puz219 Opublikowano 31 Października 2017 #1 Opublikowano 31 Października 2017 Witam. Posiadam w domu grawitacyjną instalację CO - wszystko działało parę dobrych lat, ale przy okazji remontu chciałem dodać dodatkowy grzejnik w jednym z pokoi, ale z racji niefortunnego rozmieszczenia drzwi, okien i rur przyłączeniowych jedynym sensownym wyjściem było puścić przyłącz pod wylewką, a co za tym idzie musiałem zamontować pompe obiegową, żeby grzejnik działał. Pierwszą zimę wszystko działało, ale z czasem zaczęły się problemy - między innymi mam też bojler do ciepłej wody i jak przed montażem pompki wody wystarczało na wszelakie potrzeby, tak po zamontowaniu pompki okazuje sie, że ciepłej wody jest znacznie mniej (bez pompki wystarczało na swobodną kąpiel dla 4-osobowej rodziny, po montażu pompki, ledwo starcza ciepłej wody dla 3 osó B) Stary bojler zdążył się przedziurawić, zakupiłem więc nowy o takiej samej pojemności (od starego różni się tylko miejscami do przyłączenia cyrkulacji - które zaślepiłem) - wymiana nic nie pomogła - ciepłej wody jak brakowało, tak brakuje nadal. Kolejna sprawa, to ostatniej zimy w kotle, który miałem pojawiła sie dziura i ciekła z niego woda - zime przetrwał, chociaż co chwila zapowietrzały mi sie grzejniki (ten ostatni, do którego przyłacz idzie pod wylewką, jest ciepły tylko do połowy), ale teraz musze kupic nowy kocioł i chciałbym usprawnić instalacje, tak by problemy skończyły sie raz na zawsze. Miałem już 2 hydraulików (jeden, który to wszystko podpinał) oraz drugi niezależny i obydwaj są zgodni, że instalacje jest w porządku, co mnie jakoś nie przekonuje z racji tych problemów, które mam. Załączam schemat mojej instalacji: Podłogówka, to tylko 10m pexa w kształcie litery U, który idzie wzdłuż korytarza - również wiecznie sie zapowietrza Pompka obiegowa to Omnigena OMIS 25-60/180 do tego sterownik ST-21. Proszę o jakieś uwagi, czy ktoś wyłapuje co może być źle, a może cała instalacja jest źle zrobiona i nie ma prawa to działać?
odpowietrznik Opublikowano 31 Października 2017 #2 Opublikowano 31 Października 2017 Instalacja niebezpieczna(nie moze być żadnej armatury na drodze do naczynia wyrównawczego).Dołóż dodatkową pompę na CWU.Na podłogówkę powinien być zawór RTL obniżający temp.wody na OP.Na zasilaniu zasobnika CWU powinien być zawór zwrotny+na trójniku naczynie przeponowe do CWU oraz ZB
sambor Opublikowano 31 Października 2017 #3 Opublikowano 31 Października 2017 To typowy przykład zepsucia dobrej instalacji grawitacyjnej Jakbyś pompę dał na powrocie to by może coś z tego było
puz219 Opublikowano 31 Października 2017 Autor #4 Opublikowano 31 Października 2017 To typowy przykład zepsucia dobrej instalacji grawitacyjnej Jakbyś pompę dał na powrocie to by może coś z tego było Sęk w tym, że to nie były moje przeróbki na własną rękę, tylko tak mi to wszystko zamontował hydraulik, który notabene praktykuje w zawodzie przez dobre kilkadziesiąt lat. Dodatkowo sie upiera, że tak musi być, pomimo że ja hydraulikiem nie jestem to zauważyłem różnicę pomiędzy instalacja przed i po montażu tej pompki obiegowej, ale z drugiej strony jest ona konieczna, bo tak to grzejnik który zamontowałem nie miał by być jak zasilany. Instalacja niebezpieczna(nie moze być żadnej armatury na drodze do naczynia wyrównawczego).Dołóż dodatkową pompę na CWU.Na podłogówkę powinien być zawór RTL obniżający temp.wody na OP.Na zasilaniu zasobnika CWU powinien być zawór zwrotny+na trójniku naczynie przeponowe do CWU oraz ZB Zawór RTL na szczęście jest na zasilaniu podłogówki - sprawdze jeszcze dokładnie czy zasilanie grzejników idzie z pionu który idzie do naczynia wyrównawczego czy też jest to dodatkowa rura, ktora wychodzi bezpośrednio z naczynia.
