marcinp1984 Opublikowano 10 Maja 2018 #1 Opublikowano 10 Maja 2018 Witam serdecznie, W związku z modernizacją kotłowni mam parę pytań dotyczących projektu tego jak ma wyglądać cała instalacja. Coś już się dowiadywałem i coś już jest jednak chciałem w 100% wszystko doprecyzować bo najwyższy czas z tym ruszyć. Główna rura zasilająca i powrót są 2" bo to stara instalacja. Schemat widoczny poniżej: 1. Wyjście zasilania i powrotu kotła to 1 1/2. Czy można to od razu zredukować na 1" i wpiąć się później do 2" zasilania i powrotu? Czy lepiej powrót z do pieca dać 1 1/2, zasilanie 1 1/2 i zredukować go za trójnikiem na 1" dla 2 x cwu i grzejniki? Jaka średnica w obiegu kotłowym? 1" wystarczy? 2. Czy jest sens stosować filtr skośny przed każdą pompą? Nie wystarczy jeden filtr np. 1 1/2" zaraz po rozgałęzieniu na zbiornik wyrównawczy co i cwu? Tutaj też pełno rozbieżnych opinij jednak dowiedzieć się czemu tak a nie inaczej to już gorzej :) 3. Czy ma jakikolwiek sens zastosowanie obejścia z zaworem różnicowym w przypadku kiedy jest zawór 3D? Jedni mają inni nie a większość opinij jest taka, że nie ma sensu... 4. Jeśli za trójnikiem wszystko byłoby zredukowane do 1" to zawór 3d 1" będzie wystarczający? 5. Zamykać układ czy zostawić otwarty? :) Pomijam koszta bardziej chodzi o zalety. Sprawność? Trwałość? 6. Za pompami / zaworami zwrotnymi w obiegu cwu dawać zawory motylkowe? Nie wiem czy przy odkręceniu pompy zawór zwrotny zatrzyma skutecznie wodę. 7. Jeśli chodzi o obieg, który idzie na grzejniki zawór zwrotny powinien być za pompą czy na powrocie przed piecem? Spotykam rozbieżne opinie i nie wiem co z tym zrobić. 8. Warto coś tu jeszcze dodać / zmienić? Termometr, manometr, zawór bezpieczeństwa, odpowietrznik, może coś innego? Jeśli tak to w którym miejscu najlepiej? 9. Wymieniam również wszystkie grzejniki. W jednym salonie jest 30 żeberek żeliwnych, w innym 15. W innych poniżej 12 i rury 3/ albo 1/2. Przy tych największych rura zasilanie/powrót 3/4. Jeśli założę tyle samo żeberek żeliwnych z redukcją i zaworem 1/2 to będzie wystarczający przepływ, czy lepiej szukać zaworów 3/4 i nie redukować? W sklepie powiedzieli, że 3/4 się już nie sprzedaje i dostępne tylko na zamówienie. Na 1/2 wszystko powinno działać jak należy.
