cule Opublikowano 12 Grudnia 2017 #1 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Cześć, to mój pierwszy post chociaż forum zgłębiam już od prawie roku. Przesyłam schemat instalacji, która wykonałem praktycznie samodzielnie. Dom jest po generalnym remoncie, a piętro zostało tak naprawdę wybudowane od nowa :P Trochę info o budynku: - stary poniemiecki dom z cegły 17m x 8,5m, na parterze sufit na wysokości 2,35m, 1 piętro 2,55m, ok 250m2 powierzchni - ściany na parterze z podwójnej cegły, grubość muru około 50cm, 1 piętro do wysokości ok 1,2m cegła 24cm wyżej nadbudowane betonem komórkowym 24cm, nowy dach - izolacja, 13cm styropian grafitowy λ = 0,032 W/mK, strop nad piętrem wełna 30cm λ = 0,035 W/mK, strych jest nieużytkowy - łącznie 21 okien, na parterze 2 szybowe, na piętrze 3 szybowe z ciepłym montażem Zasadniczo jestem po pierwszych przepaleniach drewnem na ruszcie dodatkowym, a z racji przeciągającej się przeprowadzki gruntowne testy dopiero przede mną. Kocioł SAS Slim z czopuchem z góry 23 kW, multifun z czujnikiem pogodowym i pokojowym Pompa 25-60 Circula z autoadaptem (głowice termostatyczne), pozostałe 25-40 Diamond energooszczędne Zawór mieszający na grzejniki 1' Ottone z siłownikiem Zawór 3D termostatyczny do podłogówki Afriso atm341 3/4' Z racji tego że na parterze nie mogłem schować rur w podłodze zasilenie i powrót do rozdzielaczy poprowadzone pod sufitem. Zapraszam do wypowiedzi Sas slim.pdf
hajtaler428 Opublikowano 12 Grudnia 2017 #2 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Schemat ok. Pompa 40 na co by wystarczyła. Zawór z siłownikiem po co na grzejniki jak masz termostaty? Lepiej z siłownikiem dać na podłogówkę i sterować pogodowo a zwykły TZM ewentualnie na grzejniki
shogunzlasa Opublikowano 12 Grudnia 2017 #3 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Ja też bym nie poszedł w siłownik i wolał go mieć na podłogówce - ale to i pompa to już można rzec pierdoły...Schemacik ładny - Zbiornik OK, stopniowanie rur, brak 4D, pompa kotłowa - jak na studiowanie forum i własną robotę to gratulacje!
gmaj22 Opublikowano 12 Grudnia 2017 #4 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Zasilanie cwu - pierwsze od kotła, powrót przed powrotem pompy kotłowej?
hajtaler428 Opublikowano 12 Grudnia 2017 #5 Opublikowano 12 Grudnia 2017 No tak - jak jest pompa kotłowa to pozostałe obiegi powinny być wyprowadzone spoza obiegu kotłowego tak że zasilanie CWU do przeniesienia za odejście do pompy kotłowej. Dodatkowo kocioł 23kW wydaje się przewymiarowany jak na taką izolację. Wstaw dane budynku na cieplowlasciwe.pl
cule Opublikowano 12 Grudnia 2017 Autor #6 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Dzięki za odpowiedzi, w sumie to tego nie wiedziałem, że przy pompie kotłowej wszystkie obiegi powinny być za kotłowym, a na takie rozwiązanie zdecydowałem się ze względu na usytuowanie kotła w piwnicy i mniej kombinacji z rurami :P Zobaczę jak to się będzie sprawować, najwyżej po sezonie będę modyfikować. shogunzlasa, dzięki:) to forum jest na prawdę potężną bazą wiedzy tylko trzeba wiedzieć jak z niej skorzystać
gmaj22 Opublikowano 12 Grudnia 2017 #7 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Jak na ironię, najbardziej przydaje się tym, którzy myślą, że już wszystko wiedza - min. i mnie :)
hajtaler428 Opublikowano 12 Grudnia 2017 #8 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Te drobne błędy to szczegóły- w porównaniu z niektórymi zdjęciami i schematami instalacji które się tu ogląda. Widać że lekcje odrobione(szczegolnym dowodem że wertowałeś forum jest umiejscowienie zaworu zwrotnego na obiegu podłogówki). To się chwali.
