nela76 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #1 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Instalacja CO i CWU. Proszę o pomoc!!! Witam .Mam prośbę do panów hydraulików ,otóż jestem na etapie tworzenia instalacji CO i CWO jeśli by był jakiś pan łaskawy mi w tym pomóc przesłać jakiś schemat ,jakimi rurami to zrobić, jakie średnice rur , jakie zaworki ,w ogóle co ma być zainstalowane żeby to CO i CWO działało, żeby nie była zbytnio skomplikowana w miarę możliwości do samodzielnego wykonania. Dom jest parterowy 130m2, projekt IDYLLA II ,nie będzie podłogówki ani solarów .W kotłowni wybrałem ziemię ,poziom od posadzki do gotowej podłogi wynosi 130cm,na połowie jest zrobiony strop, a druga większa połowa jest zostawiona wolna na piec i schodki, pod stropem jest miejsce na opał. Piec będzie DEFRO OPTIMA KOMFORT PLUS 20KW , będzie dwanaście grzejników w tym dwa łazienkowe. Z początku myślałem o obiegu grawitacyjnym ale zrezygnowałem i będzie na rozdzielaczu ,woda do CWO będzie podgrzewana piecem, w lecie też, także pasowało by żeby woda w bojlerze była ogrzana grawitacyjnie z możliwością odcięcia CO. Co myślicie o zrobieniu CWU na rozdzielaczu, jak by to pracowała cyrkulacja CWU. Będę wdzięczny za każdą pomoc. Pozdrawiam.
mlodzieniec Opublikowano 29 Grudnia 2012 #2 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Witam, na początek - za duży kocioł, z zasobnikiem cwu 100 litrów wystarczy kocioł o mocy 11 KW, max 12. I z Defro są kłopoty, wiele osób o tym pisze, warto poczytać i wybrać może coś innego. Jakie rury? Miedziane moga być, średnice 28, 22 mm, do kotła śrubunek pompy obiegowe do co i cwu, przed nimi filtry, za nimi zawory zwrotne, na każdym obiegu zawór różnicowy żeby w razie awarii prądu działało grawitacyjnie. Pompa cwu pozwoli szybciej nagrzać wodę. Do tego zawór mieszający, ja mam 3D przed pompą co podmieszanie z powrotu wyprowadzone, dodatkowo powrót cwu podgrzewa powrót kotła. Przy grzejnikach zawory termostatyczne, ew. kulowe, naczynie wzbiorcze najlepiej na strychu, ocieplone na zimę. Wpięte bezpośrednio np. z obiegu cwu, bez żadnych zaworów, spust do kanalizacji. Warto też dać zawory kulowe odcinające obieg powrotny i główny, by latem swobodnie grzać wodę bez ogrzewania domu. Odpowietrzniki automatyczne na każdej nitce obiegu, oczywiście nad zasilaniem by to miało sens. Do tego dużo kształtek, kolanek, nypli, muf, redukcji, szczotek drucianych do czyszczenia rur, gwintownica, klucze...
nela76 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Autor #3 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Dzięki za szybką odpowiedż. Można by było prosić o jakiś schemat,wizualnie jakoś lepiej jest sie j rozeznać o co chodzi.Dzięki!!
kiminero Opublikowano 29 Grudnia 2012 #4 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Można by było prosić o jakiś schemat,wizualnie jakoś lepiej jest sie j rozeznać o co chodzi Koncepcję musisz sobie sam opracować, najlepiej w oparciu o schemat wyjściowy producenta. Defro np. ma w DTR-kach coś takiego: Na tym można pracować dalej. Jeżeli masz uwagi lub widzisz coś inaczej, to wrysuj to. Możesz też pobawić się w Paincie nad własnym szkicem. Wtedy jest nad czym dyskutować. Gotowca idealnie wpasowanego w twoje warunki bym się nie spodziewał. Uwaga pierwsza już padła. Masz lub planujesz za duży kocioł jak na potrzeby tak małego budynku. Spojrzyj do projektu jakie zapotrzebowanie na energię wyliczył projektant. Wg mnie kociołek 15 kW mocy maksymalnej to i tak z zapasem. Większość sezonu i tak pracował będzie poniżej mocy nominalnej.
