Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam po raz pierwszy na forum.

Mam dom 200 m2, piętrowy ogrzewany tylko grzejnikami. Wymieniam stary piec gazowy z termą gazową na tytułowy zestaw. Mam pseudo dwa obiegi (parter i piętro). Każdy jest sterowany temperaturą pokojową za pomocą elektrozaworu dla poziomu. Dlatego piszę, że są pseudo bo niestety z kotła wychodzi tylko jeden obieg i gdzieś pod podłogą jest dopiero rozgałęzienie na dwa.

1. Czy zostawić tak jak jest i ustawić CW400 ze sterowaniem pogodowym i z wyłączoną temperaturą pokojową? Wtedy krzywa grzania będzie z pomiaru temperatury zewnętrznej i temperatury na powrocie z grzejników (sterowanie elektrozaworami będzie pilnować temperatur).

2. Czy kuć podłogę i szukać rozgałęzienia? Wtedy doprowadziłbym 2 obiegi do kotła, dokupiłbym CR100 dla drugiego obiegu. Mógłbym wtedy załączyć temperaturę pokojową dla parteru i piętra niezależnie i wyłączyć dotychczasowe sterowanie z elektrozaworami. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami przy podłączeniu pieca.

Pytanie jest o to, czy gra jest warta świeczki, czyli w którym rozwiązaniu będzie oszczędność na gazie i komforcie temperaturowym zakładając, że parter i piętro mają ustawione różne temperatury w tym samym czasie.

Pozdrawiam

Edytowane przez Ryszard
Dodano prefiks
Opublikowano

Jutro mam instalatorów, więc będę wdzięczny za pomoc.

Opublikowano

Twoje rozważania , przy tej instalacji co masz, nie mają sensu.

Po prostu zadaną temp poziomu ustawisz głowicami na poszczególnych grzejnikach.

Zasilanie grzejników regulujesz na kotle wg czujnika temp zewnętrznej .

Opublikowano (edytowane)

Dlaczego nie mają sensu? Bo mam tylko grzejniki? Czy może kocioł w obu wariantach będzie tak samo dobrze sobie radził? A może po prostu sugerujesz, że w moim przypadku nie wykorzystam zalet takiego kotła, obojętnie czy przerobię na dwa obwody czy zostawię jak jest?

Pytam bo instalator twierdzi, że bez zrobienia dwóch niezależnych obwodów to nie będzie miało sensu i kocioł będzie pracował jak stary typ bez kondensatu i automatyki. Będzie cały czas włączał się i wyłączał. Z kolei w hurtowni dostałem informację, że wystarczy wyłączyć pomiar temperatury wewnętrznej w CW400 i będzie bardzo dobrze pracował w moim okładzie bez żadnych przeróbek.

Piszesz o głowicach na grzejnikach, ale pomijasz sterowanie elektrozaworami. To one teraz dostają sygnał z programatorów w obwodzie. Mam zainwestować w kilkanaście głowic, zaprogramować je i wyłączyć sterowanie elektrozaworami? Wiem, że wtedy będzie lepsza kontrola bo nad każdym pomieszczeniem osobno, ale może to zrobię w przyszłości. Na razie nie mam aż takiej potrzeby.

Edytowane przez Adams32
Opublikowano (edytowane)

Kolega Sambar ma rację(zresztą jak zawsze)To ty i twój "hydraulik" zbyt kombinujecie ,to prosta instalacja jakich tysiace.Kondendacja będzie pod warunkiem że grzejniki będą odpowiedniej mocy(odpowiednio niska temp.powrotu do kotła)Do samych grzejników wystarcza prostsze,tańsze kotły bez rozbudowanej automatyki która kosztuje pół kotla.Np Termet czy Immergas.CW400 też nie tani,za niego będą zawory termostatyczne)

Edytowane przez Uzytkownik2
Opublikowano

Jestem przekonany, że kolega Sambor ma rację i niczego nie neguję. To ja jestem niedoinformowany a ponieważ dostałem sprzeczne informacje to postanowiłem zapytać na tym forum. Stąd moja dociekliwość, a kolega Sambor traktuje mnie jakbym się znał na tym. Czasami wystarczy łopatologicznie wyjaśnić. Zamiast coś się rozjaśnić to jest więcej wątpliwości.

