Koczi Opublikowano 23 Marca 2018 #1 Opublikowano 23 Marca 2018 Witam, od listopada mieszkam w nowym domu od dewelopera - 2 piętra po ok 80m2. Całość ogrzewanie podłogowe ,2 kaloryfery - łazienka i garaż, piec kondens saunier teolia, 2 rozdzielacze po 9 sekcji + pompy i mieszacze , 1 centralny regulator pokojowy.Pierwszy problem jaki miałem od razu to duże zużycie gazu + słabe nagrzewanie podłóg. Piec przez pierwsze godziny pracował na 68C a temperatura podłóg po 5h nie przekraczała 22-23 C na pietrze i 23-25 na parterze. Wszystkie przepływy mam na 1,5 -2 l/m- pompy na 1. biegu. Wyczuwalne są również różnice temp podłogi o 2C ( nie ma jednostajnej temperatury w 1m2) Zawołany niezależny Serwis zmienił mi moc pieca na max 50C i wyłączył modulację. Po 4,5 miesiacach widze ze zużyłem gazu 1650m3 co daje ok 850zł kosztów miesięcznie !!! Przy dużych mrozach miałem problem z dogrzaniem domu a spalanie gazu przekraczało 15m3 na dobę. Zastanawiam sie:1. Czy jest możliwe aby większość instalacji była miejscami zapowietrzona i niedogrzewała?2. Czy może deweloper zbyt rzadko umieścił rurki w pomieszczeniach i to jest powodem takiej sytuacji?3. Czy jak zdemontuje mieszacze i pompy i ustawie zostawie max temp 50C to czy lepiej dogrzeje podlogi i zmniejsze rachunki?( teraz zwiekszenie temp podlogi o 2-3 C trwa ok 5h przy temp wyjsciowej 50C)Z góry dziękuję za sugestie Dodam ze nie mam zadnych projektów instalacji ani zadnych zdjęc , które mogłyby pomóc w namierzeniu problemu ... a patrzac na niektóre problemy wynikające z braku przyłożenia sie do budowy domu mam obawy że całe ogrzewanie podłogowe to wielka mina ( ale mam nadzieję ze po kilku sugestiach na forum i korektach uda sie naprawić problem ;)
sambor Opublikowano 23 Marca 2018 #2 Opublikowano 23 Marca 2018 Pewnie masz rozdzielacze z pompą mieszającą - daj jakieś zdjęcia tych rozdzielaczy. Jeżeli tak to jest to złe rozwiązanie, gdyż wymaga wysokich temp na kotle - ponad 20C więcej niż chcesz na podłogę puszczać. Ale wracając do pytań: ad1 - jak pętla jest zapowietrzona to brak przepływu - a ponoć masz 1,5-2l - czyli prawie w normie ad2 - tak, za duży rozstaw rur + np drewno na podłodze są też przyczyną takiej sytuacji - pierwsza była opisana wyżej - złe rozdzielacze. ad3 - jak będziemy wiedzieć co masz naprawdę to będzie dalsza dyskusja, ale raczej tak. Dodatkowo trzeba wiedzieć jakie są rury do rozdzielaczy - średnice
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #3 Opublikowano 24 Marca 2018 Dzieki za odpowiedz.Rury: piec - rozdzielacz miedziana 20mm, rury na obiegi to 16x2. Dodam jeszcze ze na pietrze jak pompa dam na bieg 2 to jest wyraznie słyszalny szum ktory nie pozwala na normalny sen. W domu znajduje sie kilka mostków termicznych jak np w sypialni 2 miejsca na ścianie 10x10 cm gdzie temp sciany jest 12C a nie 18. Niską temp mam również przy drzwiach balkonowych i wejściowych ok 10C ( widze ze nie zostały pociagniete dodatkowe obiegi a przy okazji brakuje izolacji od fundamentu zewnetrznego) ale raczej te elementy jak mysle nie powinny wpływac w dużym stopniu na działanie całej podłogówki ..?
