pawlostech Opublikowano 25 Czerwca 2009 #1 Opublikowano 25 Czerwca 2009 Od jakiegoś czasu śledzę forum i wiele się nauczyłem.Mimo to coś mogło umknąć mojej uwadze. Na razie samo wyprowadzenie z kotła. Mam niską piwnice i jakoś musiałem to upchnąć. Kociołek ma ogrzewać CO i CWU Na piętrze jest nowa instalacja na parterze stara która działała na grawitacji i trzeba się w nią wpiąć. Nie liczę aby układ działał na grawitacji zawór różnicowy ma zabezpieczać pompę w razie braku prądu. W układ będzie wpięty drugi kocioł awaryjny w którym mam możliwość palenia innych paliw niż eko groszek. 1 2 3 Proszę o uwagi dotyczącej instalacji. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Czerwca 2009 #2 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Rzeczywiście ciasno. Wygląda dobrze. Mam tylko taka uwagę, że instalacje c.o. lepiej wykonywać z czarnej rury i kształtek. Powodem tego są właściwości ocynku który zmienia swoje właściwości powyżej 60 st. C i powoduje szybszą korozję rur. dlatego nie powinno sie stosować ocynku przy c.w.u. powyżej 65 st. C Cytuj
pawlostech Opublikowano 26 Czerwca 2009 Autor #3 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Wyprowadzenia na c.w.u zrobię z czarnych kształtek jak radzisz. Czy warto wymieniać te obecnie zamontowane ocynkowane kształtki na czarne. Widziałem na zdjęciach że inni montują na ocynku i dlatego sam tak zamontowałem niewiedząc o właściwościach metali. Cytuj
pawlostech Opublikowano 26 Czerwca 2009 Autor #4 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Muszę się wpiąć w te rury 2 cale które biegną pod podłogą i rozgałęziają sie trójnikiem po zredukowaniu do 1 cala na dwa grzejniki żeliwne 22 żeberka. Wolał bym wymienić rury 2 cale na 1 cal i docieplić by nie ogrzewały świata pod podłogą ,ale niestety nie mam wpływu na tą decyzje. Chciał bym zamontować zawory termostatyczny na tych grzejnikach. Czy mogę zamontować po zredukowaniu mniejsze zawory ma przykład 3/4 lub 1/2. Chodzi o zmniejszenie kosztów zakupu zaworów. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Czerwca 2009 #5 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Dlaczego nie wolno używać rur i elementów stalowych ocynkowanych do wykonywania instalacji cieplnych? Zabrania tego polska norma PN-H-74200 Rury stalowe ze szwem, gwintowane, w której już we wstępie zapisano, że można je stosować do ciepłej wody gospodarczej o temperaturze do 60 st.C. Również takie zalecenia zawierają wytyczne projektowania producentów kotłów i wymienników ciepła. Np.firma Viessmann w swoich wytycznych projektowania podaje, że ocynkowane rury stalowe można stosować jeżeli: -temperatura wody nie przekracza 60st.C, -prawidłowo dobrano technologię dodatkowego uzdatniania wody, -brak miedzi w instalacji. A dlaczego nie wolno? Wg różnych badań, a w szczególności badań i licznych publikacji dr inż. Danuty Chomicz, w temperaturze do 50stC cynk tworzy przyczepną, nieco galaretowatą warstwę, dającą dobrą ochronę metalu. W temperaturze powyżej 55stC warstwa cynku traci przyczepność, staje się ziarnista i luźna, a jej działanie ochronne słabnie. Wg badań amerykańskich przy temperaturze 60-70stC następuje zmiana biegunowości pary Zn-Fe (cynk-żelazo) na niekorzyść żelaza, zatem w takich temperaturach powłoki cynkowe mogłyby okazać się nie tylko nieskuteczne, ale nawet szkodliwe. Korozja rur ocynkowanych następuje szybciej niż rur czarnych. Cytuj
