Drim Opublikowano 28 Listopada 2016 #1 Opublikowano 28 Listopada 2016 Witam Po sezonie grzewczym planuję wymianę mojego starego ogrzewania. Mam dość już codziennego rozpalania :angry: Planuję wymienić całą instalacje kocioł, rury, grzejniki żeliwne. Po wertowaniu neta zarysował się mi już jakiś projekt instalacji. Padło na kocioł z podajnikiem na ekogroszek, grzejniki stalowe płytowe, instalacja miedziana a z rozdzielacza chcę zrobić na pexie 16 (wavin lub herz). Proszę o ewentualne podpowiedzi i poprawki Więc tak dom 80m2 ocieplony specyfikacja : http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1us5 Układ pomieszczeń: Projekt instalacji grzewczej: 1. Czy moc grzejników jest dobrze dobrana? 2. Czy ten projekt instalacji ma ręce i nogi? 3. Czy powrót z obiegów spiąć razem i zastosować średnicę 6/4''? 4. W którym miejscu zainstalować czujnik temperatury zasilania od sterownika? Pozdrawiam
sono2020 Opublikowano 28 Listopada 2016 #2 Opublikowano 28 Listopada 2016 A co masz do tej pory że chcesz zmieniać całe CO jakie rury jakie grzejniki jak to podłączone może nie jest konieczna zmiana wszystkiego. Co do schematu to nie ten zawór ATV333 bo to jest do ochrony kotła, załóż zawór 3D DN25 taki i najlepiej do niego siłownik i sterownik: A zaadoptu sobie ten schemat jak już
odpowietrznik Opublikowano 28 Listopada 2016 #3 Opublikowano 28 Listopada 2016 Zrób jak w załączniku.Te wartości w watach na czerwono to są projektowe straty ciepła dla poszczególnych pomieszczeń?
Drim Opublikowano 28 Listopada 2016 Autor #4 Opublikowano 28 Listopada 2016 Takie wartości wyszły mi z bilansu ciepła (zakładka dobór grzejników.) Chciałem uniknąć instalowania 3 pompy na obieg kotłowy bo nie mam jak jej wysterować więc dałem zawór temperaturowy. W specyfikacji grzejników zasilanie powinno być 55c<, więc nie bardzo rozumiem po co ten zawór 3D. Grzejniki będą wyposażone w głowice termostatyczne.
odpowietrznik Opublikowano 28 Listopada 2016 #5 Opublikowano 28 Listopada 2016 Chcąc wykorzystać zawór temperaturowy do ochrony kotła instalacja powinna wyglądac jak w załączniku
odpowietrznik Opublikowano 29 Listopada 2016 #6 Opublikowano 29 Listopada 2016 Zawór temperaturowy można tez wykorzystać w funkcji rozdziału czynnika grzewczego pomiędzy zasilaniem instalacji grzewczej a powrotem do źródłą ciepła przez krótki obieg.Wtedy zawór umożliwia wygrzanie się kotła do określonej temperatury przed rozpoczęciem odbioru przez instalację.
Drim Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #7 Opublikowano 29 Listopada 2016 A nie powinien on być zainstalowany na powrocie?
sono2020 Opublikowano 29 Listopada 2016 #8 Opublikowano 29 Listopada 2016 Nie tylko na powrocie można w funkcji rozdzielenia np w instrukcji str 2 rys 2a i 2b i str 4 rys 3. atv-instrukcja-obslugi.pdf
papasmurfek Opublikowano 29 Listopada 2016 #9 Opublikowano 29 Listopada 2016 Lepiej jeśli pompa ciągnie przez zawór a nie pcha.
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #10 Opublikowano 29 Listopada 2016 Pozatym w schemacie z #1 postu średnica rury do naczynia min 1". Ten zawór 3d to na grzejniki jak chcesz puszczać konkretną temp to nie taki. Najlepiej to esbe VTA 35-60 st lub jego odpowiednik innej firmy. I nie w funkcji rozdzielenia tylko mieszania(pompa za zaworem) Zaworu stalotemperaturowego chyba nie można montować w funkcji rozdzielenia bo jak- pompa tłoczy do zaworu do wyjścia AB i jeśli nie ma temp otwarcia to zawór zamknięty i pompa mieli w miejscu) ale nie wiem, niech się wypowie mądrzejszy ktoś. Następna rzecz to że masz grzejniki przeliczone na taką temp zasilania to nie znaczy że nie możesz puszczać wyższej. Zamontuj wtedy ten zawór 3d 45st z pompą na powrocie wg schematu @odpowietrznika a jeśli na grzejnikach są zawory termostatyczne to sprzęgło i dodatkowa pompa niepotrzebna a na grzejniki idzie temp taka jak na kotle
sono2020 Opublikowano 29 Listopada 2016 #11 Opublikowano 29 Listopada 2016 Zawór stałotemperaturowy można montować w funkcji rozdzielania i pompa nie będzie mielić w miejscu bo zawsze któryś z krócców A czy B będzie otwarty zawór pracuje przesuwając się między A a B nigdy nie blokuje całkowicie przepływów.
