Skocz do zawartości
IGNOROWANY

modernizacja ogrzewania na pellet - potrzeba rada/pomoc


d80

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Mam problem i dylemat związany z modernizacją mojego źródła ogrzewania. Obecnie jest to piec na paliwo stałe (węgiel/drewno) o mocy 12,5kW.

Piec jest "przerobiony" na górniaka , komora załadunkowa zmniejszona cegłami do ~50% fabrycznej. Spalam w sezonie nieco ponad 1t węgla i trochę drewna.Pompa LFP PCO 25/4 na obwód chodzi na pierwszym biegu.

W moje gminie został otwarty program wymiany  źródeł ogrzewania na bio masę - pellet. Dostałem się na tę listę - 85% kosztów pokrywa program , reszta 15% + VAT jest po mojej stronie.

Wygląda super prawa ? Cały problem w tym , że na podstawie ankiety którą wypełniłem i podałem (zgodnie z cieplo.app zapotrzebowanie na moc rzedu ~6,5kW) przypisano mi piec o mocy 15kW !!! 

W ostatni piątek był u mnie "majster" z firmy która wygrała przetarg i próbowałem podpytać czy ta moc to nie jest za duża ale natrafiłem "na ścianę".

Po pierwsze tak jest w projekcie , po drugie on (majster) zakłada piece od 40 lat i tak ma być. Na pytanie czy to będzie na zaworze 4 drogowym czy sprzęgle to usłyszałem , że to stosuje się tylko do piecy na gaz.

Ręce mi opadły... Nie jestem hydraulikiem ale nie chcę pakować się w to bagno - przez 5 lat nic nie będę mógł zmienić bo dopiero po tym okresie całość przejdzie na moją własność.

Jeżeli nie będzie innej możliwości zmiany tej mocy pieca wymienię ten na własną rękę.

Czy piec 8kW np pellpal będzie ok ? Na YT widziałem filmy gdzie kotłownie na pellet były wraz ze sprzęgłam hydraulicznym i na takie rozwiązanie się zapatruje chociaż nie jest to najtańsze rozwiązanie.

Moja instalacja składa się z grzejników panelowych , instalacja wykonana w PP , kotłownia w miedzi - średnica zewnetrzna rury zasilającej 28mm. Instalacja otwarta z naczyniem przelewowym. Jest zawór 3 drogowy do regulacji temperatury na obwód CO - nie potrzebuje więcej niż 45C w "mrozy" w centrelnej Polsce.

Zdaję sobie sprawę , że podobnych postów jest dużo ale proszę o jakieś wskazówki.

 

kotlownia_1.jpg

kotlownia_2.jpg

kotlownia_3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na twój koszt zamontuj bufor. Ten Sas to 14 kw czy 17?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.06.2023 o 23:13, rafwla napisał(a):

Na twój koszt zamontuj bufor. Ten Sas to 14 kw czy 17?

Nie mam miejsca na bufor , gdybym nie mieszkam na wsi to bym poważnie zastanowił się nad pompą ciepła ale kiedyś przez 4 doby (na szczęście w lato) nie było prądu.

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wszystkim za zainteresowanie tematem i udzielone odpowiedzi.

Byłem dziś w gminie i jednak będzie zmiana mocy pieca na 10kW , mniejszych ten producent nie ma. Jaki to producent nie wiem. Niestety ponieważ kotłownia jest w budynku gosporadczym doklejonym do domu VAT będzie 23% a nie 8%.

Sumarycznie z mojej strony ma być dopłata 6500 zł.  Może jestem w błędzie ale uważam , że to sporo jak na te warunki.

Teraz pytanie mam takie. Czy nie lepiej z mojej strony dołożyć i kupić samemu piec 8kW i wykonać kotłownie ?

Sam piec to wydatek ~9500zł z 23% VAT.

Do tego będę musiał kupić pozostałe szpeje - np sprzęgło , pompy etc.

W zamian mam co chce , mogę kupić opał bez certyfikatu (taniej) co przez pryzmat kilku lat da jakieś oszczędności.

Całość chciałbym wykonać sam - kotłowni nigdy sam nie robiłem ale prace hydrauliczne nie są mi całkiem obce. 

Ile mogą kosztować :

sprzęgło - dwa,trzy obiegu odbiorcze - grzejniki (tu ma być zawór 3D), CWU (sama pompa wystarczy) + zapas na kiedyś na podłogówkę - czytaj gruntowna modernizacja łazienki. Tu biorę pod uwagę rozwiązanie w postaci krótkiej pętli + RTL podpiętym na obwodzie grzejnikowym.

Albo inaczej , ile muszę wydać na potrzebny sprzęt do uzbrojenia kotłowni (bez robocizny) ? Oczywiście chodzi mi o wartość plus-minus.

Z góry dziękuję , 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Coś się tak uparł na to sprzęgło, jak chcesz tanio to daj zaw 4-D + pompa na CO + pompa na powrocie z zaw 4-D + jakaś pompa na bojler.

Ale jak musi być sprzęgło to bierz z 1 wyjściem, z tego wyjścia bez problemu pociągniesz 2 lub 3 obiegi grzewcze.