odpowietrznik Opublikowano 31 Października 2017 #5 Opublikowano 31 Października 2017 TRL raczej na powrocie.Chociaż jak poruszyłem ten temat na forum( czy na powrocie czy ewentualnie w pewnych przypadkach moze być na zasilaniu)podpierając się artykułem z pisma fachowego niestety nikt się nie wypowiedział( W każdym bądź razie wracając do bezpieczeństwa twojej instalacji jeżeli jest tak jak na przedstawionym schemacie jest nieprawidłowo(wszechobecny zawór "różańcowy" na rurze do naczynia)Co chwilę pojawia się tu na forum taki schemat, jeszcze dobrze nie wyjdzie z kotła a już buch na zasilaniu ZR)A niech że da ten trójnik i w bok niech sobie robi co chce ;)
puz219 Opublikowano 31 Października 2017 Autor #6 Opublikowano 31 Października 2017 Jeżeli dobrze Cie zrozumiałem, to powinno to wyglądać mniej więcej tak:
sambor Opublikowano 31 Października 2017 #7 Opublikowano 31 Października 2017 To zły schemat, zamiast wymyślać cuda na patyku, poszukaj gotowych dobrych schematów w tym dziale Jedyne co dobre na tym schemacie to podłączenie naczynia przelewowego.
puz219 Opublikowano 31 Października 2017 Autor #8 Opublikowano 31 Października 2017 To zły schemat, zamiast wymyślać cuda na patyku, poszukaj gotowych dobrych schematów w tym dziale Własnie szukam, szukam i jedyne co znajduje to setka podobnych postów do mojego, gdzie ktoś wymyśla koło na nowo, a sprawdzonego, gotowego schematu znaleźć nie mogę. Fajnie by było, gdyby moderator przypiął taki schemat, wtedy zaoszczędziłoby wam to mnóstwo czasu jak sądzę. Generalnie to czym dłużej patrze na tę moją instalacje to utwierdza mnie to w przekonaniu, że najlepszym wyjściem byłoby zburzyc cały dom, wybudować go na nowo i wtedy zrobić instalacje od zera, albo gdyby sie dało, to wpiąłbym ten nieszczęsny grzejnik z zachowaniem spadów, wyrzucił tę pompke i działałoby wszystko grawitacyjnie jak przez 20-pare lat odkąd ta instalacja istnieje - niestety tego zrobić sie nie da. Nawet przyłącza do grzejników wychodzą od pionu, który idzie bezpośrednio do zbiornika wyrównawczego co kolega odpowietrznik pisał, że tak nie powinno być. I to wszystko robota hydraulika, bez jakiejkolwiek ingerencji z mojej strony.
sambor Opublikowano 31 Października 2017 #9 Opublikowano 31 Października 2017 Jak masz zrealizowaną podłogówkę, ? Gdyż to co jest na ost rysunku mogłoby zostać oprócz podłogówki
puz219 Opublikowano 31 Października 2017 Autor #10 Opublikowano 31 Października 2017 Podłogówka w obecnej chwili to tylko ok 10m pexa puszczonego w kształt litery U wzdłuż korytarza - innymi słowy prowizorka. Nie mniej jednak, jeżeli mam już modernizować tę instalację, to chciałbym to przygotować aby w przyszłości dało sie podłączyć podłogówkę z prawdziwego zdarzenia - wnioskuje, że chodzi Ci o to, że powrót z podłogówki ma dużo mniejszą temperaturę i powinien sie mieszać przed powrotem do kotła - dobrze mi świta? Dodatkowo też wypatrzyłem, że zawór zwrotny powinien być na zasilaniu kocioł-CWU, nie na powrocie
sambor Opublikowano 31 Października 2017 #11 Opublikowano 31 Października 2017 Jeżeli jako podłogówka jest PEX podłączony pod RTL to podłącz go pod obieg grzejników, natomiast jak chcesz porządną podłogówkę to daj zaw 3-D przed oddzielną pompę i z tego układu zasil rozdzielacz/ e podłogówki. Ponadto obecnie nie stosuje się zaworu różnicowego w układzie zasilania CO - po co ten przeżytek? - wywalić.!