odpowietrznik Opublikowano 24 Marca 2018 #4 Opublikowano 24 Marca 2018 Tak jak kol.Sambor przewidział zły typ rozdzielaczy,takie można zastosować do kotła na paliwo stałe ale nie do kondensata.Przy tylu obiegach powinno być sprzęgło hydrauliczne i za nim zawór 3D z siłownikiem.Sterowanie pogodowe.Za mała średnica rury doprowadzającej czynnik grzewczy do poszczególnych rozdzielaczy stąd te szumy przy podwyższeniu biegu pompy. Przy ścianach zewnętrznych gdzie duże przeszklenia(twoje drzwi balkonowe) można zrobić tzw.strefę brzegową na odległości od ściany ok.1m polegającą na zagęszczeniu rur do 10cm Jaka jest max. temp.na tym termometrze przy rozdzielaczu?
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #5 Opublikowano 24 Marca 2018 Teraz już nie jestem w stanie dołożyć obiegu pod oknami gdyż dom jest już wykończony i zamieszkany. Temp przy rozdzielaczu Max 39C- po ok 3 godzinach grzania przez piec z mocą 50C. Podłogi nagrzewają sie długo i np po 5-6 godzinach grzania na max mają odpowiednio : paretr-( całość płytki gresie) salon do 25C, kuchnia, łazienka do 24C, przedpokój wiatrołap 22-23C. Pietro- łazienka 25, pokoje panele ( pomimo najlepszego podkładu o najniższym wsp oporu) to temp podłóg to 22-24C w max. Jak widze nie jestem w stanie osiągnąć wyższej temp co w konsekwencji nie dogrzewa piętra w większe mrozy a z drugiej strony xużywam ogromne ilości gazu ( tej lekkiej zimy średnia miesięczna od listopada to 850 zł ) przy temp pokojowej max 21,5C
sambor Opublikowano 24 Marca 2018 #6 Opublikowano 24 Marca 2018 To będzie zabawa - na 80m2 9 pętli to prawie dobrze, trochę są za małe rury do rozdzielaczy, ale może wydadzą. Jak już kolega podał post wyżej - wywalić i na nowo połączyć zasilania oraz pompy- potrzeba będzie zmiana kolejności przyłączeń - w rozdzielaczach oraz dorobienie sterowania pogodowego, na pewno sprzęgło i pompa 1 lub 2 na rozdzielacze. Nie wiem czy ten kocioł współpracuje z jakąś automatyką sterującą podłogą. Ponadto ten kocioł jest chyba 2 F - takie grzanie CW jest dość gazochłonne Jaka moc kotła i czy to 1F czy 2F? PS Temperatura samej podłógi nie jest wykładnikiem grzania
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #7 Opublikowano 24 Marca 2018 Piec - nie wiem czy 1f czy 2f ( załączyłem zdjęcie) jeżeli skrót to funkyjność to jest dwufunkcyjny. Piec jak widze ma do wody uzytkowej pompe 12,1l/m wiec jak sie orientuje sam nie pociagnie całej podłogówki tylko trzeba zamontować obecne pompy, dobrze zrozumiałem? Kondens ma možliwość podłączenia pogodówki wiec to jest ok. Czy bez pogodówki taki układ bedzie też działać- czy raczej nie? Małe rury może wydadzą- co to znaczy? Jakie jest zagrożenie przy nowym/planowanym układzie w porównaniu z obecnym?
sambor Opublikowano 24 Marca 2018 #8 Opublikowano 24 Marca 2018 Mylisz pojęcia woda użytkowa to leci z kranu, a nie w podłogę. Kocioł ma opcję zasilania podłogi - ale wprost czyli podłoga jest podłączona do kotła bezpośredni - to rozwiązanie można by zastosować dla powierzchni grzanej ok 100m2, a u ciebie jest dużo więcej. Czujnik pogodowy jest potrzebny Jak za cienkie rury to instalacja będzie głośna. Można spróbować bez mieszacza w układzie - kocioł - sprzęgło- pompa - instalacja z samymi belkami rozdzielaczy - ale mam obawy o poprawne grzanie , lecz wtedy spadnie zużycie gazu.
