Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Prawidłowość zmontowania mieszacza zasilającego podłogówkę ?.


walimar

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie.

Ostatnio przeglądając fora, doszedłem do wniosku, że mogę mieć nie do końca prawidłowo zmontowany mieszacz zasilający podłogówkę.

Ale od początku. Mój dom ogrzewany jest za pomocą pieca kondensacyjnego 24KW. W domu mam ogrzewania mieszane tj grzejniki i 2 podłogówki. Grzejnika zasilane są bezpośredni z pieca a podłogówki przy pomocy takich 2 identycznych mieszaczy z pompami. Przez cały czas eksploatacji mam mniejsze lub większe problemy z utrzymaniem temperatury podłogówek poprzez zmieniającą się temperaturą wody wchodzącej na dolną belkę. Póki temperatury za zewnątrz są w miarę stabilne to i piec podgrzewa wodę do podobnej temperaturze. Obecnie na piecu mam ustawione 40*C i to wystarcza do utrzymania komfortowej temperatury w domu. Gorzej gdy są większe  wahania temperatury na zewnątrz, piec automatycznie zmienia temperaturę zasilania a ja muszę regulować podłogówkę bo grzeje albo za mocno albo za słabo.

Wywnioskowałem, że problem może leżeć w zaworze termostatycznym z kapilarą. W ogóle dziwnie on pracuje. Czy ustawię minimalną wartość 2,5 czy wyższe 3,4,5 ... to zawsze puszcza on wodę o temperaturze wytworzonej przez kocioł 30, 40 czy 50*C i więcej. Nie wiem czy może on się już popsuł czy też może jest niewłaściwie zamontowany. Gdzieś czytałem, że druga część kapilary powinna być zamontowana w dolnej części by-pasu. Jak zrobić, żeby na dolną belkę wchodziła woda o ustalonej temperaturze np. 40*C, nawet wtedy gdy kocioł grzeje z wyższą temperaturą. Czy są jakieś inne zawory które by to ogarnęły bez potrzeby całkowitej wymiany rozdzielacza.

Z góry dziękuję za każdą sugestię i podpowiedź.

 

IMG_20231111_162932.thumb.jpg.1e516b78998f4392a14fd2c7e16f917f.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem kto cię takimi mieszaczami uszczęśliwił, ale to są mieszacze do kotła na paliwo stałe, powinny być zasilane temp o jakieś 20C większymi niż woda na podłogę, czyli sporo większymi niż podajesz obecnie.

Masz bardzo podobny do tego:

image.thumb.jpeg.bc26e5fca64858c93ea44fb261d870e0.jpeg

Powinieneś mieć tam mieszacze z zaw 3-D mieszającym,czyli coś takiego: 

image.thumb.jpeg.cf9a17cdfa49a302a58b649009a435ca.jpeg

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli co nie da się już nic z tym zrobić ?.

Zestaw był zakładany ponad 15 lat temu. Nie wiem co wówczas było do wyboru i czym kierował się instalator.

Nie ma jakiegoś rodzaju zaworu termostatycznego, który by zredukował temperaturę wejścia na dolną belkę do odpowiedniej temperatury dla podłogówki. Wtedy z resztą bym sobie poradził.

Jak sprawdzić czy obecny zawór termostatyczny z kapilarą działa poprawnie czy jest kaput. Chyba powinien w jakiś sposób ograniczać temperaturę na wejściu. U mnie teraz nic nie robi, puszcza wszystko co mu kocioł poda. Nie wiem jak było wcześniej.

Przepraszam za naiwne może pytania ale nie jestem specjalistą w tym zakresie, a chciałbym jakoś ogarnąć temat bez wydawania kilku tysięcy złotych na nowe zestawy mieszające.

Może można coś tu wykombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 lat to już śmierć techniczna, trzeba nową głowicę z kapilarą nabyć i zamienić na zaworze w rozdzielaczu.

Najlepiej taką samą lub tego samego producenta ( są różne gwinty mocujące i różne skoki siłownika w głowicy)

https://allegro.pl/listing?string=głowica z kapilarą do ogrzewania podłogowego

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, sambor napisał(a):

15 lat to już śmierć techniczna, trzeba nową głowicę z kapilarą nabyć i zamienić na zaworze w rozdzielaczu.

Najlepiej taką samą lub tego samego producenta ( są różne gwinty mocujące i różne skoki siłownika w głowicy)

Dzięki za pomoc.

Dzisiaj zamawiam 2 nowe głowice termostatyczne z kapilarami w komplecie z tym trójnikiem z zaworem. Dzisiaj sprawdziłem i jeden zaworek zaciął się w pozycji otwartej. Drugi jeszcze chodzi ale jak mówisz 15 lat to czas na wymianę.

