skuzmik Opublikowano 15 Lutego 2018 #1 Opublikowano 15 Lutego 2018 Witam, jestem na etapie instalacji c.o. w budowanym domu. Rozglądam się za kotłem i technologią kotłowni, jednak mam mętlik w głowie. Wcześniej planowałem Viessmanna, ale okazało się, że mnie na niego nie stać. W tej chwili typuję w Buderusa GB072, jednak nie do końca wiem co oprócz kotła będzie mi potrzebne, żeby oszacować całość. W załączniku schemat planowanej instalacji. Dom posiada ściany z POROTHERM 24 cm + styropian grafit 15 cm lambda 031, do tego rekuperacja (bez GWC), w posadzce 10 cm styropianu, na stropie 8 cm styropianu. Chciałbym dwa obiegi grzewcze, na części podłogówka, na części grzejniki, sterowanie pogodowe, sterowanie kotłem przez internet. sterowanie strefowe - w pomieszczeniach z podłogówką mam pociągnięte kable do termostatów. W chwili obecnej planuję to zrobić na GB072 plus zbiornik stojący 120l (wcześniej typowałem w Viessmanna 222-f). Co będzie jeszcze mi potrzebne z oferty Buderusa, żeby zrealizować mój plan? Chciałbym oszacować, czy i to jest realne do wykonania przeze mnie. A może da się zrobić to inaczej taniej? Dom posiada poddasze, jednak jest ono odcięte i nie będzie realizowane przez najbliższe lata, a być może nigdy. Moc kotła 19-20KW była typowana w oparciu o ewentualne jego ogrzanie, jednak najrozsądniejsze będzie przyjęcie, że kocioł ma ogrzać tylko 100m2 parteru, gdyż pewnie gdy będę realizował poddasze kocioł i tak będzie do wymiany. Stąd pytaniem, czy 19-20KW nie jest za duży? Czy nie za duża moc minimalna? W planach mam jeszcze w salonie kominek, bez płaszcza wodnego i bez DGP (ale jest reku). co.pdf
futurree Opublikowano 15 Lutego 2018 #2 Opublikowano 15 Lutego 2018 WITAM, Ja posiadam metraż 130m2, dwa obiegi (podłogówka, grzejniki) i jeżeli chodzi o kocioł GB072 zaproponowano mi: - KOCIOŁ KONDENS. GB072 V2 14KW JEDNOFUNK. - zasobnik CWU S120/5W biały - RC310 regulator, biały, FA - CZUJNIK TEMPERAT. FB EMS AS 1.6 DL - sprzęgło WHY HKV 2/25/25 (wydajność 2000l/h) - grupa pompowa z mieszaczem HSM25/6 MM100 (podłogówka) - grupa pompowa HS25/6 MM100 (grzejniki) POZDRAWIAM, FUTURREE
teres Opublikowano 15 Lutego 2018 #3 Opublikowano 15 Lutego 2018 Grzejniki do niczego nie potrzebują MM 100.
futurree Opublikowano 15 Lutego 2018 #4 Opublikowano 15 Lutego 2018 WITAM, Niby nie potrzebują ale co z dedykowaną automatyką sterowania buderusa? Jak to chcesz "zgrabnie" połączyć gdy stosujesz sprzęgło WHY HKV 2/25/25 - (dwa różne obiegi) - w opraciu o grupy pompowe HS i HSM? Tu masz gotowca, spinasz, podłączasz i pracuje. POZDRAWIAM, FUTURREE
teres Opublikowano 15 Lutego 2018 #5 Opublikowano 15 Lutego 2018 Grzejniki puszczasz na parametrze ze sprzęgła. Bez problemu - tak robiłem, tyle że w bliźniaczym Junkersie.
futurree Opublikowano 15 Lutego 2018 #6 Opublikowano 15 Lutego 2018 WITAM, Mam rozumieć że obieg grzejnikowy bezpośrednio do sprzęgła? Będzie napędzany pompą z kotła??? Pozdrawiam, FUTURREE
teres Opublikowano 15 Lutego 2018 #7 Opublikowano 15 Lutego 2018 Nie, grupa pompa musi być, tylko bez mieszania i MM 100.