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #9 Opublikowano 24 Marca 2018 Gdybym spróbował bez mieszacza to czy może być jeszcze gorzej niż teraz ( i to jest ta obawa) czy gorzej nie będzie a na pewno zużycie gazu zmaleje? Czy z doświadczenia wiecie jakiego procenta oszczędności mógłbym się spodziewać?Pompa bez mieszacza na 1 nie szumi. Czy po zmianach bez mieszacza jest ryzyko ze na 1 biegu zacznie szumieć? W ramach ciekawostki dodam jeszcze że tak słabe wyniki dużego spalania gazu mam przy paleniu kominkiem bez płaszcza , gdzie w sezonie zużyłem 4m3 drewna.
odpowietrznik Opublikowano 24 Marca 2018 #10 Opublikowano 24 Marca 2018 A co z grzejnikami jak bez mieszacza?
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #11 Opublikowano 24 Marca 2018 Musiałbym się pogodzić że w łazience i garaży miałyby max 40-50C. Zastanawiam sie czy w garażu ( wbudowanym w bryłe domu ) jak jeszcze bardziej spadnie temp to czy to nie przełoży sie na temp w pomieszczeniach sąsiadujących ..? Z drugiej strony brama garażowa nie jest super szczelna i nawet przy grzaniu temperatura była bardzo średnia - generalnie chłodno.
gmaj22 Opublikowano 24 Marca 2018 #12 Opublikowano 24 Marca 2018 1/Głowica jest z kapilarą? gdzie czujnik tej kapilary albo czy czujnik zanurzeniowy pod głowicą? 2/Czy były regulowane nastawy wstępne na zaworach pod głowicą i na belce dolnej zaworem pod naklejką ze strzałką? 3/Kocioł musi mieć swoją pompę obiegową zapewniającą ciśnienie dyspozycyjne na zasilaniu belek a temperatura zasilania kotła (jak wspomniał sambor) minimum 20 C wyższa niż temp. zasilania podłogi. Proponuję najpierw spróbować wyregulować obecną instalację, zanim weżmiesz się za przeróbki. W załączniku masz opis jak to zrobić: Instrukcja montażu rozdzielacza TECEfloor z mieszaczem pompowym.pdf
odpowietrznik Opublikowano 24 Marca 2018 #13 Opublikowano 24 Marca 2018 Jak by nie regulował to ta instalacja nie będzie oszczędna.Regulować temp.w pomieszczeniu można dwoma parametrami (bo z rozstawem rur już nic nie zrobi)przepływem(ale tu jeż pola do popisu nie ma bo przepływy już wysokie)pozostaje podnieść temp.na podłogę(i może uda się to osiągnąć poprzez proponowaną regulację) ale tu też nie wywinduje za wysokiej temp.max 45? To deweloperka więc kocioł pakują najtańszy z najtańszych a takowy nie ma możliwości sterowania dwoma obiegami grzewczymi jednym słowem porażka.
sambor Opublikowano 24 Marca 2018 #14 Opublikowano 24 Marca 2018 Kolega ma kocioł 2F , więc nigdy małego zużycia gazu nie będzie , rurki też cienkie więc instalacja będzie "grała" przy podnoszeniu przepływów, ba nawet nie wiem czy uda się z okolic kotła osiągnąć przepływy na poziomie 2l/min. Jednym słowem szajs a kredyt pewnie na 20-25 lat.
