Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Źle Zamontowany Zawór 4D ?


fafelq

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam pytanie do Forumowiczów jakby ocenili sposób montażu zaworu 4D jak na zdjęciach. Wydaje mi się że nie jest on zamontowany prawidłowo - brak grawitacji w obiegu kotłowym, do tego zawór poziomo zamiast pionowo. Temperatura powrotu jest bardzo nie stabilna, zadana 42 st spada co chwilę do 30 st a piec co chwiłe przymyka i otwiera zawór.

Zawór ma w założeniu pełnić funkcję ochrony powrotu i ustawienie temp na zasilaniu. Proszę co najlepiej z tym zrobić ? :

1. Reklamować sposób montażu i wymagać wymiany rurek i położenia zaworu w małym obiegu tak aby wymusić grawitacje ?

2. Zainstalować jakąś małą pompę na obieg kotłowy

3. Olać 4d i powrót chronić przez pompe CWU a zawór zostawić tylko do regulacji  zasilania?

 

post-38599-0-17934300-1509405937_thumb.jpg

post-38599-0-92845300-1509405945_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór ma w założeniu pełnić funkcję ochrony powrotu i ustawienie temp na zasilaniu. Proszę co najlepiej z tym zrobić ? :

 

Jednocześnie 2 tych funkcji nie spełni, zdecyduj się na jedną. Przy zachowaniu tej średnicy rur obiegu kotłowego i samego zaworu bez pompy kotłowej się nie obejdzie. Montaż zaworu oczywiście do poprawki. Gdybyś wpierw pytał a następnie zlecał wykonanie to byś wiedział, że taniej by było stosując zawór 3D i pompę kotłową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainstaluj pompę kotłową i wszystkie Twoje problemy znikną.

Rozwala mnie to, jak ludzie napalają się na montaż magicznego zaworu 4D po czym nie działa i dokładają pompę żeby ten obieg wymusić. W rezultacie osiągamy to co można zrobić bez zaworu 4D a sam zawór traci sens... Jak pisano powyżej - wystarczył zwykły 3D i dobrze umiejscowiona pompa.

 

Co do dokładania pompy - jak ją zrobisz bez sterowania to chodzi non stop - czyli kolejny wydatek (najtańsze pompy energooszczędne nie są). Więc nie wiem czy nie lepiej puścić przez CWU - jak dobrze zaizolowany to dużych strat nie ma - większa stabilność układu, ciepła woda zawsze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@shogunzlasa jaka wizja instalatora takie działanie zaworu 4D.

Osobiście mam ten zawór i nie mogę powiedzieć by źle działał. Umieszczony mam ok 40cm nad piecem średnica rur taka jaka na piecu czyli 6/4 cala. Jedyny moment kiedy się zamyka to po kalibracji (otwarcie na max-a) w efekcie powrót będzie chłodniejszy niż 40 stopni. Tak to powrót mam w okolicach 50-60 stopni (5-15 stopni mniej niż zadana). Czas zamknięcia się zaworu trwa kilka minut.

Tu instalator zastosował mniejszą średnicę nur niż wyjście z pieca. Wiec w tym przypadku ten zawór 4D nie da rady chronić powrotu. Pozostaje zastosować niewielka pompę kotłową by wymusić większy przepływ wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie dziękuję Wam za odpowiedzi. Teraz w woli wyjaśnień:

1. Jasne że lepiej było poczytać wcześniej i też twierdzę że przy aktualnej wiedzy 3 x zastanowił bym się zanim zainstalował takie ustrojstwo, szczególnie że posiadam głowice na grzejnikach. Niestety korzystałem z programu dofinansowań gdzie operator na ostatnią chwilę "dorzucił" kilkaset osób jeszcze w tym roku dając bardzo napięte terminy. Do tego mam małe dzieci w domu dlatego jedyne co zdąrzyłem przestudiować i wybrać to piec. Co do instalacji to chyba po to są fachowcy nie tylko żeby pospawać rurki jak małpa ale również zaprojektować instalację oraz omówić z inwestorem "za i przeciw" danych rozwiązań.

2. Druga pompa to CWU, tu też jest błąd (wszystko zrobione na szybko bo instalator miał kolejne odbiory z programu...) i będzie przepięte przez zawór żeby brała bezpośrednio z kotła.

 

Jaką pompę kotłową najlepiej tu zainstalować ? Zależy mi na jak najniższych kosztach eksploatacji. Czy kolejna pompa nie zaburzy pracy całej instalacji ? Kocioł ma dość mała pojemność wodną (Ogniwo).

Może lepiej póścić ochronę przez CWU a na zaworze ustawić czujnik zasilania za zaworem i sterować tym automatycznie z pieca ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym grzał przez CWU skoro i tak pompa ma chodzić non stop - lepiej piec będzie chodził, będzie stabilniej niż dogrzewanie CWU co jakiś czas (piki mocy na palniku). Lepsze to niż mielenie wody w samym kotle - już lepiej mieć z tego jakieś korzyści - minus to większe zużycie opału, ale jak bojler i rury są poizolowane to nie ma tragedii .  Z drugiej strony mamy koszty prądu za utrzymanie pompy. Do tego jak masz siłownik który będzie machać zaworem - ja bym nie kombinował z dodatkową pompą... Ale to jest MOJE zdanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Koszty prądu za utrzymanie pompy" - rozumiem ze chodzi to o pompe kotłową która musiała by chodzic non stop w małym obiegu ? Do tego należy jeszcze doliczyć koszty samej pompy.

Jak mam ustawione aktualnie ochronę przez pompę cwu i temp powrotu 42 stopni to pompa od CWU nie chodzi cały czas a tylko cyklicznie jak spada powrót poniżej zadanej i tylko na 1-2 minuty.

Zastanawiam się ile tego opału coś takiego może pochłonąć...

 

Słyszałem też coś o zrobieniu bypassu na najbliższym grzejniku który będzie otwarty cały czas (np łazienka), musze o tym jeszcze doczytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa kotłowa, którą ostatnio montowałem "zjada" 6W, to raczej nie jest kosmiczna ilość. Fakt faktem, kosztowała koło 300 zł. Dobrze wpięta pompa od CWU pełni bardzo podobną funkcję, tyle, że wtedy na zasobniku będziemy mieli praktycznie zawsze koło 60 stopni lub więcej, a to nie każdemu musi odpowiadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Koszty prądu za utrzymanie pompy" - rozumiem ze chodzi to o pompe kotłową która musiała by chodzic non stop w małym obiegu ? Do tego należy jeszcze doliczyć koszty samej pompy.

Jak mam ustawione aktualnie ochronę przez pompę cwu i temp powrotu 42 stopni to pompa od CWU nie chodzi cały czas a tylko cyklicznie jak spada powrót poniżej zadanej i tylko na 1-2 minuty.

Zastanawiam się ile tego opału coś takiego może pochłonąć...

 

Słyszałem też coś o zrobieniu bypassu na najbliższym grzejniku który będzie otwarty cały czas (np łazienka), musze o tym jeszcze doczytać.

Realizacja ochrony powrotu może być na różne sposoby. Puścisz rure z zasilania do powrotu, dasz zawór motylkowy i masz podgrzewanie powrotu tylko z ręczną regulacją. Puścisz go przez grzejnik - też będzie - jeśli grzejnik się nie wychładza, przez CWU non stop - też będzie. Jak masz duży bojler i zdąży się wychłodzić to dogrzewanie przez CWU nie zadziała bo bojler pochłonie dużo energii mocno schładzając wodę - więc tu pewności nie ma czy to podniesie czy obniży w takich krótkich cyklach. Są zady i walety...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.