sambor Opublikowano 11 Maja 2018 #2 Opublikowano 11 Maja 2018 11 godzin temu, marcinp1984 napisał: 1. Wyjście zasilania i powrotu kotła to 1 1/2. Czy można to od razu zredukować na 1" i wpiąć się później do 2" zasilania i powrotu? Czy lepiej powrót z do pieca dać 1 1/2, zasilanie 1 1/2 i zredukować go za trójnikiem na 1" dla 2 x cwu i grzejniki? Jaka średnica w obiegu kotłowym? 1" wystarczy? Z kotła wydż 6/4" i redukuj na 1" dopiero po trójniku ,a CWU, rura 1" w obiegu kotłowym to max 2. Czy jest sens stosować filtr skośny przed każdą pompą? Nie wystarczy jeden filtr np. 1 1/2" zaraz po rozgałęzieniu na zbiornik wyrównawczy co i cwu? Tutaj też pełno rozbieżnych opinij jednak dowiedzieć się czemu tak a nie inaczej to już gorzej :) zasada jest prosta 1 pompa 1 filtr - wtedy stosujesz filtry 1", które są tańsze 3. Czy ma jakikolwiek sens zastosowanie obejścia z zaworem różnicowym w przypadku kiedy jest zawór 3D? Jedni mają inni nie a większość opinij jest taka, że nie ma sensu... Nie ma sensu 4. Jeśli za trójnikiem wszystko byłoby zredukowane do 1" to zawór 3d 1" będzie wystarczający? - tak 3-D 1" wystarczy 5. Zamykać układ czy zostawić otwarty? :) Pomijam koszta bardziej chodzi o zalety. Sprawność? Trwałość? - zostaw otwarty, 6. Za pompami / zaworami zwrotnymi w obiegu cwu dawać zawory motylkowe? Nie wiem czy przy odkręceniu pompy zawór zwrotny zatrzyma skutecznie wodę Daj zawory odcinające z obu stron. 7. Jeśli chodzi o obieg, który idzie na grzejniki zawór zwrotny powinien być za pompą czy na powrocie przed piecem? Spotykam rozbieżne opinie i nie wiem co z tym zrobić. - tak jak narysowałeś jest OK 8. Warto coś tu jeszcze dodać / zmienić? Termometr, manometr, zawór bezpieczeństwa, odpowietrznik, może coś innego? Jeśli tak to w którym miejscu najlepiej? - odpowietrzniki są przydatne , ale musisz je wstawić na stronie tłocznej pompy, czyli przed odbiorami, zaw bezp 1,5 też jest warty montażu 9. Wymieniam również wszystkie grzejniki. W jednym salonie jest 30 żeberek żeliwnych, w innym 15. W innych poniżej 12 i rury 3/ albo 1/2. Przy tych największych rura zasilanie/powrót 3/4. Jeśli założę tyle samo żeberek żeliwnych z redukcją i zaworem 1/2 to będzie wystarczający przepływ, czy lepiej szukać zaworów 3/4 i nie redukować? W sklepie powiedzieli, że 3/4 się już nie sprzedaje i dostępne tylko na zamówienie. Na 1/2 wszystko powinno działać jak należy. Zawory grzejnikowe do tak dużej ilości żeberek ( 30) powinny być 3/4", zawory 1/2 będą głośne dla takiej pracy i na dodatek instalacja może wymagać ponownej regulacji hydraulicznej. - czyli szukaj dalej albo zamów w sklepie.
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #3 Opublikowano 11 Maja 2018 Sambor dzięki za info :) Ale pociągnę to jeszcze troszeczkę :) 1. Odpowietrzniki - Jeśli chodzi o cwu to akurat jest jasne bo zostanie tam gdzie był do tej pory. Wymienię tylko na nowy bo ten, który jest aktualnie ma chyba 15 lat ;] A w obwodzie na grzejniki odpowietrznik dać po prostu gdzieś za pompą? 2. Zawór bezpieczeństwa - Może on być zaraz za trójnikiem zbiornik przelewowy / reszta obwodów? Przy układzie otwartym manometr chyba zbędny? Tutaj ciśnienia niebezpiecznego już chyba nie uzyskam :) 3. Przed chwilką chcąc odkręcać te 30 żeberek moim oczom ukazała się rura 1" a nie 3/4 jak wcześniej sądziłem :) Czyli to redukować na 3/4? 1" to chyba przesada :) Co innego do tej pory kiedy chodziło to na grawitacji. A 15 żeberek zasilanych do tej pory rurą 3/4 przy redukcji na 1/2 dadzą radę? Czy dla bezpieczeństwa tutaj lepiej również dać 3/4? Pozostałe 12 żeberek i mniej to chyba nie powinno być problemu.
sambor Opublikowano 11 Maja 2018 #4 Opublikowano 11 Maja 2018 ad 1 - tak za pompą CO na prostym odcinku, ciężko jest to określić gdyż nie wiemy gdzie i jak idą rury, można dać na pionach na zasilaniach, ale przy istniejącej instalacji może to być kłopotliwe., z resztą na grzejnikach też powinny być odpowietrzniki i one wystarczą ad2 - ZB powinien być jak najbliżej kotła - on chroni kocioł, daj na wyjściu z kotła trójnik z niego w bok ZB a w górę całą resztę ad3 - rura i zaw 3/4 wystarczą dla tej ilości żeberek (30), dla 15 można zrobić redukcję z 3/4 na 1/2'" , ale 3/4" będzie cichsze.