Jeszcze dwa  pytania. Gdzie mam wpiąć ten "zbiorniczek" kapilarny w górną czy dolną część bay-pasa. A może przypiąć do belki (też takie sugestie rozwiązania widziałem). Chodzi mi aby ten zawór ograniczał temperaturę wody zasilającej na dolnej belce.

Górną  belkę powrotu chcę zabezpieczyć regulatorem elektronicznym sterującym pompą. Obecny regulator jest trudne do sterowania. Ma za mały zakres temperatury włączenia i wyłączenia pompy.

Drugie pytanko: co muszę odkręcić aby wyjąć kapilarę z bay-pasu i czy do zamontowaniu nowej coś trzeba regulować.

Edytowane przez walimar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , tak jak Sambor napisał to jest rozdzielacz ,który sprawdza się w instalacja w których źródło zasilania jest dość wysokie czyli około 50-60 stC . poniżej zamieszczam swój amatorski filmik jak to można usprawnić ,bez pozbywania się rozdzielacza , dodatkowo nadmienię że głowica z kapilarą innej firmy jak honeywell może nie spasować , chodzi o średnicę kapilary powinna być taka sama aby dobrze uszczelnić rurkę bajpasu. Mam do tego zestawu oryginalne części i niestety taka głowica kosztuje około 180 zł . Jest jeszcze możliwość jak nie spasuje to kapilarę przyłożyć do belki. Ale najlepszą opcją jednak będzie modernizacja rozdzielacza zastępując kapilarę zaworem trójdrogowym z siłownikiem  tak jak na filmiku. Siłownik może być z wbudowaną pogodówką lub zwykły siłownik którym steruje automatyka kotła o ile ma takie wyposażenie  . pozdrawiam Tomekb

 

RYS 4.jpg

RYS 1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za zainteresowanie i podpowiedzi.

Jutro powinienem mieć takie głowice termostatyczne:

image.png.7295bb0db199db232c00a854636edb88.png

Przed zakupem próbowałem zmierzyć średnicę kapilary i wyszło mi ok. 10 mm i takie cudo zamówiłem.

Tak sobie wymyśliłem, że zamontuję ją na dolnej zasilającej belce, na samym początku aby odczytywała mi rzeczywistą temperaturę jaką wpuści głowica. Mam nadzieję, że będę mógł w ten sposób sterować w miarę dokładnie temperaturą wchodzącą z kotła do rozdzielacza i będzie to układ w miarę stabilny tzn. będzie trzymał np. temperaturę 40*C gdy z kotła będzie wchodzić woda o temperaturze 50 - 60*C.

Dalej sobie wymyśliłem założenie elektronicznego sterownika pompy, ale takiego który będzie włączał pompę przy temperaturze np. 30*C i wyłączał gdy osiągnie np. 40*C. Temperaturę będzie odczytywał z górnej belki ze zmieszaną wodą wchodzącą w pętle podłogówki.

W taki sposób próbuję stworzy stabilny i w miarę automatyczny układ. Czy to  ma sens do końca nie wiem gdyż nigdy wcześniej tym się nie zajmowałem. Takie są po prostu moje przemyślenia teoretyczne. A na ile okażą się prawidłowe to zobaczymy w praniu.

Może ktoś doświadczony jest w stanie zweryfikować mój projekt. Za wszystkie sugestie będę wdzięczny.

Te większe proponowane m.in przez was przeróbki zostawiam do zakończenia sezonu grzewczego. Teraz nie bardzo chce mi się i mogę rozgrzebywać taką robotę. Muszę pomyśleć jak najmniejszym kosztem to zrobić zostawiając belki i pompy. Będę chciał dokupić zawór mieszający 3D i parę tych rurek i trójników i jakoś stworzyć nowy właściwy układ.

A tak w ogóle to można gdzieś kupić poszczególne części tej układanki czy np. sprzedawane są w kompletach z pompą, zaworem itp.

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, walimar napisał(a):

Dalej sobie wymyśliłem założenie elektronicznego sterownika pompy, ale takiego który będzie włączał pompę przy temperaturze np. 30*C i wyłączał gdy osiągnie np. 40*C. Temperaturę będzie odczytywał z górnej belki ze zmieszaną wodą wchodzącą w pętle podłogówki.

