Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat rekuperacji


dhany

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Miałbym prośbę do kolegów znających się na wentylacji o pomoc w podpowiedzeniu mi jakich materiałów, rur itp użyć do rekuperacji w moim domu. Na etapie budowy zostały zostawione otwory w stropie i na tym się skończyło. Teraz planuje dokończyć. 

Dom jest parterowy,  poddasze nie zamieszkałe. Aczkolwiek środek góry wolałbym zostawić wolny bo jest tam sporo miejsca i w przyszłości kto wie.

Czerpnie planuje zrobić w podbitce natomiast wyrzutnie w komin. Otwory w stropie mam fi 125.

Generalnie chodzi oto jakim materiałem zrobić aby było to poprawnie zrobione i żeby nie zajęło tego środka domu.

Mile widziany jakis prowizoryczny schemat. Nie ukrywam że będę robił to sam. Wiem że dam radę tylko potrzebuje porady kogoś mądrego :-)

W załączniku przekrój domu oraz zaznaczone miejsca anemostatów. 

Centrala o jakiej myślałem to ventia domekt r 600 h. Jest ona z wymiennikiem obrotowym.

Pozdrawiam wszystkich.

 

20200308_124429.jpg

Opublikowano

W budownictwie jednorodzinnym na dzień dzisiejszy wykonuje się standardowo na rurach typu flex(przykład załącznik)Sugeruje na fi.75.Posiadają one powłokę antybakteryjną.Co do prowadzenia samych rur od skrzynek rozdzielczych do poszczególnych anemostatów to albo w suficie podwieszanym albo np.w warstwie styropianu podłogi poddasza(czyli dla parteru) Koniecznie musi być wywiew w kuchni natomiast zbędny jest wywiew bodajże nr7 w przedpokoju?Zrobiłbym też wywiew w wiatrołapie.Trochę zła lokalizacja samych anemostatów nawiewnych,powinny być oddalone od drzwi wejściowych w danym pomieszczeniu i nie powinny być nad łóżkiem czy biurkiem bo będzie "dmuchać" na użytkownika.I chyba przesadziłeś z wielkością centrali 600ka?dla tak małego domu)Jeżeli chodzi o samą centralę to przy wymienniku obrotowym szału nie ma lepiej wybrać z wymiennikiem przeciwprądowym,no ale te drugie będą droższe.Instalację musisz zrównoważyć czyli nawiew powinien się=wywiew

 

flex.jpg

Opublikowano

W pokojach zrobiłeś tylko nawiewy, więc pamiętaj o prześwicie między drzwiami, a podłogą, który musi mieć co najmniej 80cm^2. Więc dla drzwi 80tek "dziura" będzie miała 1cm wysokości, a to dużo. W garażu masz nr 4, który jest nieopisany. Jeśli to wywiew to nie robiłbym tego bo będziesz zaciągał do rekuperatora opary olejów, paliwa, a co najgorsze - spalin. Jeśli nawiew, to niewiele da bo w tym pomieszczeniu w zasadzie się nie przebywa.

Opublikowano

Jeżeli w kotłowni będzie wentylacja grawitacyjna to w garażu bym nie robił WM tylko wtedy trzeba pamiętać aby drzwi pomiędzy garażem a resztą budynku gdzie jest WM były szczelne bo nie miesza się dwóch rodzajów wentylacji.

Opublikowano

W takim razie jeżeli w garażu jest nawiew, to w przypadku nieszczelnych drzwi do domu, a szczelnej bramy, powietrze (czyt. zapach) z garażu będą wnikały do domu. Osobiście nie ryzykowałbym tak czy siak dawać nawiewu do garażu. Lepiej dać tam kaloryfer puszczony na *2. Rury, które przedstawiłeś z allegro się nie nadają. Są zbyt gładkie w środku i może (ale nie musi) w nich powstać dudnienie powietrza. Lekko karbowane, a takimi są flexy, są pozbawione tego efektu. Druga rzecz, w rurze 125 prędkość powietrza jest mała i to również może (ale nie musi) wpływać na powstawanie odgłosów o niskiej częstotliwości. No i takiej rury w zasadzie nie powyginasz żeby Ci pasowało, będziesz musiał przy każdej zmianie kierunku stosować łączenia zamiast po prostu wygiąć lekko rurę flex. Dodatkowo jeżeli chodzi o przekrój to 125 jest 4,3x większa niż 75, bo 75 ma w środku 60mm. Ale - 75-tki możesz puścić 4 obok siebie i jako element instalacji będą niższe niż jedna rura 125, a przecież przeważnie wszerz można kłaść do woli rury bo zawsze jest miejsce pod sufitem czy w podłodze.