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #5 Opublikowano 11 Maja 2018 Ad1. Na grzejnikach są odpowietrzniki :) A przynajmniej na jednym bo póki co kupiłem tylko jeden i testowo zamontowałem :) Ad2. Tak też zrobię. Ad3. W takim wypadku lepiej też założyć 3/4 i mieć święty spokój :) Nie zbankrutuje przez to a jeśli może być lepiej to czemu nie. Póki co wszystko wiem, gdyby pojawiły się jakieś inne kwestie pozwolę sobie napisać.
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #6 Opublikowano 11 Maja 2018 Może jeszcze jedno pytanie bo to mi umknęło. Jeśli chodzi o zawór 3d z siłownikiem to Afriso czy Herz? Około 230 zł różnicy na korzyść tego drugiego ale jak z działaniem i trwałością? Orientuje się ktoś w tym temacie? :)
sambor Opublikowano 11 Maja 2018 #7 Opublikowano 11 Maja 2018 Producent nie aż takiego znaczenia - tylko musi być komplet zaw 3-D i siłownik jednego producenta. A tak naprawdę to chyba nie doczytałem jaki to ma być kocioł? - moc?
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #8 Opublikowano 11 Maja 2018 Jak najbardziej jeśli będę brał to zawór + siłownik od jednego producenta bo inaczej sobie tego nie wyobrażam :) Afriso wygląda fajniej, szybszy montaż siłownika w tym proclick ale jeśli to jedyne zalety to chyba nie warto przepłacać 230 zł... Kto wie jak z trwałością. Kocioł Ogniowo eko plus m 26kw
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #10 Opublikowano 11 Maja 2018 Głowice również będą. Póki co najzwyklejsze regulowane ręcznie w przyszłości planuje radiowe ale to odległy temat bo wszystko kwestia pieniążków :) Zawór 3D z siłownikiem bo sterowanie z założenia ma być pogodowe.
odpowietrznik Opublikowano 11 Maja 2018 #11 Opublikowano 11 Maja 2018 Jeszcze trzeba zwrócić uwagę na to jaki typ siłownika obsługuje sterownik kotła tzn.chodzi o czas obrotu zazwyczaj jest to 120s ale może się zdarzyć inny.Przykładowo siłownik firmy Hel-Wita ma czas obrotu o 90st:60s,150s,210s.Moim zdaniem najlepszy jest zawór 3D ESBE+do niego siłownik serii ARA600 .Do grzejników dałbym ręczne odpowietrzniki
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #12 Opublikowano 11 Maja 2018 Cholera wie jaki nic na ten temat znaleźć nie mogę :) Ewentualnie pozostaje pytanie do producenta :) Ten Esbe oglądałem, cenowo to samo co Afriso ale ten drugi chyba popularniejszy. Odpowietrzniki będą ręczne.
sambor Opublikowano 11 Maja 2018 #13 Opublikowano 11 Maja 2018 Trzeba sprawdzić w instrukcji sterownika jaki jest czas pracy siłownika i taki siłownik kupować A Esbe i Afriso to to samo, tylko wykończenie różne
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #14 Opublikowano 11 Maja 2018 Napiszę do pomocy technicznej bo w instrukcji nic niestety nie ma na ten temat :) Z tego co widzę afriso ma 120 sek a hers 140 sek więc jest już jakaś rozbieżność.
sambor Opublikowano 11 Maja 2018 #15 Opublikowano 11 Maja 2018 Jeszcze raz Trzeba sprawdzić w instrukcji sterownika jaki jest czas pracy siłownika i taki siłownik kupować
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #16 Opublikowano 11 Maja 2018 Zrozumiałem :) Z tym, że instrukcję przejrzałem i takiej informacji nie ma. W związku z tym wysłałem zapytanie do pomocy technicznej bo w ciemno kupować bez sensu.
sambor Opublikowano 11 Maja 2018 #17 Opublikowano 11 Maja 2018 W instrukcji - eCoal v 3.5 na stronie 37 jest ustawianie czasu otwarcia zaw 4-D - parametr 8.1 - od 30- 600sek. - to to samo.
