Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat instalacji co cwu- prośba o sprawdzenie i doradzenie


marcinp1984

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie,

W związku z modernizacją kotłowni mam parę pytań dotyczących projektu tego jak ma wyglądać cała instalacja. Coś już się dowiadywałem i coś już jest jednak chciałem w 100% wszystko doprecyzować bo najwyższy czas z tym ruszyć. Główna rura zasilająca i powrót są 2" bo to stara instalacja. Schemat widoczny poniżej:

co_n.thumb.jpg.cda6f7ed56ed492212eebcb59daf3a4b.jpg

 

1. Wyjście zasilania i powrotu kotła to 1 1/2. Czy można to od razu zredukować na 1" i wpiąć się później do 2" zasilania i powrotu? Czy lepiej powrót z do pieca dać 1 1/2, zasilanie 1 1/2 i zredukować go za trójnikiem na 1" dla 2 x cwu i grzejniki? Jaka średnica w obiegu kotłowym? 1" wystarczy?

2. Czy jest sens stosować filtr skośny przed każdą pompą? Nie wystarczy jeden filtr np. 1 1/2" zaraz po rozgałęzieniu na zbiornik wyrównawczy co i cwu? Tutaj też pełno rozbieżnych opinij jednak dowiedzieć się czemu tak a nie inaczej to już gorzej :)

3. Czy ma jakikolwiek sens zastosowanie obejścia z zaworem różnicowym w przypadku kiedy jest zawór 3D? Jedni mają inni nie a większość opinij jest taka, że nie ma sensu...

4. Jeśli za trójnikiem wszystko byłoby zredukowane do 1" to zawór 3d 1" będzie wystarczający?

5. Zamykać układ czy zostawić otwarty? :) Pomijam koszta bardziej chodzi o zalety. Sprawność? Trwałość?

6. Za pompami / zaworami zwrotnymi w obiegu cwu dawać zawory motylkowe? Nie wiem czy przy odkręceniu pompy zawór zwrotny zatrzyma skutecznie wodę.

7. Jeśli chodzi o obieg, który idzie na grzejniki zawór zwrotny powinien być za pompą czy na powrocie przed piecem? Spotykam rozbieżne opinie i nie wiem co z tym zrobić.

8. Warto coś tu jeszcze dodać / zmienić? Termometr, manometr, zawór bezpieczeństwa, odpowietrznik, może coś innego? Jeśli tak to w którym miejscu najlepiej?

9. Wymieniam również wszystkie grzejniki. W jednym salonie jest 30 żeberek żeliwnych, w innym 15. W innych poniżej 12 i rury 3/ albo 1/2. Przy tych największych rura zasilanie/powrót 3/4. Jeśli założę tyle samo żeberek żeliwnych z redukcją i zaworem 1/2 to będzie wystarczający przepływ, czy lepiej szukać zaworów 3/4 i nie redukować? W sklepie powiedzieli, że 3/4 się już nie sprzedaje i dostępne tylko na zamówienie. Na 1/2 wszystko powinno działać jak należy.

Opublikowano
11 godzin temu, marcinp1984 napisał:

1. Wyjście zasilania i powrotu kotła to 1 1/2. Czy można to od razu zredukować na 1" i wpiąć się później do 2" zasilania i powrotu? Czy lepiej powrót z do pieca dać 1 1/2, zasilanie 1 1/2 i zredukować go za trójnikiem na 1" dla 2 x cwu i grzejniki? Jaka średnica w obiegu kotłowym? 1" wystarczy? 

Z kotła wydż 6/4" i redukuj na 1" dopiero po trójniku ,a CWU, rura 1" w obiegu kotłowym to max

2. Czy jest sens stosować filtr skośny przed każdą pompą? Nie wystarczy jeden filtr np. 1 1/2" zaraz po rozgałęzieniu na zbiornik wyrównawczy co i cwu? Tutaj też pełno rozbieżnych opinij jednak dowiedzieć się czemu tak a nie inaczej to już gorzej :)

zasada jest prosta 1 pompa 1 filtr - wtedy stosujesz filtry 1", które są tańsze

3. Czy ma jakikolwiek sens zastosowanie obejścia z zaworem różnicowym w przypadku kiedy jest zawór 3D? Jedni mają inni nie a większość opinij jest taka, że nie ma sensu...

