Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Przegrzanie Wody W Zasobniku Cwu (Kocioł Z Podajnikiem, Układ Zamknięty)


Marianolsztyn

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Masz kocioł na paliwo stałe bez podajnika, więc takie rozwiązanie jest OK, o tym już wcześniej pisałem.

Tylko trzeba tak ustawić pompy aby część wody wracała przez sprzęgło i podgrzewała powrót

i pompa musi być na powrocie a nie na zasilaniu kotła.

Opublikowano

mam kociol z podajnikiem na ekogroszek: buderus logano g221a. sterownik kotła st470 z pid.

czy to cos zmienia jezeli chodzi o ten uklad?

czy mogłbys wskazac miejsca montazu ewentualnych zaworów zwrotnych? i jakie zawory polecasz do tego typu inst.

Opublikowano

W układzie pompowym muszą być stosowane zawory zwrotne ze sprężyną jak w załączniku (tylko kup z metalowym elementem w środku)Będzie potrzebne również naczynie(nia?) przeponowe do CO.

Co do układu dla ECO się nie wypowiem bo sam już się pogubiłem)

post-32948-0-42313500-1486422367_thumb.jpg

post-32948-0-83952800-1486422862_thumb.jpg

Opublikowano

Nic się nie zmienia dla zasypowego i dla podajnika na eko taki układ jest OK

A zaw zwrotne na każdą pompą na odbiorach, wyjątkiem jest podłogówka gdzie zaleca się ZZ na powrocie

za odejściem zaw 3-D - tak jak zaznaczył kolega @odpowietrznik.

Opublikowano

Jednak jeszcze jedno pytanie. Obiecuje ze ostatnie

Zakladajac ze przeniose pompe kotla na powrot (pompa miedzy kotlem a sprzeglem) to czy dla niej rowniez trzeba zawor zwrotny? Jezeli tak to gdzie konkretnie go umiescic?

Gość Digitrax
Opublikowano

Nie trzeba ZZ w obiegu kotłowym tylko filtr bezpośrednio przed pompą. Skutkuje to także potrzebą instalacji zaworu kulowego przed tym filtrem i bezpośrednio za pompą by można było owy filtr czyścic bez konieczności spustu wody z instalacji.

Opublikowano

Wlasnie jestem po spotkaniu z instalatorem i zadeklarowal ze za koszt materialow zmieni mi uklad na sprzeglo + kolektor z oddzielna pompa podlogowa i cwu.

Tylko wlasnie obawialem sie czy to nie bedzie strata kasy.

Tzn gdzies wyczytalem ze kotly maja tak ze jak temp co niebezpiecznie wzrosnie to automatycznie wlaczaja sie wszystkie pompy zeby nadmiar ciepla wyrzucic z kotla. Czy to prawda ?

Obecnie temperatury cwu pilnuje mi zawor z silownikiem sterowanym z kotla. Jak temp co jest w normie to zawor otwiera sie i zamyka utrzymujac zadana temp cwu natomiast jak kociol sie przegrzeje to chyba ten zawor jest otwierany przez sterownik. Czy z dodatkowa pompa cwu nie bedzie tak samo?

 

Jest dokładnie tak jak piszesz i nie "pomogą" tu jakiekolwiek przeróbki. Sterownik reaguje na przegrzanie kotła w pierwszej kolejności obligatoryjnym (pomija wskazania czujników) załączeniem pomp, więc czy kolektor solo, czy ze sprzęgłem, to efekt będzie ten sam: przegrzanie CWU. Tutaj szukałbym przyczyny raczej i winne wg mnie jest sterowanie podłogą na zasadzie ON/OFF siłowników. Gdy kocioł jest w trakcie cyklu pracy dłuższy czas i nastąpi odcięcie większości siłowników, to kocioł może nie wyhamować z powodu naturalnej bezwładności.

 

Na sytuacje przegrzanego CWU najlepiej domontować TZM na wyjściu z bojlera. Z jednej strony zapewnisz sobie częściowy odbiór nadwyżki ciepła w sytuacjach wyżej opisanych, a z drugiej będziesz miał stałą maksymalna temp CWU na kranach wg nastawy TZM (nawet jeśli w bojlerze będzie 90).

 

Zabawa z przezbrajaniem kotłowni wg mnie tylko wtedy, jeśli problemy stuków z innego tematu nie ustąpiły.