Nie wiem czy grzejniki są odpowiedniej mocy. Do starego systemu wystarczały z nawiązką. Czyli jeśli nie mam tego wyliczonego to jest to loteria? Koszt takiego audytu to pewnie połowa ceny kotła?

Nie wykluczone, że w przyszłości przerobię jakieś ogrzewanie na podłogowe, więc chcę mieć taki kocioł, który nie będzie mnie ograniczał. Ale teraz jest jak jest. Zestaw mam już kupiony i tylko nie wiem w jakim układzie obwodów będzie to dobrze/lepiej funkcjonowało.

Czy bez CW400 będzie pogodówka z krzywą grzewczą? Czy zasobnik też będzie dobrze pracował? A może to wszystko i tak nic mi nie da bo mam tylko grzejniki? Pytam bo się nie znam.

Opublikowano

Dzięki. Tylko nadal nie wiem czy mam zostawić instalację tak jak mam, czy kuć podłogę i dorobić drugi obieg, żeby piec sterował temperaturą na dwa obiegi niezależnie? Jeśli nie ma to znaczenia bo będzie tak samo (w kontekście komfortu temperaturowego i zużycia gazu) to też proszę o info.

Opublikowano (edytowane)

Wg mnie zostawić,nie kuc,przerost formy.Zawory termostat.beda pilnować zadanej temp.w każdym pomieszczeniu.CW400 umieścić w najchłodniejszym pomieszczeniu bo w innym przypadku wyłączy kocioł i niektóre pomieszczenia będą niedogrzane.Tam gdzie CW400 bez głowicy termost.na grzejniku.Przy twojej antykoncepcji miałbyś kontrolę nad temp.tylko w pomieszczeniu gdzie znajduje się cw400 lub CR100 a co z pozostałymi pomieszczeniami?Każde pomieszczenie ma inne straty ciepła.

Edytowane przez Uzytkownik2
Opublikowano

Jak jeszcze CW400 nie kupiony, to w najzimniejszym pomieszczeniu wystarczy zwykły termostat naścienny wyłączający kocioł.

Aby najlepiej dobrać lokalizację tego termostatu warto kupić termostat bezprzewodowy i metodą doświadczalną ustalić docelowe miejsce lokalizacji

Oczywiście rozdzielacze same - czyli bez pomp, i innych pomysłów nie z tej ziemi

Opublikowano

Fajnie, dzięki za pomoc. CW400 już jest.

Czyli jednak na CW400 zostawić włączony pomiar temperatury pokojowej? Myślałem, że jak ją wyłączę to kocioł będzie zbierał informację tylko z temperatury powrotu i dopasowywał automatycznie krzywą grzania. Ale gdzieś czytałem, że automatyczna krzywa nie działa tak dobrze jak ręczna. A ręczna w moim przypadku może się nie dać ustawić optymalnie (przy wyłączonej temp. wewn.).

Niestety nie mam stale najzimniejszego pomieszczenia w domu. Raz grzeję mocniej na piętrze a raz na parterze. Choć może wybiorę garaż i skręcę tam grzejnik? Tylko ten grzejnik jest poza elektrozaworami i pełnił funkcję zabezpieczenia przegrzania kotła.

Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, Adams32 napisał(a):

Czy bez CW400 będzie pogodówka z krzywą grzewczą? Czy zasobnik też będzie dobrze pracował?

Ten kocioł ma wbudowane sterowanie pogodowe, więc bez CW400 będzie działać. Natomiast bez tego regulatora nie ustawisz sobie harmonogramu grzania zasobnika, co moim zdaniem jest bardzo przydatne.