Nie ma sensu

4. Jeśli za trójnikiem wszystko byłoby zredukowane do 1" to zawór 3d 1" będzie wystarczający?  - tak  3-D 1" wystarczy 

5. Zamykać układ czy zostawić otwarty? :) Pomijam koszta bardziej chodzi o zalety. Sprawność? Trwałość? - zostaw otwarty, 

6. Za pompami / zaworami zwrotnymi w obiegu cwu dawać zawory motylkowe? Nie wiem czy przy odkręceniu pompy zawór zwrotny zatrzyma skutecznie wodę

Daj zawory odcinające z obu stron.

7. Jeśli chodzi o obieg, który idzie na grzejniki zawór zwrotny powinien być za pompą czy na powrocie przed piecem? Spotykam rozbieżne opinie i nie wiem co z tym zrobić. -  tak jak narysowałeś jest OK

8. Warto coś tu jeszcze dodać / zmienić? Termometr, manometr, zawór bezpieczeństwa, odpowietrznik, może coś innego? Jeśli tak to w którym miejscu najlepiej? - odpowietrzniki są przydatne , ale musisz je wstawić na stronie tłocznej pompy, czyli przed odbiorami, zaw bezp 1,5 też jest warty montażu

9. Wymieniam również wszystkie grzejniki. W jednym salonie jest 30 żeberek żeliwnych, w innym 15. W innych poniżej 12 i rury 3/ albo 1/2. Przy tych największych rura zasilanie/powrót 3/4. Jeśli założę tyle samo żeberek żeliwnych z redukcją i zaworem 1/2 to będzie wystarczający przepływ, czy lepiej szukać zaworów 3/4 i nie redukować? W sklepie powiedzieli, że 3/4 się już nie sprzedaje i dostępne tylko na zamówienie. Na 1/2 wszystko powinno działać jak należy.

Zawory grzejnikowe do tak dużej ilości żeberek ( 30) powinny być 3/4", zawory 1/2 będą głośne dla takiej pracy i na dodatek instalacja może wymagać ponownej regulacji hydraulicznej. - czyli szukaj dalej albo zamów w sklepie.

 

Opublikowano

Sambor dzięki za info :) Ale pociągnę to jeszcze troszeczkę :)

1. Odpowietrzniki - Jeśli chodzi o cwu to akurat jest jasne bo zostanie tam gdzie był do tej pory. Wymienię tylko na nowy bo ten, który jest aktualnie ma chyba 15 lat ;] A w obwodzie na grzejniki odpowietrznik dać po prostu gdzieś za pompą?

2. Zawór bezpieczeństwa - Może on być zaraz za trójnikiem zbiornik przelewowy / reszta obwodów?

Przy układzie otwartym manometr chyba zbędny? Tutaj ciśnienia niebezpiecznego już chyba nie uzyskam :)

3. Przed chwilką chcąc odkręcać te 30 żeberek moim oczom ukazała się rura 1" a nie 3/4 jak wcześniej sądziłem :) Czyli to redukować na 3/4? 1" to chyba przesada :) Co innego do tej pory kiedy chodziło to na grawitacji. A 15 żeberek zasilanych do tej pory rurą 3/4 przy redukcji na 1/2 dadzą radę? Czy dla bezpieczeństwa tutaj lepiej również dać 3/4? Pozostałe 12 żeberek i mniej to chyba nie powinno być problemu.

 

Opublikowano

ad 1 - tak za pompą CO na prostym odcinku, ciężko jest to określić gdyż nie wiemy gdzie i jak idą rury, można dać na pionach na zasilaniach, ale przy istniejącej instalacji może to być kłopotliwe., z resztą na grzejnikach też powinny być odpowietrzniki i one wystarczą

ad2 - ZB powinien być jak najbliżej kotła - on chroni kocioł, daj na wyjściu z kotła trójnik z niego w bok ZB a w górę całą resztę 

ad3 - rura i zaw 3/4 wystarczą dla tej ilości żeberek (30), dla 15 można zrobić redukcję z 3/4 na 1/2'" , ale 3/4" będzie cichsze.

Opublikowano

Ad1. Na grzejnikach są odpowietrzniki :) A przynajmniej na jednym bo póki co kupiłem tylko jeden i testowo zamontowałem :)

Ad2. Tak też zrobię.

Ad3. W takim wypadku lepiej też założyć 3/4 i mieć święty spokój :) Nie zbankrutuje przez to a jeśli może być lepiej to czemu nie.

Póki co wszystko wiem, gdyby pojawiły się jakieś inne kwestie pozwolę sobie napisać.