cule Opublikowano 13 Grudnia 2017 Autor #9 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Największą ironią dla mnie jest to, że bardzo chwalony i polecany instalator z mojej okolicy, na wszelkie sposoby starał się mnie przekonać, że: 1. Po co mi droga rura 35, jak 28 to już i tak za dużo. Jak zobaczył rurę bezpieczeństwa, którą musiałem wcześniej schować pod tynkiem to mało nie zemdlał "Panie, 28 do naczynia?! przecież 22 to już i tak za dużo, tu się przecież nic gotować nie będzie" i nieśmiertelne "tyle lat już to robię i nic się nigdy nie działo" 2. Pompa kotłowa to jest jakieś nieporozumienie, przecież 4D wszystko załatwia najlepiej 1 cal bo po co przepłacać. 3. "Te zawory zwrotne to się tylko psują, przecież one i tak nic nie dają" Było tego dużo więcej, ale tylko top 3 utkwiło mi w pamięci. Po takim starciu z lokalnymi realiami rynku, stwierdziłem, że zabiorę się za to samemu. Zaprosiłem na jedno popołudnie znajomego, emerytowanego już hydraulika, żeby wstępnie przeszkolił mnie z lutowania i przez kolejne tygodnie po pracy wyrzeźbiłem całość.
shogunzlasa Opublikowano 13 Grudnia 2017 #10 Opublikowano 13 Grudnia 2017 To się chwali - mur beton zachowany pod kopułą niektórych PRLowskich fachmanów jest nie do przeskoczenia - np. starzy elektrycy nie ogarniają, że teraz nie musisz mieć 50 puszek elektrycznych pod sufitem by połączyć instalację w pokoju :D
Owen Opublikowano 13 Grudnia 2017 #11 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Panowie chcialem zzapytac o instalacje, ktora zostala wykonana u mnie. Dolaczam pogladaowe zdjecie, ale chcialem glownie dopytac o zawor 3d. Czy zamontowany tak jak ponizej na rysunku jest prawidlowo ulokowany i czy bedzie spelnial jakąs role? Z tego co wiem zamontowany on został w układzie mieszania, a nie rozdzielania (cokolwiek to znaczy) :D Nie mam silownika wiec steruje recznie, ale wskazanie roznicy pomiedzy 2 a np 8 jest dla mnie niezrozumiale. Chcialem zaznaczyc, ze dojscie z prawej strony "zimnej wody" wcale nie jest takie zimne pod ręką.
cule Opublikowano 13 Grudnia 2017 Autor #12 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Przydałby się schemat :P zaciekawiło mnie co to za rurka jest podłączona do przyłącza na miarkownik ciągu?
gmaj22 Opublikowano 13 Grudnia 2017 #13 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Obawiam się, że tam jest zwierciadło przestawione. Świadczy o tym położenie pokrętła i znacznik na niebieskim pierścieniu. Tam jest sławiony przepływ do pompy, a od strony kotła stałe otwarty. A powinno być odwrotnie.
hajtaler428 Opublikowano 13 Grudnia 2017 #14 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Zawór spełnia rolę regulacji temperatury na instalację. Jest zamontowany prawidłowo jeżeli taki był zamiar. Powrót podłączony z prawej strony nie jest zimny - pojęcie względne. Nie będzie takiej temperaturze jak woda z.sieci. Możesz tam mieć w granicach 30st.
Owen Opublikowano 13 Grudnia 2017 #15 Opublikowano 13 Grudnia 2017 I tu juz jest problem poniewaz nie mam zielonego pojecia w tej tematyce wiec wykonanie takiego schematu graniczy w moim przypadku z cudem. Jedynie czym moge sie posilkowac to wieksza ilosc zdjec, ale nie wiem czy to cos pomoze. Pytanie o rurke przy miarowniku ciagu sprawia, ze nie wiec o oktorej rurce mowisz ;) Przyznaje sie bez bicia.
Owen Opublikowano 13 Grudnia 2017 #16 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Wedlku instrukcji Afriso zaierciadlo powinno byc ustawione pomiedzy wlotem cieplej wody, a wlotem zimnej wody. I tak chyba jest tu wykonane chyba, ze wskazania sa inne. Wtedy ustawiajac 10 zamykamy calkiem wyjscie goracej wody z kotla lub ustawiajac 0 zamykamy zalkiem zimną. Pytanie jakie sa wskazania ustawienia zaworu co do prawidlowoisci funkcjonowania kotla. Czytalem gdzie, ze najlepiej puscic cala goraca wode na instalacje (czyli ustawic 0) a temp w pokojach regulowac np glowicami termostatycznymi. GMAJ22 ma racje. Wstawilem przez przypadek stare zdjecie instalacji. Teraz polozenie pokretla i znacznik (wraz z trzpieniem) sa ustawione tak jak na tym moim prowizorycznym rysunku. Dlatego pytam o poprawnoisc czy teraz bedzie juz ok.
hajtaler428 Opublikowano 13 Grudnia 2017 #17 Opublikowano 13 Grudnia 2017 W sumie to nie napisałeś konkretnie w czym tkwi problem. Podłączenie samego zaworu jest ok trzeba tylko zweryfikować czy poprawnie zwieradło zamontowane. A poza tym że chciałeś się dowiedzieć czy prawidłowo zamontowany zawór to jakieś problemy z działaniem instalacji? Za gorąco? Za zimno?