Ogólnie CW400 ma sporo ciekawych funkcji, które są pomocne podczas obsługi kotła oraz w przypadku wystąpienia różnych problemów z jego poprawnym działaniem.

Godzinę temu, Adams32 napisał(a):

Myślałem, że jak ją wyłączę to kocioł będzie zbierał informację tylko z temperatury powrotu i dopasowywał automatycznie krzywą grzania.

Nie ma czegoś takiego jak automatyczna krzywa grzania, jest tylko krzywa z możliwością zmiany punktu początkowego i bez tej możliwości (20℃).

Edytowane przez h3nio
Opublikowano

No tak, rozumiem. Kurcze nie mam stale najzimniejszego pomieszczenia.

Co się będzie działo kiedy wszystkie pomieszczenia będą już dogrzane a CW400 w najzimniejszym pomieszczeniu będzie dalej dawał sygnał, żeby grzać? Kocioł będzie niepotrzebnie podgrzewał wodę na wyjściu? Wtedy będzie ona na powrocie za ciepła i kondensację szlag trafi. Czy wtedy jednak nie lepiej wyłączyć pomiar temperatury wewnętrznej? Owszem, wtedy kocioł nie będzie poinformowany jaka jest sytuacja w pomieszczeniu i nie będzie dopasowywał z wyprzedzeniem temperatury na wyjściu ale nie będzie przegrzewał wody. Dobrze myślę?

Opublikowano (edytowane)

Raczej będzie przegrzewać pomieszczenia niż wodę, chyba że za temperatury w nich mają być odpowiedzialne te elektrozawory, wtedy po ich zamknięciu kocioł wyłączy grzanie, bo przekroczy temperaturę zadaną, a pompa będzie dalej pracować, jednak taka praca przy zerowym przepływie może być dla niej niekorzystna, dlatego ten garażowy grzejnik musiałby być maksymalnie otwarty, aby zapewnić jakiś przepływ.

W ogóle warto dodać, że domyślnie CW400 nie pracuje wg temperatury w pomieszczeniu jeżeli włączone jest sterowanie pogodowe. Można to wymusić na dwa sposoby: ustawiajac wpływ pomieszczenia tak, aby po przekroczeniu temp. zadanej w pomieszczeniu wyłączał kocioł i pompę, albo trzeba ustawić tryb obniżenia na całą dobę i sposób obniżenia na próg temp. pomieszczenia. Wówczas ustawia się np. temp. zadaną na 20℃, a kocioł wyłącza grzanie i pompę po osiągnięciu 21,1℃ - wiem trochę to nielogiczne, ale tak to zostało zaprogramowane.

 

Edytowane przez h3nio
Opublikowano
42 minuty temu, Adams32 napisał(a):

No tak, rozumiem. Kurcze nie mam stale najzimniejszego pomieszczenia.

Co się będzie działo kiedy wszystkie pomieszczenia będą już dogrzane a CW400 w najzimniejszym pomieszczeniu będzie dalej dawał sygnał, żeby grzać? Kocioł będzie niepotrzebnie podgrzewał wodę na wyjściu? Wtedy będzie ona na powrocie za ciepła i kondensację szlag trafi. Czy wtedy jednak nie lepiej wyłączyć pomiar temperatury wewnętrznej? Owszem, wtedy kocioł nie będzie poinformowany jaka jest sytuacja w pomieszczeniu i nie będzie dopasowywał z wyprzedzeniem temperatury na wyjściu ale nie będzie przegrzewał wody. Dobrze myślę?

Do pewnego momentu kocioł będzie modulował moc grzewczą, a jak już osiągnie minimum mocy to się wyłączy , załączy się ponownie jak wystygnie woda w układzie lub dostanie sygnał ON ze sterownika pokojowego.

