darecki2308 Opublikowano 26 Lutego 2013 #51 Opublikowano 26 Lutego 2013 Możesz to zrobić np tak wstawił bym jeszcze tylko zawór odcinający za Z.Z. na zasilaniu do zasobnika i zawór na powrocie z niego ., w razie potrzeby odłączenia obiegu podczas wymiany np. zasobnika lub jakiejkolwiek modernizacji .
darecki2308 Opublikowano 26 Lutego 2013 #52 Opublikowano 26 Lutego 2013 Cyrkulacji CWU nie będzie? a szkoda bo lepiej myśleć o tym na samym początku niż obudzić się później tak jak ja :lol:
kiminero Opublikowano 26 Lutego 2013 #53 Opublikowano 26 Lutego 2013 Cyrkulacja ma zapewnić natychmiastowy dostęp do wody ciepłej zmagazynowanej w zasobniku.
retro23 Opublikowano 26 Lutego 2013 Autor #54 Opublikowano 26 Lutego 2013 Jaka pompa do tego wystarczy?? Czy nie będzie potrzeby zastosowania zaworu termostatycznego do utrzymania temperatury cwu??
kiminero Opublikowano 26 Lutego 2013 #55 Opublikowano 26 Lutego 2013 Do cyrkulacji jest odrębny typoszereg pomp ze stałym wydatkiem lub płynną regulacją. Rozbudowane sterowniki kotła oferują sterowanie czasowe lub temperaturowe tych pomp. Ewentualnie poradzi sobie z tym zwykły wyłącznik czasowy za 30 zł. Jeżeli na zasobniku będziesz utrzymywał temperaturę do 55 sC, to nie widzę potrzeby centralnego mieszania wody za zasobnikiem. Co nie znaczy, że nie wolno.
retro23 Opublikowano 26 Lutego 2013 Autor #56 Opublikowano 26 Lutego 2013 Ewentualnie będę mieć to na uwadze i pogadam z gośćmi u których będę kupował kocioł czy kociołek ma rozbudowany sterownik na pompę cyrkulacyjną. Wiem że kotły ''Krzak'' mają sterownik na 3 pompy, więc nie powinno być problemu. Mam nadzieję że to już wszystko z armatury kotłowni, bo jak tak dalej pójdzie to kotłownia będzie droższa niż cały dom <hihi>
darecki2308 Opublikowano 26 Lutego 2013 #57 Opublikowano 26 Lutego 2013 kotłownia będzie droższa niż cały dom <hihi> ale co to będzie za luksus szwagier jak czasem wpadnie do mnie i zainteresowany moimi małymi przeróbkami ciągnie mnie do mojej piwnicy, gdzie mieści się mój mały kociołek mówi " na co ci te termometry tu i tam zupełnie jak w samolocie wskazują jakieś pomiary " z uśmiechem na twarzy odpowiadam tak . na to on już masz hopla na tym punkcie :)
darecki2308 Opublikowano 26 Lutego 2013 #58 Opublikowano 26 Lutego 2013 Cyrkulacja ma zapewnić natychmiastowy dostęp do wody ciepłej zmagazynowanej w zasobniku. plus jeden stawiam koledze za tak szczegółowy opis i przerobienie schematu ., można było przy okazji wstawić zawory o których wspomniałem :) ;) :P przy okazji mam pytanie jakie przeznaczenie ma pełnić manometr , który jest za termometrem na nitce zasilającej ciepłą wodę z zasobnika do kranu ???
retro23 Opublikowano 26 Lutego 2013 Autor #59 Opublikowano 26 Lutego 2013 Cóż, sama prawda co kolega napisał. Będzie luksus i wszystko będzie grało i śpiewało :D Szkoda tylko że żona ciągle pyta, a po co to, a po co tamto. Czy jest potrzebne i ile będzie kosztować. Trochę mnie to denerwuje, ale mam nadzieję że kiedyś to doceni :D Co do schematu, to robię go dla siebie, ale mam nadzieję że komuś też się przyda i nie będzie się musiał męczyć w poszukiwaniach w necie. Co do manometru, to pomyślałem tak. Jeżeli gdzieś w ścianie pęknie mi rura, a wszystkie będę mieć pod glazurą (w kotłowni odkryte zaizolowane pianką), to manometr pokaże mi spadek ciśnienia, więc będę wiedział że coś jest nie ten teges. Można mi zarzucić, że jak pęknie rura to raczej zobaczę mokrą plamę lub wodę lejącą się przez fugę, ale dzięki manometrowi będę widział jak zachowuje się układ czy nitka na której jest zamontowany.
