winrob Opublikowano 23 Czerwca 2013 #1 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Witam! Czy byłby ktoś w stanie pomóc mi dobrać odpowiednie średnice rur miedzianych wraz ze zwiększaniem się odległości od pionu i wzrostem liczby grzejników? Wiem, że średnice powinny się zmniejszać wraz z odległością, ale nie mam pojęcia jak to wyliczyć. Czy byłby ktoś w stanie określić w którym miejscu schodzić ze średnicy rur np. z fi 22 na 18 by skończyć na 15? Oto załączony plan mieszkania i przebiegiem rurek zasilających i powrotnych. Mieszkanie na 1 piętrze. Opis: grzejniki 2,3,5,7,9,10 - 500x1200 k22 grzejnik 4,8 - 500x1300 k22 grzejnik 6 - 500x500 k22 grzejnik 1 - 500x1100 k22 Pion fi 28 zbiornik przelewowy 20L pompa 25/6 I drugie pytanie odnośnie zaworów termostatycznych montowanych przy grzejnikach. Wybrać z wkładką V - nastawa wstępna czy może ubg czy bb ? Nigdzie nie doszukałem się różnicy między nimi? Czy każdy z tych zaworów ma regulacje przepływu?
sambor Opublikowano 23 Czerwca 2013 #2 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Witam Dobór grzejnika wynika z parametrów wody zasilającej, np 60C Te grzejniki są policzone dla jakich danych? Czy możesz wykonać instalację w podłodze ( wylewka) Pozdr.
winrob Opublikowano 23 Czerwca 2013 Autor #3 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Grzejniki dobierane były według tabeli producenta, uwzględniając zasilanie 70oC. Zasilanie będzie oscylowało w przedziale 65-70oC. Nie ma najmniejszej możliwości poprowadzenia rur w podłodze niestety. Będą leciały wzdłuż ścian.
emus Opublikowano 23 Czerwca 2013 #4 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Ja bym rury zasilającą i powrotu biegnące "dookoła" mieszkania dał fi 28. Od tych rur grzejniki bym podłączył rurami 15. Należy zastosować zawory termostatyczne z nastawą wstępną aby łatwiej było wykonać regulację hydrauliczną instalacji. W przedpokoju i łazience nie montowałbym głowic termostatycznych na zaworach termostatycznych.
Jaro966 Opublikowano 23 Czerwca 2013 #5 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Narysuj jak ma iść instalacja i wpisz moce grzejnków
winrob Opublikowano 23 Czerwca 2013 Autor #6 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Emus - Twoja propozycja jest najmniej estetyczna i do tego horrendalnie droga niestety. Wykonanie całej instalacji w rurze fi 28 kosztuje majątek! Może znajdzie się wersja bardziej ekonomiczna. Jaro966 - Przebieg instalacji zamieszczony jest na zdjęciu w pierwszym poście :) Moce grzejników dla 75/65/20: 500x1200 - ok 1050 W 500x1100 - ok 940 W 500x1300 - ok 1110 W 500x500 - ok 430 W
sambor Opublikowano 23 Czerwca 2013 #7 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Przy stopniowaniu średnic należy to przeliczyć, jest za mało danych do takiego obliczenia , dla czego nie chcesz rur w posadzce? PEX od rozdzielacza wyjdzie najtaniej, zaś kucie na rurę np Cu28 to większa operacja, Pozdr.
vernal Opublikowano 23 Czerwca 2013 #8 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Witam! Czy byłby ktoś w stanie pomóc mi dobrać odpowiednie średnice rur miedzianych wraz ze zwiększaniem się odległości od pionu i wzrostem liczby grzejników? Wiem, że średnice powinny się zmniejszać wraz z odległością, ale nie mam pojęcia jak to wyliczyć. Czy byłby ktoś w stanie określić w którym miejscu schodzić ze średnicy rur np. z fi 22 na 18 by skończyć na 15? Witam, Zakładamy: 1. Maksymalna prędkość przepływu <1 m/s 2. Moc sumaryczna grzejników ok. 10 kW Wynika z tego, że trzeba ustawić masowy przepływ globalny na ok. 850 l/h Wtedy : 1. Grzejnik numer 1 podpinasz na 15 2. Pozostałe grzejniki 22 (prędkość na początku 0,76 m/s) 3. Teoretycznie już za grzejnikiem nr 3 możesz zejść na 18 (prędkość dla 7 kW 0,83 m/s) Jak zejdziesz za grzejnikiem nr 5 na 18 to będzie już zupełnie bezpiecznie (0,59 m/s) 4. Jeśli jeszcze chcesz zejść na 15, to można to robić za grzejnikiem 8 (0,39 m/s) Pozdrawiam.
