Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa Na Powrocie + Stara Instalacja C.o.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Po 30 (słownie: trzydziestu) latach strzelił mi piec i zaczęła z niego lać się woda. Przy okazji wymiany postanowiłem rozważyć montaż pompki obiegowej, bo palenie na 90 stopni żeby przewaliło tony wody w starej instalacji jest trochę męczące... Instalacja z otwartym zbiornikiem wyrównawczym na strychu...

 

Jak widać na foto: (stary piec, już odłączony):

piec.jpg

Na zasilaniu ciężko będzie tę pompę wstawić... Wszystko przez ten mieszalnik tuż nad piecem...

 

Na odpływie będzie łatwiej, bo u producenta pieca (będzie taki sam wymiarowo) zamówiłem wyjście zasilania przesunięte w prawo przez co cały piec będzie przesunięty w lewo i zwiększy się widoczna na zdjęciu odległość między nim, a mieszalnikiem wody POWROTNEJ.

 

I właśnie tam chcę zrobić coś takiego:

pschemat.jpg

 

wg schematu z Allegro:

schemat.jpg

 

Pytania odnośnie mojego pomysłu:

 

1. Czy można montować pompę w poziomie i na powrocie

2. Czy można montować zawór różnicowy w poziomie i na powrocie (czy spełni swoje zadanie)

3. Jak zamontować ten zawór na powrocie (zgodnie ze strzałką na nim czy przeciwnie)

4. Jak rozwiązać problem odpowietrzenia (pompa z odpowietrzeniem czy dodatkowy odpowietrznik)

 

 

 

 

Chodzi mi o to, że finanse nie pozwalają na większe przeróbki (spawanie itp) dlatego chciałem zrobić to tak jak proponuję. A w przyszłości dopiero wymienić w całym C.O rury na te o DUŻO mniejszej średnicy, pozbyć się "mieszalników wody" i zamontować pompę na zasilaniu.

Opublikowano

Opowiadajac na pytania

1 tak

2 tak jesli producent tak dopuszcza , sprwdz co kupujesz

3 strzałka ma wskazywac kier przepływu wody

4 nic nie trzeba odpowietrzac

 

a dla przemyslenia to nic ci nie da wymiana grubych rur na cienkie

jedynie efekt wizualny , estetyka a ze musiałes palic do wys temp aby ruszyła grawitacja to cos w instalacji jest zknocone , normalnie juz 50 st na piecu wystarczy i dobrze grzeje na grawitacji

te mieszalniki jak je nazywasz czyli kolektory to jest poprawne rozwiazanie ,

Opublikowano
a dla przemyslenia to nic ci nie da wymiana grubych rur na cienkie

Nie jestem ekspertem C.O. ale wszędzie wokoło słyszę, że teraz to się robi centralne na cieniutkich rurkach, w których krąży znikoma ilość wody- co jest dobre ze względu na szybkość grzania i w ogóle oszczędności.

 

 

te mieszalniki jak je nazywasz czyli kolektory to jest poprawne rozwiązanie ,

Tu też się zasugerowałem opinią "eksperta" który powiedział, że czegoś takiego już się nie stosuje... Tzn. że nie ma sensu, bo to nic nie daje.

 

Dziękuje za odpowiedź.

A co do odpowietrzania to pytam, bo słyszałem, że praca na sucho dla pompy to zabójstwo...

Opublikowano

robiac nowa instalacje w nowym budynku to sie robi nowymi technologiami mozna i po staremu jak kto che ale nie ma to zadnego wpływu na oszczednosci w ogrzewaniu domu szególnie przy piecu weglowym jest korzystny duzy zład , czyli objetosc wody

tam gdzie jest mało wody bardzo szybko dochodzi to zagotowania kotła przy małym odbiorze ciepła ( zamkniete zawory termostatyczne )

rózne mity wsród "expertów" bez wiedzy krąża jak bajki a ludzie to powtarzaja jak papugi

oszczednosci sa ja sie grzeje krótki okres czasu kilka godz

ale potem trzeba nadrobic utrare ciepła

takich dyskusji na forum było wiele i z doswiadczenia wiadomo ze nic na tym nie zaoszczedzisz