Nie, tak nie będzie dobrze, bo pompa się nie zatrzyma automatycznie po zaprzestaniu grzania przez kocioł i spadku temperatury wody poniżej 30*C. Trzeba kombinować z normalnym sterownikiem dla pomp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dolnej belce będzie ciężko uzyskać stabilny odczyt dlatego że powroty  z pętli  będą chłodził tą belkę dlatego kapilara jest umiejscowiona wewnątrz rozdzielacza za pompą, gdzie jest odczyt już zmieszanej wody o temperaturze takiej jaka w rzeczywistości wpływa do układu podłogowego . Jest jeszcze takie rozwiązanie, które zastępuje głowice taki specjalny sterownik do którego podłącza się pompę i zwykły siłownik taki sam jak na pętle podłogowe  nakręca się go w miejsce głowicy . Bada on temperaturę zasilania i steruje temperaturą oraz pompą . Można na nim ustawić od jakiej temperatury pompą ma ruszyć , oraz w jaki przedziale ma pracować , ma też funkcję która załącza pompę na parę sekund raz dziennie tak aby zawsze była odblokowana . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, tomekb napisał(a):

Na dolnej belce będzie ciężko uzyskać stabilny odczyt dlatego że powroty  z pętli  będą chłodził tą belkę

Wiem, dlatego kapilarę chcę umieścić na samym początku belki gdzie powroty jeszcze nie sięgają w zrobionym z miedzi radiatorze, żeby jak najwięcej ciepła z belki było przekazywane do kapilary i żeby temperatura na kapilrze była jak najbardziej zbliżona do temperatury wody wchodzącej przez głowicę do dolnej belki. Zobaczę czy coś z tego będzie. Jeżeli nie to będę wsadzał kapilarę tam gdzie do tej chwili była. Może wiesz czy wtedy lepiej ją umieścić na dole czy na górze bay-pasa. 

 

1 godzinę temu, tomekb napisał(a):

Jest jeszcze takie rozwiązanie, które zastępuje głowice taki specjalny sterownik do którego podłącza się pompę i zwykły siłownik taki sam jak na pętle podłogowe  nakręca się go w miejsce głowicy . Bada on temperaturę zasilania i steruje temperaturą oraz pompą

Czy możesz podesłać linka do takiego sterownika i siłownika, bo nie bardzo wiem o jaki elementy chodzi. Ja mam już sterownik do załącza nią i wyłączania pompy ale chyba chodzi o inny bo ten nie ma możliwości współpracy z słownikiem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny sterownik, tylko nigdzie go nie widzę w sprzedaży. Jest podobny ale na szynę DIN. Pewnie o takiej samej funkcjonalności ale ten twój jest estetyczniejszy.

Powiedz mi czy na dolnej belce, po wykręceniu od przodu odpowietrznika i spustu wody jest otwór na przestrzał i nic tam nie siedzi w środku, jakieś gniazda czy elementy dławiące. Mój nowy pomysł jest taki aby tam umieścić kapilarę, wtedy będzie zamontowana prawie bezpośrednio w wodzie i co ważne tej zasilającej. Chyba jak umieszczę tam rurkę fi 11,5 mm, to nie to będzie zaburzać przepływu wody przez belkę.

Twoja propozycja z elektrozaworem ma sens. Nie wiem jak to działa w rzeczywistości bo elektrozawór pracuje w trybie on/off i na jakie są czasy między poszczególnymi załączeniami. Zawór termostatyczny działa w natomiast trybie liniowym. Powiedz mi jeszcze co za zawór czy czujnik wkręcony jest nad pompą obiegową, bo zasłania go sterownik.

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten co Ty masz rozdzielacz to jest jedną ze starszych rozdzielaczy TECE jeszcze bez przepływomierzy , na instrukcji którą przesłał kolega Sambor jest już nowsza wersja . Tam gdzie teraz masz kapilarę w bajpasie , od dołu jest zawór który powinien być lekko odkręcony kluczem imbusowym wtedy pompa pompuje w belkę górną tą samą temperaturę wody co na bajpas . W późniejszej wersji jest zamiast zaworu podobny zawór tylko nie da się nim regulować bo dużo osób go zakręcało i był błędny odczyt . Jeśli kapilarę dał byś zamiast odpowietrznika to ciężko będzie to uszczelnić . Jak potrzebujesz jakieś części  do tego rozdzielacza lub taki sterownik to pisz na priv lub na maila [email protected] mamy to na miejscu . Pozdrawiam Tomekb.  

Ps. A tutaj jeszcze udało mi się nagrać amatorski filmik  ;) 😉 kurde  jeszcze zostanę yutuberem 😉

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomekb napisał(a):

 Jeśli kapilarę dał byś zamiast odpowietrznika to ciężko będzie to uszczelnić .

 

Na to znalazłem sposób

image.png.2f167b4643c3ec88a40d039de9037966.png

Ważne czy na przestrzał wejdzie prze belkę po wykręceniu odpowietrznika i zaworu spustowego. Oczywiście od góry odpowiednia mufka zaślepiona odpowietrznikiem.

no i najważniejsze jak to zadziała.

Na razie idę po minimalnych kosztach. Części i zawory jadą do mnie. Na poważnie to wiosną, chyba,że ta prowizorka się sprawdzi 🙂 🙂 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.