domu, koszt pewnie znowu z 10-15tys. i to ciągłe noszenie drewna i wynoszenie popiołu w salonie doprowadza mnie do szału. Do tego zwykle wyłączam podłogówkę, bo pompa nie daje rady pociągnąć tego wszystkiego.

BTW

skąd Ci się wzieło te 20 tys. Piec to 6-6,5 tys. Resztę liczyłem na jakieś 4tys.

Opublikowano
Pytań bardzo dużo. Straty przesyłowe nie są takie astronomiczne aby trzeba było dać aż taki naddatek, te 24 kW wystarczą. Kocioł najlepiej z podajnikiem, rury na odcinku od kotła do budynku stalowe, pompa odpowiednia aby pokonać opory instalacji. Co do izolacji rur pod ziemią załączam rysunek.

post-4692-1264590701_thumb.jpg

 

co do izolacji to wymyśliłem wstawienie rur do rury kanalizacyjnej 110 lub grubszej i ewentualne zapianowanie, zresztą nawet bez (w koncu powietrze jest najlepszym izolatorem.

Tylko te stalowe rury zupełnie nie są mi na rękę. Trasa długa, dużo zakrętów, ciężko będzie wejść z tym do kotłowni w domu.

Myśle nawet, żeby wyjść z ziemi i przejść przez ścianę na zewnątrz, ale czy to się da wystarczająco zaizolować...

No i obawiam się problemów ze szczelnością połączeń rur stalowych.

Opublikowano
co do izolacji to wymyśliłem wstawienie rur do rury kanalizacyjnej 110 lub grubszej i ewentualne zapianowanie, zresztą nawet bez (w koncu powietrze jest najlepszym izolatorem....

 

Zdecydowanie zaizoluj!!!, oszczędność na izolacji ma się nijak do problemów i kosztów przeróbki (konieczności izolacji) po wybudowaniu całej trasy.

Opublikowano
co do izolacji to wymyśliłem wstawienie rur do rury kanalizacyjnej 110 lub grubszej i ewentualne zapianowanie, zresztą nawet bez (w koncu powietrze jest najlepszym izolatorem.

Tylko te stalowe rury zupełnie nie są mi na rękę. Trasa długa, dużo zakrętów, ciężko będzie wejść z tym do kotłowni w domu.

Myśle nawet, żeby wyjść z ziemi i przejść przez ścianę na zewnątrz, ale czy to się da wystarczająco zaizolować...

No i obawiam się problemów ze szczelnością połączeń rur stalowych.

 

możesz tak tez zrobic ale koszty beda podobne a co do jakosci takiej własnej izolacji wątpliwe

a moze napiszesz coc wieej o twoim systemie pompa ,kominek co jest nie tak i co to za pompa chodzi o rodzaj dolnego zródła

Opublikowano

Problemów z takim rozwiązaniem będziesz miał więcej. Bo to nie tylko budowa ciepłociągu o długości 55 mb i ale i kotłownia (pompy, zabezpieczenie kotła...). No i cena inwestycji, te 20 tys zł o których wspomniał "automatyk" wydaje się sumą bardzo skromną jak na tą inwestycję (kocioł 6000, koszt pompy może wynieść ok 5000 zł za 9000 zł 55 m ciepłociągu prawdopodobnie nie wybudujesz). Budowa ciepłociągu będzie wymagała zgłoszenia, czyli musisz zlecić wykonanie projektu (też trochę będzie kosztować). Jeżeli już zdecydujesz się na takie rozwiązanie to proponuję nie odstawiać "chałtury" w postaci rur stalowych w osłonie kanalizacyjnych ( bo to może dobre rozwiązanie gdy 2 m kładziemy w ziemią ale nie 55) i zastosować jeden z dostępnych systemów rur preizolowanych.

Opublikowano
co do izolacji to wymyśliłem wstawienie rur do rury kanalizacyjnej 110 lub grubszej i ewentualne zapianowanie, zresztą nawet bez (w koncu powietrze jest najlepszym izolatorem.

Tylko te stalowe rury zupełnie nie są mi na rękę. Trasa długa, dużo zakrętów, ciężko będzie wejść z tym do kotłowni w domu.

Myśle nawet, żeby wyjść z ziemi i przejść przez ścianę na zewnątrz, ale czy to się da wystarczająco zaizolować...

