sambor Opublikowano 25 Marca 2018 #26 Opublikowano 25 Marca 2018 To ciężko porównać - mogą być inne wydajności pomp, jakbyś miał wszystkie parametry instalacji to można to spróbować policzyć a tak to tylko0 gdybanie, generalnie bez sprzęgła nie ruszysz tego problemu.
Koczi Opublikowano 26 Marca 2018 Autor #27 Opublikowano 26 Marca 2018 Jeszcze jedno spostrzeżenie ... jak już pisalem jak piec hula na 50C a po 3 godz temperatura na termometrze na rozdzielaczu osiągnie 40C to jak mierze termometrem laserowym rurki z ciepłą wodą idące na podłogę to mają temp ok 32C .. Nie powinny mieć w tym miejscu 40C tak jak na termometrze przy mieszaczu?
gmaj22 Opublikowano 27 Marca 2018 #28 Opublikowano 27 Marca 2018 Odpowiedż: rurka/rozdzielacz przy mieszaczu jest metalowa/mosiężna zaś rurka podłogówki PEX czyli plastikowa. Im mniejsza różnica między temperaturą na rozdzielaczu zasilajacym podłogę a temperaturą kotła, tym bardziej obciążasz kocioł. Aby to obciążenie zmniejszyć, musisz wtedy zmniejszyć prędkość przepływu. Jak już wspomniał kol. sambor tylko tymi dwoma parametrami możesz obecnie manipulować. Ograniczeniem jest rozstaw pętli oraz średnica rur do rozdzielacza. Moim zdaniem śruba regulacyjna na dolnej belce powinna byc odkręcona w pełni zaś ta pod głowica termostatyczną na 5-6 obrotów (trochę więcej niż dla 80-90 m2) Można nieco bardziej odkręcić ze względu na mniejszą średnicę rur do rozdzielaczy oraz większy rozstaw pętli. Trzeba też pamiętać o odkręceniu przepływu przez bajpas. Jak dobrze wyregulowane, to nastawa na głowicy powinna odpowiadać dziesięciokrotnie temperaturze na zasilaniu podłogówki, tzn. nastawa 4- to 40C, 3- 30 C itp. Pamiętaj, że ilość ciepła dostarczonego do podłogi to przepływ X temperatura. Na przepływ wpłyniesz rotametrami albo prędkością/mocą pompy obiegowej podłogówki, albo jednym i drugim. Na temperaturę zaś proporcjami zmieszania obiegu podłogowego z obiegiem kotłowym- tu im wyższa temperatura na kotle, tym mniej tej wody z kotła pójdzie, żeby utrzymać temperaturę obiegu podłogówki. Cały problem w tym, żeby moc "dyspozycyjna" z kotła była wyższa niż moc "konsumowana" przez podłogówkę. Myślę, że w prosty sposób, nie zagłębiając się zbytnio w zagadnienie, wyjaśniłem w czym rzecz. Pozwoliłem sobie dodać jeszcze skopiowany z innego wątka wpis kol. kiminero dotyczący ustawienia pompy i przepływu na rotametrach: "Po kolei: 1. Pokrętła zaworów dolnej belki odkręć na max. One nie służą do regulacji. 2. Zdemontuj te białe nakładki z rotametrów i wszystkie rotametry odkręć na max. 3. Ustaw pompę podłogową na 1 bieg. 4. Sprawdź jakie przepływy uzyskujesz na tym biegu pompy. Jeśli są minimum 1,5 l/min, to jest dobrze i nie ma potrzeby kręcić pompą szybciej. Jeśli są mniejsze, to pompa na bieg drugi lub trzeci. 5. Jak już dobierzesz wstępnie wydajność pompy, to wyreguluj przepływy tak, by były mniej więcej równe ok. 1,5-2 l/min. Masz rotametry odkręcone na max, więc pętle o najwyższym przepływie dławisz przykręcając rotametry na tyle, by talerzyk pływał w okolicach 2 l/min. Dławienie przepływu pętli o małych oporach (tych krótkich) wpływa na zwiększenie przepływu w całej reszcie. UWAGA! Jeśli masz projekt OP, to przepływy ustaw zgodnie z wytycznymi. Jeśli projektu brak, lub ułożono pętle inaczej niż w projekcie, to regulacja musi być niestety "na macanego" (regulujesz, czekasz minimum dobę i oceniasz efekt). 6. Po regulacji możesz zamontować z powrotem te białe nakładki rotametrów. To są niby blokady położenia rotametru zabezpieczające je przed "przypadkowym" przekręceniem. Jak to zrobić przypadkowo nie wiem."