Opublikowano

A co z izolacją takiego przewodu flex fi 75? Też wełna? 

Opublikowano

Witam

Ja mam projekt zrobiony przez firmę na rurach spiro. Anemostaty wywiewne w łazience mam 160 potem redukcja na 100, jak mam anemostaty 125 to redukcja na 80 albo 100, potem w miarę dochodzenia nowych rur coraz większa średnica, aż do 200. Piony akurat wypadają mi w większości w garderobach i łatwo można ukryć za zabudową gk. Reszta połączeń na strychu. Na 240m2 mam wyliczone nawiew i wywiew 440m3 a centrala 550m3. Czerpnia i wyrzutnia fi315. Pozdrawiam.

Opublikowano

No to u mnie na 140 m2 jaka ta centrala miałaby być? 

Opublikowano

Trzeba w normach znaleźć ile z poszczególnych pomieszczeń ma być nawiewane czy wywiewane na m2 i policzyć. Mogę ci na maila przesłać skany rysunków to może ci pomogą wyliczyć u siebie. Pozdrawiam, 

Opublikowano

Ooo to super by było. Mail już poszedł 

Opublikowano

No dobrze ale co z izolacją tych rur na nieogrzewanym poddaszu. No i to samo się tyczy samej centrali. Z jakim wymiennikiem lepsza na takie poddasze. Co prawda mieszkam pierwsza "zimę" o ile można ją tak nazwać ale nawet gdy było na dworze -8 stopni to na poddaszu powyżej zera.

Opublikowano

izolacja normalnie 20mm, czerpnia i wyrzutnia 50mm, gdy przewody są prowadzone w przestrzeni nieizolowanej termicznie ocieplenie należy zwiekszyć o 20, 30 cm (tak mam w projekcie)

Opublikowano

a jakie masz kratki jeśli chodzi o czerpnię i wyrzutnię?

Opublikowano

Ja sam robiłem sobie wentylację już w "gotowym" domu typu klocek, 2 kondygnacje (około 450m3). Rekuperator mam co prawda w piwnicy, ale opiszę instalację - może się przyda.

Rekuperator (500 m3/h) jest w piwnicy, w której rozprowadzone są rury typu TERMOFLEX izolowane. Średnice od 200 mm do 100 mm. Obliczałem sam średnice na każdym rozgałęzieniu na podstawie proporcji potrzebnych wymian powietrza oraz długości przewodu. Dodatkowo do każdej końcówki już w piwnicy dawałem przepustnice, którymi mogę sterować przepływem powietrza.

Rury jak pisałem izolowane, poza rurą doprowadzającą powietrze z czerpni do rekuperatora. Stwierdziłem, że w piwnicy jest prawie zawsze cieplej (zimą) i prawie zawsze zimniej (latem) niż na dworze - także izolacja tutaj średnio mi pasowała.

Właśnie dziś zamontowałem drugi rekuperator. Pierwszy miałem Mitsubishi Loosnay, jednak spalił się w nim silnik, a naprawa okazała się średnio opłacalna. Teraz kupiłem jakiś podobny tylko mniej markowy (HRU-ERGO 500). Oba z wymiennikiem "papierowym".

Muszę przyznać, że mimo braku doświadczenia wiedza teoretyczna wystarczyła, żeby funkcjonowało to bardzo fajnie :)

Czy na pewno potrzebujesz aż 600 m3/h? Ja mam powierzchni wentylowanej około 180m, 450m sześciennych, 7 punktów nawiewnych, 4 wywiewne i te 500 to aż nadto (zwykle nie chodzi na najwyższym biegu). Chociaż pewnie lepiej mieć za duży niż za mały.