No i obawiam się problemów ze szczelnością połączeń rur stalowych.

 

 

Próżnia jest dobrym izolatorem, ale nie powietrze. Powietrze tylko wtedy gdy nie pozwoli mu się krążyć (wąska szczelina). Wystarczy zaizolować łupkami gotowymi i dalej jak na rysunku.

Opublikowano
Problemów z takim rozwiązaniem będziesz miał więcej. Bo to nie tylko budowa ciepłociągu o długości 55 mb i ale i kotłownia (pompy, zabezpieczenie kotła...). No i cena inwestycji, te 20 tys zł o których wspomniał "automatyk" wydaje się sumą bardzo skromną jak na tą inwestycję (kocioł 6000, koszt pompy może wynieść ok 5000 zł za 9000 zł 55 m ciepłociągu prawdopodobnie nie wybudujesz). Budowa ciepłociągu będzie wymagała zgłoszenia, czyli musisz zlecić wykonanie projektu (też trochę będzie kosztować). Jeżeli już zdecydujesz się na takie rozwiązanie to proponuję nie odstawiać "chałtury" w postaci rur stalowych w osłonie kanalizacyjnych ( bo to może dobre rozwiązanie gdy 2 m kładziemy w ziemią ale nie 55) i zastosować jeden z dostępnych systemów rur preizolowanych.

oj kolega przesadził z cena pompy ,pompa 32/80 to max a koszt do 1400zł a pompa 32/60 bedzie wystrczająca aby pokonac opory instalacji CO oraz rurociągu stalowego 32mm

Opublikowano

o co chodzi z tym 32/80 32/60 - nie jestem z branży więc nie wiem. Co do pompy to musi tylko przepchnąć od pieca do zbiorkna buforowego, po domu CO juz mam instalację i oddzielne pompki cyrkulacyjne (chyba, że czegoś nie zrozumiałem). Co do pozwolenia na ciepłociąg to mnie rozwaliłeś, nie pomyślałem o tym wogóle, że może być takie potrzebne. O jakich zabezpieczeniach kotła piszesz ? Nie bardzo wiem o co chodzi.

 

Do guitar

jak się wloty rury izolacyjnej zapianuje, to powietrze nie będzie krążyć i będzie izolować.

Opublikowano
oj kolega przesadził z cena pompy ,pompa 32/80 to max a koszt do 1400zł a pompa 32/60 bedzie wystrczająca aby pokonac opory instalacji CO oraz rurociągu stalowego 32mm

Kolega pisze o cenie pompy POr 32/80 (katalogowa 338 Euro) a jest to pompa do małych instalacji. Myślę że odpowiedniejsza dla takiego ciepłociągu będzie pompa POe 32/120 z ceną 933 Euro (pompy LFP są dobrymi urządzeniami a cena średnio wysoka Grundfos czy Wilo są droższe). Oczywiście nie mam zamiaru się licytować która była by bardziej wskazana bo do tego potrzebne są obliczenia, a niestety brak jest danych do ich wykonania. Raczej chodziło mi o przedstawienie rzędu wielkości a nie konkretnych kwot (handel armaturą to całkiem inny problem i rzeczywiście cenniki producenta nie mają wiele wspólnego z cenami w hurtowniach i u dystrybutorów, chociaż klient u którego montuje się urządzenie przeważnie płaci właśnie cenę katalogową.

Opublikowano

Nie pozwolenie a zgłoszenie. Twoja działka ale administracja jest ponad twoim prawem własności. Taka polska rzeczywistość.

Opublikowano

No ok zgłoszenie .Jakiś projekt + mapy i 1500 zł poszło. Nie wiadomo po co wydana kasa. Ani to nie jest nikomu potrzebne- tylko właścicielowi. Anie nic nie wniesie do zagospodarowania przestrzennego obszru gminnego. No napewno zarobi projektant, geodeta i urząd.