Natomiast na pewno nie przekroczy ustawionej temp grzania wody.

Opublikowano

h3nio
Masz rację, nie wyraziłem się jasno. Rzeczywiście elektrozawory będą się zamykać, kiedy zostanie osiągnięta temperatura i wtedy nagle może wrócić za wysoka temperatura do kotła. Czyli te kotły nie mają synchronizacji pracy pompy wraz z wyłączeniem kotła? No ale wyłączanie i włączanie kotła kondensacyjnego jest niewskazane jeśli chcemy wykorzystać jego oszczędność w spalaniu gazu, więc taki obwód bezpieczeństwa jaki mam w garażu przyda się, żeby kocioł nie wyłączył się?

sambor
Czyli nie będzie tego niebezpieczeństwa, że gdy elektrozawory będą pracować to kocioł będzie się wyłączał i włączał za często, gdy będzie jeszcze zawsze garaż do grzania?

Nijak nie mogę rozkminić jak wtedy ustawić dobrą krzywą grzania skoro będą takie różnice temperatury na powrocie.

No i jakoś nikt nie wypowiada się dlaczego wyłączenie temperatury wewnętrznej nie jest właściwym rozwiązaniem. Czemu lepiej mieć ją włączoną skoro trzeba CW400 zmusić do tego? Badania na temat sprawności pieców kondensacyjnych pokazują, że największa średnioroczna sprawność jest tylko z pogodówką. Nie wiem tylko czy tam uwzględniali pracę elektrozaworów. Z drugiej strony nie wyobrażam sobie, żeby nie uwzględniali pracy głowic na grzejnikach a to daje podobny rezultat, choć mniej drastyczny dla pracy pieca, jak mi się wydaje.

 

Chyba już domyślam się, czemu sambor na samym początku zasugerował używanie samych głowic na grzejnikach. Tu chodzi o płynność pracy całej instalacji. Są mniejsze skoki temperatury na powrocie niż przy pracy tylko dwóch elektrozaworów. Zgadza się?

Ale nadal nie wiem czemu nie wyłączać temperatury wewnętrznej na CW400.

Coś mi się wydaje, że moje rosterki są związane z przyzwyczajeniem. Od zawsze miałem ustawione różne temperatury na parterze i piętrze w zależności od przebywania i wymagań. To były huśtawki od 16 do 21 stopni. Teraz wydaje mi się, że przy piecu kondensacyjnym muszę zmienić te przyzwyczajenia. Czy piec będzie oszczędniejszy, jeśli uśrednię i będę miał mniejsze różnice temperatur w cyklu dobowo-tygodniowym? Ale jak spać przy 18 stopniach? 🙂

A może w sypialni ustawić te 16 stopni na noc na grzejniku a w pozostałych pomieszczeniach dać wyższą? Możecie coś o tym napisać? Jak jest najlepiej zarządzać temperaturami przy piecu kondensacyjnym?

Opublikowano
Godzinę temu, Adams32 napisał(a):

No ale wyłączanie i włączanie kotła kondensacyjnego jest niewskazane jeśli chcemy wykorzystać jego oszczędność w spalaniu gazu, więc taki obwód bezpieczeństwa jaki mam w garażu przyda się, żeby kocioł nie wyłączył się?

Jest niewskazane, ale jeżeli zapotrzebowanie domu jest mniejsze niż minimalna moc kotła to nie da się tego uniknąć. Grzejnik w garażu zapewni pompie przepływ, ale żeby kocioł się nie wyłączał musiałby pracować z mocą 3 kW. Z drugiej strony, niekontrolowane grzanie garażu nie ma ekonomicznego sensu.

Opublikowano

Przy grzejnikach dobór instalacji tak aby kocioł cały czas pracował jest w praktyce nierealne.

To gra nie warta świeczki, a obecne kotły raczej nie wytrzymają dłuższej niż 10 lat eksploatacji.