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #18 Opublikowano 11 Maja 2018 Czyli każdy siłownik pomiędzy 30 a 600 będzie ok?
sambor Opublikowano 11 Maja 2018 #19 Opublikowano 11 Maja 2018 Teoretycznie tak, ale najlepsze opcje to 120-240, przy szybszych to automatyka pomiaru może nie nadążać a dłuższe to znowu ciągnięcie czasu jak gumy od majtek, tam masz jeszcze czas po którym ma być korekta temp - danie tego na max to bezsens.
marcinp1984 Opublikowano 11 Maja 2018 Autor #20 Opublikowano 11 Maja 2018 Ok, czyli Herz i Afriso się do tego zaliczają :) Trzeba się jeszcze przespać z tematem i wybrać tańszy albo droższy :)
PioBin Opublikowano 14 Maja 2018 #21 Opublikowano 14 Maja 2018 Wybierz tanszy i taki co najdluzej pochodzi. Co do czasu silownika 60-120-240 itd. jest pewien sens stosowac szybkie w okreslonych warunkach pracy. U ciebie tego moze nie byc ale u mnie 60s jest uzasadnione a nie np. 240 - to nie jest kwestia automatyki ta poradzi sobie i z szybkimi i wolnymi.
marcinp1984 Opublikowano 5 Czerwca 2018 Autor #22 Opublikowano 5 Czerwca 2018 Odnowię temat bo utknąłem na jednym z punktów :) Zadałem pytanie: Wyjście zasilania i powrotu kotła to 1 1/2. Czy można to od razu zredukować na 1" i wpiąć się później do 2" zasilania i powrotu? Czy lepiej powrót z do pieca dać 1 1/2, zasilanie 1 1/2 i zredukować go za trójnikiem na 1" dla 2 x cwu i grzejniki? Jaka średnica w obiegu kotłowym? 1" wystarczy? Otrzymałem odpowiedź: Z kotła wydż 6/4" i redukuj na 1" dopiero po trójniku ,a CWU, rura 1" w obiegu kotłowym to max I teraz nie wiem co z powrotem do kotła ;] Czy on ma również zostać 6/4 do pieca czy powrót może być za piecem zredukowany powiedzmy na 2m odcinku do 1" i dopiero połączony ze starą 2" rurą?
sambor Opublikowano 5 Czerwca 2018 #23 Opublikowano 5 Czerwca 2018 Powrót jak możesz to daj grubą rurą w którą powpinasz zarówno powrót pompy kotłowej , powrót CW i CO Redukcja całej rury powrotnej do 1" spowoduje głośną pracę , ja bym dał np 5/4" i przejście na stare 2"
marcinp1984 Opublikowano 6 Czerwca 2018 Autor #24 Opublikowano 6 Czerwca 2018 Ok, dzięki. W takim razie dam już wszędzie 6/4 żeby było jednakowo :)
MaaGdA Opublikowano 7 Czerwca 2018 #25 Opublikowano 7 Czerwca 2018 Ja u siebie na obiegu podłogówki jak też i c.o. mam zawory Afriso 120s. Trzeba pamiętać też, że szybkość to jedno.. a dokładność regulacji to drugie (im "wolniejszy" tym "precyzyjniejszy"). W moim przypadku te 120s sprawdza się bardzo dobrze - w czasie "normalnej" pracy zawory praktycznie nie zmieniają położenia (strefa martwa regulacji coś ok. 0,5'C).
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.