kolektory stosowane sa z wygody montazu , jak jest kilka pionów to łatwiej to wszystko połaczyc i rozprowadzenie ciepła na zasilaniu jest równiejsze

pompa na powrocie jest nisko w inst i powietrze jako lzejsze idzie do góry jak oleum w wodzie

albo spirt w głowie ;) bez obawy jak cus zostanie to pompa mu da rade

Opublikowano
Nie jestem ekspertem C.O. ale wszędzie wokoło słyszę, że teraz to się robi centralne na cieniutkich rurkach, w których krąży znikoma ilość wody- co jest dobre ze względu na szybkość grzania i w ogóle oszczędności.

 

Jest to oszczędność wyłącznie na etapie inwestycyjnym (koszt instalacji). Instalacja grawitacyjna w miedzi (rury 1" i wyższe) kosztowałaby kilkaset [zł/m], dlatego stosuje się w większości "ekonomiczną" instalację pompową z rureczkami 1/4". Do tego dodaje się zawór kulowy i mówi inwestorowi, że instalacja jest zarówno pompową jak i grawitacyjną ....

Opublikowano

Kolego, mam podobny problem,

chociaż piec jest z podajnikiem, a połowa instalacji przerobiona na plastyk stabi! Z doświadczenia i od producentów pomp wiem, że powinny one tłoczyć w pionie i pod górę, a nie w dół ze względu na sprawne odpowietrzanie się pompy. Czyli układ jak w Allegro będzie OK tylko w przypadku podawania powrotu ze zładu od dołu, a wprowadzania ciśnienia do pieca - górą. Na dole potrzebny będzie odstojnik z kurkiem do zbierania zendry/kamienia ze starych rur a na górze tego oczka - odpowietrznik! Były już na Forum liczne posty o owych zaworach obejściowych z kulą pływającą i jednak najlepiej im jest w pionie ze strzałką i przepływem z dołu do góry (tak jak pompa). Da się to wyrzeźbić w istniejącym u Ciebie układzie, ale trochę czasu i miejsca to zajmie ;)

Mnie to się jakoś udało...

 

Adam

Opublikowano
Na dole potrzebny będzie odstojnik z kurkiem do zbierania zendry/kamienia ze starych rur a na górze tego oczka - odpowietrznik!

 

Powiem szczerze, że nie wiem o co dokładnie chodzi. Czy odstojnik to nie jest ten filtr skośny który zaznaczyłem przed pompą? Trochę go źle narysowałem bo wiadomo ten ukos powinien być tak jakby za kartkę (w sensie, że w dół).

Nie wiem też co masz na myśli mówiąc "na górze tego oczka" Byłoby super jakbyś mi to zaznaczył na rysunku ;)

 

Dzięki za zainteresowanie tematem.

 

Aha i czy pompa o wysokości podnoszenia 4m wystarczy na instalacje C.O w której są tak duże przekroje rur? Bo podobno nie chodzi tu o wysokość najwyżej zamontowanego grzejnika tylko właśnie o opory hydrauliczne. Przyznam się bez bicia, że w instalacji są pomieszane małooporowe stare grzejniki z tymi nowszymi bardziej oporowymi panelowymi. (co pół roku dokupuje jeden nowy grzejnik bo stare są obskurne). Wiem, że tak się nie robi ale nawet to hulało ładnie! Tak więc 4m chyba wystarczy? Nie chce "przewymiarować" tej pompy (np 25/60 - 6m) żeby mi nie szumiało za bardzo... Rodzinka wyczulona na hałasy ;)

 

Dodam, że obecnie ogrzewamy położone nieco wyżej od kotłowni/kotła suteryny i piętro wyżej. W przyszłości dojdzie do tego kolejny poziom- poddasze ale teraz tego NIE UWZGLĘDNIAM bo przyszłość nie jest bliska...

Opublikowano
Z doświadczenia i od producentów pomp wiem, że powinny one tłoczyć w pionie i pod górę, a nie w dół ze względu na sprawne odpowietrzanie się pompy.

