Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem z podłogówką w połowie bliźniaka


Fineas

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie,

Na początek trochę danych technicznych, które widziałem, że podają inni dla ułatwienia.
Co ogrzewam: połówkę bliźniaka (po podłodze 83m2)
Zapotrzebowanie: 95w/m2 (według dokumentacji dewelopera)
Piec: piec gazowy dwu funkcyjny Termet EcoCondens Gold 25 + czujka pogodowa + regulator pokojowy bezprzewodowy Termet st292-v2 (wszystko używane około pół roku)
Instalacja: 100% podłogówki (parter + piętro) po 5 pętli na rozdzielacz. Dodatkowo są podłączone przyłącza pod drabinki w łazienkach, jednak nie są zamontowane grzejniki.
Krzywa grzewcza ustawiona na 1.5

Założenie było takie, że cały układ miał być niskotemperaturowy, jednak jak to z deweloperami bywa, nie wszystko idzie po naszej myśli.
Przygoda zaczęła się, gdy piec był ustawiony na grzejniki, a w szafach z rozdzielaczami zamontowane były pompy mieszające (Wilo Yonos para rs25/6-RKA W M). Za groma nie szło tego ustawić tak, by działało to zgodnie z założeniem. Po wielu próbach udało się jako tako to ustawić, jednak piec co kilka minut wpadał w L3. Dodatkowo żeby układ mieszający się załączył, regulator Salus do takiej pompy musiał dać mu sygnał grzania, czyli 3 regulatory jednocześnie musiały dać ten sygnał. Takie rozwiązanie mi nie odpowiadało i walczyłem, by zgodnie z umową tych mieszaczy nie było.

Przyszedł hydraulik i wyrzucił układy mieszające, spinając to na krótko. Zostałem z regulatorem Termeta, który załącza piec i woda idzie do obiegu. Problem pojawił się taki, że teraz na przepływomierzach nie omeg wyregulować poszczególnych pętli- w momencie, gdy woda idzie w obieg, one praktycznie się nie ruszają, a kręcenie nimi nie zmienia poziomu wskaźnika (przy zamontowanych mieszaczach, regulacja działała poprawnie).
Kolejny problem jest taki, że piec popracuje dosłownie 10-15 sekund i wchodzi w L3, co powoduje, że zagrzanie do zadanych 22' jest praktycznie niemożliwe. Piec jest ustawiony na ogrzewanie podłogowe (20-55) z parametrem kt=1.5.

Po przeczytaniu wielu wątków na forum dochodzę do tego, że coś jest z moją instalacją nie tak, tylko co? Czy potrzebne są w tych rozdzielaczach pompy przepływowe, by woda wchodziła w podłogę z odpowiednim ciśnieniem? Czy może wystarczy zmiana parametrów pieca przez serwisanta?

Obecnie rozdzielacz wygląda jak na zdjęciu poniżej.

IMG_20200330_165023.jpg

Opublikowano

Witamy na forum.

Ta powierzchnia 85 to po całości czy 1 poziomu?

Zapotrzebowanie na ciepło rzędu 95W/m2 to mają stare budynki z lat 70-tych a nie nowe budownictwo.

Jakie są średnice rur zasilających rozdzielacze i jak są one podłączone do kotła?

Na jakiem biegu (%)pracuje pompa w kotle?

Odpowiedz na to, to będziemy grali dalej.

Opublikowano

Majster - a miałeś wcześniej siłowniki zamiast tych niebieskich nakrętek? Może masz tam zawory termostatyczne już bez głowic i podokręcane nakrętki?
Rura zasilająca rozdzielacz też bidna...

Opublikowano

@sambor
83m po podłodze to całość parter+piętro
Przepraszam, według dokumentacji jest to dokładnie 91,92kWh/m2.
Średnica zewnętrzna mierzona suwmiarką- 20mm, niestety na żadnym fragmencie nie widzę opisanego rozmiaru tych rurek pex. Podłączenie widoczne na zdjęciu.
Średnica pexa idącego w podłogę w rozdzielaczach to 16mm.
W jaki sposób mogę sprawdzić na jakim biegu pracuje pompa w kotle?

@shogunzlasa
Te nakrętki są od początku, ale są luzem- mogę je zdjąć bez żadnego oporu. Hydraulik tłumaczył to tak, że są odkręcone te zawory żeby woda w obiegu miała powrót. Również dorzucam zdjęcie.

IMG_20200331_104951.jpg

IMG_20200331_110343.jpg

Opublikowano
3 godziny temu, Fineas napisał:

według dokumentacji jest to dokładnie 91,92kWh/m2.

Ale to nie to co 95W/m2 - to całkiem inne współczynniki!

Ale na poważnie - rura PP20 poprowadzona z kotła w żaden sposób nie pozwoli na prawidłowe zasilanie tej instalacji,

Instalacja ledwo ledwo ruszy przy PP25.

