Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam na forum, mój pierwszy wpis tutaj.

 

Zwracam się z prośbą o pomoc w rozszyfrowaniu jak przebiega obieg czynnika (wody) w mojej instalacji podłogowej?.

Poniżej zamieszczam zdjęcie.

 

Na zdjęciu mamy ustawiony zawór temperaturowy dla 40 stopni C. Pompa ma oznaczenie wskazujące że kierunek przepływu jest z gory na dół.

 

Scenariusz 1 - Kiedy temperatura w pętlach jest poniżej

Przeływ: wejscie wody od pieca rurką najbardziej z lewej z dołu i następnie A-> pompa -> D. taki obieg trwa do czasu aż kapilara na górnej listwie nagrzeje się i odetnie zawór.

 

Scenariusz 2 - kiedy temperatura w pętlach jest powyżej

przepływ: B do pętli w podłodze -> C powrót -> pompa -B itd...

 

czy dobrze rozumiem kierunek przepływu?

 

pytanie bonusowe:

zawor ustawiony jest na 40 stopni, piec gazowy wskazuje temperaturę 44 C. rozumiem, że 40C jest właśnie na wejściu do układu.

Z jakiej racji zatem termometr na dole wskazuje 30 stopni C?

 

IMG_6221.jpg

Edytowane przez olektrolek
Opublikowano

Pytanie czy instalacja działa ok czy jest z nią jakiś problem?

Tu masz co nieco o podobnym układzie, może przydadzą CI się te informacje:

A 40 stopni w podłogówce to cholernie gorąco :-)

Opublikowano

Chciałbym doprowadzić do stanu kiedy temperatura na podłodze (mam czujniki) będzie około 26 stopni. testuję i się "uczę" w nowym domu.

zakładam, że 26 stopni podłogi jest idealną temperaturą, aby odczuwać ciepło w nogach.

W tej chwili, przy stanie jak powyżej jest 24 na podłodze stopnie i ani grama cieplej. grzeję już ponad dobę.

Na obecną chwilę jest OK, ale przecież mamy za oknem ok 12 stopni.

 

co będzie zimą skoro teraz jest tak trudno osiągnąć optimum?

 

5 minut temu, Tedisan napisał:

 

Tu masz co nieco o podobnym układzie, może przydadzą CI się te informacje:

A 40 stopni w podłogówce to cholernie gorąco 🙂

ale czy rzeczywiście jest te 40 stopni na wejściu?

ten biały termometr wskazuje ok 30 raczej...

Opublikowano

Może zawór nad bypassem steruje podmieszaniem wracającej z pętli wody i trzeba go wyregulować? Czy pod tą zieloną tasiemką to nie pokrętło zaworu bypass-a? Zaznaczam, nie jestem hydraulikiem ale cośtam przy rurkach grzebałem w życiu, najlepiej gdyby wypowiedział się ktoś z weteranów forum.

Opublikowano

pod zieloną tasiemką to czujnik temperatury od chinczyków. przykleiłem dzisiaj. 😉

u mnie to raczej nie ma zadnego mieszania przez zawór trójdrozny - jie widze takowego. ale moze ja sie nie znam...

Opublikowano
1 godzinę temu, olektrolek napisał:

Zwracam się z prośbą o pomoc w rozszyfrowaniu jak przebiega obieg czynnika (wody) w mojej instalacji podłogowej?.

Sprawa jest prosta albo i skomplikowana - to co masz , to nieudolna kopia rozdzielacza prod Tece

Poniżej masz schemat podłączenia i kierunki ruchu wody.

2063981293_Tecezpompmieszajc.thumb.jpg.01e82da4024d2e0bc14d53e191771ba0.jpg

Dodatkowo , aby nie było aż tak różowo, taki rozdzielacz prawidłowo działa, jak temp zasilania jest 

minimum o 20C wyższa od temp podawanej na podłogę,

czyli chcesz podać na podłogę 30C na kotle trzeba ustawić min 50C, to typowy element z zamierzchłej epoki, kiedy inst zasilało się z kotła na węgiel.