janusz19721 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #5 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Witam, na początek - za duży kocioł, z zasobnikiem cwu 100 litrów wystarczy kocioł o mocy 11 KW, max 12. I z Defro są kłopoty, wiele osób o tym pisze, warto poczytać i wybrać może coś innego. Jakie rury? Miedziane moga być, średnice 28, 22 mm, do kotła śrubunek pompy obiegowe do co i cwu, przed nimi filtry, za nimi zawory zwrotne, na każdym obiegu zawór różnicowy żeby w razie awarii prądu działało grawitacyjnie. Pompa cwu pozwoli szybciej nagrzać wodę. Do tego zawór mieszający, ja mam 3D przed pompą co podmieszanie z powrotu wyprowadzone, dodatkowo powrót cwu podgrzewa powrót kotła. Przy grzejnikach zawory termostatyczne, ew. kulowe, naczynie wzbiorcze najlepiej na strychu, ocieplone na zimę. Wpięte bezpośrednio np. z obiegu cwu, bez żadnych zaworów, spust do kanalizacji. Warto też dać zawory kulowe odcinające obieg powrotny i główny, by latem swobodnie grzać wodę bez ogrzewania domu. Odpowietrzniki automatyczne na każdej nitce obiegu, oczywiście nad zasilaniem by to miało sens. Do tego dużo kształtek, kolanek, nypli, muf, redukcji, szczotek drucianych do czyszczenia rur, gwintownica, klucze... 11 -12 kw + cwu na 130 m/kw ?
janusz19721 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #6 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Koncepcję musisz sobie sam opracować, najlepiej w oparciu o schemat wyjściowy producenta. Defro np. ma w DTR-kach coś takiego: Na tym można pracować dalej. Jeżeli masz uwagi lub widzisz coś inaczej, to wrysuj to. Możesz też pobawić się w Paincie nad własnym szkicem. Wtedy jest nad czym dyskutować. Gotowca idealnie wpasowanego w twoje warunki bym się nie spodziewał. Uwaga pierwsza już padła. Masz lub planujesz za duży kocioł jak na potrzeby tak małego budynku. Spojrzyj do projektu jakie zapotrzebowanie na energię wyliczył projektant. Wg mnie kociołek 15 kW mocy maksymalnej to i tak z zapasem. Większość sezonu i tak pracował będzie poniżej mocy nominalnej. 15kw to taki na styk bez zapasu mocy
kiminero Opublikowano 29 Grudnia 2012 #7 Opublikowano 29 Grudnia 2012 15kw to taki na styk bez zapasu mocy Myślę, że mówimy o budynku projektowanym wg dzisiejszych standardów, a inwestor niczego nie będzie oszczędzał. Poza tym Defro przyjmuje zapotrzebowanie 100 W/m2 (czyli sporo) i wg ich tabeli wygląda to tak: http://www.defro.pl/kotly/seria-optima/optima-komfort-plus-nowa-linia Wyliczenia zgrubne i mocno szacunkowe, to fakt. Mimo to gdyby na 130 m2 przyjąć 20 kW, to dla domu dwukrotnie większego musiałoby być 40 kW? Jedyne co może przemawiać za zakupem kotła 20 kW to np. większa komora załadunkowa. Ale to raczej złe kryterium.
janusz19721 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #8 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Defro mówi 100 w/m2 i zapas + 10%
nela76 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Autor #9 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Projektant wyliczył 14 380 W,ale u mnie się zmieniło gdyż mam pomieszczenia wyższe o 20cm niż w projekcie. Na schemacie Defro jest pompa do c.w.u. Moje pytanie brzmi czy musi tam być pompka czy nie udało by sie zrobić na jednej pompce lub grawitacyjnie.
janusz19721 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #10 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Nie musi ....... byc pompy do cwu ale .............