winrob Opublikowano 23 Czerwca 2013 Autor #9 Opublikowano 23 Czerwca 2013 sambor - niestety w starej kamienicy i bardzo starym parkiecie nie da rady. Jak go rozbiorę to już nie poskładam jak było przed rozbiórką. A robienie tego w każdym pokoju to już tego zupełnie sobie nie wyobrażam. Poza tym, te rurki celowo nie będą wpuszczane w ścianę, niestety stare budownictwo to także kiepska wentylacja w narożnikach ścian zewnętrznych. Tu myślałem o celowym pozostawieniu np. 1 metra bez izolacji w celu wymuszenia cyrkulacji powietrza. vernal - dzięki za informacje, jak już będę robił to wybiorę wariant bezpieczniejszy i raczej zostanę do końca przy fi18, ewentualnie od 9 do 10 grzejnika z fi15. Mam jeszcze jedno pytanie. Jak dostane zwrot różnicy Vat za użyty materiał to chcę puścić z kotłowni osobą nitkę tylko do bojlera 120l. Tu pewnie fi 15 wystarczy? Czy przy powyższym założeniu coś to zmieni czy nie wpłynie na wyżej podane średnice rur? Dzięki za wszelką okazaną pomoc!
vernal Opublikowano 23 Czerwca 2013 #10 Opublikowano 23 Czerwca 2013 Lepiej będzie to zrobić po połowie na 22/18. Dołożyć obwód bojlera można i nie ma to wpływu na grubość rurek, o które pytasz. Jest tylko kwestia ustawienia przepływów maksymalnych na obwodach c.o. i cwu. Pomocne są zawory regulacyjne różnego rodzaju, ale o tym powinien wiedzieć instalator. Jak ma doświadczenie to ustawi poprawnie, bo generalnie robi się to na pałę, jako że nie stosuje się miernika przepływu...
emus Opublikowano 24 Czerwca 2013 #11 Opublikowano 24 Czerwca 2013 Emus - Twoja propozycja jest najmniej estetyczna i do tego horrendalnie droga niestety. Wykonanie całej instalacji w rurze fi 28 kosztuje majątek! To zmniejsz DN25 czyli Dz=28 na DN15 czyli DZ=22. Przy jednym pionie i rurach "dookoła" mieszkania ja niżej bym się nie odważył zejść. Czy z pionu fi28 nie da się rury poprowadzić do pokoju nr 2? Podłączenie grzejników bez zmian DN 12 czyli DZ=15. DN = średnica nominalna. DZ = średnica zewnętrzna Tutaj masz przykład jak maskować rury i przy okazji przewody. http://www.naszaklim...id=76&Itemid=96 http://www.frigopols...erta.php?id=104 Grzejniki kup żeberkowe, bo później łatwo dodać czy odjąć żeberka jeżeli pomieszczenia będą niedogrzane czy przegrzane. Masz troje dzieci że potrzebujesz 5-u pokoi? Ja pokój nr 3 połączyłbym z kuchnią i zlikwidował ścianki do przedpokoju. Powstałaby kuchnia otwarta na jadalnię idealne miejsce do wspólnych posiłków z rodziną i przyjmowania gości. Ja pokój nr 4 połączyłbym z pokojem nr 5.
kiminero Opublikowano 24 Czerwca 2013 #12 Opublikowano 24 Czerwca 2013 sambor - niestety w starej kamienicy i bardzo starym parkiecie nie da rady. Jak go rozbiorę to już nie poskładam jak było przed rozbiórką. A robienie tego w każdym pokoju to już tego zupełnie sobie nie wyobrażam. Po całości to faktycznie demolka, ale jest jeszcze opcja poniżej, gdzie demolujesz tylko przedpokój. Byłoby to z pewnością korzystniejsze rozłożenie ciśnień i "bezpieczne" zredukowanie się ze średnicami. Teraz to masz ok 50 m rury po całości, a wg mojego rozwiązania ok 20. Trochę mi się nie podobają te odległości prostych ciągów rur. Miedź przy tych różnicach temperatur może "wyskoczyć" z uchwytów, a "naturalnych" kompensacji na "zakrętach" nie bardzo jest jak zaplanować. Życie pokaże a tymczasem gęsto uchwyty dawaj. Jak użyjesz maskownic, to rury ocieplaj. Jak żywcem po ścianie puścisz, to ocieplenie zbędne raczej. "Straty" i tak zostają w pomieszczeniu. 70 sC to wysoko i spodziewam się "pulsacyjnego" działania grzejników w okresach "okołozerowych". Prawdopodobnie grzejniki rozgrzewać się będą do 70 stopni, po czym termostaty je zamkną (po dogrzaniu pomieszczenia) i szybko ostygną do temp otoczenia. Mało to ma wspólnego z odczuwalnym komfortem cieplnym, który zapewniały "kumulacyjne" grzejniki żeliwne. Wspólczesny grzejnik szybko temp nabiera i szybko ją traci. Zastanów się nad zaworem 3D do niezależnej regulacji temperatury wody posyłanej na grzejniki, najlepiej według krzywej pogodowej.