Opublikowano

Dziękuję. To cenna uwaga i potwierdza moje obserwacje (zasobnik CWU nabija się do 90 stopni w momencie zagotowania kotła pomimo zastosowania zaworu otwieranego/zamykanego przez sterownik kotła) tzn w momencie przegrzania kocioł uruchamia wszystkie punkty poboru ciepła zeby szybko pozbyć się jego nadmiaru. Zaznaczę ponownie, że podczas normalnej pracy kotła przedmiotowy zawór bardzo precyzyjnie utrzymuje zadaną temp CWU.

Czy stosuje się TZM dla obniżenia temp CWU ? 

Czy woda o temp ponad 90 stopni może uszkodzić rury pex alu pex lub miejsca połączeń rur (metalowe zaciskane złączki ) ? 

A stuki instalacji udało się znacznie ograniczyć  dzięki waszym radom tj.:

- obniżyłem temp zasilania podłogówki z 40 stopni do 35 stopni

- jeden z siłowników zdjąłem z rozdzielacza dzieki czemu jedna z pętli jest cały czas otwarta

- jeden z grzejników łazienowych otworzyłem na max ( wcześniej chodziła sama podłogówka)

- pompa podłogowa chodzi w trybie zmiennej wartości ciśnień

Dodatkowo jak pompa podłogowa ustawiona jest na średnią wartość mocy to stuków wogóle nie słychać ale wtedy przepływy na rotametrach powrotu podłogówki są mizerne więc pompa chodzi na max.

A wracając do tematu przezbrojenia kotłowni to mimo wszystko będę chciał to zrobić bo w moim przypadku nie będą to wygórowane koszta (zakup sprzęgła i pompy) a dzięki temu może całkiem wyeliminuje te stuki i zyskam możliwość lepszego sterowania CWU (tryb letni itp). Plan jest taki że obecna pompa podłogowa służyła by do ładowania CWU a do zasilania podłogówki kupiłbym pompę grundfosa z autoadaptem.

Zastanawiam się jedynie czy jest sens zamiany obecnego ręcznego termostatycznego zaworu mieszającego  do podłogówki na zawór z siłownikiem zarządzany przez sterownik kotła i czujkę pogodową?

Opublikowano

TZM dla CWU to standard. Generalnie są dwa rodzaje podstawowe TZM. Jeden dla OP o nastawach 20-43 i drugi dla CWU o nastawach 35-60 (miedzy producentami mogą być małe różnice).

 

Woda 90 stopni dla pex zdrowa nie jest, ale udarowo dopuszczalna. Gorzej gdybyś ją utrzymywał non stop. Bardziej szkodliwe to jest dla armatury, która może ulec uszkodzeniu. Tanie powłoki niklu na mosiężnej baterii potrafią popękać w "piękną" siateczkę, gumowe węże prysznicowe kruszeją (te wewnątrz oplotu z nierdzewki), a mieszacze ceramiczne baterii zaczynają "trzeszczeć". Nie wspomnę o możliwości poparzenia.

 

Pogodówka wg mnie jak najbardziej, ale to moja opinia. Uważam, że poprawia to komfort pod stopami i stabilizuje pracę kotła. Dla powierzchni ogrzewanych OP gdzie jest wiele stref grzewczych "odizolowanych" względem siebie należy tak wyregulować sterowanie pogodowe, by w najgorszej do dogrzania strefie OP pracowało cały czas, a reszta może być doregulowana ON/OFF siłownikami.

Opublikowano

TZM dla CWU to standard. Generalnie są dwa rodzaje podstawowe TZM. Jeden dla OP o nastawach 20-43 i drugi dla CWU o nastawach 35-60 (miedzy producentami mogą być małe różnice).

 

Woda 90 stopni dla pex zdrowa nie jest, ale udarowo dopuszczalna. Gorzej gdybyś ją utrzymywał non stop. Bardziej szkodliwe to jest dla armatury, która może ulec uszkodzeniu. Tanie powłoki niklu na mosiężnej baterii potrafią popękać w "piękną" siateczkę, gumowe węże prysznicowe kruszeją (te wewnątrz oplotu z nierdzewki), a mieszacze ceramiczne baterii zaczynają "trzeszczeć". Nie wspomnę o możliwości poparzenia.

 

Pogodówka wg mnie jak najbardziej, ale to moja opinia. Uważam, że poprawia to komfort pod stopami i stabilizuje pracę kotła. Dla powierzchni ogrzewanych OP gdzie jest wiele stref grzewczych "odizolowanych" względem siebie należy tak wyregulować sterowanie pogodowe, by w najgorszej do dogrzania strefie OP pracowało cały czas, a reszta może być doregulowana ON/OFF siłownikami.

Dziękuję za pomoc.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.