Koczi Opublikowano 27 Marca 2018 Autor #29 Opublikowano 27 Marca 2018 Gmaj22: dzieki za instrukcje. Ustawienia mam praktycznie identyczne jak sugerujesz. Wcześniej pytałem o rurki plastikowe ( zdjecie) gdyż jak na termometrze przy mieszaczu pokazuje temp 40C to te rurki maja wg moich pomiarów laserowych 32C ( jutro wieczorem jeszcze sprawdze innym urzadzeniem ) Nie powinny one miec też 40C? Ustawienia pieca i przepływów z teojego opisu niby czytelne ale nie do końca łapie porównując z moimi próbami regulacji. 1. Ustawienia mam zgodnie z instrukcja i przepływy na obu rozdzielaczach wszystkie manometry 2l/m 2. Teraz od 3 godzin piec pracuje na 45C, temp przy mieszaczu pokazuje 36C i z autopsji wiem ze teraz temp podłóg za bardzo sie nie podniesie nawet za kilka godzin. 3. Aby był lepszy efekt to piec ustawie na 50C, ciagnie gazu 1m3/h, po kilku godzinach temp na mieszaczu osiagnie 40C a podłogi od 22 do 25C w maxie i nawet jak bedzie grzac 10 godzin to wyzsza raczej nie bedzie. ( łącznie z łazienkami) 4. Jakbym przykręcił jeszcze przepływy to temp podłogi dodatkowo spadnie. 5. Jak piec grzeje na 65C to temp na mieszaczu osiąga po jakimś czasie max 40C i nawet jak termostat odkręce na 6 ( 60C) -testowo to tez nie drgnie wyżej. Ogrzewanie załącza sie przez ostatnie dni gdzie nie ma mrozów ok 2x dziennie na ok 6h , zużywając ok 5m3 na cykl gazu co daje ok 9-10m3 dziennie ( wiosną bez mrozów ) Tak na prawde nie wiem jakie dalej fizyczne ustawienia spróbować aby mniejszym kosztem skutecznie podnieść temp podłogi lub utrzymywać ja stale na jakimś poziomie termicznym, bo teraz to raz sie nagrzewa raz stygnie i też nie mam pewności czy taka parabola powinna być.
sambor Opublikowano 27 Marca 2018 #30 Opublikowano 27 Marca 2018 Tu głównym problemem będą za małe średnice rur zasilających, jest chyba PEX20 a powinien być min PEX25 do każdej skrzynki osobno z kotła. Zmniejszenie temp wody zasilającej będzie wymagało zwiększenia przepływów w tych rurach. Więc rury mogą być głośne podczas pracy. Zaś praca kotła na temp powyżej 55C to brak kondensacji i większe zużycie gazu. Taka instalacja powinna pracować wprost z kotła, najwyżej ze sprzęgłem + pompa za sprzęgłem - wtedy paliwa wychodziło by o 50% mniej. Tu nie ma pola do manewru bez demolki polowy domu.
odpowietrznik Opublikowano 28 Marca 2018 #31 Opublikowano 28 Marca 2018 Chyba zasilanie rozdzielacza jest Cu 22 a te widoczne rury pex to pewnie podłączony jakiś grzejnik przed rozdzielaczem no ale głowy sobie nie dam uciąć ;)
gmaj22 Opublikowano 28 Marca 2018 #32 Opublikowano 28 Marca 2018 Spokojna Twoja głowa :) Zasilanie Cu22, PEXy najprawdopodobniej do drabinki łazienkowej. @Koczi...gdzie i jak masz podłączoną kapilarę z głowicy? Jest na górnej belce czy czujnik "wtopiony" w korpus rozdzielacza nad pompą ? Nie podoba mi się to co piszesz o temperaturach na kotle i na rozdzielaczu. I do czego tak naprawdę są te PEXY przed rozdzielaczem?