hajtaler428 Opublikowano 31 Października 2017 #12 Opublikowano 31 Października 2017 Z pionu do naczynia można wyprowadzać zasilanie na poszczególne obiegi np na Twoim schemacie od pionu do naczynia od razu w lewo trójnik i zasilanie CWU. Na samym pionie nie może być zaworów, pomp czy czegokolwiek co zamknie lub zwęzi drogę do naczynia. Trójniki mogą być.Na Twoim schemacie wystarczy poprawić tak jak pisał @Sambor - podłogówka podłączyć tak jak grzejnik i pompa tam niepotrzebna. Odpowietrznik na CWU w najwyższym punkcie tego obiegu Coś takiego
puz219 Opublikowano 31 Października 2017 Autor #13 Opublikowano 31 Października 2017 Ja tutaj zmodyfikowałem jeszcze swój schemat, tak aby w przyszłości podłączyć podłogówkę z prawdziwego zdarzenia, zgodnie z tym co pisał @Sambor - mam nadzieje, że o to chodziło. Wypatrzyłem gdzies w schematach na stronie producenta kotłów, że zawór zwrotny powinien być na zasilaniu kocioł-CWU i tak tez zrobiłęm w tym schemacie (obecnie mam na powrocie tak jak w schemacie @hajtaler428 - nie wiem czy to ma jakieś znaczenie) A co do pomp obiegowych czy jeżeli kupię druga taką jak mam (Omnigena OMIS 25-60/180) to będzie ona wystarczająca do zasilania CWU, czy też może lepiej dac obecną na zasilanie CWU, a do zasilania CO kupic coś lepszego? W ogóle czy te pompy obiegowe lepiej kupować droższe czy też nie ma to znaczenia (gdy kupowałem tą którą mam powiedziano mi, że lepiej wziąc najtańszą, bo są to jednorazowe urządzenia i jak sie zepsują to tak samo tańszej jak i droższej nie da sie rozebrać i wymienić ewentualne podzespoły, tylko trzeba kupić nową) Kolejna spraw, to czy mogę obydwie pompy podłaczyć pod jeden sterownik czy też musze miec osobne do każdej z pomp (obecnie mam sterownik ST-21) Przy okazji też dziękuję za zainteresowanie tematem :)
shogunzlasa Opublikowano 31 Października 2017 #14 Opublikowano 31 Października 2017 Jeżeli jako podłogówka jest PEX podłączony pod RTL to podłącz go pod obieg grzejników, natomiast jak chcesz porządną podłogówkę to daj zaw 3-D przed oddzielną pompę i z tego układu zasil rozdzielacz/ e podłogówki. Ponadto obecnie nie stosuje się zaworu różnicowego w układzie zasilania CO - po co ten przeżytek? - wywalić.! Święta prawda. Przy pompie potrafi się sklinować i gdy nie ma prądu blokuje przepływ. Dopiero pizdnięcie z buta sprawia że puszcza (z autopsji). oza tym pompa ustawiona pionowo puści przez wirnik więcej wody/ciepła niż ZR.
shogunzlasa Opublikowano 31 Października 2017 #15 Opublikowano 31 Października 2017 Ja tutaj zmodyfikowałem jeszcze swój schemat, tak aby w przyszłości podłączyć podłogówkę z prawdziwego zdarzenia, zgodnie z tym co pisał @Sambor - mam nadzieje, że o to chodziło. Dla 10 metrów prowizorki RTL jest OK, ale jesli to ma być rozwojowe - lepiej zrobić porządnie Wypatrzyłem gdzies w schematach na stronie producenta kotłów, że zawór zwrotny powinien być na zasilaniu kocioł-CWU i tak tez zrobiłęm w tym schemacie (obecnie mam na powrocie tak jak w schemacie @hajtaler428 - nie wiem czy to ma jakieś znaczenie). Chodzi o to, żeby ciepło z bojlera nie spieprzało rurą w stronę kotła. Skoro ciepło ucieka w górę - gdzie jest zasilanie - tam go trzeba zatrzymać. Zawór zwrotny musi iść na zasilaniu od pieca i na dopływie zimnej wody od studni. A co do pomp obiegowych czy jeżeli kupię druga taką jak mam (Omnigena OMIS 25-60/180) to będzie ona wystarczająca do zasilania CWU, czy też może lepiej dac obecną na zasilanie CWU, a do zasilania CO kupic coś lepszego? Tą pompą zasilisz cały dom a nie jeden bojlerek. Tą daj na zasilanie CO, do CWU kup 25-40 W ogóle czy te pompy obiegowe lepiej kupować droższe czy też nie ma to znaczenia (gdy kupowałem tą którą mam powiedziano mi, że lepiej wziąc najtańszą, bo są to jednorazowe urządzenia i jak sie zepsują to tak samo tańszej jak i droższej nie da sie rozebrać i wymienić ewentualne podzespoły, tylko trzeba kupić nową) Jak będziesz pracować w normalnych temperaturach (do 70 stopni) to tanie dają rade - u mnie 5 sezonów pracują 3 chińczyki - bez zastrzeżeń. Za to u kolegi w stolarni / suszarni gdzie utrzymuje koło 80-85 stopni padają jak kaczki - oryginały w sumie też padają ale rzadziej. W domu rodzinnym kupiłem regenerowanego grundfosa za 120 zł i chodzi też kilka lat, przeżył z 20 zagotowań i dalej hula... Kolejna spraw, to czy mogę obydwie pompy podłaczyć pod jeden sterownik czy też musze miec osobne do każdej z pomp (obecnie mam sterownik ST-21) Dokup drugi - jakiś prosty za pare zł. Przy okazji też dziękuję za zainteresowanie tematem :)
ayo007 Opublikowano 31 Października 2017 #16 Opublikowano 31 Października 2017 ..a że tak nieśmiało zapytam, co ma realizować ochronę powrotu kotła w tym Twoim układzie..?... powrót z zasobnika CWU...?..