Opublikowano
Kolega pisze o cenie pompy POr 32/80 (katalogowa 338 Euro) a jest to pompa do małych instalacji. Myślę że odpowiedniejsza dla takiego ciepłociągu będzie pompa POe 32/120 z ceną 933 Euro (pompy LFP są dobrymi urządzeniami a cena średnio wysoka Grundfos czy Wilo są droższe). Oczywiście nie mam zamiaru się licytować która była by bardziej wskazana bo do tego potrzebne są obliczenia, a niestety brak jest danych do ich wykonania. Raczej chodziło mi o przedstawienie rzędu wielkości a nie konkretnych kwot (handel armaturą to całkiem inny problem i rzeczywiście cenniki producenta nie mają wiele wspólnego z cenami w hurtowniach i u dystrybutorów, chociaż klient u którego montuje się urządzenie przeważnie płaci właśnie cenę katalogową.

 

no tak tylko że ta pompą o krorej piszesz to blok mozna by zasilic na 100 grzejników i tym rurociągiem no patrzmy na to realnie

a co do mapek i pozwoleń rozumiem że ktos robi sobie żarty aby na swojej dziłace robic projekry rurociagu .... może jedynie dla siebie zrobc szkic na mapkach aby za 20 lat pamietac gdzie ma i na jakiej głebokosci....

Opublikowano

Tak na marginesie - pompa ciepła na kolektorze gruntowym w eksploatacji sprawia mniej problemów niż powietrze-woda.

 

Poza tym - jeżeli robić rurociąg, to radziłbym nie płyciej niż granica przemarzania gruntu.

Opublikowano

DO autora watku. Powiem to co wszyscy mysla ale nikt nie powie przez wrodzona uprzejmosc. Daj se chlopie spokoj z kilometrami cieplociagow, porzuc ta idee bo cie to wykonczy nerwowo i finansowo. Masz ponad 200 m2 chalupy i nie znajdziesz kilku m2 na kotlownie? Podam wady twojego rozwiazania:

1 Koszt koszt koszt... To bedzie kosztowalo majatek

2 Jak bedziesz chcial zaoszczedzic i np zaczniesz kombinowac z rurami wytwarzanymi temi rencami-bedziesz mial duzo wieksze straty przesylowe niz w przypadku rur izolowanych przeznaczonych do tego typu cieplociagow. Widzialem rure dedykowana do tego typu rozwiazan-nazwalem ja swinski ryj-dwie rozowe plastikowe rury zatopione w piance z wygladu poliuretanowej a calosc okryta pancerzem z karbowanej rury pcv pewnie. Koszt mb-zapewne powalajacy.

3 Kociol wymaga wbrew pozorom dozoru-nawet te podajnikowe.

4 W domu pewnie dalbys rade wpiac sie w istniejacy komin- w twoim rozwiazaniu to jak-rura od parnika? Czy komin systemowy? Koszt koszt koszt.

5 Jeszcze by sie cos znalazlo typu, strat na samym kotle ktory jak jest w domu to grzeje dom, ale to juz malo wazne.

Zalety:

1 Nie nosisz wungla przez salon-tak jakby nie mozna bylo wrzucic workow z ekogroszkiem przez okno kotlowni.

2 Brak zagrozenia ze strony kotla-kociol cie ani nie spali ani nie udusi-ale jak dobrze wykonana instalacje to ryzyko jest minimalne.

Zrobisz jak zechcesz, ale czy zamiast kopac ten odcinek pod cieplociag nie lepiej wykopac row pod kolektor gruntowy i wymienic pompe ciepla? Wydajesz sie byc czlowiekiem majetnym skoro masz dosyc kosztowne pomysly.

Opublikowano

W garażu mam postawiony normalny komin. Mam tam teraz kozę, którą czasem rozpalam.

Koszty do poniesienia to piec, rury + ocieplenie, pompka cyrkulacyjna, która przepchnie wodę z garażu do zbiornika buforowego i naczynie wzbiorcze czy jak to tam się nazywa.

W domu w kotłowni nie mam żadnego okna, kotłownia jest kotłownią tylko z nazwy.

Mam tam zbiornik buforowy 500L, duży hydrofor, filtr do wody, odkurzacz centralny i 3 ogromne szafy na całej jednej ścianie. Żeby wstawić tam piec muszę zmienić lokalizację zbiornika (zasłania dostęp do komina), wyrzucić szafy, zmienić drzwi z ładnych drewnianych, na blaszane i pogodzić się z noszeniem węgla i popiołu przez dom. Odpada.

Na kolektor gruntowy nie mam miejsca na działce - jest po prostu za mała, dlatego kupiłem powietrzną - niestety zbyt małej mocy. Powinienem mieć przynajmniej 16kW. Niestety dałem się wpuścić w maliny sprzedającym, zresztą różnica w cenie była zbyt duża.