Koczi Opublikowano 28 Marca 2018 Autor #33 Opublikowano 28 Marca 2018 Kapilara od termostata umieszczona jest po lewej strony pompy -zamontowana/ wtopiona w widocznym pręcie ( zaznaczyłem miejsce wejścia przewodu na pomarańczowo ) przewod pex przed rozdzielaczem to wyjście i powrót do grzejnika do garażu, wyjscie do drabinki łazienkowej jest poza skrzynką pod sufitem nad piecem. Oba grzejniki ostatnio przykręciłem bo też podejrzewałem że tam jest najmniejszy opor i ciepła woda zamiast w podłoge idzie w większości na grzejnik. Po ich zakreceniu nie zauwazylem różnicy.
gmaj22 Opublikowano 28 Marca 2018 #34 Opublikowano 28 Marca 2018 Musi być otwarty zawór bypassa, żeby czujnik kapilary działał właściwie. W instrukcji z postu #12 jest to zawór na imbus - na zdjęciu widoczny jako nr "12" pod czerwonym kapturkiem. Co do PEXa przed rozdzielaczem to nie ma problemu z tym, że zasila grzejnik. Za obieg podłogowy odpowiedzialna jest pompa mieszacza. Obawiałem się, że na trójniku z PEXem robi sie punkt zmieszania, zwłaszcza, że zawór regulacyjny na dolnej belce jest w pełni otwarty. Sorry za te wtrącenia, ale wychodzę z założenia, że najpierw trzeba doprowadzić do porządku to co masz w tej chwili a dopiero potem szukać innych rozwiazań.
Koczi Opublikowano 28 Marca 2018 Autor #35 Opublikowano 28 Marca 2018 Przed chwilą odkręciłem do końca zaworki od bypassów ( były otwarte w połowie ) - na instrukcji nr 13,tak? Nr 12 o ktorym wspominałeś to zaworek od mieszacza ( też otwarty na maxa ) Poza tym obydwa rozdzielacze są ustawione zgodnie z instrukcją. Wkrótce zaobserwuję czy są jkieś zmiany. Czy macie może informacje czy temperatura rurek pex wychodzacych z rozdzielacza do podłogi powinna być taka sama jak temp na mieszaczu? Jak pisałem wcześniej na mieszaczu termometr pokazuje mi np 40C a jak mierzę temp rurek to jest 32C i tutaj sie zastanawiam czy jest wszysko ok ?
Koczi Opublikowano 24 Maja 2018 Autor #36 Opublikowano 24 Maja 2018 Witam ponownie, po okresie grzewczym ( z problemami jak pisałem wcześniej) zacząłem fazę testów mojej podłogówki. Temperaturę z pieca kondensacyjnego ustawiłem na max 50C i puściłem tylko 2 z 8 obiegów na dole i 2 z 9 na górze. Temperatura na rozdzielaczu w przeciwieństwie do przeszłości szybciej osiągnęła 40-45C ( temperatura po wymieszaniu na TECA ) Ustawiłem tryb ciągły pracy bez temperatury pokojowej aby w trakcie całkiem nie ocięło pieca i takie ustawienie chodziło cały wieczór i całą noc. W taki sposób sprawdziłem wszystkie pomieszczenia i co się okazuje, że: piec podaje 40-50C , w podłogę idzie temperatura ok 40-45C a fizyczna temperatura podłóg to 24 do 27 w pokojach i salonie oraz ok 28 w łazience Testy robię poza okresem grzewczym kiedy temp zewnętrzna jest ok 12C w nocy i ok 20C w dzień Pytanie, czy w tak dobrych warunkach ogrzewanie podłogowe nie powinno osiągać wyższej temperatury?? Przypomnę że zimą miałem problem z dogrzaniem domu, kiedy licznik od gazu wariował niemało. Jak czytałem to ZIMĄ łazienki powinny mieć powyżej 30 pokoje 26-28C a u mnie "ciepłą wiosną" nie jestem w stanie osiągnąć takich temperatur. Czy taki stan może być powodem źle wykonanej podłogówki, np zbyt grubej warstwy betony lub Pex 16 jest za mały? Proszę o podpowiedź
sambor Opublikowano 24 Maja 2018 #37 Opublikowano 24 Maja 2018 Godzinę temu, Koczi napisał: Jak czytałem to ZIMĄ łazienki powinny mieć powyżej 30 pokoje 26-28C a u mnie "ciepłą wiosną" nie jestem w stanie osiągnąć takich temperatur. Gdzieś ty się takich głupot naczytał? Łazienka to ok 24C mierzone ok 1,0m nad posadzką a pokoje ok 20-21C To o czym piszesz może odnosić się do max temp posadzki a nie temp w pomieszczeniu.