winrob Opublikowano 24 Czerwca 2013 Autor #13 Opublikowano 24 Czerwca 2013 Witam Panowie! Tak na to patrze i może rzeczywiście najtańszym wyjściem a zarazem (według Was) gwarantującym sprawniejsze działanie instalacji, aniżeli prowadzenie rur dookoła mieszkania, jest przekucie się do pokoju nr 2. Przekucie się do pokoju nr 2 jest możliwe, będzie więcej dłubania ale realne do wykonania. Ale mam dodatkowe pytanie: Od pionu najpierw trójnikiem odejdę do pokoju nr 2, następnie trójnikiem do grzejnika nr 1 i następnym trójnikiem do pokoju nr 1. Czy taki układ 3 trójników nie przeszkodzi dobrze z balansować prawej i lewej strony instalacji? Planuję jedynie zawór 4D dla zabezpieczenie kotła. kiminero - nie widzę tu aż takiej oszczędności w mb rury, jedynie w średnicy i lepszego rozłożenia ciśnienia.
kiminero Opublikowano 24 Czerwca 2013 #14 Opublikowano 24 Czerwca 2013 Chodziło o odległość do ostatniego grzejnika od pionu głównego. W wersji pierwszej gonisz wodę 50 metrów zanim dotrze do ostatniego punktu "zawrotu", a po drodze każdy grzejnik dorzuca swój spadek ciśnienia. Do tego sumują się przepływy i nie unikniesz podniesienia średnicy do 28.
winrob Opublikowano 25 Czerwca 2013 Autor #16 Opublikowano 25 Czerwca 2013 emus - a którędy do naczynia wyrównawczego? Ja o tym myślałem:
emus Opublikowano 26 Czerwca 2013 #17 Opublikowano 26 Czerwca 2013 Jeżeli masz mieć zawór 4D to nie możesz do naczynia wyrównawczego prowadzić rury ze swojego trójnika. Trzeba zamontować odpowietrzniki automatyczne na każdym pionie na zasilaniu lub na zasilaniu przy ostatnim grzejniku w każdym pionie. Rurę bezpieczeństwa podłączasz do naczynia wyrównawczego bezpośrednio za kotłem a przed zaworem 4D. Szczegółów szukaj na forum. 1. Jak połączysz pokój nr 3 z kuchnią to masz jeden grzejnik tylko większy, potrzeba mniej rur. 2. Czy w pokoju nr 2 muszą być 2 grzejniki? Wystarczy jeden tylko większy, niekoniecznie pod oknem (oknami), potrzeba mniej rur. 3. Oczywistym jest że nie są potrzebne rury między pokojami nr 2 i nr 3, oszczędność na rurach.
winrob Opublikowano 29 Czerwca 2013 Autor #18 Opublikowano 29 Czerwca 2013 Dopiero teraz w pełni zrozumiałem Twoją koncepcje! Rzeczywiście, oszczędność na rurach będzie spora, a co do usuwania ścian działowych, to temat na inne lata niestety:) A teraz kilka pytań doprecyzowujących:) 1. Czy do pokoju nr 2 wystarczyła by średnica DZ 18 ( 2 grzejniki) ? 2. Inne pomieszczenia, trzeba będzie pewnie zasilić większą średnicą na dłuższym odcinku. Czy DZ 22 pociągnięte aż do łazienki a stamtąd kuchnie i pokój nr 3 na DZ 18 będzie dobrze (z zapasem) funkcjonowało? 3. Odpowietrznik musi być umiejscowiony wyżej niż jakikolwiek grzejnik? 4. Do naczynia wyrównawczego jaka minimalna średnica rury Cu musi iść? DZ 22 wystarczy? Dzięki za udzielone rady!