darecki2308 Opublikowano 26 Lutego 2013 #60 Opublikowano 26 Lutego 2013 żona ciągle pyta , gdzieś już to słyszałem :D przed swoją modernizacją całego układu , ale teraz to doceniła moje wysiłki i parę wieczorów przed monitorem na tym forum dzięki któremu wiele się nauczyłem nawet dziś żona pyta cyt. a ty znów na forum przecież masz już co chciałeś ;) co do manometru za termom. . na nitce zasilającej ciepłą wodę z zasobnika do kranu to pytanie kierowałem bardziej do kolegi sambor i kiminero . :rolleyes:
retro23 Opublikowano 26 Lutego 2013 Autor #61 Opublikowano 26 Lutego 2013 Acha rozumiem z tym zapytaniem. Pewnie koledzy odpowiedzą, bo to solidna firma :D A ja mam pytanie do tych zaworów odcinających o których kolega wspomniał. Te zawory mają być na gorącej nitce patrząc od strony kotła poprzez zawórw termiczny bezpieczeństwa i dalej dochodząc do zasobnika, to przed zasobnikiem kolega chce wstawić zawór odcinający (kulowy) i na powrocie z obiegu cyrkulacyjnego cwu tuż za zaworem zwrotnym??
kiminero Opublikowano 26 Lutego 2013 #62 Opublikowano 26 Lutego 2013 Brakuje termometru do pomiaru ochrony powrotu. Musisz wiedzieć ile tam jest by reagować. Manometr na powrocie podłogi zbędny. Pomiar na rurze wyjściowe CWU też jest zbędny, podobnie jak manometr. Musiałby być potężny przeciek w tej ścianie, aby go było widać na manometrze. Poza tym w wodociągu też są wachania ciśnienia. Rozważyłbym też zabawę w montaż rury sygnalizacyjnej. Moim zdaniem zbędna a jak ma być i spełniać swoją rolę to musi mieć hydrometr przed zaworem. Jeżeli naczynie na strychu, to warto mieć na układzie zawór bezpieczeństwa 1,5 bara, który ochroni kocioł na wypadek zamarznięcia zbiornika. Można naczynie zcyrkulować (podgrzewać) ale to działa tylko w warunkach ciągłej pracy kotła. Jeszcze raz powtarzam, że ten zawór schładzający trochę przekombinowany dla układu otwartego. To planowanie ma jeszcze jedno niedociągnięcie. Nie ma planu średnicowania poszczególnych obiegów. Rysowanie kresek to nie wszystko. Dla układ 4D z grawitacyjną ochroną powrotu trzeba obieg kotłowy wykonać na wysokich średnicach, najlepiej równych wyjściom z kotła. Inaczej on nie zadziała. Edit: Darecki podpowiada, że najlepiej jak zasobnik jest przyłączony do układu za pośrednictwem zaworów odcinających na każdym z przyłączy. Chodzi o to, by awaria powiązana z koniecznością demontażu nie pozbawiała cię ogrzewania domu. Oczywiście trzeba to robić z głową by zaworów niepotrzebnie nie dublować.
darecki2308 Opublikowano 26 Lutego 2013 #63 Opublikowano 26 Lutego 2013 Acha rozumiem z tym zapytaniem. Pewnie koledzy odpowiedzą, bo to solidna firma :D A ja mam pytanie do tych zaworów odcinających o których kolega wspomniał. Te zawory mają być na gorącej nitce patrząc od strony kotła poprzez zawórw termiczny bezpieczeństwa i dalej dochodząc do zasobnika, to przed zasobnikiem kolega chce wstawić zawór odcinający (kulowy) i na powrocie z obiegu cyrkulacyjnego cwu tuż za zaworem zwrotnym?? Witam mam na myśli zawory które zaznaczyłem na czerwono aby podczas jakiejkolwiek modernizacji przy zasobniku można go odciąć od kotła nawet przy wymianie np. pompy wyczyścić filtr czy również wymianie Z.Z. bez konieczności spuszczania wody z układu. temat który poruszył przedmówca związany z zachowaniem odpowiedniej średnicy rur jest bardzo istotny tym bardziej aby zachować jakąś szczątkową grawitacją na obiegu kotłowym , wiąże się to z zakupem z 4D o odpowiedniej średnicy, i montażem odpowiedniej średnicy rur .