 

to ciekawa teoria , a jakich to producentów kol pytał ?

grundfos w swoich instrukcjach pokazuje pozycje pracy pomp i sa namalowane w pionie i w poziomie

a jak pompa bedzie w dół to sie nie oppowietrzy sama ??

jesli mamy sie wymieniac doswiadczeniami

ja załozyłem poziomo bo tak mi pasowało , nigdy nawet nie próbowałem odpowitrzac i sie odpowietrzyła sama ,

Opublikowano

Siadam do klawiaturki dopiero rano, sorki - odpowiadam co następuje: przerabiałem starą instalację trzydziestoletnią po Rodzicach, rury na piecu 2"; założyłem pompę na powrocie, wg porad fachowców. Na początku zatykało się to badziewiem z rur i filtr siatkowy trzeba było uzupełnić odstojnikiem z trójnika 11/2" z warstwą siatki termoodpornej o oczku 1mm. Na dole trójnika - odpływ z zaworem do płukania i spuszczania zendry. Filtr drobny dopiero przed samą pompą! A co do zapowietrzania się pompy, to trzeba sprawdzić po kolei spadki na rurach - u mnie były niektóre odwrotne, z syfonami powietrznymi i pompa zasysała powietrze ze starej instalacji...

Dopiero po postawieniu jej do pionu hałasy się skończyły i pompa pracuje równo! Wiem, że poziomo też może być ;); jednak rozliczne rozmowy z serwisem Grundfosa rozwiały moje wątpliwości: oni zalecają stawiać pompy pionowo, strumieniem w górę ;) .

Aha, zrobiłem też ręcznie sterowany bypass - krótki obieg do rozruchu pieca dla zapobieżenia zimnemu powrotowi - koszt żaden, a rozgrzanie pieca szybkie, no i Laddomat czy inny mieszacz zbyteczny... Coś takiego pracuje przecież w każdym samochodzie chłodzonym cieczą, tylko tam obiegami steruje termostat, a ja mam termometry na zasilaniu i powrocie.

Zrobisz jak chcesz, ja uczyłem się na błędach własnych, inni też mogą... :D

Pozdrawiam,

Adam

Opublikowano
zatykało się to badziewiem z rur i filtr siatkowy trzeba było uzupełnić odstojnikiem z trójnika 11/2" z warstwą siatki termoodpornej o oczku 1mm. Na dole trójnika - odpływ z zaworem do płukania i spuszczania zendry. Filtr drobny dopiero przed samą pompą!

 

Witam

Szykuję się do przeróbki podobnej instalacji jak autor posta i na pewno sporo syfu w niej jest.

Mógłbyś nieco rozwinąć jak ten zacytowany układ wygląda ?

Opublikowano
Na początku zatykało się to badziewiem z rur i filtr siatkowy trzeba było uzupełnić odstojnikiem z trójnika 11/2" z warstwą siatki termoodpornej o oczku 1mm.

 

A nie wystarczyłoby jakbym taką siatkę założył na wewnętrzną stronę dekla tego mieszalnika (fotografia z naniesionym schematem w 1 poście)? Gdzie taką siatkę można kupić?

 

A co do zapowietrzania się pompy, to trzeba sprawdzić po kolei spadki na rurach - u mnie były niektóre odwrotne, z syfonami powietrznymi i pompa zasysała powietrze ze starej instalacji...

Dopiero po postawieniu jej do pionu hałasy się skończyły i pompa pracuje równo!

 

Ja mam plan zastosować odpowietrznik automatyczny w najwyższym punkcie tego mieszalnika (czyli u góry tuż przed planowanym deklem). + kupić pompę, która nie ma problemu z odpowietrzaniem się (ponoć są takie)

 

 

Ponawiam również pytanie: czy pompa o wys. podnoszenia 4 m wystarczy na taką instalację (praktycznie cała zrobiona z rur 50 mm (2 cale). Zasilany parter tuż nad kotłownią + poziom wyżej nad parterem. Na strychi nie ma grzejników jest tylko otwarty zbiornik wyrównawczy...

