adamGA Opublikowano 16 Lipca 2015 #1 Opublikowano 16 Lipca 2015 Witam, Proszę o sprawdzenie czy można zamontować zawór różnicowy przez zaworem 4D wg. dołączonego schematu. Po lewej stronie instalacja książkowa, po PRAWEJ instalacja o którą pytam, Zawór różnicowy tylko na awarię, zrobię także bypass na powrocie przez zawór kulowy, który będzie normalnie zamknięty. Wyjście z kotła 6/4" zredukowane do 5/4" zawór 4D także 5/4. Obwód kotłowy, miedź fi35 do 1 kolektora ok 1,2m od wyjścia z zaworu 4D. potem fi28/22 itp. A. kociol_zawor.pdf
sambor Opublikowano 16 Lipca 2015 #2 Opublikowano 16 Lipca 2015 To zły pomysł, nie będzie prawidłowej pracy układu grzania grzejników i pracy zaw 4-D.
hajtaler428 Opublikowano 16 Lipca 2015 #3 Opublikowano 16 Lipca 2015 Chyba że by zrobił tak jak mi radziłeś -to obejście bez ZR tylko ręczny zawór otwieramy gdy chce grawitacji na powrocie to samo. Zawór 4d i obieg kotlowy zrób taki jak wyjście z kotła - 6/4"
sambor Opublikowano 16 Lipca 2015 #4 Opublikowano 16 Lipca 2015 Kolega ma kocioł zasypowy, więc kupno przetwornicy 200-300VA z akumulatorami załatwi problem braku zasilania. Sposób z ręcznymi zaworami jest dobry, ale wymaga obecności operatora tych zaworów przy potrzebie przełączania.
adamGA Opublikowano 16 Lipca 2015 Autor #5 Opublikowano 16 Lipca 2015 Witam, Mam kocioł z podajnikiem, tylko ten schemat, był bardzo przejrzysty więc go użyłem. A,
sambor Opublikowano 16 Lipca 2015 #6 Opublikowano 16 Lipca 2015 Jak masz kocioł z podajnikiem to po co takie kombinacje - przy braku prądu wszystko stanie i kocioł się nie przegrzeje.
adamGA Opublikowano 16 Lipca 2015 Autor #7 Opublikowano 16 Lipca 2015 Kwesta zaworu 4D chcę zamontować 5/4' wyjście z kotła to 6/4' jest to OK czy błąd w sztuce. ? A.
sambor Opublikowano 16 Lipca 2015 #8 Opublikowano 16 Lipca 2015 To nie bedzie błąd, taki układ na max krótkich rurach z kotła do zaw 4-D powinien działać prawidłowo
adamGA Opublikowano 17 Lipca 2015 Autor #9 Opublikowano 17 Lipca 2015 Jednak wymieniłem w sklepie zawór z 5/4 na 6/4, robię obwód kotłowy zaworu 4D na 6/4 a wyjście z zaworu fi35 do kolektora potem fi28/22/18. Mam pytanie czy pozycja trójnika "Do CWU fi28" ma jakieś znaczenie - rysunek A i B A. kociol_zawor_A_B.pdf
sambor Opublikowano 17 Lipca 2015 #10 Opublikowano 17 Lipca 2015 Nie ma, ale jak bym ja robił to raczej wersja B
Vlad24 Opublikowano 18 Lipca 2015 #11 Opublikowano 18 Lipca 2015 I nikt nie zapyta, czy aby na pewno jest mu potrzebny zawór 4d?
sambor Opublikowano 18 Lipca 2015 #12 Opublikowano 18 Lipca 2015 Niestety zaw 4-D to nieoficjalny "standard" dla zabezpieczenia kotła - jak raz założyłem 3-D VTC na powrocie, to przemądrzały serwis nie chciał podbić gwarancji i musiałem zmieniać na ręczny 4-D. Jeszcze dużo wody w Wiśle upłynie zanim to się zmieni.