retro23 Opublikowano 26 Lutego 2013 Autor #64 Opublikowano 26 Lutego 2013 Co do średnic rur, to mam je cały czas w myślach i na pewno nie będę kombinował z ich średnicami. Założę takie jakie będzie zalecał producent lub średnica wyjściowa z kotła. Co do termicznego zaworu bezpieczeństwa to prawdopodobnie nie bedzie on o podwójnym działaniu tylko dam o pojedyńczym działaniu tzn. przekroczenie temp. na kotle i zrzut wody do kanalizacji. Naczynie wyrównawcze otwarte bedzie na strychu, bo inaczej się nie da, jakby nie było łazienki na poddaszu to by była inna sprawa :D Ile wody może zmieścić się w takim układzie jak na moim rysunku 400 litrów?? Zawór bezpieczęństwa dać przed naczyniem wyrównawczym otwartym, tzn. tuż za wyjściem z kotła??
darecki2308 Opublikowano 26 Lutego 2013 #65 Opublikowano 26 Lutego 2013 Któryś z kolegów pewnie podrzuci program do obliczenia tego już się z nim spotkałem tu na forum , ale nie kojarzę w którym z wątków był poruszany , a wiesz ile będzie już grzejników i o jakiej mocy one będą ??? z pewnością bez takich danych nie będzie to możliwe , nie zapominając również o średnicach i długościach rur które są również ważnie aby przeliczyć pojemność wody w układzie inaczej wszystkie dane związane z pojemnością wody będą podane na tak zwane oko ;) , co również zależne jest przy odpowiednim dobraniu N.W.
kiminero Opublikowano 26 Lutego 2013 #66 Opublikowano 26 Lutego 2013 Grzejników zero, więc tyko wzór na objętość walca + dane kotła i wężownicy. Z tego 4-8 % i już (zależy od temp roboczej, średnia wychodzi 6%). Dla naczynia 20l odpowiada to 330l w układzie. Więcej na pewno nie będzie. Prawdopodobnie powiesz, że to za grube szacunki. Usiądziesz z ołówkiem, policzysz rury, węże itd. i... wyjdzie ci powiedzmy 17,65 l. Tylko co wtedy? Zamówienie indywidualne? Naczynie trudno przewymiarować (w granicach rozsądku). lepiej 5l za duże niż 1 l za małe. ZB na kocioł lub na rurę bezpieczeństwa np.
retro23 Opublikowano 26 Lutego 2013 Autor #67 Opublikowano 26 Lutego 2013 Rurki do podłogówki Pex 16. Projekt podłogówki zleciłem Uponorowi za pośrednictwem kolegi Sabora, więc muszę poczekać kilka tygodni i będę wiedział, chyba że usiądę i policzę sam. Kolega Kiminero ma racje, bez informacji o długości pętli i ilości węży + całej reszty dobranie N.W. nie jest możliwe, chyba że na oko :), ale to wole sobie odpuścić i poczekać na plany budynku :D
mariuszss Opublikowano 28 Lutego 2013 #68 Opublikowano 28 Lutego 2013 5% z 200 litrów 10l :D a co ze schematem?? Dobrze wstawiłem, bo już mi szare komórki nie pracują :D Polecam koledze odwiedzić stronę np. firmy Reflex - http://www.reflex.pl/?k=strony_p&m=&ns=13&pns=13 Jak weźmie się pod uwagę więcej parametrów do obliczenia pojemności naczynia CWU to te 5% bywa za mało.
