adam1p Opublikowano 23 Listopada 2018 #1 Opublikowano 23 Listopada 2018 Witam, Mam problem z prawidłowym działaniem zaworu 4D. Firma która robiła instalacje twierdzi ze wszystko jest ok, ze tak ma działać. Wiem ze takie tematy już były, ale bardzo bym prosił o ocenę instalacji w tym konkretnym przypadku. Moim zdaniem źle został wykonany obieg grawitacyjny krótkiego obiegu, miedzy kotłem a zaworem 4D. Instalacja składa się z: Ogrzewanie podłogowe - zasilane poprzez zawór 4D z siłownikiem, główne źródło ciepła, parter i poddasze Ogrzewanie grzejniki - 2 szt. piwnica + 1szt. garaż, użytkowane sporadycznie, do złamania temperatury CWU - wyłączone, nie użytkowane, dom jeszcze w budowie wiec nie ma takiej potrzeby Instalacja nowa. Użytkowana od miesiąca. Chodzi sama podłogówka. Kocioł Tekla Draco Versa 17 kW z palnikiem rynnowym, opalany ekogroszkiem. Temperatura zadana kotła 55 stopni (więcej nie ustawie jeśli chodzi tylko obieg podłogówki, takie ograniczenie sterownika). Gdy zawór 4D ustawiony jest na "0" cała woda z zasilania kotła idzie grawitacyjnie na powrót kotła, wiec jest ok. Problem polega na tym ze gdy ustawie zawór w położeniu 3-4 (skala od 0 do 10) to nagle cala woda zimna z powrotu podłogówki idzie na powrót kotła. Nie miesza się z ciepła woda z zasilania ani nawet troszeczkę. Tego mieszania wogole nie ma, bo albo idzie gorąca woda, albo zimna na powrót kotła. Na powrocie kotła zaraz robi się 20 stopni, siłownik zamyka 4D żeby dogrzać powrót kotła, a kocioł wychładza sie bardzo szybko do 42-44 stopni. Po przeczytaniu innych postów najbardziej prawdopodobny wydaje mi sie zle wykonany grawitacyjny obieg kotłowy. Ale niech mądrzejsi wypowiedzą sie. Ja nie jestem fachowcem. Firma która robiła mi cala instalacje nie poczuwa sie, ze coś działa źle. Gość który był to oglądać z owej firmy twierdzi ze tak ma działać, ze to normalne bo dom mam nieocieplony i nie zamieszkały. Zapotrzebowanie budynku na ciepło jest ogromne a kocioł byl dobrany do domu ocieplonego. Jak ocieplę dom i zamieszkam juz w domu to wszystko będzie pięknie chodzić. Tylko ja sie pytam co ma piernik do wiatraka. Jak ocieplę dom to nagle zawór 4D zacznie mieszać gorącą wodę z zimna? A teraz nie miesza bo dom nie ocieplony? Paranoja jakas. Proszę wypowiedzcie sie, co o tym sądzicie. Gdzie leży błąd i co należy zmienić? Króćce kotła 6/4 cala. Podłączenie i zawór 4D 5/4 cala. Gdy puszcze obieg na grzejniki i podniosę wtedy temp na piecu do 65 stopni, powrót z grzejników mam ok 55 stopni, jak sie to zmiesza na powrocie z tymi 20 stopni które idą z 4D na kocioł, to mam kolo 35 stopni na powrocie i jakos to wtedy zaczyna działać, choć minimum powrotu dalej nie uzyskam. Ale to tez nie jest rozwiązanie. Grzejniki maja działać sporadycznie żeby złamać temperaturę w piwnicy i w garazu, a nie caly czas. Pewnie pompa obiegu kotłowego miedzy zasilaniem a powrotem rozwiązała by jakoś częściowo problem. Choc gosc z tej firmy odradzał mi jak tylko mogl dodatkowa pompę bo ze to jeszcze pogorszy sprawę i jest zupełnie nie potrzebne. Jak sie uprę to zamontują mi ta pompę (oczywiście za dodatkowa oplata) ale z drugiej strony jak twierdza ze ma działać bez i zaprojektowali instalacje na grawitacyjnym obiegu kotłowym to chyba mam prawo domagać sie żeby to działało na tej grawitacji? Pozdrawiam, Adam
gmaj22 Opublikowano 23 Listopada 2018 #2 Opublikowano 23 Listopada 2018 Pompa za zaworem 4D podłączona z boku. Ściągnij siłownik i pokaż trzpień zaworu. To jest Herz?