Albo do wywalenia, albo do totalnego przerobienia

Opublikowano

Na tym bajpasie obok pompy zalozylbym zawor grzybkowy do regulacji przeplywu. Czujnik (termopare) zaworu przeniesc na belke zasilajaca. Moze pomoze…

PS. Nie mam takich rozdzielaczy.

Opublikowano (edytowane)

tak, wszystko wskazuje na to, że mam taki rozdzielacz:

http://www.gorgiel.pl/pl/rs-ptme

Jedyna rożnica, że ten nie ma bypassa a u mnie jest.

W instrukcji piszą, że optymalna temp zasilania to 55 C więc ewidentnie mam źle dobrany rozdzielacz do pieca ktory jest ustawiony na tryb niskotemperaturowy.

 

Pieca narazie na wyższą temperaturę przestawiał nie będę (mam Termet Gold), narazie zmiany, ktore dziś zrobilem:

  • przełożyłem kapilarę na dolną belkę (zasilanie)
  • zakręciłem na maksa bypass. faktycznie był sporo odkręcony, i zwiększył się przepływ. Bypass jest mi wcale nie potrzebny ponieważ jedną strefę mam zawsze odkręconą, nie ma tam siłownika,
  • odkręcilem biały zawór na maksa 50 stopni ponieważ w zasilanie pętli idzie woda zmieszana z zimną z powrotu, co daje ok 38 stopni. To chyba jeszcze jest w miarę bezpieczna temperatura dla pętli? - przez rok byłem utwierdzany przez developera, żebym pod żadnym pozorem nie odkręcał zaworu na wiecej niz 30 stopni "bo mi popęka podłoga".

 

mam pompę Wilo-Para, która nie potrzebuje bypassa w układzie - czy możecie potiwerdzić, że ten typ pompy nie musi z bypassem? Instrukcja http://www.gorgiel.pl/sites/default/files/katalog/pliki/instrukcja_yonos_para_pl.pdf

 

Na schemacie poniżej widać, że gorąca woda od pieca jest schłodzona zanim trafi na pętle. przy ograniczeniu na zaworze do 25 stopni w pętle szła chyba zimna woda i dlatego nie mogłem dogrzać. 

po przestawieniu zaworu na 50 stopni (wiecej sie nie da), temperatura przy podłodze doszła do 25.5 stopnia co już daje odczuwalny komfort dla stopy.

Oczywiście od pieca nie wchodzi 50 stopni, więc w praktyce zawór nic nie obcina. ale i tak jest cieplej. pomieszkamy, zobaczymy.

image.png

Edytowane przez olektrolek
Opublikowano

Przy nowoczesnej pompie elektronicznej bypass nie jest potrzebny to pozostałość z czasów pomp o skokowej regulacji mocy, a tego w garażowej produkcji nie potrafią zrozumieć - trzepią ten model od ponad 20lat bez zmian.

Powinieneś mieć model mieszacza / rozdzielacza z zaw 3-D termostatycznym, i byłoby OK.

Opublikowano

tak, 

 

niemniej nie chce wykonywać gwałtownych ruchów i wyrzucać obecny.  może uda mi się doprowadzić układ do jako takiego stanu przy obecnym sprzecie.

 

jesli nie - to bedzie jak mowisz... 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, olektrolek napisał:

odkręcilem biały zawór na maksa 50 stopni ponieważ w zasilanie pętli idzie woda zmieszana z zimną z powrotu, co daje ok 38 stopni. To chyba jeszcze jest w miarę bezpieczna temperatura dla pętli?

Jesli kapilara zaworu nie wykryje wyzszej temperatury anizeli jest ustawiona na zaworze to zawor pozostanie otwarty. Jest to zabezpieczenie przed zbyt wysoka temperatura (dlatego belka zasilajaca) oraz „pseudo regulacja” temperatury zasilania. Pozostaje kwestia przeplywow przez ten zawor oraz histerezy samej kapilary co przeklada sie na mozliwosci tego rozdzielacza.

Na belce powrotnej za pompa w strone kotla tez powinien byc zawor regulajacy przeplyw. Tym tez trzeba sie pobawic (ten srebrny z kapturkiem u ciebie)

Wywal docelowo ten rozdzielacz.

Edytowane przez PioBin

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.