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #12 Opublikowano 29 Listopada 2016 Źle napisałem - AB oczywiście zawsze jest otwarte ale podłączenie B będzie chyba zamknięte całkowicie jesli temp będzie poniżej otwarcia. Pompa nie będzie mielić w miejscu ale będzie obieg tylko przez łącze A . Chodziło mi o to że zawór stałotemperaturowy jest nieodpowiedni w,sytuacji gdy chcemy temp poniżej jakiegoś poziomu(tu45) bo tu obieg się otworzy powyżej tej temp a nie o to chodzi autorowi
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #13 Opublikowano 29 Listopada 2016 Kurczę- źle odczytałem. Autor na grzejnikach chce temp powyżej 55 st a nie poniżej. W takim układzie najlepiej to zamontować tak jak pisałem - schemat wg kol @odpowieyrznik z postu #5 (pompa z zaworem w funkcji mieszania na powrocie zapewni jego dogrzanie) z tym że bez sprzęgła i dodatkowej pompy- na grzejniki masz temp pow 55. Tak jak na,schemacie tylko bez zielonej części, chyba że chcesz awaryjnie korzystać z grawitacji. CWU jezeli z płaszczem to też możesz tak jak na schemacie - z możliwością grzania grawitacyjnie
odpowietrznik Opublikowano 29 Listopada 2016 #14 Opublikowano 29 Listopada 2016 Chcąc wykorzystać zawór temperaturowy do ochrony kotła instalacja powinna wyglądac jak w załączniku Ja tylko podałem za producentem zaworu Afriso ATV z katalogu technicznego cytuję"Zawór temperaturowy ATV stosowany w celu regulacji (podwyższenia)temperatury wody powracającej do kotła na paliwo stałe.W instalacji w której nie ma bufora ciepła(zbiornika akumulacyjnego)zalecamy stosowanie sprzęgła hydraulicznego" + załączony schemat.Może zalecamy to nie znaczy że sprzęgło musi być
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #15 Opublikowano 29 Listopada 2016 Zalecają pod kątem ewentualnego rozszerzenia instalacji do kilku obiegów grzewczych np grzejniki +podłogówka - wtedy sprzęgło konieczne do rozdzielenia obiegów. Zresztą sam wiesz jak to jest z zaleceniami- wielu zaleca stosowanie zaworu 4d i w dodatku w załączanych schematach wpinają podłogówkę w obieg kotłowy tak ze wiesz... A jak umieszczasz coś na schemacie to sugerujesz że tak powinno to wyglądać. Zresztą tak też napisałeś - "instalacja powinna wyglądać jak w załączniku"
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #16 Opublikowano 29 Listopada 2016 Lepiej jeśli pompa ciągnie przez zawór a nie pcha.To nie kwestia lepiej czy gorzej. W funkcji mieszania pompa musi zaciągać przez zawór a w funkcji rozdzielenia musi przez niego pchać. P.S. Po głębszej analizie podłączenie zaworu 3d proponowane przez autora w poście #1 jest również poprawne i daje ten sam efekt(tzn. chroni powrót i puszcza na grzejniki temp pow 55st należy tylko pamiętać o prawidłowym podłączeniu wyjść tzn wyjdcie które się otwiera po osiągnięciu temp 55st pod zasilanie rozdzielacza grzejników)
Drim Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #17 Opublikowano 29 Listopada 2016 Zbierając wszystko do kupy projekt 1: 1a. czy grawitacja zadziała na średnicy 1''? 2a. powrót z cw i cwu połączyć razem w 6/4''? projekt 2: 1b. czy można spiąć pompę co z kołową ? 2b. czy w takim układzie potrzebne są termostaty na grzejnikach? Pozdrawiam
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #18 Opublikowano 29 Listopada 2016 1a na CWU na pewno tak 2a jeśli wyjścia z kotła masz 1" to nie ma takiej potrzeby 1b można 2b nie bo wtedy temp na grzejniki ustawisz sobie na zaworze 3d. Zostaje rura do naczynia- koniecznie min 1" lub Cu 28 PS przeczytaj poprzedni mój post- twoje podłączenie z postu 1 jest ok