adam1p Opublikowano 24 Listopada 2018 Autor #3 Opublikowano 24 Listopada 2018 Tak Herz. Ponizej zdjecia. "0" na zaworze to "0" na silowniku. Kreci w prawo wiec w kierunku "10".
gmaj22 Opublikowano 24 Listopada 2018 #4 Opublikowano 24 Listopada 2018 Z Herzem jest trochę inaczej niż z pozostałymi mieszaczami 4D. Tzn. chodzi o ustawienie przegrody wg zaleceń producenta. Tak czy owak, takie położenie trzpienia wskazywałoby wg Herza na neutralną pozycję, czyli na "5", a nie na "0". Wg innych producentów, takie położenie przegrody w ogóle nie wchodzi w grę, mając na uwadze usytuowanie pompy na godz. 3-ciej Poniżej instrukcja: Pamiętaj, że masz pompę na prawo a nie od góry. HERZ_zawor_4_drogowy.pdf
adam1p Opublikowano 26 Listopada 2018 Autor #5 Opublikowano 26 Listopada 2018 Niestety, jak bym nie kręcił zaworem to nie działa to tak jak powinno. We wszystkie strony próbowałem. Efekt ten sam, no może jak kręce w lewo od zera to jest troszke lepiej, ale tylko troszke lepiej.
antek55 Opublikowano 27 Listopada 2018 #6 Opublikowano 27 Listopada 2018 zasilanie z kotła i odejście na grzejnik powinno być w lini klapki zaworu w pozycji 5 wtedy będzie pracowął zawór 4 dr poprawnie aTy masz pod katem 90 do poprawienia
gmaj22 Opublikowano 27 Listopada 2018 #7 Opublikowano 27 Listopada 2018 Moim zdaniem, powinien przekręcić trzpień i wskażnik o 90 stopni w prawo, tak, aby ścięcie oraz wskażnik były na godz "3". Potem obrócić na druga stronę i przekręcić samą skalę tak, aby "5" znalazła sie pod bolcem ustalajacym siłownik. "10" na lewo od "5", "0" zaś na prawo. Odpowietrznik automatyczny jest w strefie podciśnienia górnej. pompy.
odpowietrznik Opublikowano 27 Listopada 2018 #8 Opublikowano 27 Listopada 2018 A wg.mnie skala jest OK .Ważne jest tylko w jakim położeniu znajduje się zawieradło,nie wiem jak jest u Herza tzn jakie jest położenie zawieradła względem nacięcia na trzpieniu.Powinno być jak w załączniku(zawór otwarty)Prawe zdjęcie-zawór połowicznie otwarty
gmaj22 Opublikowano 27 Listopada 2018 #9 Opublikowano 27 Listopada 2018 No właśnie Herz podaje inaczej. Ale obstaję przy tym, żeby było jak u większości producentów :) I mam tu na myśli ustawienie przegrody. Bo wskaznik faktycznie przesunięty jest 45 stopni wzgledem nacięcia. Zasugerowałem sie zdjeciem z nacieciem i następnym z załozonym pokrętłem wskazującym "0", choc powinno być "5". Jeszcze chyba W HelWicie spotkałem sie z takim przesunięciem wskażnika. Najlepiej to przed samym montażem sprawdzić położenie przegrody względem podłączeń i skali. Wtedy nie ma wątpliwości. Dla kogoś znającego zasadę działania 4D, sprawa jest prosta.
