hajtaler428 Opublikowano 12 Marca 2016 #26 Opublikowano 12 Marca 2016 Za 3d nie będzie już cyrkulacji dlatego trzeba cyrkulację poprowadzić możliwie jak najdalej i zaraz za nią zawór 3d. Jak ma być ciepła woda od razu to tak jak pisał @Adam - bez zaworu 3d, cyrkulacja do końca i baterie z termostatem na odbiorach
marcys193 Opublikowano 14 Marca 2016 Autor #28 Opublikowano 14 Marca 2016 Koledzy naprawdę jesteście nieocenieni :) Fajnie, żeda się zrobić mieszacz na CWU zaraz za boilerem bo to znacznie ułatwia wszystko:) Mam nadzieję, że teraz już wszystko jest w miarę poprawenie na schemacie.
sambor Opublikowano 14 Marca 2016 #29 Opublikowano 14 Marca 2016 Teraz: za względu na pompę ładującą bufor wstawioną na powrocie naczynie wzbiorcze powinno być ok 3m nad górą bufora należy policzyć zapotrzebowanie podłogówki na wodę , opory pętli i do tego dobrać pompę , zawór mieszający i sprawdzić średnice rur zasilających.
marcys193 Opublikowano 16 Marca 2016 Autor #30 Opublikowano 16 Marca 2016 Wyjście z pieca to 6/4 cala taką rurę planowałem zamontować jednak chciałęm zamonotwać taki zawór 3D http://www.afriso.pl/pl/16,katalog-produktow/2851,4114,553-dn32-rp1-1-4-kvs-12-temp-znamionowa-45-c.html, a tam wyjście ma maks. 5/4 cala i nie wiem jak to ugryść. Zasilanie CWU to rury 5/4 cala, wyjście 3/4 cala na zawór mieszający http://www.afriso.pl/pl/16,katalog-produktow/2808,3562,333-dn20-rp-frac34-zakres-temperatury-35-divide-60-deg-c-kvs-1-6.html. Zasilanie instalacji z bufora do zaworu http://www.afriso.pl/pl/16,katalog-produktow/2814,3633,arv-385-dn32-rp1-frac14-kvs-15-silownik-arm-343.html 5/4 cala, i taka też rura weszła by do domu i z tej rury planowałem na trójnikach redukcje na 1 cal do tych 3 rozdzielaczy. Jednak większość pomp ma podejście 6/4 cala i nie wiem czy nie lepiej do zaworu 3D i pompy obiegowej podejść 6/4 cala a za nią zrobić redukcję do tych 5/4. W domu cała podłogówka na rurach 16 mm.
odpowietrznik Opublikowano 16 Marca 2016 #31 Opublikowano 16 Marca 2016 Ugryźć redukcjami.Pomiędzy buforem a kotłem wystarczy zawór 1" ESBE VTC 511(koszt ok.280)Pompy po nakręceniu półśrubunków mają 1".3D do połogi najlepiej ESBE typu VRG + siłownik ARA z tym że do doboru wielkości tego zaworu konieczne są obliczenia mocy podłogówki oraz określenie różnicy temp.pomiędzy zasilaniem i powrotem czyli tzw delta t (5/4" będzie zdecydowanie za duży)
marcys193 Opublikowano 17 Marca 2016 Autor #32 Opublikowano 17 Marca 2016 Mam już wstępnie policzone rurki. Rozdzielacz 1 - 6 obwodów - 390 metrów Rozdzielacz 2 - 5 obwodów - 370 metrów Rozdzielacz 3(piętro) - 6 obwodów 370 metrów Dla rurek Wavin 16x2 mm opór instalacji wynosi 159 kPa dla 29*C. A nie liczyłem jeszcze przesyłowych :) Więc jak teraz liczyć pompę obiegową? Różnica temp powrót zasilanie 5-7*C. Rurki na parterze co 15 cm, na górze co 20 cm. Strefa brzegowa wszędzie zakładałem 15 cm. Chyba żę radzicie ułożyć je znacznie gęściej? Czyli wychodzę z pieca do bufora rurą 6/4 cala a wracam do pieca przez mieszacz rurą 1 cal. Z bufora do mieszacza podłogówki i pompy obiegowej wychodzę 1 cal i dalej na dom tak? No i czy lepiej zawory mieszające ESBE czy AFRISO?
sambor Opublikowano 17 Marca 2016 #33 Opublikowano 17 Marca 2016 A nie pomyliłeś się ? 159 kPa to prawie 16m sł H2O, czyli 4x tyle co pompa wydaje. Rurki na piętrze też daj co 15cm. Strefa brzegowa co 10cm Przy wydatku 1,5m3.h i różnicy temp 7C potrzeba rurę zasilającą 5/4" lub jej odpowiednik w plastiku.
