zeglenmk Opublikowano 9 Lutego 2019 #1 Opublikowano 9 Lutego 2019 Witam. Powolnymi krokami biorę się na razie za ulepszenie instalacji grzewczej w domu ok. 200m2. Przyszłościowo będę chciał wymienić całą instalację miedzianą na plastikową. W instalacji było sporo przeróbek w czasie gospodarowania strychu na 1 piętrze powstało sporo pokoi z nowymi kaloryferami. Suma sumarum mam problem z magazynowaniem i uzyskaniem ciepłej wody. 1. Jako że opalamy czym się da węgiel drewno ekogroszek temperatura załączania pompki na żeliwnym kotle wiadrus ustawiana jest na 35C w związku z tym przy wygasaniu wypłukuję mi wcześniej nagrzaną ciepłą wodę z bojlera na kaloryfery. Podnosiłem temperaturę na wyższą ale wydaje mi się to raz nie ekonomiczne a dwa to mam dość ciągłego zmieniania temperatury (w moim odczuciu lepiej się rozpala gdy temperatury załączania jest niższa 30/35 pompka wtedy chodzi w ciągłości ) 2. Po rozpoczęciu palenia w CO czas oczekiwania na gorącą wodę wynosi ok. 2,3 godzin. 3. W okresach przejściowych wiosna jesień przy przepalaniu w CO wypłukuję mi gorącą wodę z bojlera którą wcześniej nagrzałem w śmieciuchu (po przeróbkach będzie grzana z solara w ciepłe dni a w zimne śmieciuchem) Na zdjęciu: niebieski kolor to istniejąca instalacja czerwony to plan jaki obmyśliłem dołączenie drugiej pompki przy kotle CO o temp załączania 45-55 stopni. W okresach przejściowych jak i przy wygasaniu nie wypłukiwałoby wody w bojlerze. Moje pytania są następujące: 1. Czy to wszystko wygląda tak jakby miało sprawnie działać? Czy można robić osobny obwód na bojler? czy da się te problemy inaczej rozwiązać? 2. Czy będę musiał czekać nadal 2,3 godziny przy paleniu w zimie w CO? Moim zdaniem będzie to krótszy czas ale nie znacznie. 3. Jaki bojler 200-250l wybrać z podwójną wężownicą tak żebym mógł ogrzewać wodę też z solarów? 4. Jakim peksem puścić wodę z CO na bojler 16mm wystarczy? 5. Czy muszę ciągnąć peksa w dwie strony od Kotła CO do bojlera i na odwrót czy mogę wpiąć się pod powrót z instalacji z kaloryferów? 6. Czy mógłby ktoś polecić pompkę ze sterownikiem do solarów najlepiej z 4 czujnikami temperatury do każdego solara po jednym. Jestem laikiem w tej dziedzinie stąd takie pytanie. Ps. Śmieciuch to tylko określenie pale w nim drewnem.
zeglenmk Opublikowano 9 Lutego 2019 Autor #2 Opublikowano 9 Lutego 2019 Tak to wygląda w realu. Tak jak pisałem stary bojler idzie na złom a po prawej stronie stanie pionowy bojler o pojemności 200-250/ Jakieś sugestie?
mironw Opublikowano 9 Lutego 2019 #3 Opublikowano 9 Lutego 2019 A czemu bojlery nie mają swoich pomp i zaworów zwrotnych tak to nigdy nie utrzymasz ciepłej wody w bojlerze tylko spalisz paliwo I GDZIE JEST WPIĘTY ZBIORNIK WYRÓWNAWCZY , jak masz miedź to się jej trzymaj ( droższa ale bezpieczniejsza w twojej instalacji), śmieciuch i plastyk - zagotujesz - usmażysz plastyk
zeglenmk Opublikowano 9 Lutego 2019 Autor #4 Opublikowano 9 Lutego 2019 Chce stary bojler zdemontować i założyć nowy więc i na pewno takowe założe. Odrazu chciałem przerobić instalacje i stąd pytanie czy takie rozwiązanie wchodzi w grę?