kiminero Opublikowano 29 Czerwca 2013 #19 Opublikowano 29 Czerwca 2013 Trzeba zamontować odpowietrzniki automatyczne na każdym pionie na zasilaniu lub na zasilaniu przy ostatnim grzejniku w każdym pionie. Nie rozumiem po co odpowietrzać gałązkę zasilania tuż przed grzejnikiem w dolnym sposobie prowadzenia rur. Nikt chyba nie widział dodatkowo odpowietrzanego grzejnika typu V, a ten przypadek jest dokładnie taki sam, tylko tam rurka idzie do góry między płytami grzejnika. Jak odpowietrznik zacznie ciec, to go i tak zaraz zamkną.
kiminero Opublikowano 29 Czerwca 2013 #20 Opublikowano 29 Czerwca 2013 1. Czy do pokoju nr 2 wystarczyła by średnica DZ 18 ( 2 grzejniki) ? 2. Inne pomieszczenia, trzeba będzie pewnie zasilić większą średnicą na dłuższym odcinku. Czy DZ 22 pociągnięte aż do łazienki a stamtąd kuchnie i pokój nr 3 na DZ 18 będzie dobrze (z zapasem) funkcjonowało? 3. Odpowietrznik musi być umiejscowiony wyżej niż jakikolwiek grzejnik? 4. Do naczynia wyrównawczego jaka minimalna średnica rury Cu musi iść? DZ 22 wystarczy? 1-2. Nie po to dzilimy układ na dwoje, by połowy nie były równe. Taki rozkład podziału znowu burzy równowagę. Działało będzie, regulacja bardziej skomplikowana, ale nie niemożliwa. 3. Pytanie czy wogóle jest potrzebny. 4. 28 albo twój układ będzie bezprawny. Tak naprawdę, to zależności jest więcej i musielibyśmy znać moc kotła, odległość kocioł-naczynie, przebieg rury bezpieczeństwa itd. Średnica fi 28 lub 25 w stali, to minimalna średnica przewidziana w przepisach do podpięcia naczynia otwartego. Bywa, że i dla małego kotła trzeba ją zwiększać, gdy do naczynia idziesz poziomo od kotła.
winrob Opublikowano 29 Czerwca 2013 Autor #21 Opublikowano 29 Czerwca 2013 Tak naprawdę, to zależności jest więcej i musielibyśmy znać moc kotła, odległość kocioł-naczynie, przebieg rury bezpieczeństwa itd. Średnica fi 28 lub 25 w stali, to minimalna średnica przewidziana w przepisach do podpięcia naczynia otwartego. Bywa, że i dla małego kotła trzeba ją zwiększać, gdy do naczynia idziesz poziomo od kotła. Kocioł to Zębiec Wenus 15kW. Rura do zbiornika wyrównawczego miałaby przy piecu odcinek poziomy ok 2m a potem prosto na strych! Od pieca do zbiornika będzie ok 11m Może jeszcze dodam, że od pieca do grzejnika jest ok 5,5-6m a pompować ma Wilo Yonos Pico 25/1-6
emus Opublikowano 30 Czerwca 2013 #22 Opublikowano 30 Czerwca 2013 A teraz kilka pytań doprecyzowujących:) ad.1. Tak. ad.2. Tak. ad.3. Tak. Kolega kiminero opisuje różne rodzaje odpowietrzników. Każdy grzejnik powinien być wyposażony w odpowietrznik ręczny. Odpowietrzniki automatyczne pomagają napełnić i opróżnić z wody te piony instalacji które nie są bezpośrednio podłączone do naczynia wyrównawczego (u mnie w domu to 4 piony), a dodatkowo odprowadzają powietrze podczas pracy instalacji. ad.4. Nie. W normie jest napisane dla kotła 15 kW DZ=28. Ale normy nie są do obowiązkowego stosowania. P.S. Ad.4. Mam na kotle zamontowany zawór bezpieczeństwa średnicy 1/2 cala, nastawa 1,5 bara, moc 80kW. Ja bym poprowadził rurę Dz=22, jeżeli byłyby problemy z prowadzeniem rury DZ=28.
winrob Opublikowano 26 Października 2013 Autor #23 Opublikowano 26 Października 2013 Witam ponownie! Pragnę serdecznie podziękować aktywnym forumowiczom za wszelkie uwagi, pomoc i sugestie, dzięki którym od ok. 6 tyg. cieszę się ciepłem w mieszkaniu:) Idąc za Waszymi radami samodzielnie wykonałem instalację, która sprawuje się wyśmienicie. Pozdrowienia dla Was!
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.