Nie wiemy jak są prowadzone rury - ale pewnie rozdzielacz przez rozdzielacz,

Spróbuj zakręcić - tymi korkami na dolnej belce , lub zaworem przed rozdzielaczem cały dolny rozdzielacz i zobaczymy czy ruszy góra.

Opublikowano

Racja, wybacz, dopiero raczkuję w takich tematach, a przy nerwach z deweloperem człowiek popełnia najprostsze błędy..
Od kotła idzie rura w dół i ona się rozgałęzia w wylewce. Do rozdzielacza idzie ciepła woda i wraca zimna, czyli są 2 rurki na rozdzielacz.

Zakręciłem na dolnej listwie te grzybki i dam znać co się wydarzy po załączeniu pieca. Udało mi się wejść do menu serwisowego i spisałem parametry:
P01- 40
P02- 99
P03- 90
P04- 19
P05- 53
P07- 01
P08- 01
P09- 01
P11- 02
P12- 01
P13- 6
P14- 50
P15- 00
P16- 00
P18- 85
P20- 5
P22- 0
P23- 0
P24- 20
P25- 03
P26- 01
P29- 55
P30- 0

Parametrów oczywiście nie zmieniałem, zostawiłem tak jak są. Pewny jestem jedynie P01 i P03, że jest to moc startowa i maksymalna, czy nie są za duże jak na ogrzewanie podłogowe?

Opublikowano

Parametry pompy to P14- min prędkość pompy - u ciebie 50% i max P18 - 85% - czyli tu dużo nie poprawisz.- to wszystko masz w instrukcji a instrukcja w necie jest.

Trzeba by rozwalić tą wylewkę i zmienić rury - od kotła dać PP25 a od rozgałęzienia to próbować z tym co jest.

Sam kocioł bez większych problemów daje radę z dobrze wykonana instalacją ponad 200m2.

Sprawdź czy 1 poziom pójdzie na tym co jest.

Opublikowano

Dom jest już praktycznie wykończony, więc takie prucie raczej nie wchodzi w grę. Czy jest jakaś inna możliwość?
Dlaczego wtedy z pompami mieszającymi woda była wpuszczana do podłogi i można było sterować przepływami, a teraz nie? Czy to kwestia za małych rur, a pompy wspomagały, co zwiększało ciśnienie i pozwalało na regulację?

Zakręciłem wszystkie grzybki na parterze i teraz mogę regulować pierwszą pętlą od lewej. Jak odkręcę np. 2 grzybek niebieski (patrząc od lewej) to mogę regulować drugą pętlą, jak odkręcę 3 to wtedy 3. Jak odkręcę 1 to nie mogę żadną.

Piec cały czas po kilku sekundach wpada w L3.

Opublikowano

Wiem, ale jak pisałeś wcześniej żeby zakręcić grzybki na dolnej belce to te zakręciłem i takie zjawisko zaobserwowałem. Jak zakręcę wszystkie, to pierwszy rotametr od lewej idzie w dół i jak zakręcę tym rotametrem, to regulacja jest. I tak dzieje się z pozostałymi, zgodnie z powyższym postem. Jeśli mam wszystkie grzybki odkręcone (czyli tak jak było od początku) to rotametry wszystkie są między 0 a 1.

Opublikowano

Rozdzielacz na parterze jest w linii prostej jakieś 2,5m od kotła i tak idzie rurka zasilająca do rozdzielacza i powrotna do kotła.
Rozdzielacz na piętrze jest na korytarzu, patrząc po zdjęciach to długość rurek do niego to jakieś 5-6m (idą w górę i potem pod wylewką w stronę rozdzielacza).
Jeśli chodzi o długość pętli w podłodze, niestety nie mam takich informacji.

Opublikowano

Jak nie chcesz rozwalac wylewki to czeka Cie powrot do pompek i termostatow... Moc mozna wygenerowac na wiele sposobow w podlogowce, zwiekszajac rozstaw rur, zwiekszajac przeplyw, czy podnoszac temperature. Stary uklad wpuszczal wysoka temperature na uklad pompowy i mieszal to w swoim obiegu, pompa kotla miala dostarczyc tylko troche cieplejszej wody do ukladu pompy z petlami podlogowki wiec to mogla byc cienka rura. Teraz pompa kotla musi obrocic cala wode w ukladzie o jednej temp. Wiec potrzebny jest duzy przeplyw przez rury zasilajace rozdzielacze, a tu go nie ma. Albo rybki albo akwarium.

To jest myslenie ludzi od wungla bo tam piec zawsze ma z 60 stopni, wiec mozna puscic troche wody o wyzszej temp. 

Opublikowano

Ehh, to niedobrze. Będę walczył dalej z deweloperem.

A czy nie ma takich pomp, które załączają się automatycznie w momencie dopływu cieplejszej wody? Pozwoliłoby to uniknąć 3 oddzielnych sterowników.
Przy starym układzie górny rozdzielacz pracował tak samo jak dolny. Podejrzewam, że jakby odłączyć czujkę pogodową i ustawić na piecu stałą temperaturę, np. 55' to do mieszacz wypuszczałby stałą temperaturę i wszystko działałoby poprawnie.
Czy w takim wypadku będzie duża różnica w zużyciu gazu jak będę grzał do 55' + mieszacze od grzania do 30 i bez mieszaczy?