Koczi Opublikowano 24 Maja 2018 Autor #38 Opublikowano 24 Maja 2018 Kolego Sambor, zgadza się tak jak napisałem wcześniej, fizyczna temperatura podłóg ma się w takich wartościach ciepłą wiosną. Zimą miałem problem niedogrzaniem, albo z bardzo dużym poborem gazu.
sambor Opublikowano 24 Maja 2018 #39 Opublikowano 24 Maja 2018 Ale temp posadzki jest wartością graniczną przy projektowaniu - nie powinno się jej przekraczać Prawidłowo policzona i wykonana posadzka nie powinna osiągać tych wartości Ciebie jako użytkownika interesuje tylko temp powietrza w danym pomieszczeniu i ten parametr sprawdzasz
Koczi Opublikowano 24 Maja 2018 Autor #40 Opublikowano 24 Maja 2018 Wszystko byłoby pięknie gdybym sam się wybudował, miał w ręku projekt i dopilnować instalacji. Prawda jest taka że kupiłem dom od dewelopera, w duże mrozy nie mogłem go do rzać, licznik wariował a ja teraz szukam przyczyny na początku sprawdzając maksymalne możliwości nagrzania podłogi na pojedynczych petlach w wiosennych warunkach. Stąd też moje pytania. Jeżeli wiosna pojedynczo grzane pokoje podłoga nagrzewa się do ok max 25-26C to pytanie czy to nie za mało teraz , bo zima prawdopodobnie nie uzyska tej temperatury. Czy przyczyną są może słabe izolacje podłogi i zbyt duże straty ciepła? Czy może być też zbyt grubo wyłania posadzka? Czy może piec kondensacyjny za słaby ? Może rury pex 16 za małe? Może coś innego? Bo czy teraz przy takich parametrach jest jeszcze coś co mogę zrobić z ustawieniami na piecu i rozdzielacza?
sambor Opublikowano 24 Maja 2018 #41 Opublikowano 24 Maja 2018 Teraz to nic nie sprawdzisz, trzeba zapotrzebowania na ciepło a to będzie jesienią. Godzinę temu, Koczi napisał: Czy przyczyną są może słabe izolacje podłogi i zbyt duże straty ciepła? - tak bardzo możliwe - podłoga na parterze i izolacja strychu Czy może być też zbyt grubo wyłania posadzka? - grubość posadzki nie ma z tym nic wspólnego, natomiast pokrycie podłogi tak np drewno lub dywan wymagają innego liczenia i wykonania niż ceramika Czy może piec kondensacyjny za słaby ? - możliwe, ale to można policzyć Może rury pex 16 za małe? - to standard, czyli nie mają wpływu Może coś innego? - np sposób przygotowania wody do instalacji,, za małe przepływy, za wysoka temp grzania ma wpływ na zużycie gazu, źle zaprojektowana instalacja płyty grzejnej - zły rozstaw rur, za mało rury. Złe sterowanie grzaniem Jednym słowem za dużo zmiennych aby to ot tak ogarnąć O błędach to już ci pisaliśmy kilka miesięcy temu i nic nie poprawiłeś.
Koczi Opublikowano 25 Maja 2018 Autor #42 Opublikowano 25 Maja 2018 Dzięki za odpowiedź. Pod koniec sezonu wyregulowałem obydwa rozdzielacze TECA zgodnie z sugestiami, ograniczyłem przepływ do wartości potrzebnych w kaloryferach w łazience i garażu, większej różnicy na tamten czas nie zobaczyłem i skończyła się zima ... Dlatego teraz w wolnej chwili eksperymentuje i to co mnie teraz zastanawia to fakt, że przy temperaturze z pieca 45-50C , po wymieszaniu temp wynosi 40-45C i taka idzie w podłogę , nie mogę uzyskać wyższej temperatury podłogi jak 25-26C ?? Jeżeli teraz ciepłą wiosną nie mogę wymusić wyższej temperatury na jednym włączonym obiegu z to jak podczas dużych mrozów wygenerować wyższą temperaturę podłogi na całym układzie? Wydaje się być mission impossible. Stąd te wszystkie moje pytania, gdyż obawiam się że podłogówkę mogę mieć spieprz...ą , ale dalej się nie poddaję i szukam rozwiązań. Na jesień planuję zamontować sensor zewnętrzny i zobaczyć czy to w czymś pomoże. Jak doczytałem teola condens saunie duval ma taka pogodówke wbudowaną więc powinno się udac to zainstalować. Jakbyście mieli jeszcze jakieś uwagi lub sugestie to będę wdzięczny
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.