Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wychładzanie bojlera, montaż elektrozaworu.


Theus

Rekomendowane odpowiedzi

W domu ze starą instalacją do ogrzewania mam problem z wychładzającym się bojlerem przez pompę obiegową.
Chcę rozwiązać ten problem. Wymyśliłem, że zamotuję elektrozawór ze sterownikiem na zasilaniu bojlera. Teraz ręcznie trzeba zamykać i otwierać zawory przy bojlerze, kiedy chcę wybrać czym grzeję wodę.

Na przykład taki:

https://allegro.pl/oferta/wychladzanie-bojlera-zasobnika-cwu-zawor-sterownik-8569782356

Ma on zamykać obieg np gdy temperatura na kotle spadnie do określonej temperatury. Przy okazji chciałbym, aby grzanie wody za pomocą prądu było włączone 24/7, ale boję się że ten elektrozawór nie wystarczy. Czy jeżeli bojler będzie grzał wodę za pomocą prądu to ciepło nie będzie przechodzić na instalację i mimo to grzać grzejniki? Myślałem jeszcze o 2 zaworach podłączonych do zasilania i powrotu bojlera sterowanych jednym sterownikiem (najdroższa opcja) lub zaworze zwrotnym na zasilaniu i elektrozaworze ze sterownikiem na powrocie. Czy może jeden elektrozawór jest wystarczający?

Jak to optymalnie podłączyć, aby działało i ciepło z prądu nie nie uciekało do instalacji?

Załączam poglądowy schemat. (robię to pierwszy raz)

bojler.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

Mam taką sytuację jak ty i wpadłem na dokładnie ten sam pomysł. Nawet rozważałem zakup tego elektrozaworu. Zastanawia mnie jedna rzecz. Ile do niego dochodzi sygnałów sterujących? Czy jest w środku sprężynka, która go później zamyka?

Ja myślałem o takim elektrozaworze:

Zawór przelotowy/odcinający kulowy   

IB Q20 z siłownikiem proporcjonalnym i do tego jakiś sterownik różnicowy.

Generalnie gdzie bym się nie pytał w sklepach hydraulicznych to na takie rozwiązanie robili oczy jak 5 zł. Wszyscy proponowali oddzielny obieg na zasilanie bojlera z pompą i do tego sterownik, np Tech ST 21.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siłownik zaworu  z zestawu kolegi ma sterowanie trzypunktowe, czyli "zero" na jednym przewodzie i dwa osobne przewody dla funkcji "Otwórz" i "Zamknij". Nie ma sprężyny powrotnej. Generalnie to samo ten IB Q20.

Sterownik z tego zestawu ma z kolei fizyczne wyjścia napięciowe dla opcji "Grzanie" i opcji "Chłodzenie". Dzięki temu "faza" na tych wyjściach pojawia się naprzemiennie i jest to wykorzystane do wysterowania pracy zaworu. Nie ma tu sterownia różnicowego i pilnowany jest tylko dolny próg temperatury zasilania boilera. W sytuacji gdy kocioł nagrzałby CWU do 55 st i zacznie w nim wygasać, to temperatura w boilerze i tak spadnie do progu zamknięcia zaworu. 

Pomysł na pewno zadziała, ale autor chce jeszcze bezobsługowo przełączać się z grzałki na kocioł. Do tego musiałby dorzucić dodatkowy przekaźnik na zasilanie grzałki sterowany sygnałem zamknięcia zaworu (przekaźnik poda prąd na grzałkę tylko gdy zawór jest zamknięty). 