 

I czy nie będzie problemu jak obieg główny będzie konsekwetnie na 2 calach (nawet zaw. różnicowe 2 calowe są na allegro) a obieg pompy na 1 calu (takie jest przyłącze wszystkich pomp)?

 

Pozdrawiam,

Opublikowano

Witam ponownie - zrobię zdjątka i może coś będzie widać (nie pokażę odstojnika od środka, bo instalacja jest na chodzie) - ale samą zasadę można będzie wyjaśnić...

Adam :)

Opublikowano
A nie wystarczyłoby jakbym taką siatkę założył na wewnętrzną stronę dekla tego mieszalnika .

pomysł bardzo nie praktyczny , co zrobisz jak sie siatka zatka ?

trzeba spuscic wode z całego układu , rozkrecac itd.

Ja mam plan zastosować odpowietrznik automatyczny w najwyższym punkcie tego mieszalnika (czyli u góry tuż przed planowanym deklem). + kupić pompę, która nie ma problemu z odpowietrzaniem się (ponoć są takie)

wg mnie zbedne , mozesz sprawdzic czy jest poziom na kolektorze

jak nawet jak nie ma powietrze zawsze pójdzie w góre pionem

Ponawiam również pytanie: czy pompa o wys. podnoszenia 4 m wystarczy na taką instalację

w zupełnosci ,nawet mniejsza tez

I czy nie będzie problemu jak obieg główny będzie konsekwetnie na 2 calach (nawet zaw. różnicowe 2 calowe są na allegro) a obieg pompy na 1 calu (takie jest przyłącze wszystkich pomp)?

bedzie dobrze nawet mniejszy 6/4 róznicowy tez bedzie

 

aby nie zaciagało mułow mozesz , wspawac sie z górnej czesci kolektora na pompe

przez kilka miesiecy sytematycznie czyscic filter az przestanie sie zbierac muł

w ub roku montowałem pompe na powrocie pieca w inst która ma 20 lat

i 2 razy wystarczyło wyszczyscic filter

nie ma reguły ile tego sie nazbiera

Opublikowano
w zupełnosci ,nawet mniejsza tez

 

OK. Postanowiłem spróbować pomimo wielu wątpliwości, bowiem najgorzej jest zacząć. Ewentualne problemy będę rozwiązywał na bieżąco.

Dziękuję Marku za zmotywowanie mnie :)

 

Mam jeszcze ostatnią prośbę.

Otóż słyszałem, ze te 4 m wysokości podnoszenia odpowiadają oporowi hydraulicznemu instalacji. W sensie pokonanie go odpowiada wypompowania wody (tak jakby bez oporów) na wysokość 4 metrów. Czy to jest dobre rozumowanie?

 

Ale co w takim razie ze słupami wody w pionach? No bo u mnie od pompy do najwyżej położonego czynnego grzejnika jest prawie 5 metrów. No a piony do zbiornika idą wyżej na strych. To nie jest tak, że te 4 metry to jest słup wody+ opory? I czy w moim przypadku nie będzie jednak lepsza pompa z h=6 metrów?

Opublikowano

bez obaw , to nie tak jak myslisz

nie bede powtarzł co juz wiele razy było pisane

te 4m podnoszenia nie dotyczy wysokosci budynku czy pionów

to jest umowne cisnienie jaki pompa wytwarza

ty masz inst do grawitacji to i opory sa minimalne , 4m pompy pracuja w małych inst przy duzo wiekszych oporach ,cienkie rury i po 2 zawory na grzejnik

Opublikowano

Też mam starą instalację niski parter piętro i drugie piętro, pompa (6m) pracuje na 2 biegu (są trzy) i nie ma problemów , jedynie na drugim piętrze mam kaloryfer nowy podłączony cienką rurką i najwolniej się nagrzewa-opory hydrauliczne, zawór różnicowy 1,5 cala a obejście na pompę 1 cal. Zawór 4D 1,5 cala, z możliwością pracy grawitacyjnej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.