Damian111 Opublikowano 28 Lutego 2013 #69 Opublikowano 28 Lutego 2013 Witam, to mój pierwszy post na tym forum :D i mam pytanie czemu kolega retro23 koniecznie chce robić układ otwarty skoro to nastręcza same komplikacje z naczyniem wzbiorczym i użytkowaniem ogrzewania podłogowego? Ja planuje podobną instalację u siebie i zdecydowałem się na układ zamknięty z zabezpieczeniem termicznym. Co do zasobnika na CWU to mam 130L na 4 osoby w tym 3 kobiety :-)) i musi wystarczyć, wydajność ma 400L ciepłej wody na godzinę. Pozdrawiam Damian
darecki2308 Opublikowano 28 Lutego 2013 #70 Opublikowano 28 Lutego 2013 Witam, Co do zasobnika na CWU to mam 130L na 4 osoby w tym 3 kobiety :-)) i musi wystarczyć, wydajność ma 400L ciepłej wody na godzinę. Pozdrawiam Damian Witam jeśli kobiety kożystają tylko z prysznica i posiadasz zmywarkę do naczyń to z pewnością wystarczy , gożej będzie się miała sytuacja przy wannie lub jesli każdy z domowników bedzie brał prysznic jeden po drugim :)
retro23 Opublikowano 28 Lutego 2013 Autor #71 Opublikowano 28 Lutego 2013 Szanowny kolego Damian 111. Może to co Ci napiszę okaże się banalne, ale zawsze chciałem mieć w domu układ otwarty. Większość moich znajomych ma w domu układ otwarty i ogrzewanie podłogowe i instalacja działa bez problemu. Każdy robi jak chce i jak mu się podoba. Jeżeli dobrze zrobisz układ przy zachowaniu odpowiednich średnic(zgodnie z zaleceniami producenta) rur to nie będzie problemu, ale jak zaczniesz kombinować z przekrojami to się przejedziesz. Ja zostanę przy zasobniku 200L tak ja mi polecił kolega Sambor. Niestety, u mnie będzie wanna i to dość sporawa i dwie kabiny prysznicowe, więc swoje pociągną. Do tego 5 zlewów :D
retro23 Opublikowano 1 Marca 2013 Autor #72 Opublikowano 1 Marca 2013 Zapomniałem wczoraj dodać że czytałem w mądrej książce jakiś czas temu (nie pamiętam tytułu tej książki), ale w niej napisali że przy zastosowaniu kotłów na paliwo stałe powinno się stosować układy otwarte, a przy kotłach na paliwo płynne czyli kotły gazowe, powinno się stosować układy zamknięte. Tak to opisał jeden z forumowiczów: ''......Przy kotłach na paliwa stałe powinien być układ otwarty(określa to PN-91/B-02413 ,bo w przypadku braku obiegu wody(w czasie pracy kotła) mogło by dojść do eksplozji i tu nie zawsze pomoże zawór bezpieczeństwa(nieużywany lubi się zaciąć)a w układzie zamkniętym ciśnienie robocze jest ok.1,2 bara tak ,że niewiele trzeba do wybuchu.-to tak najkrócej.''
vernal Opublikowano 1 Marca 2013 #73 Opublikowano 1 Marca 2013 Czytasz mądre książki a nie czytasz tego forum. Tu jest wszystko na ten temat opisane, normy sie dawno zmieniły i można bez problemu instalować takie kotły w układzie zamkniętym - to tak najkrócej. Resztę masz w innych postach.
sambor Opublikowano 1 Marca 2013 #74 Opublikowano 1 Marca 2013 Kolego @Retro23 ja jednak jestem przekonany że ty po cichu lub nieświadomie zmierzasz do kotła w układzie zamkniętym - szkoda by było marnować taki piękny układ schładzania kotła, który masz zaplanowany. Jeszcze tylko naczynie przeponowe do CO + odpowiedni kocioł i jest wszystko. Pozdr.
retro23 Opublikowano 3 Marca 2013 Autor #75 Opublikowano 3 Marca 2013 Ja to Panowie jednak pozostanę przy układzie otwartym, a zawór termiczny bezpieczeństwa dwu funkcyjny zamienię na jednofunkcyjny :D, ale jak już jesteśmy przy układach zamkniętych, to niech mi koledzy powiedzą: jakbym jednak chciał przejść na układ zamknięty, to musiałbym zamiast NW otwartego wstawić NW zamknięte i dać mniej rur niż w układzie otwartym?? Czy konieczny jest wymiennik płytowy?? Czy NW w układzie zamkniętym liczy się tak samo jak w układzie otwartym?? Mile widziany byłby schemat z układem zamkniętym (nawet naniesione zmiany na moim otwartym) jakbym jednak zmienił zdanie :D. Kolega Sambor ma racje, jeszcze tylko naczynie policzę i kociołek dobiorę i będzie wszystko.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.