Opublikowano

Marcin każda informacja dla mnie się przyda także dzięki :-)

Dziś rozmawiałem z kimś kto pracuje w dużej firmie która zajmuje się właśnie wentylacją klimatyzacją itp i powiedział że jak jest miejsce to by się nie zastanawiał i kładł sztywne spiro. Oczywiście połączenia z reku, z anemostatami termoflexem izolowanym. 

I już zgłupiałem. Napewno są plusy i minusy i takiej instalacji i takiej. 

Dobrze że korona świruje po rejonie to na chwilę zawieszę działania z kupnem materiałów itp :-)

Opublikowano

Sztywne rury to mniejszy komfort przy montażu, zajmują trochę miejsca i kłopot z czyszczeniem jak nie będzie dostępu, poza tym chyba nie wyjdą taniej a jeszcze trzeba to szczelnie poskładać. 

Pozdrawiam RedEd 

Opublikowano

Należałoby to sobie wszystko zaprojektować, narysować i wtedy można liczyć którym systemem jest taniej. Ale czasami tu nie chodzi też o koszty tylko możliwość położenia danej rury ze względu na ograniczone miejsce. Na obiektach użyteczności robią na kanałach płaskich blaszanych i na spiro, bo są tam duże średnice, a pewnie teraz w większości domków robią z kanałów giętkich. Jeżeli budowa jest na etapie projektu to trzeba zostawić więcej miejsca na schowanie takich rur w wylewkach. Co do kosztów to wydaje mi się, właśnie że ze spiro jest taniej dla przykładu gdy potrzebujesz np 3mb fi 200 to spiro kosztuje ok 50zł, a giętkich fi75 musisz położyć 10szt po 3m czyli 30m. Pozdrawiam. 

Opublikowano

Stworzyłem coś takiego. Wiem że jest więcej roboty ale ta metoda na sztywne spiro wydaje mi się bardziej efektywna. Rury lepiej i grubiej mogę zaizolować. Stworzyłem mały schemat. Tylko tu gdzie jest kat 90 stopni to będzie dwa razy po 45. 

20200311_203922.jpg

Opublikowano

Mam całkiem podobny układ. Natomiast ja zmniejszałem średnicę rury po obwodzie. Tzn miałem 3 razy po 2 "wyjścia" do góry z piwnicy (2 pokoje w każdym "pionie"). Od reku do pierwszego wyjścia prowadziła rura 200, od pierwszego do drugiego 160 a od drugiego do trzeciego 125. "Piony" do poszczególnych pokojów prowadzone 100mm.

Przy Twoim rozwiązaniu (200 naokoło) nie wiem czy nie będziesz miał trudniej ustawić takiej instalacji. Aczkolwiek przydałaby się opinia fachowca.

Edit: Wspomnę jeszcze, że przy nawiewnikach zastosowałem skrzynki rozprężne.

Opublikowano

Ale przykładowo jak będę regulował tylko anemostatami to przy pierwszym w salonie będę musiał dużo przymknąć to nie będzie jakiegoś świstu? Marcin a jakie skrzynki rozprężne i po co one są przy nawiewnikach? 

Opublikowano

U mnie miało to 2 powody. Pierwszy w cytacie poniżej. Drugi taki, że nie stosowałem anemostatów tylko prostokątne kratki wentylacyjne i łatwiej mi je było połączyć z instalacją przy zastosowaniu takiej skrzynki na końcu (ale akurat to nie dotyczy Twojego przypadku).

Cytat

Skrzynki rozprężne PRO są elementami przyłączeniowymi anemostatów okrągłych w instalacjach wentylacyjnych nisko i średniociśnieniowych. Stosuje się je w celu stabilizacji przepływu powietrza oraz uzyskania jego równomiernego napływu do anemostatu.

Źródło: https://www.alnor.com.pl/index/produkty-pl/kratki,-nawiewniki-i-puszki/Puszki-wentylacyjne/pro.html

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.