Gość Digitrax Opublikowano 19 Lipca 2015 #13 Opublikowano 19 Lipca 2015 Świadczy to jedynie o braku wiedzy technicznej tych osób i ich pracodawca winien się wstydzić, że takie osoby pracują w "serwisie". Zamiast wymyślać w DTR układy na zaworami 4D, które nie są złotym rozwiązaniem na zabezpieczenie powrotu kotła, narysowali by prosty schemat z pompą kotłową a obniżenie temp. CO zrealizowali za pomocą małego zaworu 3D. Jest to dużo prostsze rozwiązanie, tańsze pomimo użycia 2 pomp i co najważniejsze sprawne !
sambor Opublikowano 19 Lipca 2015 #14 Opublikowano 19 Lipca 2015 Jak jest "beton" w firmie produkującej, która ustala warunki gwarancji to "Święty Boże nie pomoże" - tak ma być i koniec. Rozmawiałem z tym serwisantem, on stwierdził, że ma takie odgórne przykazania i koniec.
Gość Digitrax Opublikowano 19 Lipca 2015 #15 Opublikowano 19 Lipca 2015 A wystarczyłoby gdyby taka firma skonsultowała się z projektantem sieci ciepłowniczych z zapytaniem jak realizowane jest zabezpieczenie powrotu kotłów w ciepłowniach miejskich ... Nie ma tam żadnych zaworów 4D, 3D tylko wyłącznie pompy, którymi się ustawia określone przepływy.
sambor Opublikowano 19 Lipca 2015 #16 Opublikowano 19 Lipca 2015 To nie ten poziom mocy, automatyki oraz zaangażowania takiego prawie garażowego producenta. Ponadto pomiar czujnikiem w takim układzie powinien być realizowany nie przylgowo , często termostatem bimetalicznym o znacznej bezwładności, jak to robi większość, tylko czujnikiem zanurzonym w przepływającej wodzie i sterownikiem pompy kotłowej - wtedy to ma sens. To już lepiej ustawić pompę kotłową na stały przepływ bez termostatu załączającego.
Vlad24 Opublikowano 19 Lipca 2015 #17 Opublikowano 19 Lipca 2015 Może warto poczekać na zdanie kol adamaGA. Niech po prostu powie, po co mu 4d. Czy montuje to sobie, czy może komuś. Czy to ma być, czy działać.
Gość Digitrax Opublikowano 19 Lipca 2015 #18 Opublikowano 19 Lipca 2015 Na przykładzie tej animacji http://www.pec.elk.pl/cieplownia/, która pobiera dane z działającej ciepłowni w Ełku widać, po prawej na górze 3 pompy mieszające PM - to są właśnie pompy obiegu kotłowego. Na dole po lewej mamy pompy obiegowe, działające na powrocie kotłów ze względu na "niską" temperaturę powrotu z sieci miejskiej (teraz 47,4 st. C). Pompy po prawej PMZ to służą do mieszania zasilania z powrotem w celu np zmniejszenia temperatury zasilania sieci. Od czasu do czasu pracuję w wymiennikowniach i wysoki parametr na poziomie około 150 stopni C nie jest niczym nadzwyczajnym. Latem to oczywiście temperatura wyjścia z ciepłowni jest "niska"(teraz widać 65 stopni), ponieważ wymienniki ogrzewają tylko CWU. Moc nie ma tu znaczenia, tutaj ważny jest układ systemu. Wraz ze zwiększeniem mocy zwiększają nam się przepływy (kolejne pompy równolegle się załączają). Układ taki można i należy stosować na małych układach ogrzewania w domkach oczywiście nie stosując potężnych pomp i szaf automatyki, które tym sterują. Dla swoich klientów obecnie nie proponuje nic innego jak właśnie pompa kotłowa + zawór 3D z pompą do zasilania CO. Dochodzi osobna pompa ładująca CWU. Nie trzeba wtedy grubych rur obiegu kotłowego, wystarczają "miedziaki" 28 mm lub mapress (zależy co klient sobie zażyczy). Pompy to 40 a zawór 3D na max 1 cal. Szkoda, że mało sterowników kotłowych posiada wyjście do sterowania pompy kotłowej. W końcu (prawie) każdy kocioł posiada czujnik powrotu, więc sterownik robiłby to co powinien.
sambor Opublikowano 19 Lipca 2015 #19 Opublikowano 19 Lipca 2015 Wg mnie najlepsze rozwiązanie to zawór 3-D i pompa na powrocie, nie potrzeba automatyki a pompą to steruje ster z kotła lub termostat pokojowy. Zaw 3-D na zasilaniu tylko dla podłogówki.