antek55 Opublikowano 28 Listopada 2018 #10 Opublikowano 28 Listopada 2018 w tym zamontowaniu zaworu wz wyjscia z kotła regulacja strumienia wody będzie przebiegała niewłasciwie trzeba zmienić położenie pompy względem wyjścia z kotła musi być lini przegrody nie poprzecznie
arek1263 Opublikowano 28 Listopada 2018 #11 Opublikowano 28 Listopada 2018 Pytanie, może głupie bo może je masz... Gdzie są czujniki co i powrotu? Mam taki sam zawór, siłownik i teklę , ale do precyzyjnego działania siłownik potrzebuje czujnika C.O. na rurze za pompą na wyjściu i czujnika na powrocie oczywiście włączyć je trzeba na sterowniku , u mnie jest jeden obwód a fabrycznie tekla daje dwa czujniki do dwóch obwodów więc jeden wykorzystałem. Oddzielną kwestią jest fakt , że i u ciebie i u mnie są małe średnice rur, chodzi mi o te z kotła do zaworu 4D i od zaworu 4 d do kotła, u mnie jest 28mm miedź i rzeczywistośc jest taka że grawitacyjnie piec wolno / słabo przepycha na tym krótkim obiegu bez zamontowania pomy kotłowej na powrocie za zaworem 4D , zanim już przepchnie grawitacyjnie , zanim czujnik powrotu powiadomi sterownik to mija dużo czasu , brak precyzji w regulacji , kicha. Ja zamierzam zamontować pompę kotłową na powrocie za 4d wtedy ładnie będzie czujnik powrotu odczytywał temperature , na bieżąco , podstawowa sprawa jak wspomniałem na początku to czujniki co i powrotu , bez nich to sterowanie na ślepo. Ok, czujnik zasilenia widzę, powrotu nie widać
arek1263 Opublikowano 28 Listopada 2018 #12 Opublikowano 28 Listopada 2018 Sam zawór jest prawidłowo zamontowany. Nic nie zmieniaj, nie obracaj. Na 0 obieg krótki czyli wyjście z kotła i powrót do kotła , na 10 cała woda gorąca bez mieszania na podłogówkę, 5 mieszanie pół na pół
gmaj22 Opublikowano 28 Listopada 2018 #13 Opublikowano 28 Listopada 2018 Nie wnioskowałbym zbyt pochopnie po położeniu skali. Dlatego dwukrotnie pytałem o zrobienie testu z ustawieniem przegrody. Odpowiezi nie uzyskałem....
adam1p Opublikowano 28 Listopada 2018 Autor #14 Opublikowano 28 Listopada 2018 Dobra, temat ogarniety. 2 rzeczy zmienilem. Zawor ustawilem tak ze kreci miedzy godzina 18 (pozycja 0), a godzina 15 (pozycja 10). Czyli zupełnie inaczej niz skala. W tej pozycji dziala najlepiej. Dodatkowo oszukalem sterownik i wlaczylem obwod grzejnikowy, odlaczajac fizycznie pompe od obiegu grzejnikowego zeby pompa niepotrzebnie nie chodzila gdy nie uzywam grzejnikow. Dzieki temu moge ustawic temp kotla wieksza od 55 stopni. Wyzsza temperatura kotla + inaczej ustawiony zawor daje efekt zadowalajacy. Aktualnie mam: Temperatura zadana kotla: 68 stopni (piec pracuje w zakresie 62-70 stopni) Temperatura zadana podlogowki: 35 stopni (silownik ladnie tą temp. trzyma) Temperatura powrotu kotla utrzymuje sie caly czas w zakresie 40-45 stopni. Jest niezle. O niebo lepiej niz bylo. Tak zostawie. Bo lepiej chyba nie bedzie juz :) Dzieki wszystkim za odpowiedzi. P. S. Arek1263 co to za tekla, tez Draco Versa? Jaki masz sterownik? "Tekla Select"?
Gość Digitrax Opublikowano 29 Listopada 2018 #15 Opublikowano 29 Listopada 2018 9 godzin temu, adam1p napisał: Temperatura zadana kotla: 68 stopni (piec pracuje w zakresie 62-70 stopni) 9 godzin temu, adam1p napisał: Temperatura powrotu kotla utrzymuje sie caly czas w zakresie 40-45 stopni. 9 godzin temu, adam1p napisał: Jest niezle. O niebo lepiej niz bylo. Tak zostawie. Bo lepiej chyba nie bedzie juz :) Jest kiepsko. Przy tak wysokiej temperaturze zasilania powrót kotła winien być większy niż 55 stopni. To są skutki braku pompy obiegu kotłowego. Gdy włączysz grzejniki to temperatury spadną i będzie tak jak było.
adam1p Opublikowano 29 Listopada 2018 Autor #16 Opublikowano 29 Listopada 2018 Czyli dac jednak ta pompe?
hajtaler428 Opublikowano 30 Listopada 2018 #17 Opublikowano 30 Listopada 2018 Raczej tak, tak jak napisał kolega - jeśli teraz przy temp na kotle ok 70 i zadanej za zaworem 35 na powrocie masz 40 to po odpaleniu grzejników za zaworem będzie zadana 45+, na powrocie będziesz miał 30
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.