Theus Opublikowano 2 Grudnia 2020 #1 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2020 W domu ze starą instalacją do ogrzewania mam problem z wychładzającym się bojlerem przez pompę obiegową. Chcę rozwiązać ten problem. Wymyśliłem, że zamotuję elektrozawór ze sterownikiem na zasilaniu bojlera. Teraz ręcznie trzeba zamykać i otwierać zawory przy bojlerze, kiedy chcę wybrać czym grzeję wodę. Na przykład taki: https://allegro.pl/oferta/wychladzanie-bojlera-zasobnika-cwu-zawor-sterownik-8569782356 Ma on zamykać obieg np gdy temperatura na kotle spadnie do określonej temperatury. Przy okazji chciałbym, aby grzanie wody za pomocą prądu było włączone 24/7, ale boję się że ten elektrozawór nie wystarczy. Czy jeżeli bojler będzie grzał wodę za pomocą prądu to ciepło nie będzie przechodzić na instalację i mimo to grzać grzejniki? Myślałem jeszcze o 2 zaworach podłączonych do zasilania i powrotu bojlera sterowanych jednym sterownikiem (najdroższa opcja) lub zaworze zwrotnym na zasilaniu i elektrozaworze ze sterownikiem na powrocie. Czy może jeden elektrozawór jest wystarczający? Jak to optymalnie podłączyć, aby działało i ciepło z prądu nie nie uciekało do instalacji? Załączam poglądowy schemat. (robię to pierwszy raz) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Theus Opublikowano 4 Grudnia 2020 Autor #2 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2020 Bardzo proszę sugestię/odpowiedź. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Theus Opublikowano 9 Grudnia 2020 Autor #3 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2020 Odświeżam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikee86 Opublikowano 15 Grudnia 2020 #4 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2020 Hej. Mam taką sytuację jak ty i wpadłem na dokładnie ten sam pomysł. Nawet rozważałem zakup tego elektrozaworu. Zastanawia mnie jedna rzecz. Ile do niego dochodzi sygnałów sterujących? Czy jest w środku sprężynka, która go później zamyka? Ja myślałem o takim elektrozaworze: Zawór przelotowy/odcinający kulowy IB Q20 z siłownikiem proporcjonalnym i do tego jakiś sterownik różnicowy. Generalnie gdzie bym się nie pytał w sklepach hydraulicznych to na takie rozwiązanie robili oczy jak 5 zł. Wszyscy proponowali oddzielny obieg na zasilanie bojlera z pompą i do tego sterownik, np Tech ST 21. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kiminero Opublikowano 16 Grudnia 2020 #5 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2020 Siłownik zaworu z zestawu kolegi ma sterowanie trzypunktowe, czyli "zero" na jednym przewodzie i dwa osobne przewody dla funkcji "Otwórz" i "Zamknij". Nie ma sprężyny powrotnej. Generalnie to samo ten IB Q20. Sterownik z tego zestawu ma z kolei fizyczne wyjścia napięciowe dla opcji "Grzanie" i opcji "Chłodzenie". Dzięki temu "faza" na tych wyjściach pojawia się naprzemiennie i jest to wykorzystane do wysterowania pracy zaworu. Nie ma tu sterownia różnicowego i pilnowany jest tylko dolny próg temperatury zasilania boilera. W sytuacji gdy kocioł nagrzałby CWU do 55 st i zacznie w nim wygasać, to temperatura w boilerze i tak spadnie do progu zamknięcia zaworu. Pomysł na pewno zadziała, ale autor chce jeszcze bezobsługowo przełączać się z grzałki na kocioł. Do tego musiałby dorzucić dodatkowy przekaźnik na zasilanie grzałki sterowany sygnałem zamknięcia zaworu (przekaźnik poda prąd na grzałkę tylko gdy zawór jest zamknięty). Alternatywą byłby ster z wyjściem napięciowy minimum 16-20A, tak by bezpośrednio z niego obsłużyć zasilanie grzałki (regulator z podanego zestawu ma tylko 10A, czyli do grzałki mało). Sęk w tym, że większość dostępnych regulatorów temperatury ma przełączanie Grzanie/Chłodzenie z poziomu Menu, a wyjście napięciowe jest jedno, dlatego trzeba zastosować regulator grzałek z dwoma wyjściami napięciowymi. Zazwyczaj jedno jest o dużym obciążeniu do 20A, a drugie słabsze. Do tego mocnego podłączamy równolegle grzałkę i przewód sterowania zamknięciem zaworu, a do słabszego przewód otwierania zaworu. Oba wyjścia muszą czytać temperaturę z tego samego czujnika i mieć te same progi zadziałania. Sposób z zaworem odcinającym dla CWU zamiast pompy jest często wykorzystywany w układach opartych na jednej pompie CO. Najlepiej wtedy skorzystać do sterowania pracą boilera wyjściem napięciowy pompy CWU na sterowniku kotła i zamiast zaworu odcinającego zastosować siłownik termoelektryczny NC (230V) na zaworze grzejnikowym 3/4". On potrzebuje zwykłego ON/OFF: https://allegro.pl/oferta/silownik-z-zaworem-termostatycznym-3-4-rozdzielacz-9705441653 To oczywiście nie załatwi sprawy przełączania z kotła na grzałkę. Tu musi być osobny ster. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikee86 Opublikowano 16 Grudnia 2020 #6 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2020 @kiminero A czy możesz spr czy ten ster tech st21 będzie się nadawał do pracy z pompą zasilająca wężownice bojlera? PS. Jaka pompę polecasz do tego układu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kiminero Opublikowano 16 Grudnia 2020 #7 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2020 ST-21 CWU tak. ST-21 nie. Pompa dowolna "40-stka". Do boilera może być zwykły chińczyk za 100 zł lub energooszczędny za 250. Dla pomp CWU pobór prądu jest mniej istotny, bo one pracują względnie krótko. Oczywiście markowe produkty są lepsze. Kwestia budżetu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Theus Opublikowano 16 Grudnia 2020 Autor #8 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2020 Bardzo dziękuje za odpowiedzi i sugestie. Co jeżeli grzałka bojlera będzie ustawiona na niższą temperaturę za pomocą termostatu (np. 50 st) niż elektrozawór (np poniżej 55 zamyka)? Wtedy grzałka mogłaby być podłączona cały czas? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kiminero Opublikowano 16 Grudnia 2020 #9 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2020 Można tak zrobić, ale na pewno zdarzą się sytuacje gdy duży pobór wody ciepłej będzie skutkował szybszym spadkiem temp wody, której wężownica nie dogrzeje na tyle szybko, by nie dopuścić do włączenia grzałki. Wtedy CWU grzane będzie na oba sposoby równolegle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 18 Grudnia 2020 #10 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2020 W dniu 16.12.2020 o 17:15, kiminero napisał: Sposób z zaworem odcinającym dla CWU zamiast pompy jest często wykorzystywany w układach opartych na jednej pompie CO. Najlepiej wtedy skorzystać do sterowania pracą boilera wyjściem napięciowy pompy CWU na sterowniku kotła i zamiast zaworu odcinającego zastosować siłownik termoelektryczny NC (230V) na zaworze grzejnikowym 3/4". Jeszcze lepiej zastosować zawór przełączający. Załatwiamy w ten sposób dodatkowo ochronę powrotu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 18 Grudnia 2020 #11 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2020 Plus zawór do regulacji przepływu na dorysowanym bajpasie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 20 Grudnia 2020 #12 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2020 Oczywiście, że tak :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikee86 Opublikowano 20 Grudnia 2020 #13 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2020 Panowie jeszcze jedna sprawa. Do tej instalacji zamiast tego elektrozaworu chciałbym jednak wpiąć dodatkową pompę i sterować nią sterownikiem tech st 21 cwu. Plan jest taki żeby to założyć przed pompą CO. Aktualne zasilanie wężownicy zostanie zaślepione. Tak to by miało wyglądać: 1. Zawór kulowy 2. Pompa 3. Zawór zwrotny Proszę o opinie i ewentualne poprawki. No i jaka pompę polecacie? Czy do tego jest potrzebny manometr? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mironw Opublikowano 20 Grudnia 2020 #14 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2020 To jeszcze zależy gdzie masz wpięty powrót z CWU , bo powinien być jak najbliżej kotła i tak powinno być podłączone Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikee86 Opublikowano 20 Grudnia 2020 #15 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2020 Ta pompa co jest niżej to do podlogowki. Powrót z wężownicy jest wpięty do tej rury w szarej otulinie co jest obok bojlera i na dole wszystko się schodzi do powrotu (tzn jeszcze są grzejniki i podłogowka). Możesz wyjaśnić czemu ten ZZ za pompa do podlogowki jest zbędny, po co na powrocie wężownicy zawór(to jest ZZ?) i po co ten zawór z filtrem przed pompą do wężownicy? Z góry dziękuję Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mironw Opublikowano 20 Grudnia 2020 #16 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2020 Godzinę temu, mikee86 napisał: en zawór z filtrem przed pompą do wężownicy? chroni pompę i odetnie instalacje do jej demontażu co do zaworu przy pompie podłogowej to powinien być na powrocie z podłogówki do kotła, a za rurą która wraca do 3D od dołu zaworu Jeśli chodzi o podłogówke to tak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikee86 Opublikowano 21 Stycznia 2021 #17 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Panowie odgrzeje kotleta. Zdecydowałem się jednak na montaż elektrozaworu. Cena za części jest niższa i mniej przerabiania instalacji. Tak to będzie działać: VID_20210121_111515.mp4 VID_20210121_111443.mp4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.