zeglenmk Opublikowano 9 Lutego 2019 Autor #5 Opublikowano 9 Lutego 2019 Zbiornik wyrównawczy znajduje się nad 1 piętrem w przestrzeni między dachem a pokojami, tylko że miedz była zakładana z 25 lat temu i i w niektórych miejscach pojawiają się wycieki. W tej chwili co dwa tygodnie muszę dopuszczać wody do instalacji bo już gdzieś mam wyciek ale jeszcze mokrych ścian nie widać więc ciężko go zlokalizować. A co do wymiany instalacji na peks to temperatury jakie osiągam na kotle to max 60C/65C
mironw Opublikowano 9 Lutego 2019 #6 Opublikowano 9 Lutego 2019 2 godziny temu, zeglenmk napisał: 3. Jaki bojler 200-250l wybrać z podwójną wężownicą tak żebym mógł ogrzewać wodę też z solarów? Ile osób 2 godziny temu, zeglenmk napisał: 4. Jakim peksem puścić wodę z CO na bojler 16mm wystarczy? jak przy kotle to miedż 5 minut temu, zeglenmk napisał: . W tej chwili co dwa tygodnie muszę dopuszczać wody do instalacji bo już gdzieś mam wyciek ale jeszcze mokrych ścian nie widać więc ciężko go zlokalizować to szukaj dwa miechy to świat dla wody jeszcze ci spustoszenia narobi
zeglenmk Opublikowano 9 Lutego 2019 Autor #7 Opublikowano 9 Lutego 2019 3. osób 5-6 4. Uważasz że peksa przegrzeję w swojej instalacji? temperatury jakie osiąga ten kocioł to max 60/65. 65 w życiu nie widziałem na tym kotle. Jak widać na zdjęciu przy kotle jest sterownik który utrzymuje prace jaką ustawie jest dmuchawa i pompka. Temperatura kotła maksymalnie podniosła mi się o dwa stopnie od ustawionej, dmuchawa się wyłącza wszystko jest szczelne i temperatura na piecu spada. Chodzi mi tez o to żeby zrobić to jak najniższym kosztem ale żeby też bezpiecznie chulało. Co do wycieku to będę szukał chociaż wydaje mi się że znajduję się on gdzieś w podłodze na parterze dlatego jeszcze tego nie widać a piwnica jest tylko pod czescią budynku. Przejdzmy do tematu mojego rysunku czy mogę tak to zrobić jak nakreśliłem? pompka na bojler jest narysowana w dobrym miejscu? i będzie to tak działać? Mogę się wpiąć z nowego bojlera do powrotu kaloryferów?
mironw Opublikowano 9 Lutego 2019 #8 Opublikowano 9 Lutego 2019 1 godzinę temu, zeglenmk napisał: Uważasz że peksa przegrzeję w swojej instalacji? Jak masz taką stabilną to raczej nie , tylko to musiał by być pex 32/3; 40/3,5 , aby się szybciej nagrzewanie a je ciężko giąć i kształtki też kosztowne , ja stawiał bym na miedź, ewentualnie rurę stalową czarną (nie ocynk) i coś w takim stylu
gmaj22 Opublikowano 10 Lutego 2019 #9 Opublikowano 10 Lutego 2019 Trochę kłóci się na obiegu CO zawór róznicowy ze zwrotnym na powrocie. Jesli miałaby być zachowana grawitacja, to zawór zwrotny sprężynowy jej nie puści a klapowy na pionowej rurze z przepływem w dół nie spełni swojej roli.
KubaSko Opublikowano 10 Lutego 2019 #10 Opublikowano 10 Lutego 2019 daj zawór zwrotny york zaraz za pompą c.o. i będzie cacy
mironw Opublikowano 10 Lutego 2019 #11 Opublikowano 10 Lutego 2019 Godzinę temu, KubaSko napisał: daj zawór zwrotny york zaraz za pompą c.o. i będzie cacy to na pewno nie będzie grawitacji 2 godziny temu, gmaj22 napisał: Trochę kłóci się na obiegu CO zawór róznicowy ze zwrotnym na powrocie Rzeczywiście klapowy i przenieś na rurę powrotną
zeglenmk Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor #12 Opublikowano 10 Lutego 2019 Jak pisałem temat instalacji CO to temat przyszłościowy na razie chciałbym zadbać o ciepłą wodę i stąd wracam do pytania czy mogę wpiac się tak z pompką i pociągnąć peksa do bojlera? Mogę się wpiac do powrotu z kaloryferow żeby nie ciągnąć powrotu do samego pieca? Jakie zawory i gdzie zamontować żeby było to zgodne ze sztuką hydrauliczna? No chyba że jest inne wyjście w mojej sytuacji aczkolwiek wątpię..
zeglenmk Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor #14 Opublikowano 10 Lutego 2019 Sterownik który mam zamontowany do pompy CO i dmuchawy to wiadrus rt-04 http://grzejmy.pl/tatarek-rt04b-regulator-kotla-adas-p-1382.html Z tego co sie orientowałem ten sterownik nie mam opcji wpiecia dwóch pompek, musiłabym kupic nowy sterownik i pompke. Jest to i tak mniejszy koszt niż montowanie jakiś elektrozaworów na bojlerze w temacie którym niezbyt siedzę. W sumie nawet elektrozawór nie rozwiązałby na tyle problemu bo nadal musiałbym czekać aż nagrzeją się wszystkie kaloryfery a pózniej woda dojdzie do bojlera.