Mogę jeszcze podłączyć gaz ... tylko palenie eko groszkiem wydaje mi się ekonomiczniejsze.

Ewentualnie kupić piec na drewno i palić sosną (mogę mieć w każdej ilości - koszt przywiezienia z lasu i przygotowania) tyle, że nie mam etatu dla palacza ;-)

 

przy okazji możesz podesłać jakieś namiary na takie ocieplone rury, producent, aukcja na allegro ... cokolwiek

Opublikowano

Uwierz że ta kotłownia oddalona 55 mb od ogrzewanego budynku to nie jest dobry pomysł, oczywiście wykonalny ale naprawdę baaaardzo drogi. Raz już dałeś się podpuścić (sprzedawcy czy monterowi nieważne) i zafundowałeś sobie pompe ciepła która nie jest wstanie ogrzać twojego domu (kotłownia w salonie przyznasz też najszczęśliwszym rozwiązaniem nie jest). Dlatego nie popełniaj kolejnego błędu budująć kotłownię oddaloną o 55 m od ogrzewanego budynku! W okolicy gdzie mieszkasz pewnie znajdziesz projektanta który pomoże rozwiązać Twoje problemy z ogrzewaniem i pomoże wybrać rozwiązanie najtańsze w realizacji (poproś o kilka wariantów rozwiązań) i najbardziej ekonomiczne w eksploatacji. Nie działaj na zasadzie impulsu bo skończy się to kolejnym inwestycyjnym niewypałem. Ale decyzja zawsze leży po stronie inwestora. Trochę zimnej krwi i doświadczony projektant są dzisiaj Ci potrzebne najbardziej.

Opublikowano

obecnie groszek kosztuje 630zł/tone

ja ogrzewam 250m2, dogrzewam kominkiem. zjada mi 5 ton groszka na miesiąc (1250zł)

jednym słowem tragedia. do tego co jakisz czas trzeba gonić do pieca... nie mówię już

o rozładowaniu węgla. jakbym miał do kotłowni 50m to bym się do bloku przeprowadził na zimę.

 

gaz wychodziłby mnie 1000zł/msc

Opublikowano

Rury preizolowane? Na przykład BRUGG. Dalej google :)

 

A problem z działką? Masz do garażu około 50 metrów. To jednak spora działka, a poza tym jest coś takiego jak pionowe kolektory gruntowe...

Opublikowano
obecnie groszek kosztuje 630zł/tone

ja ogrzewam 250m2, dogrzewam kominkiem. zjada mi 5 ton groszka na miesiąc (1250zł)

jednym słowem tragedia. do tego co jakisz czas trzeba gonić do pieca... nie mówię już

o rozładowaniu węgla. jakbym miał do kotłowni 50m to bym się do bloku przeprowadził na zimę.

gaz wychodziłby mnie 1000zł/msc

 

coś Ci się chyba pomieszało. 5 ton na miesiąc po 630 to 3150

wszystko zależy jaki dom, jak ogrzewany, jak zaizolowany, ile masz stopni w środku no i jaka zima.

ja przy łagodnych zimach miałem zużycie prądu nie całe 8000kWh czyli 4000PLN, ale wypalałem do tego 4-5m3 drewna w kominku, podłogówkę miałem zazwyczaj wyłączoną z uwagi na koszty (mam jej lekko licząc 100m2)

a w 1000PLN za gaz nie wierzę.

Do garażu do wejścia mam góra 10m :-) tylko kotłownia jest nie po drodze

Opublikowano
obecnie groszek kosztuje 630zł/tone

ja ogrzewam 250m2, dogrzewam kominkiem. zjada mi 5 ton groszka na miesiąc (1250zł)

jednym słowem tragedia. do tego co jakisz czas trzeba gonić do pieca... nie mówię już

o rozładowaniu węgla. jakbym miał do kotłowni 50m to bym się do bloku przeprowadził na zimę.

 

gaz wychodziłby mnie 1000zł/msc

 

5 ton na miesiąc? A twój dom nie ma ścian czy dachu?

Mój kolega ma podobny dom kocioł Ling Combi 23 kw myśle że mu 1 tona wychodzi dajmy na to 1,5 ale nie 5.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.