marcys193 Opublikowano 17 Marca 2016 Autor #34 Opublikowano 17 Marca 2016 Obliczenia wziąłem ze strony Wavin. Strona podaje że metr rurki 16 mm ma opór hydrauliczny R równy 140,5 Pa dla przepływu równemu 2l/min. Jak przemnożę to przez 1130 metrów rurki 16 mm to wynikiem jest nie całe 159 kPa. Dlatego w pierwszym schemacie dodałem pompę jeszcze na piętrze.
sambor Opublikowano 17 Marca 2016 #35 Opublikowano 17 Marca 2016 Podajesz długość najdłuższej pętli w instalacji! A nie całego materiału potrzebnego do instalacji!
marcys193 Opublikowano 17 Marca 2016 Autor #36 Opublikowano 17 Marca 2016 To wiele wyjaśnia... przepraszam za pomyłkę. Najdłuższa pętla w instalacji ma ok. 99 m. Więc wychodzi 13,9 kPa. Wydatek liczyłem tak jak ktoś tu już wspominał (2l/min * ilość obwodów * 60) / 1000 - i wychodzi lekko ponad 2 m3/h, dlatego zasugerowałem rurkę z bufora do mieszacza a następnie do domu w rozmiarze 5/4 cala.
sambor Opublikowano 17 Marca 2016 #37 Opublikowano 17 Marca 2016 Brawo, o to chodziło. ;) Teraz przejmij dodatek na zakręty rury , rzędu 20% + ok 10 kPa na resztę instalacji i szukaj pompy która będzie miała wydatek ok 2m3 przy takim podnoszeniu. Pompa 25/60 powinna wystarczyć, ale sprawdź.
odpowietrznik Opublikowano 17 Marca 2016 #38 Opublikowano 17 Marca 2016 Nie wiem skąd taka propozycja aby na piętrze rozstaw też 15cm wszak zależy on wielu czynników np.m.in. od rodzaju pokrycia podłogi np panel czy płytka(znaczna różnica w oporach cieplnych tych dwóch nawierzchni)czy też od powierzchni którą można przeznaczyć w danym pomieszczeniu na OP (przykładowo w kuchni już część pod meblami kuchennymi odpada) Sugeruje aby autor postu skorzystał z uproszczonego programu do obliczania m.in.ogrzewania podłogowego np.PURMO SDG.Strefy brzegowe to chyba nie myśli że w każdym pomieszczeniu?stosuje się je przy dużych przeszkleniach pomieszczeń,ja bym je dawał tylko np.przy drzwiach tarasowych.Chyba ze instalacja już jest wykonana to niepotrzebnie się w tym temacie produkuje) Co do zaworów mieszających i innych to Afriso się nie umywa do ESBE)
odpowietrznik Opublikowano 17 Marca 2016 #39 Opublikowano 17 Marca 2016 Charakterystyka pompy Grundfos Alpha-2 tak by wypadła dla przedstawionych obliczeń omawianej instalacji
marcys193 Opublikowano 17 Marca 2016 Autor #40 Opublikowano 17 Marca 2016 Uzupełniam informację o OP: Podłoga na parterze w założeniu to głownie parkiet (bambus albo merbau) ok 80 m2:), łazienki i kuchnia zrozumiałe, że ceramika. Na piętrze panele. Oczywiście wszystko z apropatą do montowania na OP. Wylewka parter 10 cm, a na piętrze chyba 7 cm jak dobrze pamiętam, więc rozkład temp powinnien być w miarę ok. Strefy brzegowe przy oknach co 10 cm. Znaczna część domu jest otwarta na piętro. Czyli zawory ESBE, to już ustalone. a pompa np. http://foxhurt.pl/pompy-obiegowe-c-o-pompa-do-co-wilo-yonos-pico-25-1-6-obiegowa-25-60
odpowietrznik Opublikowano 17 Marca 2016 #41 Opublikowano 17 Marca 2016 Warto sprawdzić opór cieplny dla tego parkietu bo maksymalny może być 0,15m2xK/W Chyba takich "wylewisk"się nie robi na 10cm)Standardowo wylewka betonowa przy OP to ok. 6,5cm przy anhydrycie o 1cm mniej)
marcys193 Opublikowano 17 Marca 2016 Autor #42 Opublikowano 17 Marca 2016 Sprawdzałem, i wszystko mieści się w granicy, 0,05 do 0,087 m2*K/W. Bardziej interesował mnie rostaw rurek, bo wiem, że przy drewnie powinno się je zagęścić. Jednak zważywszy na grubość wylewki myślę, że rozstaw co 15 cm będzie wystarczający by uzyskać równomierną temperaturę, a dwa musi na niej spoczą 2 tonowe akwarium :)
odpowietrznik Opublikowano 17 Marca 2016 #43 Opublikowano 17 Marca 2016 może lepiej zazbroić cieńszą wylewkę niż robić taką "wylewę"?)a pod te bambusy daje się jakiś podkład tak jak pod panele?