Alternatywą byłby ster z wyjściem napięciowy minimum 16-20A, tak by bezpośrednio z niego obsłużyć zasilanie grzałki (regulator z podanego zestawu ma tylko 10A, czyli do grzałki mało). Sęk w tym, że większość dostępnych regulatorów temperatury ma przełączanie Grzanie/Chłodzenie z poziomu Menu, a wyjście napięciowe jest jedno, dlatego trzeba zastosować regulator grzałek z dwoma wyjściami napięciowymi. Zazwyczaj jedno jest o dużym obciążeniu do 20A, a drugie słabsze. Do tego mocnego podłączamy równolegle grzałkę i przewód sterowania zamknięciem zaworu, a do słabszego przewód otwierania zaworu. Oba wyjścia muszą czytać temperaturę z tego samego czujnika i mieć te same progi zadziałania. 

Sposób z zaworem odcinającym dla CWU zamiast pompy jest często wykorzystywany w układach opartych na jednej pompie CO. Najlepiej wtedy skorzystać do sterowania pracą boilera wyjściem napięciowy pompy CWU na sterowniku kotła i zamiast zaworu odcinającego zastosować siłownik termoelektryczny NC (230V) na zaworze grzejnikowym 3/4". On potrzebuje zwykłego ON/OFF: https://allegro.pl/oferta/silownik-z-zaworem-termostatycznym-3-4-rozdzielacz-9705441653

To oczywiście nie załatwi sprawy przełączania z kotła na grzałkę. Tu musi być osobny ster.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ST-21 CWU tak. ST-21 nie.

Pompa dowolna "40-stka". Do boilera może być zwykły chińczyk za 100 zł lub energooszczędny za 250. Dla pomp CWU pobór prądu jest mniej istotny, bo one pracują względnie krótko. Oczywiście markowe produkty są lepsze. Kwestia budżetu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można tak zrobić, ale na pewno zdarzą się sytuacje gdy duży pobór wody ciepłej będzie skutkował szybszym spadkiem temp wody, której wężownica nie dogrzeje na tyle szybko,  by nie dopuścić do włączenia grzałki.  Wtedy CWU grzane będzie na oba sposoby równolegle. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.12.2020 o 17:15, kiminero napisał:

Sposób z zaworem odcinającym dla CWU zamiast pompy jest często wykorzystywany w układach opartych na jednej pompie CO. Najlepiej wtedy skorzystać do sterowania pracą boilera wyjściem napięciowy pompy CWU na sterowniku kotła i zamiast zaworu odcinającego zastosować siłownik termoelektryczny NC (230V) na zaworze grzejnikowym 3/4".

Jeszcze lepiej zastosować zawór przełączający. Załatwiamy w ten sposób dodatkowo ochronę powrotu.

image.png.63a720c6f069136be4fd46d98a33de96.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plus zawór do regulacji przepływu na dorysowanym bajpasie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jeszcze jedna sprawa. Do tej instalacji zamiast tego elektrozaworu chciałbym jednak wpiąć dodatkową pompę i sterować nią sterownikiem tech st 21 cwu. Plan jest taki żeby to założyć przed pompą CO. Aktualne zasilanie wężownicy zostanie zaślepione. Tak to by miało wyglądać:

1. Zawór kulowy 

2. Pompa

3. Zawór zwrotny

Proszę o opinie i ewentualne poprawki. No i jaka pompę polecacie? Czy do tego jest potrzebny manometr?

 

 

IMG_20201220_222527.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta pompa co jest niżej to do podlogowki. Powrót z wężownicy jest wpięty do tej rury w szarej otulinie co jest obok bojlera i na dole wszystko się schodzi do powrotu (tzn jeszcze są grzejniki i podłogowka). Możesz wyjaśnić czemu ten ZZ za pompa do podlogowki jest zbędny, po co na powrocie wężownicy zawór(to jest ZZ?) i po co ten zawór z filtrem przed pompą do wężownicy?

Z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mikee86 napisał:

en zawór z filtrem przed pompą do wężownicy?

chroni pompę i odetnie instalacje do jej demontażu

co do zaworu przy pompie podłogowej to powinien być na powrocie z podłogówki do kotła, a za rurą która wraca do 3D od dołu zaworu

Jeśli chodzi o podłogówke to tak

PODŁOGÓWKA.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.