k750i Opublikowano 25 Lutego 2014 #1 Opublikowano 25 Lutego 2014 Witam! Panowie mam pytanie, odnoście prawidłowego założenia c.w.u. Instalacja jest wykonana jak na zdjęciu. Od zasobnika c.w. do kranu jest ok. 13m, aby leciała ciepła woda muszę odpuścić ok. 10L wody. Pompka podłączona jest na zasadzie czasówki- przyciskiem włączam i pompka miesza wodę ok. 4min ale i tak po tym czasie muszę jeszcze ok. 4l wody odpuścić. Pompka producenta ibo model 15-14 ma wydajność max7,5L/min czyli teoretycznie nawet licząc 2 min powinna być już ciepła woda. Zastanawia mnie czy dobrze założyłem zawór zwrotny bezpośrednio na bojlerze aby woda nie wychładzała się który i czy ogólnie wszystko jest wg prawideł instalacji grzewczych. Pozdrawiam c.w.u.bmp
tsa78 Opublikowano 25 Lutego 2014 #2 Opublikowano 25 Lutego 2014 Mój kuzyn zrobił cyrkulacje grawitacyjną czyli wywalił pompkę i zawór zwrotny i działa obieg samoczynnie pod wpływem różnicy temp .Można tak spróbować.
automatyk Opublikowano 25 Lutego 2014 #3 Opublikowano 25 Lutego 2014 prawdopodobnie jest zapowietrzona trzeba odpowietrzy i bedzie ok
majschi Opublikowano 25 Lutego 2014 #4 Opublikowano 25 Lutego 2014 Mój kuzyn zrobił cyrkulacje grawitacyjną czyli wywalił pompkę i zawór zwrotny i działa obieg samoczynnie pod wpływem różnicy temp .Można tak spróbować. Warto dodać że taki układ działa tylko jeśli zasobnik znajduje się poniżej punktów poboru wody
kiminero Opublikowano 26 Lutego 2014 #5 Opublikowano 26 Lutego 2014 Mało to wygodne za każdym razem pamiętać o czarodziejskim włączniku. Czasówka jest jak najbardziej OK, ale 6-23 na okrągło. Nawet stare pompy mają max 20-25 W, a energooszczędne zaczynają się od 3 W zużycia. Można też zamiast czasówki sterować pompą na zasadzie czujnika temp na rurze cyrkulacyjnej przed pompą. Będzie pracowała cyklicznie ale komfort dużo większy.
Jaro966 Opublikowano 26 Lutego 2014 #6 Opublikowano 26 Lutego 2014 układ jest zrobiony dobrze. Położenie zasobnika względem punktów czerpania wody nie ma znaczenia
k750i Opublikowano 27 Lutego 2014 Autor #7 Opublikowano 27 Lutego 2014 Na włączenie od 6-23 nie ma sensu gdyż mieszało by zimną wodę. (zasobnik 140l 4os. w domu, nie palę non stop tylko popołudniami- jak aktualny zasobnik dokona żywota to będę wymieniał na większy) Chciałem jeszcze zapytać odnośnie odpowietrzenia układu bo o tym też myślałem. czy w miejscu jak na rysunku mogę go założyć i spełni swoją rolę? Czy jako odpowietrznik mogę założyć zwykły odpowietrznik grzejnikowy? zmodyfikowany obrazek
automatyk Opublikowano 27 Lutego 2014 #8 Opublikowano 27 Lutego 2014 nie trzeba odpowietrznika trzeba jedynie przelac raz układ woda np poprze polunienie filtra przed pompą i bedzie juz dobrze
kiminero Opublikowano 28 Lutego 2014 #9 Opublikowano 28 Lutego 2014 Moim zdaniem problem bierze się z "niestandardowego" podejścia rurarzu do punktu czerpalnego. Tutaj rury z pomieszczenia niższego biegną na wyższą kondygnację i wkute w ścianę robią zwrot o 180 i schodzą z powrotem w dół. Utworzyła się w ten sposób pułapka dla powietrza, którego jest cała masa w wodzie wodociągowej. Gromadzeniu się powietrza sprzyja to ciągłe wyłączanie pompy. Jak zbierze się go dostatecznie dużo, to pompa nie daje rady wymusić obiegu. Zazwyczaj przechodzenie na wyższe kondygnacje kończy się na stropie i rury rozprowadzane są w posadzce lub tuż nad podłogą. Punkty czerpalne są wtedy powyżej rurarzu i to na nich gromadzi się ewentualne powietrze skąd usuwane jest za każdym otwarciem baterii. Nie wiem czy istnieje trwałe rozwiązanie tej sytuacji bez poważniejszej przeróbki. Proponowałbym odpowietrzyć rurę cyrkulacyjną i włączyć pompę na stałe. Jeśli cyrkulacja będzie zachowana, to chyba tylko tak problem rozwiążesz. Zapytam jeszcze, czy to nowy problem, a wcześniej było dobrze?
k750i Opublikowano 30 Marca 2014 Autor #10 Opublikowano 30 Marca 2014 Witam! Udało mi się uzyskać połowiczny sukces- gorącą wodę mam po ok. 40s od włączenia pompki. Wywaliłem zawór zwrotny sprężynowy który widać na zdjęciu i pompka bez oporów szybko mieli wodę, problem jest natomiast z wychladzaniem wody w bojlerze. pomyslałem, że można tylko syfon zrobić i to powinno rozwiązać problem. która wersja będzie lepsza- rysunek 1 czy 2? Pozdrawiam
Gość mak Opublikowano 31 Marca 2014 #11 Opublikowano 31 Marca 2014 A co zmieni syfon? Za problem wychładzania winił bym błednie wpiety powrót cyrkulacji ( jak jest tak jak na schemacie to jest błednie!) i zbyt duży jej przepływ ( średnica cyrkulacji to max 15!) czy oraz sposób sterowania podgrzewaniem cwu. Za sterowanie mam na mysli sterownik (czy wogóle jest?) i czy pracuje w priorytecie cwu?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.