mironw Opublikowano 10 Lutego 2019 #15 Opublikowano 10 Lutego 2019 słaby ten sterownik Jak daleko do bojlera , albo jak ta rura od grzejników idzie do kotła , coś po drodze jest jeszcze wpięte
zeglenmk Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor #16 Opublikowano 10 Lutego 2019 Wszystko widzisz na moim szkicu od kotła do bojlera jest z 15 metrów i ze 4/5 rozgałezień na grzejniki. Dlaczego uważasz że słaby? nie mam żadnych zastrzeżeń do działania kotła i CO z kaloryferami, na razie chodzi mi tylko i wyłącznie o zmagazynowanie ciepłej wody.
mironw Opublikowano 10 Lutego 2019 #17 Opublikowano 10 Lutego 2019 A koło pieca nie masz miejsca go postawić ,i pex-em pociągnąć ciepłą wodę pitną
zeglenmk Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor #18 Opublikowano 10 Lutego 2019 No właśnie nie bardzo, wiem że bojler powinien być jak najbliżej kotła CO ale takie przeróbki odpadają głównie z takich względów że musiałbym ciągnąć pózniej doprowadzenie do łazienek i każde z nich wynosiłoby 20 metrów. Ile wody musiałbym wtedy spuścić żeby wyleciała gorąca a dwa to mam śmieciucha i solary z których będę miał max 5 metrów do bojlera.
zeglenmk Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor #19 Opublikowano 10 Lutego 2019 Łazienka na 1 piętrze ma teraz ze 3 metry od bojlera tylko przewód wchodzi na 1 piętro bo bojler jest na parterze, a druga łazienka na parterze jest z 5 metrów od bojlera. Chciałbym jedynie zmagazynować ciepła wodę wydaje mi się że lokalizacja bojlera jest jak najbardziej na miejscu.
mironw Opublikowano 10 Lutego 2019 #20 Opublikowano 10 Lutego 2019 to ciągnij pex 25mm albo i nawet 32mm do bojlera i podłącz jak na moim schemacie
zeglenmk Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor #21 Opublikowano 10 Lutego 2019 Najlepiej byłoby zrobić to tak że montuje drugą pompkę drugi sterownik od jej włączania ustawiam temperaturę załączania pompki na wyższą nadającą się do użytkowania i dwa obwody działają osobno. Tylko pytanie czy to wystarczy? moim zdaniem tak skoro będzie osobny obwód na bojler który znajduję się na parterze (kocioł CO w piwnicy) to nawet po wyłączeniu pompki na bojler cała ciepła woda zostanie u góry czyli w bojlerze na logikę to biorę bo słaby jestem w tych tematach. Zawory zwrotne są w tym przypadku zbędne, czy się mylę? powtarzam że mam na myśli samo doprowadzenie zasilania na bojler. Tylko czy wtedy mógłbym się wpiąć do powrotów z kaloryfera?
mironw Opublikowano 10 Lutego 2019 #23 Opublikowano 10 Lutego 2019 12 minut temu, zeglenmk napisał: Tylko czy wtedy mógłbym się wpiąć do powrotów z kaloryfera pociąg do kotła nie czytasz dokładnie co pisze , możesz zaburzyć działanie CO
gmaj22 Opublikowano 11 Lutego 2019 #24 Opublikowano 11 Lutego 2019 A jakby zostawił na jednej pompie, wpiął się z zasilaniem bojlera w trójnik za pompą CO, a na zasilaniu lub powrocie bojlera zamontował zawór RTL z głowicą termostatyczną 35-60 C z kapilarą i czujnikiem w bojlerze? Teoretycznie miałby wtedy nawet priorytet, bo bojler ma zwykle mniejsze opory przepływu.
KubaSko Opublikowano 11 Lutego 2019 #25 Opublikowano 11 Lutego 2019 Wpinaj sie jak piszesz. Pompy z kotla rownolegle jedna z różnicowym na grzejniki i druga na bojler. Zawory zwrotne york za pompami (w przypadku pompy c.o. zaraz za pompą tu gdzie masz zawor odcinający za nią, nie na pionie za by passem - kolega mironw mnie nie zrozumial. Powrot z bojlera mozesz wpiac z gałązki grzejnikowej napisz jaka ma ona średnice?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.