pasik1002 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #11 Opublikowano 29 Grudnia 2012 wygodniej jest jak pompka do cwu jest ale można ją zastąpić np zaworem 3d
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2012 #12 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Raczej chodzi ci o elektrozawór odłączający grzanie CWU gdy osiągnie daną temp. To też rozwiązanie ale pompa jest podobna cenowo a przy grawitacji to taki zawór musi mieć min 1" a to są koszty. Pozdr.
pasik1002 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #13 Opublikowano 29 Grudnia 2012 jest szansa że zawór trójdrożny z siłownikiem wyjdzie taniej ale to wszystko zależy z jakiego materiału robimy http://allegro.pl/za...2896401396.html
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2012 #14 Opublikowano 29 Grudnia 2012 O takim pisałem , tylko kulowym a nie klapkowym. A co do ceny to nie jest mała, jak za ok 500zł można kupić pompę elektroniczną. Pozdr. PS co ma to tego cena materiału?
pasik1002 Opublikowano 29 Grudnia 2012 #15 Opublikowano 29 Grudnia 2012 chodziło mi o cene pompy da sie kupić zwykłą za 150zł albo elektroniczna za 500 i temu pisałem że niekiedy bardziej opłaca się zawór 3d niż kolejna pompa
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2012 #16 Opublikowano 29 Grudnia 2012 Jeżeli zrobi się na dwóch pompach - na CO i osobnej na CWU, to przez dodanie do pompy od CWU zaworu zwrotnego (kulowego) - rys z postu #4 można mieć grzanie CWU na obiegu grawitacyjnym, dużo zależy od bojlera.
nela76 Opublikowano 30 Grudnia 2012 Autor #17 Opublikowano 30 Grudnia 2012 Dzięki Panowie wszelka podpowiedz jest mile widziana.Pozdrawiam!!!
0degree Opublikowano 31 Grudnia 2012 #20 Opublikowano 31 Grudnia 2012 100km to dużo gdyby było blisko to bym podjechał i wytłumaczył co i jak.
pasik1002 Opublikowano 16 Stycznia 2013 #22 Opublikowano 16 Stycznia 2013 zadziała tylko brakuje mi tu zaworu zwrotnego. nie lepiej dać zawór 3D za pompom żebyś miał priorytet grzanie ciepłej wody
nela76 Opublikowano 16 Stycznia 2013 Autor #23 Opublikowano 16 Stycznia 2013 Dzięki. Zawór zwrotny dać na powrocie z 4D do kotła??? No chyba będzie lepiej dać ten 3D. Już poprawiam te moje wypociny... Jeszcze jakieś sugestie... Piec zakupiłem Kamen W 17 kW ,zasobnik ACV HL 210 ,zbiornik wyrównawczy 20 litry ,pompa c.o. WILO YONOS PICO 25/1-6 , co by jeszcze dodać ,zmienić ?
sambor Opublikowano 16 Stycznia 2013 #24 Opublikowano 16 Stycznia 2013 Zasobnik ACV wymaga dużych przepływów przez wężownicę wtedy grzeje efektywnie. Należy dać drugą pompę tyko na potrzeby CWU , podłączoną przed zaworem 4-drogowym, sterowaną temp w zasobniku CWU. Ten "zawór 3 D" należy wyrzucić bo nawet nie wiadomo jak go sterować. Pomyśl jeżeli dajesz zaw 4-D aby obniżyć temp w instalacji to też obniżasz temp CWU, jednocześnie podwyższając czas grzania. Poszukaj gotowych schematów na forum i popraw , bo będą problemy z działaniem układu
nela76 Opublikowano 16 Stycznia 2013 Autor #25 Opublikowano 16 Stycznia 2013 no może teraz bedzie lepiej działało? sambor na gotowe nie ma co liczyć, samemu lepiej ,bo w głowie się utrwala . Pompe dokupię drugą tylko mniejszej mocy, chyba będzie lepiej. Założenie moje było takie ,żeby zrobić na jednej pompie, ale widzę ,że nie da rady, zasobnik nie ma wężownicy,jest zbiornik w zbiorniku.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.