futurree Opublikowano 16 Lutego 2018 #8 Opublikowano 16 Lutego 2018 Witam, Grupy pompowe HSM i HS sterowane są za pomocą modułu MM100. Każda z grup pompowych musi go posiadać. Inną kwestią jest jaką funkcjonalność modułu MM100 wykorzystujesz. Pozdrawiam, FUTURREE
skuzmik Opublikowano 16 Lutego 2018 Autor #9 Opublikowano 16 Lutego 2018 Co do mocy to rozumiem, że przy rezygnacji z kupowania kotła dla celów ogrzewania poddasza nie ma sensu brać więcej niż 14KW. FUTURREE jaką ofertę cenową masz na ten komplet? Pozdrawiam Sebastian
futurree Opublikowano 16 Lutego 2018 #10 Opublikowano 16 Lutego 2018 WITAM, Mam ten sam dylemat :mellow: Jeżeli w układzie zabudujesz sprzęgło to siłą rzeczy musi być. Policz ile wody masz w układzie, jakie przepływy, może "opękasz" bez sprzęgła i wtedy tylko zabudujesz HSM25/6 na podłogówkę a ogrzewanie grzejnikowe bezpośrednio z kotła. Pytanie tyko czy to będzie poprawnie pracować??? POZDRAWIAM, FUTURREE
teres Opublikowano 16 Lutego 2018 #11 Opublikowano 16 Lutego 2018 Witam, Grupy pompowe HSM i HS sterowane są za pomocą modułu MM100. Każda z grup pompowych musi go posiadać. Inną kwestią jest jaką funkcjonalność modułu MM100 wykorzystujesz. Pozdrawiam, FUTURREE Możesz pompę podpiąć przez zewnętrzny sterownik, albo dopiąć do MM 100 od podłogówki. Fakt, że tracisz wtedy część funkcjonalności.
skuzmik Opublikowano 16 Lutego 2018 Autor #12 Opublikowano 16 Lutego 2018 Zakładając, że jednak w obwodzie będę miał dwie grupy pompowe Z MM100, co to mi da? Jakie funkcjonalności? Gdzie w tym wszystkim mają znaleźć się termostaty pokojowe od podłogówki i do czego mają być podłączone? Sebastian
sambor Opublikowano 16 Lutego 2018 #13 Opublikowano 16 Lutego 2018 Gdzie w tym wszystkim mają znaleźć się termostaty pokojowe od podłogówki i do czego mają być podłączone? Termostaty pokojowe odkładasz na półkę - one nie współpracują z automatyką kotła gazowego - polecam kontakt z działem technicznym producenta kotła. Lub przynajmniej sprawdzenie schematów referencyjnych na stronie producenta kotła i tam też nic takiego nie znajdziesz. Ten który cię namówił na takie rzeczy mało co wiedział o podłogówce i na pewno nie policzył podłogówki, tylko ułożył rury na "pałę" i możesz mieć problem z regulacją temp w pomieszczeniach i na pewno nie będzie oszczędności w grzaniu domu.
skuzmik Opublikowano 16 Lutego 2018 Autor #14 Opublikowano 16 Lutego 2018 Termostaty pokojowe odkładasz na półkę - one nie współpracują z automatyką kotła gazowego - polecam kontakt z działem technicznym producenta kotła. Zaraz, zaraz. Przecież jeśli napalę w kominku narożnym w salonie to dlaczego termostat nie miałby zamknąć elektrozaworu na rozdzielaczu do podłogówki salonu i korytarza? To samo w kuchni - podczas poniesienia temperatury przy gotowaniu/pieczeniu nie mogłoby być tak, aby termostat zamykał obieg podłogówki? Takie rozwiązanie widziałem zrobione na VIESSMANN-ie VITODENS 222-F. To niby tak się nie robi? Hmmm ... Sebastian
sambor Opublikowano 16 Lutego 2018 #15 Opublikowano 16 Lutego 2018 Proponuje zapoznać się ze schematami na stronach producenta kotła
kaktusisko Opublikowano 16 Lutego 2018 #16 Opublikowano 16 Lutego 2018 Schematy są jedynie wskazówką, to co musi być przy kotle to filtr na powrocie, filtr na przyłączu gazu i szczelny komin. Dalej "róbta co chceta". Zaraz, zaraz. Przecież jeśli napalę w kominku narożnym w salonie to dlaczego termostat nie miałby zamknąć elektrozaworu na rozdzielaczu do podłogówki salonu i korytarza? To samo w kuchni - podczas poniesienia temperatury przy gotowaniu/pieczeniu nie mogłoby być tak, aby termostat zamykał obieg podłogówki? Takie rozwiązanie widziałem zrobione na VIESSMANN-ie VITODENS 222-F. To niby tak się nie robi? Hmmm ... Sebastian To będzie działało. Istnieje jednak ryzyko, że kocioł nie będzie w 100% chodził na pogodówce tylko czasem się po prostu wyłączy. Zależy jak rozplanujesz sterowniki pokojowe i wyregulujesz przepływy w podłodze.
skuzmik Opublikowano 20 Lutego 2018 Autor #17 Opublikowano 20 Lutego 2018 Przemyślałem sprawę, porozmawiałem z użytkownikami i serwisantami - doszedłem do wniosku, że sterowanie pogodowe nie jest dla mnie. Będę więc szukał kotła bez pogodówki, jest jak dla mnie zbyt mało elastyczna no i szukam oszczędności. W zamian chcę jednak w miarę możliwości sterować strefami podłogówki za pomocą listwy i siłowników.