Vlad24 Opublikowano 19 Lipca 2015 #20 Opublikowano 19 Lipca 2015 Najlepsze to brak kotła. Jak juz musi być być, to albo grawitacja, albo odpowiednia konstrukcja wykluczająca możliwość powstawania korozji niskotemperatutowej.
adamGA Opublikowano 20 Lipca 2015 Autor #21 Opublikowano 20 Lipca 2015 Witam kolegów, Więc: - kocioł z podajnikiem OEP montuję dla siebie - stary kocioł Żywiec 33kW zamontowany 13 lat temu przez instalatora bez udziwnień, do starej instalacji. Budynek ponad 200m2 budowli Gierkowskiej z dostępnych w ten czas materiałów. :) W zeszły roku wymieniłem całą instalację na miedź (fi28 piwnica/22pion/18pion/15grzejnik) + grzejnik. Całość wykonałem w miejscu starej instalacji, czyli wymiana 1:1 + rozbudowa, działa w razie czego w grawitacji. W tym roku wymieniam kocioł, mam niereformowalnego dziadka w domu, który potrafi zostawić otwarte drzwi z pieca, przy starej instalacji to nie był problem ... - 4D jest mi potrzebne: 1. Ochrona powrotu - 2. Obniżenie temp na zasilaniu grzejników - 3. trzymanie kotła na stałej wysokiej temperaturze 4. Nie wszystkie kaloryfery będą mieć głowice termostatyczne, (bez - klatka schodowa, łazienki + 2 nowe małe grzejniki w piwnicy, którą muszę wygrzać) 5. Rezygnuję świadomie z 3ciej pompy mieszające dlatego wybrałem obieg kotłowy zaworu 4D w wymiarze 6/4" by grawitacja działała, koszty energii 5.1. Obniżenie poboru prądu z UPSa w przypadku awarii 6. Możliwość całkowitego zamknięcia obwodu zasilania kaloryferów - zawór 4D na to pozwala jako opcja na tryb LATO. Nie chciałem montować zaworu kulowego, było by to zbyt oczywiste dla dziadka mógłby wpaść na jakiś pomysł "oszczędności" w sezonie grzewczym A.
adamGA Opublikowano 20 Lipca 2015 Autor #22 Opublikowano 20 Lipca 2015 Doklejam jeszcze schemat ostateczny wg. którego robię CO Pompy oczywiście mają filtry + zawory odcinające .. A. kociol_caly.pdf
sambor Opublikowano 20 Lipca 2015 #23 Opublikowano 20 Lipca 2015 Do CO wystarczy pompa 25/40, zawór różnicowy zbędny - za zaw 4-D grawitacja raczej nie będzie działać.
adamGA Opublikowano 20 Lipca 2015 Autor #24 Opublikowano 20 Lipca 2015 Sambor, do budynku: Piwnica - Parter - Piętro 25/40 ? Ten budynek to nie kwadrat ale kwadrat z prostokątem, schemat w załaczniku Teraz miałem 25/60 na 2 biegu czasem na 1 .. Żadnych szumów w instalacji na 2gim biegu nie było, pompa UPS 25 60 180 Grundfos Chciałem zamienić na Alpha 2 L - bez Autoadapt bo będzie podłączona do sterownika kotła w Ecoalu , więc niech się kręci i mało prądu pobiera. Grundfos sprzedaje teraz upgrade do starych UPS ale taniej wychodzi nowa Alpha 2 L. http://www.instalbud.pl/new/nowosc-grundfos-glowica-pompy-kotlowej-ups2/ gabaryt.pdf
sambor Opublikowano 20 Lipca 2015 #25 Opublikowano 20 Lipca 2015 Jak masz już taką to zostaw, ale jeżeli budynek na grawitacji działał i dalej działa to instalacja ma małe opory hydrauliczne i wystarczy 25/40
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.