hajtaler428 Opublikowano 31 Października 2017 #17 Opublikowano 31 Października 2017 Jak chcesz w przyszłości podłączyć całą sekcję podłogówki to tak jest ok ale na tą chwilę to szkoda kasy na pompę i zawór 3d na 10mb podłogówki. Zostawiłbym zalepione króćce na przyszłość a tą pentelkę wpiął przez RTL w obieg gzejnikowy. Pompa 60ka na pewno za mocna. Daj ją na CWU na 1 biegu a na CO weź elektroniczną
odpowietrznik Opublikowano 31 Października 2017 #18 Opublikowano 31 Października 2017 Za pompami zawory zwrotne a przed filtry osadnikowe.Zła lokalizacja zaworu bezpieczeństwa przy zasobniku. Skośnookich pomp nie warto kupować.Kup np.pompy LFP
shogunzlasa Opublikowano 31 Października 2017 #19 Opublikowano 31 Października 2017 Skośnookie działają ale mają jedną wadę - wpieprzają dużo prądu - poza tym OK. Lokalizacja zaworu bezpieczeństwa niczym się nie różni w tym co przerysowałeś z punktu widzenia funkcjonalności.
puz219 Opublikowano 31 Października 2017 Autor #20 Opublikowano 31 Października 2017 ..a że tak nieśmiało zapytam, co ma realizować ochronę powrotu kotła w tym Twoim układzie..?... powrót z zasobnika CWU...?.. Czyli jak rozumiem powinienem jeszcze dodać zawór 4-D, żeby woda wracała do kotła z odpowiednia temperaturą?
hajtaler428 Opublikowano 31 Października 2017 #21 Opublikowano 31 Października 2017 pewnie chodziło o to że na schemacie zamontowany niejako przelotowo ale wiadomo że nie da się go tak zainstalować i trzeba przez trójnik. Co do pomp to dlatego tą 60ke dałbym na CWU bo nie pracuje stale a na CO dałbym 40ke elektroniczną
puz219 Opublikowano 31 Października 2017 Autor #22 Opublikowano 31 Października 2017 A gdzie dać czujnik temperatury od sterownika na CWU? i przy jakiej temperaturze powinna sie włączać pompka? na CO mam ustawione włączenie się pompki przy 40 stopniach, a czujnik jest na pionie idącym do zbiornika wyrównawczego zaraz przy kotle
shogunzlasa Opublikowano 31 Października 2017 #23 Opublikowano 31 Października 2017 pewnie chodziło o to że na schemacie zamontowany niejako przelotowo ale wiadomo że nie da się go tak zainstalować i trzeba przez trójnik. Co do pomp to dlatego tą 60ke dałbym na CWU bo nie pracuje stale a na CO dałbym 40ke elektroniczną Każda jest elektroniczna :P - ale z punktu widzenia ekonomicznego ma to sens :) Co do ochrony powrotu - zawór 4D to spore koszta. Trzeba mieć zawór min. 5/4 do tego rury 5/4 i zrobić to dobrze (żeby działało grawitacyjnie). Są inne sposoby...
hajtaler428 Opublikowano 31 Października 2017 #24 Opublikowano 31 Października 2017 A gdzie dać czujnik temperatury od sterownika na CWU? i przy jakiej temperaturze powinna sie włączać pompka? W płaszczu zasobnika powinno być gniazdo gdzie wsuwasz czujnik, Temp załączenia 40st jest ok Zawór 4d to niebardzo. To już lepiej pzez CWU
ayo007 Opublikowano 31 Października 2017 #25 Opublikowano 31 Października 2017 ..jeśli będziesz miał nowy kocioł, to pewnie w DTR będzie zapis o potrzebie ochrony powrotu kotła...realizuje się to poprzez kilka różnych sposobów, niektórzy producenci wręcz sugerują jak to ma zostać wykonane...czy to ma być zawór 3D, 4D, czy TZM...sposobów jest wiele..ja zastosowałem TZM i dobrze sprawuje swoją funkcję...proponuję niech w tej kwestii wypowiedzą się bardziej doświadczeni koledzy, na pewno coś doradzą...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.