marcys193 Opublikowano 17 Marca 2016 Autor #44 Opublikowano 17 Marca 2016 Kwestia otwarta jeszcze chwila do wylewek jest. Więc jakie masz zdanie co do rozstawu rurek? Jeszcze mam jedno pytanie, czy skoro obieg kocioł-bufor jest wspomagany pompą i cała instalacja raczej grawitacyjna nie jest :), to nie wywalić zawóru róźnicowego, a na zasilanie do bufora dać zawór zwrotny by woda z bufora się nie cofała? Każda opcja drewna w domu to deska 3-warstwowa, klejona na wylewce, z tego co pamiętam.
odpowietrznik Opublikowano 17 Marca 2016 #45 Opublikowano 17 Marca 2016 Co do pierwszego pytania to tak jak już sugerowałem można sobie ściągnąć darmowy program Purmo SDG (Szybki Dobór Grzejników) Być może masz w projekcie domu podane OZC dla poszczególnych pomieszczeń(można je wpisać ręcznie do programu) wpisać kolejne dane czyli:temp.zasilania,schłodzenie czynnika grzewczego czyli delta t,powierzchnie przeznaczoną pod OP,ewentualnie powierzchnie strefy brzegowej,i oczywiście opór cieplny pokrycia podłogi w danym pomieszczeniu(i jeszcze kilka innych drobiazgów)Program poda rozstaw rur,przepływ w danej pętli i opór.Tak na oko bez podparcia się obliczeniami nie jestem w stanie powiedzieć jaki rozstaw) Sam używam bardziej dokładnego programu do OP(i nie tylko) też autorstwa Sankoma wersję firmową KAN CO 4.0 tu mogę sobie rozrysować poszczególne pętle bo SDG to taki uproszczony program(ale być może wystarczający) Na drugie pytanie niech się wypowie ktoś bardziej doświadczony ode mnie)ja myślę że ten zawór różańcowy zbyteczny,jakoś go nie widziałem na schematach z buforem no ale...)
odpowietrznik Opublikowano 17 Marca 2016 #46 Opublikowano 17 Marca 2016 Co do oporu cieplnego tych desek to podane przez Ciebie są dla mnie zbyt optymistyczne bo zwykły panel 8mm ma ok. 0,075 a Twoje są zapewne grubsze co=>opór, nie odpowiedziałeś na pytanie czy pod te deski przychodzi jakiś podkład jezeli tak to należy dodać jeszcze opór tego podkładu.Jeżeli podłoga na parterze jest na gruncie bardzo ważną rzeczą przy OP jest grubość warstwy izolacji min.15cm styro
marcys193 Opublikowano 17 Marca 2016 Autor #47 Opublikowano 17 Marca 2016 Tutaj jest jeden z producentów http://www.podlogi-kopp.pl/deski-trojwarstwowe-bambus-forest,3384. Deski będą klejone do wylewki, wspomniałem o tym w poprzednim poście. Podłoga jest na gruncie, grubość izolacji to 25 cm.
odpowietrznik Opublikowano 17 Marca 2016 #48 Opublikowano 17 Marca 2016 Opór i izolacja OK.Nie mówię tego aby Cię zniechęcić do tego parkietu ale żeby zwrócić uwagę na ewentualnie mogący się pojawić problem.Dotyczy on stref brzegowych których ideą jest uzyskanie jak największej ilości ciepła przy temp.do 35 C a podawana przez producentów maksymalna temp.posadzki w tego typu pokryciach nie powinna przekraczać progu 25-26 C.Jednym słowem nie zaleca się stref brzegowych przy tego rodzaju podłodze
marcys193 Opublikowano 18 Marca 2016 Autor #49 Opublikowano 18 Marca 2016 Doskonale zdaję sobie z tego sprawę :) Rozmawiałem, już z kilkoma przedstawicielami firm produkującymi takie parkiety i w większości przypadków zalecana max temp posadzki to 29*C. Zresztą, aż tylu zimnych dni nie będzie żeby się do tej temp zbliżyć. Ponad to w salonie na parterze będzie w razie "w" kominek. O strefach też już coś słyszałęm dlatego chciałem rozłożyć rurki równomiernie na całej powierzchni. Bawiłem się wczoraj tym programem, któy poleciłeś i rozrzut w rozstawie jest znaczny od 10 cm w łazienkach po 30 w sypialni na górze i w salonie na parterze. Pytanie dodatkowe, czy bufor musi być konkretnie walcem w pionie? Bo nie ukrywam, że łatwiej będzie mi wstawić zbiornik w prostokącie:) np. o wym (głebokość x szerokość x wys.). 60 cm x 120 cm x 210 cm. czy np może niski np. 60 x 140 x 140 ? Wymiary bez ocieplenia. Czy znacząco stracę właściwości bufora jak będzie wykonany w prostokącie?
sambor Opublikowano 18 Marca 2016 #50 Opublikowano 18 Marca 2016 Ze względu na pionowy rozkład warstw wody, bufor powinie być wysoki, Może być prostopadłościanem.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.