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #15 Opublikowano 24 Marca 2018 Gmaj22 - 1. O ile dobrze sie orientuje to taka głowica jest na powrocie do pieca i ustawiłem ją na max tzn na 7 2. Te nastawy pod strzałkami również ruszałem. Na pietrze gdzie słabo nagrzewa sie podłoga odkręciłem na maxa, na parterze lekko przykręcałem ( chcialem w ten sposób wiecej wody goracej pchnąć na pietro i podnieść tam temp. Teoretycznie to sie mogło mi udać gdyż temp u gory na termometrze rozdxielacza zwiekszyła sie o 1-2C i teraz raczej pokaxuje na fole i gorze taka samą. 3 . Kocioł teraz grzeje na max 50C . Ustawiłem tak aby moim zdaniem nie przepalał. Jak grzał wcześniej na 65 to i tak na podłogę szło 39C. Co byś teraz mi jeszcze zasugerował abym podregulował? Bo ja juz pomysłów wiecej nie mam
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #16 Opublikowano 24 Marca 2018 Sambor/Odpowietrznik - obawiam sie niestety ze macie racje i podłogówka została zrobiona na *** :( Dlatego teraz na forum szukam jakiejś pomocy aby przez następne lata płacąc kredyt i mieszkając nie wkurzać sie aż tak bardzo jak teraz.
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #17 Opublikowano 24 Marca 2018 Na tą chwilę podsumowując info z naszego forum: -obiekt nie jest zapowietrzony ( szkoda, bo myślałem ze gdyby był to po odpowietrzeniu problem by znikł ) -rurki sa waskie i to moze być przyczyną niedogrzania i szumów na biegu 2 ( ale tylko na piętrze ) - najprawdopodobniej a raczej na pewno rurki są za rzadko rozmieszczone i to jest kolejnym prawdopodobnym powodem niedogrzania podłogi i przepalaniem gazu - piec Sauniera 2f nie jest najlepszy - to za kilka lat mógłbym starać się wymienić Jak widze generalnie miodu nie ma ...
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #18 Opublikowano 24 Marca 2018 Dla pewności mam jeszcze kilka pytań, jakbym błądził to proszę poprawić: 1. Najprawdopodobniej jedynym rozwiązaniem jest pozbycie sie mieszacza i rozdzielacze podłączyć bezpośrednio ze sprzęgłem i pompami do pieca, racja? 2 W powyzszym przypadku ustawiajac piec na max np 50C najprawdopodobniej wpompuje bezpośrednio na podłogę 45C , racja? A czy moge pompować też wyższa temperature np 55c to wpompuje w podłoge 50C?? 3 Czy przy takim rozwiązaniu bedzie możliwość np przykrecenia ogrzewania na parterze i jednocześnie zwiększyć na piętrze? Czy takie coś wogole zadziała? 4 Dobrze zrozumiałem że sama pompa z pieca nie da radę i koniecznym jest zamontowanie obu pomp? 5 Czy tryb modulacji zostawić włączony czy wyłączony? Pytam bo jak poczatkiem marca wyłàczyłem to piec rozpędzał sie powoli i czesto pompował przy temp np 35 C. Z modulacją wchodzi od razu na max temp 50C. Pytam teraz bo nie mam jeszcze porobionych pomiarów zuzycia i temperatury wewnetrznej i nie mam pojecia ktora wersja jest lepsza. 6. Czy waszym zdaniem jakbym kiedys dorobił regulatory pokojowe to to pomogłoby w moim przypadku czy piec dalej bedzie hulał a pomieszczenia niedogrzane niedogrzeje? Dzieki za info
sambor Opublikowano 24 Marca 2018 #19 Opublikowano 24 Marca 2018 ad 1 tak ad 2 na podłogę dajemy max 35 - 40C ad 3 tak ad 4 tak lub 1 mocnej ad 5 modulacja powinna być ale nie na takich nastawach na 35C tak ad 6 w 1-2 pomieszczeniach pewnie trochę pomogłoby
Koczi Opublikowano 24 Marca 2018 Autor #20 Opublikowano 24 Marca 2018 Dzieki za odpowiedzi. Zgodnie z instrukcja od gmaj22 zrobiłem jeszcze raz ustawienia pokręteł dolnych na wejściu i wyjściu do rozdzielacza, zwièkszyłem temp max pieca do 66 C oraz ustawiłem temp na głowicy termostatycznej na 45C ( zgodnie z instrukcja ze powinna byc nizsza o 20 C niz pueca) Nie rozumiem dlaczego ale nie dyskutuje i takie ustawienia dałem. SAAMBOR - piszesz ze temp max na podłogówke powinna być 35-40 max , a wcześniej jednym z punków rozwiązania mojego problemu była sugestia aby podnieść ja w jakiś sposób do 45C . Czy jak teraz dałem na piecu 65C a na termostacie 45C to jest ok czy coś przeginam?