Opublikowano

Może jeszcze jedno pytanie bo to mi umknęło. Jeśli chodzi o zawór 3d z siłownikiem to Afriso czy Herz? Około 230 zł różnicy na korzyść tego drugiego ale jak z działaniem i trwałością? Orientuje się ktoś w tym temacie? :)

Opublikowano

Producent nie aż takiego znaczenia - tylko musi być komplet zaw 3-D i siłownik jednego producenta.

A tak naprawdę to chyba nie doczytałem jaki to ma być kocioł? - moc?

Opublikowano

Jak najbardziej jeśli będę brał to zawór + siłownik od jednego producenta bo inaczej sobie tego nie wyobrażam :) Afriso wygląda fajniej, szybszy montaż siłownika w tym proclick ale jeśli to jedyne zalety to chyba nie warto przepłacać 230 zł... Kto wie jak z trwałością.

Kocioł Ogniowo eko plus m 26kw

Opublikowano

Głowice również będą. Póki co najzwyklejsze regulowane ręcznie w przyszłości planuje radiowe ale to odległy temat bo wszystko kwestia pieniążków :) Zawór 3D z siłownikiem bo sterowanie z założenia ma być pogodowe.

Opublikowano

Jeszcze trzeba zwrócić uwagę na to jaki typ siłownika obsługuje sterownik kotła tzn.chodzi o czas obrotu zazwyczaj jest to 120s ale może się zdarzyć inny.Przykładowo siłownik firmy Hel-Wita ma czas obrotu o 90st:60s,150s,210s.Moim zdaniem najlepszy jest zawór 3D ESBE+do niego siłownik serii ARA600 .Do grzejników dałbym ręczne odpowietrzniki

Opublikowano

Cholera wie jaki nic na ten temat znaleźć nie mogę :) Ewentualnie pozostaje pytanie do producenta :)

Ten Esbe oglądałem, cenowo to samo co Afriso ale ten drugi chyba popularniejszy.

Odpowietrzniki będą ręczne.

Opublikowano

Trzeba sprawdzić w instrukcji sterownika jaki jest czas pracy siłownika i taki siłownik kupować 

A Esbe i Afriso to to samo, tylko wykończenie różne

Opublikowano

Teoretycznie tak, ale najlepsze opcje to 120-240, przy szybszych to automatyka pomiaru może nie nadążać

a dłuższe to znowu ciągnięcie czasu jak gumy od majtek, tam masz jeszcze czas po którym ma być korekta temp - danie tego na max to bezsens.

Opublikowano

Wybierz tanszy i taki co najdluzej pochodzi. Co do czasu silownika 60-120-240 itd. jest pewien sens stosowac szybkie w okreslonych warunkach pracy. U ciebie tego moze nie byc ale u mnie 60s jest uzasadnione a nie np. 240 - to nie jest kwestia automatyki ta poradzi sobie i z szybkimi i wolnymi.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Odnowię temat bo utknąłem na jednym z punktów :)

Zadałem pytanie:

Wyjście zasilania i powrotu kotła to 1 1/2. Czy można to od razu zredukować na 1" i wpiąć się później do 2" zasilania i powrotu? Czy lepiej powrót z do pieca dać 1 1/2, zasilanie 1 1/2 i zredukować go za trójnikiem na 1" dla 2 x cwu i grzejniki? Jaka średnica w obiegu kotłowym? 1" wystarczy? 

Otrzymałem odpowiedź:

Z kotła wydż 6/4" i redukuj na 1" dopiero po trójniku ,a CWU, rura 1" w obiegu kotłowym to max

I teraz nie wiem co z powrotem do kotła ;] Czy on ma również zostać 6/4 do pieca czy powrót może być za piecem zredukowany powiedzmy na 2m odcinku do 1" i dopiero połączony ze starą 2" rurą?

Opublikowano

Powrót jak możesz to daj grubą rurą w którą powpinasz zarówno powrót pompy kotłowej , powrót CW i CO

Redukcja całej rury powrotnej do  1" spowoduje głośną pracę , ja bym dał np 5/4"  i przejście na stare 2"

Opublikowano

Ja u siebie na obiegu podłogówki jak też i c.o. mam zawory Afriso 120s.

Trzeba pamiętać też, że szybkość to jedno.. a dokładność regulacji to drugie (im "wolniejszy" tym "precyzyjniejszy").

W moim przypadku te 120s sprawdza się bardzo dobrze - w czasie "normalnej" pracy zawory praktycznie nie zmieniają położenia (strefa martwa regulacji coś ok. 0,5'C).

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.