SanitSystem Opublikowano 26 Czerwca 2009 #6 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Fakt wielu z naszych instalatorów o materiałoznastwie nawet nie słyszało. O fizyce to juz nie wspomnę. I mamy takie różne ciekawe kwiatki. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Czerwca 2009 #7 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Muszę się wpiąć w te rury 2 cale które biegną pod podłogą i rozgałęziają sie trójnikiem po zredukowaniu do 1 cala na dwa grzejniki żeliwne 22 żeberka. Wolał bym wymienić rury 2 cale na 1 cal i docieplić by nie ogrzewały świata pod podłogą ,ale niestety nie mam wpływu na tą decyzje. Chciał bym zamontować zawory termostatyczny na tych grzejnikach. Czy mogę zamontować po zredukowaniu mniejsze zawory ma przykład 3/4 lub 1/2. Chodzi o zmniejszenie kosztów zakupu zaworów. Przy układzie pompowym możesz śmiało zredukować rury na mniejsze średnice - a zawory i gałązki do grzejników (nawet do 1/2") Ponieważ dajesz miedź to wyprowadź te rury z pod podłogi stalowymi nad i tam daj przejściówkę (mosiądz) Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Czerwca 2009 #8 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Fakt wielu z naszych instalatorów o materiałoznastwie nawet nie słyszało. O fizyce to juz nie wspomnę. I mamy takie różne ciekawe kwiatki. A duża część fachowców pozostała by bez pracy Cytuj
pawlostech Opublikowano 26 Czerwca 2009 Autor #9 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Fakt wielu z naszych instalatorów o materiałoznastwie nawet nie słyszało. O fizyce to juz nie wspomnę. I mamy takie różne ciekawe kwiatki. Nie jestem instalatorem co nie tłumaczy mojego braku wiedzy. Na kotle będę miał ok. 60-65 stopni .Tylko na odcinku wyjście z kotła zawór 4 d będzie ta temperatura. Bo za zaworem to już chyba nie i to w każdym kierunku. Przy rozbieraniu starej instalacji natrafiłem na kolanka jedno czarne drugie ocynk naprawdę ciężko powiedzieć które jest bardziej skorodowane.Może za krótki okres używania instalacji ok.8lat. Prawdziwe kwiatki to były do tej pory miałem zrobić parę zdjęć i wrzucić . Nie zrobiłem tego bo łatwo jest krytykować kogoś robotę. Moją możecie do bólu oto chodzi chcę wiedzieć co jest niedobrze. Cytuj
pawlostech Opublikowano 5 Lipca 2009 Autor #10 Opublikowano 5 Lipca 2009 Wczoraj był u mnie hydraulik który wspawywał mi mówkę do tych starych rur. Zasugerował wstawienie zaworu zwrotnego w obieg C.O. Przypuszczałem że wystarczy tylko na C.W.U bo pompa C.O będzie chodziła cały czas . Czy konieczne jest zastosowanie tego zaworu zwrotnego na C.O by układ działał poprawnie. A jeśli tak to za pompą czy przed.Zastanawiam się czy zamontowany za pompą nie będzie miał wpływu na odpowietrzenie jej.A taką lokalizację zasugerował hydraulik. Cytuj
SanitSystem Opublikowano 5 Lipca 2009 #11 Opublikowano 5 Lipca 2009 No i to był dobry Hydraulik i iczywiście miał racje. zawór zwrotny za pompą. Cytuj
pawlostech Opublikowano 5 Lipca 2009 Autor #12 Opublikowano 5 Lipca 2009 Faktycznie może na zdjęciu nie wszystko widać.I ma się leprze rozeznanie gdy jest się na miejscu. Od razu w oczy rzucają sie te ocynkowane rury. I brak schematu.A wiec zastosuje sie do jego wskazówek.Podpowiedział mi cwane rozwiązanie. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 6 Lipca 2009 #13 Opublikowano 6 Lipca 2009 z tym zaworem zwrotnym to różnie w zależności od usytuowania pompy. I nie ma problemu z odpowietrzaniem, a to czy przed pompą czy za dla pompy nie ma znaczenia. Naprawdę !!! Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 6 Lipca 2009 #14 Opublikowano 6 Lipca 2009 Tu schemat z mojej kotłowni gdzie wszystkie zawory zwrotne są przed pompami. Przedtem miałem za pompami i wieczny problem z odpowietrzaniem. Pompę obiegu kotłowego o mało nie zniszczyłem, nie mogłem odpowietrzyć. Cytuj
pawlostech Opublikowano 6 Lipca 2009 Autor #15 Opublikowano 6 Lipca 2009 Ten model pompy nie ma odpowietrznika i jedyna droga dla powietrza przy napełnianiu instalacji jest przez zawór zwrotny jeśli go umieszczę za pompą.Jeśli się nie odpowietrzy to nie zaciągnie wody. Zobaczymy jak coś będzie zle to wstawię go przed pompą. Mam czas by wybrać optymalne rozwiązanie. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 6 Lipca 2009 #16 Opublikowano 6 Lipca 2009 Zrób tak od razu a nie będzie później kłopotu. Jak zawór zwrotny dostanie wody od góry to za nic nie przepuści powietrza z przed pompy. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.