Owen Opublikowano 13 Grudnia 2017 #18 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Chcialem wiedziec czy zawor i zwierciadlo zamontowane tak jak na rysunku wykonanym przeze mnie (bo tak obecnie jest zamontowane) jest prawidlwe oraz jakie sa wskazania co do samego ustawienia jego skali. Tak jak pisalem zytalem gdzies, ze najlepiej puscic cala goraca wode na instalacje (czyli ustawic 0) a temp w pokojach regulowac np glowicami termostatycznymi. Ptanie czy to wskazane dzialnie czy np ustawic zupelnie inna wartosc.
hajtaler428 Opublikowano 13 Grudnia 2017 #19 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Jeśli masz termostaty na grzejnikach to zawór 3d w tej funkcji jest tak naprawdę niepotrzebny. Zresztą jak piszesz ustawienie go na 0 (pełny przepływ na instalację) sprawia że jest tak jakby go nie było. Lepiej wtedy przenieść pompę przed zawór żeby działał w funkcji rozdzielenia i chronić powrót kotła (której to ochrony nie masz z tego co widać na zdjęciu). Można też pompę z zaworem przenieść na powrót (zawór w funkcji mieszania) i też będzie chronił powrót. Z tym że u Ciebie przy tej opcji(3d do ochrony powrotu) potrzebne by było sprzęgło bo masz jeszcze podłogówkę. U Ciebie lepiej do ochrony powrotu by się sprawdziła pompa kotłowa
Owen Opublikowano 13 Grudnia 2017 #20 Opublikowano 13 Grudnia 2017 W takim razie w jakim celu zostal on zamontowany skoro i tak zapewne bedzie puszczony na max, a grzejniki beda regulowane za pomoca glowic? Niepotrzebne koszta. Zauwazylem, ze na poczatku zwierciadlo bylo zamontowane jakby pelnil funckje rozdzielenia, ale nie robil tego poniewaz pompa jest zamontowania za zaworem nie przed. Kolejny absurd? Teraz kiedy zwierciadlo ustawilem juz na funkcje mieszania to i tak skonczy sie na ty, ze otworze go full i bedzie tak jak w pierwszym zdaniu napisalem. Najlepiej byloby pompe przeniesc przed zawor, zwiercsiadlo ustawic na funcke rozdzielania i wtedy ma to sens bo przynajmniej bede mial ochrone powrotu. Czy instalator dal tutaj ciała?
cule Opublikowano 13 Grudnia 2017 Autor #21 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Chodziło mi o rurę, w czerwonej ramce. Przyłącze 3/4 na miarkownik ciągu
hajtaler428 Opublikowano 13 Grudnia 2017 #22 Opublikowano 13 Grudnia 2017 A gdzie tam jest napisane że to do miarkownika? To kocioł z podajnikiem więc nie do miarkownika. Może być do termometru, zb, cwu można wyprowadzić jeśli bliźniacze wejście jest na powrocie. Jeżeli 1" to można rurę bezpieczeństwa poprowadzić. Tu jest chyba do naczynia przeponowego podłączenie. Jeśli tak to źle- powinno być na powrocie Chyba że to spust do kanalizacji albo doprowadzenie zimnej wody (zawór dwufunkcyjny ale jego też nie widać)
Owen Opublikowano 13 Grudnia 2017 #23 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Nie ma mnie obecnie w domu wiec jak wroce sprawdze dokladnie, ale z tego co pamietam ta rura z "czerwonej ramki" idzie do te do tej szarej "beczki" po prawej stronie. Jak moge sprawdzic jaka mam temp powortu tak aby byc pewnym, ze nie robie dla kotla krzywdy skoro przy obecnym dzialaniu (a raczej nie dzialaniu) zaworu 3d nie posiadam ochrony powrotu?
cule Opublikowano 13 Grudnia 2017 Autor #24 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Ze zdjęcia widać, że to SAS, faktycznie wzorowałem się swoim modelu Slim, który ma w tym miejscu właśnie możliwość podłączenia miarkownika z racji rusztu awaryjnego. Po prostu zaciekawiło mnie takie dodatkowe wejście/wyjście :P
odpowietrznik Opublikowano 13 Grudnia 2017 #25 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Nie ma mnie obecnie w domu wiec jak wroce sprawdze dokladnie, ale z tego co pamietam ta rura z "czerwonej ramki" idzie do te do tej szarej "beczki" po prawej stronie. Jak moge sprawdzic jaka mam temp powortu tak aby byc pewnym, ze nie robie dla kotla krzywdy skoro przy obecnym dzialaniu (a raczej nie dzialaniu) zaworu 3d nie posiadam ochrony powrotu? Zmierzyć jaka temp.wody powraca do kotła może jest zamontowany termometr na powrocie,powinno być min 50st
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.