Drim Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #19 Opublikowano 29 Listopada 2016 Niestety rura z kotłowni do naczynia mam 3\4 i niestety nie mogę zmienić na 1'' czyba że skuję połowę łazienki. W obecnej instalacji zagotowałem juz kilka razy wode i poszła przez przelew. Kotły z podajnikiem chyba wyłączą się jak temp przekracza 80C. pozostają jeszcze 2 pytania z 1# czy moc grzejników jest dobrze dobrana w którym miejscu zainstalować czujnik temp zasilania od sterownika (na obiegu co czy cwu) poprawiony projekt :
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #20 Opublikowano 29 Listopada 2016 Schemat z #1 postu jest bardziej odpowiedni(zawór na,zasilaniu w funkcji rozdzielenia) bo wtedy naczynie wystarczy jak jest 30cm na najwyższy grzejnik, a przy pompie na powrocie wysokość naczynia to teoretycznie 0,7x wysokość podnoszenia pompy czyli dla pompy 25/40 to 2,8 m a dla 25/60 to 4,2 m(piszę teoretycznie bo ja mam pompę na powrocie a naczynie mam ok 2m nad najw grzejnik,przy pompę 25/60 i jest ok) Co do grzejników to nie podpowiem Ci ale jeśli posłużyłeś się programem i rzetelnie wpisałeś dane to powinno być ok. Osobiście moim zdaniem lepszy jest układ zawór 3d do ochrony powrotu + głowice na grzejnikach - masz wtedy możliwość ustawienia temp w każdym pomieszczeniu niezależnie. Minusem jest że temp grzejników = temp kotła i trzeba uważać żeby się nie oparzyć Z rurą do naczynia jest tak, że o tym rozmiarze mówi konkretny przepis - 3/4" pewnie wystarczy to i tak lepiej w ten sposób podłączone naczynie niż jak mają co poniektórzy zgłaszający się z problemami na forum
Drim Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #21 Opublikowano 29 Listopada 2016 Trochę już się pogubiłem pompa CO ma być na zasilaniu czy powrocie?
hajtaler428 Opublikowano 29 Listopada 2016 #22 Opublikowano 29 Listopada 2016 Oba podłączenia są poprawne(Twoje z postu#1 i z postu #13) i dają ten sam efekt tyle że przy pompie na powrocie jest inna zasada montażu naczynia Tak bym to widział- przy tej opcji nie musisz zmieniać wysokości naczynia Obejście do grawitacji na grzejniki opcjonalnie-można pominąć
henryk1953 Opublikowano 30 Listopada 2016 #23 Opublikowano 30 Listopada 2016 Takie wartości wyszły mi z bilansu ciepła (zakładka dobór grzejników.) Chciałem uniknąć instalowania 3 pompy na obieg kotłowy bo nie mam jak jej wysterować więc dałem zawór temperaturowy. W specyfikacji grzejników zasilanie powinno być 55c<, więc nie bardzo rozumiem po co ten zawór 3D. Grzejniki będą wyposażone w głowice termostatyczne. Skąd wiesz ze sterownik twojego przyszłego kotła takiej funkcji nie posiada? Chyba że wiesz jaki kociołek zamontujesz to się pochwal.
henryk1953 Opublikowano 30 Listopada 2016 #24 Opublikowano 30 Listopada 2016 Niestety rura z kotłowni do naczynia mam 3\4 i niestety nie mogę zmienić na 1'' czyba że skuję połowę łazienki. W obecnej instalacji zagotowałem juz kilka razy wode i poszła przez przelew. Kotły z podajnikiem chyba wyłączą się jak temp przekracza 80C. Problem jest jak palisz na ruszcie awaryjnym,wtedy wyłączenie dmuchawy jest " mało skuteczne ",Taka masa żaru od razu ci nie ostygnie.
papasmurfek Opublikowano 30 Listopada 2016 #25 Opublikowano 30 Listopada 2016 Chciałem uniknąć instalowania 3 pompy na obieg kotłowy bo nie mam jak jej wysterować więc dałem zawór temperaturowy..A jakiż to problem wpiąć ja na stale do gniazdka? Nie potrzebujesz nią sterować. Powinna chodzić razem z kotlem.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.