Do takiego sprzęgła trzeba 3 pompy, ale o tym wiesz + zaw 3-D obniżający temp na CO + zaw 3-D ochrony powrotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale z czego wynika @d80 Twój dylemat? Wpisali Ci dofinansowanie na kocioł 15 kW a Ty chcesz z tego zrezygnować i sam kupić kocioł 10 kW i jeszcze sam robić tę instalację?  Z nadzieją że mniejszy kocioł będzie tak oszczędny że w ciągu paru lat zwróci Ci cały koszt tej inwestycji?
Wg mnie to się nie wydarzy, różnica w spalaniu kotła 15kW a 10kW będzie minimalna. 
Poza tym pytanie ile kosztuje Twój czas który na robocie miałbyś spędzić i jakie będą koszty ewentualnych błędów które popełnisz ucząc się nowego fachu. Sprzęgło, bufor, możesz sobie kupić, nawieszać pompek i zaworków, ale czy potrzebne? Ogrzewasz jeden dom, jedną instalację, niezbyt technicznie skomplikowaną patrząc na zdjęcie, zużycie paliwa masz w miarę ok, pytanie czy jest sens to komplikować? 
Jeśli miałbym tam szukać oszczędności to najważniejsza sprawa to to że kotłownia jest poza ogrzewanym budynkiem. Czyli - jak długie rury, czy dobrze zaizolowane? Poprawić izolację. I dopracować sterowanie tak żeby nie pompować wody w kółko całą dobę, tylko wyłącznie wtedy gdy trzeba w domu grzać (Termostat pokojowy tu się może przydać). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, sambor napisał(a):

 

Coś się tak uparł na to sprzęgło, jak chcesz tanio to daj zaw 4-D + pompa na CO + pompa na powrocie z zaw 4-D + jakaś pompa na bojler.

Może źle się wyraziłem z tym sprzęgłem... sugerowałem się tym forum oraz filmami na YT z prezentacją kotłowni. Dziękuję za cenną sugestie w temacie. Nadmiar informacji też generuję mętlik w głowie.

Wobec tego poważnie biorę pod uwagę 4-D. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, nightwatch napisał(a):

Ale z czego wynika @d80 Twój dylemat? Wpisali Ci dofinansowanie na kocioł 15 kW a Ty chcesz z tego zrezygnować i sam kupić kocioł 10 kW i jeszcze sam robić tę instalację?  Z nadzieją że mniejszy kocioł będzie tak oszczędny że w ciągu paru lat zwróci Ci cały koszt tej inwestycji?

Z tego co mi wiadomo mocno przewymiarowany piec już taki oszczędny nie jest... jeżeli przeczytasz jeden z moich ostatnich postów to miałem dostać 15kW ale w końcu dostanę 10kW które jestem w stanie zaakceptować (widzę zgodność z wyliczeniami z cieplo.app). Ja celowałem jeszcze w mniejszy 8kW. 

Kotłownia jest przy budynku mieszkalnym i jest to raptem 4m więcej instalacji w poziomie które jest przyzwoicie ocieplone.

Liczę się z ewentualnymi błędami po mojej stronie gdybym to wykonywał sam. Błąd jest naturalną częścią nauki/zdobywania doświadczenia. Jak słusznie zauważyłeś moja instalacja CO nie jest jakaś kosmiczna. 

Wiele rzeczy robię we własnym zakresie fakt kosztem własnego czasu. Nie ma nic darmo... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocno przewymiarowany to byłby ze 30 kW, a tu raptem chodzi o różnicę między 10 a 15 kW. To jest co najwyżej delikatnie za mocny, ale nadal w granicach rozsądku. A jeszcze jak dodasz ogrzewanie ciepłej wody (widzę bojlerek tak ze 150 litrów) to te parę dodatkowych kilowatów zagospodarujesz nawet nie myśląc o tym.
Oczywiście można miętolić że ten mniejszy kocioł może pracować z najmniejszą mocą 2 kW a większy - 3kW, ale tak naprawdę to z pracą ciągłą na tak niskiej mocy lepiej dać sobie spokój, to już ekonomiczniej go w ogóle wygasić i poczekać z utylizacją opału do następnego rozpalenia. Zwłaszcza gdy kotłownia poza domem - po cóż tę przybudówkę grzać non stop?
A jak kocioł się wygasza i rozpala zgodnie z zapotrzebowaniem to moc minimalna kotła nie ma znaczenia - rozpali się to grzeje do momentu nagrzania domu, najlepiej z jakąś sensowną mocą rzędu co najmniej 6-8 kW, potem się wyłącza. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęgło zamontuj ustabilizuje przepływ przez kocioł, proces spalania będzie stabilniejszy przy takim metrażu zamontuj jak najniższą moc kotła. Kocioł będzie na pewno pracował w modulacji temperatura spalin będzie niska zamontuj wkład  kominowy żeby uniknąć mokrego komina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Stało się - piec pellpal zainstalowany własnymi siłami. 

Grzejniki były zdemontowane i przepłukane na zewnątrz (w ogrodzie). Zainstalowałem dodatkowo zawory serwisowe 1/2 cala na układ grzejnikowy i podłączyłem od strony zasilania i całość była również przepłukana.

Układ otwarty na sprzęgle. Na razie nie mam podpietego układu ładowania CWU. Oczekuję na przesyłkę z siłownikiem - na razie zawór 3d ustawiony tak żeby na grzejniki dawać temperature z zakresu 35 do 40°C. Grzejniki uzbrojone w zawory termostatyczne.

Nigdy wcześniej nie miałem styczności z pelletem i nie wiem w jaki sposób ustawić sterownik. 

Będę wdzięczny za podpowiedzi i wszystkie sugestie.

 

IMG_20231008_113954.jpg

IMG_20231009_060045.jpg

IMG_20231009_060104.jpg

IMG_20231009_055757.jpg

IMG_20231009_055808.jpg

IMG_20231009_055822.jpg

Edytowane przez d80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.