skuzmik Opublikowano 25 Lutego 2018 Autor #19 Opublikowano 25 Lutego 2018 W sklepie gdzie handlują Immergasem (zresztą w Viessmannie też) serwisanci mówili, że pogodówka różnie się zachowuje i trzeba dużo czasu i pracy, by spełnić wymogi użytkownika, a czasem jego preferencje są nie do spełnienia z pogodówką. Myślę, że to logiczne. U mnie w domu ile osób tyle preferencji temperaturowych. Ja nie zamierzam marznąć w 20 stopniach. W Immergasie automatyka pogodowa jest w kotle i kwestia, czy ją wykorzystamy. U innych producentów różnie - czasem dodatkowo płatna. Czy przy założeniach, jak podałem w pierwszym poście, jest jeszcze jakiś typ lepszy/tańszy od Buderusa?
teres Opublikowano 25 Lutego 2018 #20 Opublikowano 25 Lutego 2018 Pogodówka + dedykowany sterownik kotła sprawdza się bardzo dobrze. Pogodówka w miarę ustawia temperatury zasilania, a czujnik pokojowy dopasuje Ci dokładnie temperaturę zasilania. Bez pogodówki będzie mniej oszczędnie.
skuzmik Opublikowano 25 Lutego 2018 Autor #21 Opublikowano 25 Lutego 2018 Ale to rozumiem z czujnikiem pokojowym temperatury dedykowanym dla kotła? Tylko w moim przypadku jeden nie wystarczyłby, bo jeśli tak jak planuję miałby być w salonie, to odpalenie kominka wyłączy podłogówkę w łazience. Już powoli leczę się z termostatów pomieszczeniach z podłogówką (mam pociągnięte przewody - zostawię je w ścianie), ale muszę się upewnić - można gdzieś potem w kotłowni ustawić, że w łazience ma grzać mocniej a w innych pomieszczeniach słabiej? Czy to ma załatwić ewentualnie drabinka w łazience. I jeszcze jedno pytanie - zrezygnowałem z podłogówki w kotłowni na rzecz drabinki (będzie tam też pralnia) - czy to dobry pomysł czy lepiej zrobić tak jak w łazience - podłogówka + drabinka?
teres Opublikowano 26 Lutego 2018 #22 Opublikowano 26 Lutego 2018 Sterownik wywal z salonu z dala od kominka. Trochę wyregulujesz przepływami + gęstością ułożenia rur. Drabinkę + grzałkę elektryczną i tak bym dał. W zasadzie bez znaczenia, choć myślę, że pranie będzie lepiej schło jak w razie potrzeby dogrzejesz jeszcze podłogą.
sambor Opublikowano 26 Lutego 2018 #23 Opublikowano 26 Lutego 2018 Panowie większość z was - domorosłych hydraulików, zapomina o tym że podłogówka ma tzw samoregulację grzania i nie będzie podnosiła temp w pomieszczeniu w nieskończoność. Dobrze zaprojektowana i dobrze wykonana oraz wyregulowana podłogówka nie potrzebuje żadnych dodatkowych termostatów w pomieszczeniach. Ponadto podłogówka powinna pracować non stop bez wyłączeń , gdyż sama się długo nagrzewa pobierając przy tym więcej energii cieplnej niż potrzeba na utrzymanie pomieszczenia w zadanej temperaturze. Częstym błędem jest montaż termostatu/ panela sterowniczego kotła obok innych źródeł ciepła np kominka lub w pomieszczeniach mocno nasłonecznianych . Przecież jak w takim pomieszczeniu wzrośnie temp na skutek grzania w kominku lub nagrzewaniu słońcem to podłogówka sama praktycznie przestaje grzać, gdyż nie oddaje ciepła do pomieszczenia na skutek zbyt małej różnicy temp podłogi i powietrza w danym pomieszczeniu. Te wszystkie termostaty i pętle tylko co 10 cm to wynik braku wiedzy wykonawcy co przekłada się na większe koszty wykonania i eksploatacji - a to już wasze pieniądze, a o to chyba warto zadbać.
skuzmik Opublikowano 26 Lutego 2018 Autor #24 Opublikowano 26 Lutego 2018 Te wszystkie ... i pętle tylko co 10 cm to wynik braku wiedzy wykonawcy co przekłada się na większe koszty wykonania i eksploatacji - a to już wasze pieniądze, a o to chyba warto zadbać. Kupiłem gotowy projekt, adaptowałem z niewielkimi zmianami. W projekcie mam c.o. - pętle co 15 cm, w wiatrołapie co 10 cm. Co mam jeszcze zrobić?
sambor Opublikowano 26 Lutego 2018 #25 Opublikowano 26 Lutego 2018 Jak masz projekt i wykonaną inst wg jakiś założeń to trzeba to dociągnąć do końca, czyli uruchomić instalację z nastawami przepływu wg projektu i ew zrobić korektę przepływem lub temp zasiania. PS Czy te termostaty pokojowe wynikały z projektu , czy to radosna twórczość wykonawcy?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.