Opublikowano

No dobra, dzięki wszystkim za cenne informacje. Trochę będę musiał potestować na żywym organizmie. Garaż na szczęście jest zawsze niedogrzany.

...10 lat mówisz... to nie napawa optymizmem. W porównaniu do mojego starego kotła, który tak naprawdę został zdemontowany jeszcze jako sprawny, a ma ze 25 lat.

Opublikowano

Witam.

Posiadam w/w kociol o znaczeniu 20P.

W dwoch slowach : swietny kociol.

Kociol wspolpracuje z krzywa grzania poprzez CW400. I tylko w tym zestawieniu pracuje z pogodowka. Bez ust. pogodowwgo mozna recznie ustawic okreslona temp.zasilania, oczywiscie zminiajac ja do woli. Jesli wszystkie zawory/glowice sie pozamykaja, brak przeplywu nastepuje i i palnik sie wylacza. Natomiast pompa zmniejsza obroty do min. Po otworzeniu sie choc jednej glowicy nastepuje start palnika oraz odpowiednia predkosc pompy CO. 

Skoro w tym ukladzie jaki posiadasz stary gazowiec dawal rade, to Bosch tym bardziej da rade. Nic nie zmieniaj jak Sambor napidal.

Pozdro

Opublikowano

Świetna informacja, dzięki D20CR.

Widzę, że też nie masz u siebie podłogówki, tylko czy masz jeden czy więcej obwodów? Termostaty masz podpięte do systemu Bosch czy sterują elektrozaworami jak u mnie?

Czy w moim przypadku zostawić w CW400 pomiar temperatury wewnętrznej, a jeśli tak to gdzie byś go umieścił? 

Opublikowano

Witam,

Ja posiadam stara instalacje przerobiona z ukladu otwartego piwnica i pietro wspolnie zasilane, po weglowym kotle. Instalacja na gazie pracuje od 1989r. oczywiscie jeszcze wtedy na innych kotlach jak tylko podlaczony zostal gaz. Na Boschu pracuje od dwoch sezonow. Budynek tez z lat 80 slabo ocieplony. Posiadam tylko grzejniki nie przewymiarowane , wiec mam ustawiona wyzsza krzywa grzewcza wzgledem straty budynku. Wszedzie glowice termostatyczne mechaniczne.

W najzimniejszym pomieszczeniu glowica na max. I metoda prob i bledow ustawialem KG, tak aby w tym pom. bylo ok. 19.5st w zimie .

Sterownik CW400 natomiast wisi przy kotle w kotlowni. W pozostalych pom. mam glowice ust. na ok "3". I tyle. Przy mrozach zostawialem kociol na 24/h. W przejsciowych okresach ustawiam okienko pracy od 4.30 do 22godz. Ot tyle nic skomplikowanego. 

Pozdro

Opublikowano

Wszystko jasne poza jednym. Czy w CW400 masz włączony pomiar temperatury pomieszczenia (kotłowni), czy go zostawiłeś domyślnie wyłączony? Jeśli włączony to czy w kotłowni masz najzimniej?

Opublikowano

Witam,

W CW400 po nacisnieciu dluzej menu wchodzisz w menu serwisowe.

Nast.ust.ogrz/krzywa grzewcza/wplyw pom. I tu wplyw mam wylaczony. Czyli nie bierze pod uwage temp. pom. 

Temp.pomieszczenia sugeruje sie term.elektronicznym jaki mam w tym najzimniejszym pom.

Niestety CW400 jest sterownikiem przewodowym i trzeba ciagnac przewod z kotla do pomieszczenia w ktorym by mial wisiec.

Pozdro

Opublikowano

A to teraz się pogubiłem.

Piszesz, że w CW400 masz wyłączony pomiar temperatury wewnętrznej a potem, że masz termometr elektroniczny w najzimniejszym pomieszczeniu...

A może chodzi ci o to, że kocioł pobiera temperaturę wody na powrocie?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.