Tak jeszcze myślę, kocioł teraz chodzi od jakichś 30 minut i woda ciepła dochodzi do rozdzielaczy, cała belka górna jest ciepła. Czy nie wystarczyłoby wstawić tutaj pomp obiegowych?

Opublikowano
2 minuty temu, Fineas napisał:

Podejrzewam, że jakby odłączyć czujkę pogodową i ustawić na piecu stałą temperaturę, np. 55' to do mieszacz wypuszczałby stałą temperaturę i wszystko działałoby poprawnie.

Ale będzie ponad 2x tyle kosztować.

Jak nawstawiasz pomp to instalacja będzie głośna!

Opublikowano

No tak, racja, ale przepływ wody będzie wyższy, więc dom będzie się szybciej nagrzewał, czy źle myślę? Obecnie jak mam słaby przepływ bez tych pomp mieszających to piec musi dużo dłużej pracować żeby nagrzać tak samo pomieszczenia.
Jak miałem czujkę pogodową ustawioną i bazowałem na krzywej grzewczej przy mieszaczach, to raz mi wpadało 25', a raz 35', czego chciałbym uniknąć jeśli musiałbym już używać mieszaczy.

Idealnym rozwiązaniem pod względem kosztów utrzymania byłoby grzanie podłogi bezpośrednio z pieca bo wtedy osiąga najwyższą wydajność (wg instrukcji), co pewnie wiąże się ze spalaniem mniejszej ilości gazu. Jeśli jednak nie jest to możliwe bez kucia połowy domu, to staram się znaleźć inne rozwiązanie. Poniżej zużycie gazu z ostatnich miesięcy:
Listopad- 104,00m3
Grudzień- 135,72m3
Styczeń- 120,28m3
Luty- 104,75m3
Marzec- 85,92m3

Co do hałasu, jak były te 2 pompy mieszające to nie było tak strasznie, praktycznie nie było ich słychać, więc to raczej nie problem.

Opublikowano

Co więc radzisz zrobić jeśli nie kucie i położenie rurek o większej średnicy?
Piszę jak to wygląda z mojego punktu, ale też by jak najbardziej nakreślić sytuację.

Opublikowano

Na to nie ma innej rady - musisz do każdego z rozdzielaczy doprowadzić wodę o danej temp i w danej ilości .

Dla twojej instalacji to ok 600-700l/h i nie ma innej rady.

Można robić to z mieszaczem na pompie - jak miałeś, ale to złe rozwiązanie - dod cena 2 pomp i o 30-50% większe spalanie.

Nie wiem dlaczego tak wykonano i nie muszę wiedzieć, wiem natomiast że jak będzie trochę mrozu to szybko będziesz kuł te posadzki.

Sprawdź jeszcze gdzie masz zero na rotametrze - na dole czy na górze szkła.

Jak zero na górze to tam powinno być zasilanie z kotła , jak na dole to powrót na kocioł

Dodatkowo sprawdź filtr przed kotłem - tylko nie zalej domu.

Opublikowano

Powrót do wersji z pompami jest troche poroniony - podnosisz temp. na kotle po to żeby ją obniżać w układzie mieszania - pytanie po co.

Znajdź miejsce dla rur - może styk ściany i wylewki trochę podkuj tam gdzie dokleisz listwę, puść tam rurę typu PEX 32mm w jednym kawałku np. w jakimś peszlu osłonowym. Gorzej jak Ci elektryka podłogą leci...

Opublikowano
11 godzin temu, shogunzlasa napisał:

Moc mozna wygenerowac na wiele sposobow w podlogowce, zwiekszajac rozstaw rur,

Zmniejszając... :)

Opublikowano

Zero na rotametrach jest na górze. Czy podane przeze mnie zużycie gazu jest duże? Cały czas miałem wtedy te mieszacze, w domu mieszkają 2 osoby.
Sam chciałbym wiedzieć kto i dlaczego tak to zaprojektował, ale pewnie nigdy się nie dowiem..

Elektryka na szczęście w ścianach, ale do kucia miałbym 2 łazienki i część korytarza z salonem, dla mnie to koszta, a deweloper mi nie zwróci tych kosztów za swoją fuszerkę.

Jeśli chodzi o kocioł, gazownik, który wykonywał pierwsze uruchomienie, sprawdzał go miesiąc temu i wszystko było dobrze.

Opublikowano

Najpierw doprowadź do tego aby przy zamkniętym 1 rozdzielaczu działał z kotła cały drugi, to najważniejsze!

Zamknij parter i uruchom z kotła piętro - na wszystkich rotametrach musisz mieć min 1l/min.

Ustal dodatkowo czy rura która dochodzi do belki z rotamerami jest z zasilania (cieplejsza) czy z powrotu ( zimniejsza)

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.