sambor Opublikowano 24 Marca 2018 #21 Opublikowano 24 Marca 2018 Przy tak dużych temp na kotle zapomnij o oszczędności. Ja spróbowałbym inaczej - odkręć na max głowice na wejściu rozdzielacza - te termostatyczne i podaj z kotła max 40C. O 45C pisał kolega odpowietrznik i jego pytaj o to . Wg zaleceń projektowych temp podłogi - powierzchnia nie powinna przekroczyć 29C - 32C a temp wody zasilającej to max 35C Trzeba sprawdzić jak zachowa się ta instalacja przy większych przepływach z kotła. Zrób jakiś szkic z podaniem długości rur zasilających i jak są rozprowadzone do rozdzielaczy i dobrze się zastanów co i gdzie można np wymienić lub poprawić.
Koczi Opublikowano 25 Marca 2018 Autor #22 Opublikowano 25 Marca 2018 Teraz sie troche pogubilem. Tak jak sugerujesz to miałem ostatnio. Głowice na max i 40C na kotle. W te duze mrozy okazało sie ze w domu generalnie zimno było wiec zmieniłem ustawienie pieca na max 50C. Problem o którym pisałem był ze takie ustawienie nagrzewało same podłogi do 22-25C po 5-6h ( a co dopiero 29-32C jak piszesz - generalnie niemożliwe nawet jakby ogrzewanie chodzilo 24h ) i tutaj cały problem. Zużycie dzienne po 11m3, temp podłóg niska a temp pokoju 21C.
sambor Opublikowano 25 Marca 2018 #23 Opublikowano 25 Marca 2018 Zasada podłogówki jest taka że pompa od podłogi powinna pracować non stop, podłoga nagrzewa się 6-8 i więcej h - zależnie od grubości wylewki i rozstawu rur w posadzce. Jak coś nie wychodzi to trzeba 1 zwiększyć przepływy lub 2 zmniejszyć rozstaw rur lub 3 zwiększyć temp wody zasilającej U ciebie punkt 2 nie wchodzi w rachubę, więc trzeba manewrować pozycjami 1 i 3.
Koczi Opublikowano 25 Marca 2018 Autor #24 Opublikowano 25 Marca 2018 Zgadzam się. 1.Na 1 biegu mając 2l/m na wszystkich obiegach sprawdzałe temo rurek wychodzacych i przychodzacych w rozdzielaczu i różnica temperatur była 2-3C wiec chyba dobrze i czy tutaj większa prędkość by coś dała? 3. Wracamy do początkowych rozważań i chyba jedyna szansa aby zwiększyć wode w obiegu trzeba zdemontować mieszacz. Na chłopski rozum jak podam bez zmieszacza na piecu temp 45C to taka faktycznie powinna od razu wpływać w podłogę, racja? Czy macie jeszcze jakieś inne sugestie?
Koczi Opublikowano 25 Marca 2018 Autor #25 Opublikowano 25 Marca 2018 Wytłumaczcie mi prosze jeszcze jedno działanie. Mamy podłogówkę i 2 pompy - jedną w piecu która pompuje z predkością np 10 i drugą pompę na rozdzielaczu która przykładowo pracuje z większą prędkością np 15. Na chłopski rozum czy może być tak że pompa na rozdzielaczu jest za szybka i pompuje tą samą wodę po układzie swoją prędkością a pompa z pieca dostarcza wolniej goràcą wodę, i nawet bez mieszacza taki układ nigdy nie osiągnie wysokiej temperatury? ( są 2 prędkości obiegów w układzie - szybszy: rury w podłodze i szybsza pompa i drugi wolniejszy obieg : piec i rury łączące z rozdzielaczem) Czy moze sie okazać ze gdyby pompa w piecu byłaby szybsza to większa byłaby temperatura?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.