dziany9 Opublikowano 13 Lipca 2012 #1 Opublikowano 13 Lipca 2012 (edytowane) Jestem tu nowy więc chciałby się ze wszystkimi serdecznie przywitać :) . Więc witam. Mój problem polega na tym, że zakupiłem sterownik pokojowy (salus 091) wraz z siłownikiem i zaworem termostatycznym i nie iwem za bardzo jak go podłączyć. Wydaje mi się, że powinno być coś takiego jak na rysunku ale ponieważ nie podłączałem nigdy tego prosiłbym o wasze opinie. Dodam że przy sterowniku to jest jedyne miejsce gdzie się mozna podpiąć z przewodami. Czy takie podłączenie będzie poprawne ? I czy może lepiej sterownik podłączyć na zerze zamiast na fazie ? Edytowane 13 Lipca 2012 przez dziany9 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 13 Lipca 2012 #2 Opublikowano 13 Lipca 2012 Czy takie podłączenie będzie poprawne ? Tak. Połączenie na podstawie dołączonego schematu jest poprawne. Natomiast nic nie wspomniałeś co to jest za siłownik i zawór termostatyczny. 1 Cytuj
dziany9 Opublikowano 13 Lipca 2012 Autor #3 Opublikowano 13 Lipca 2012 (edytowane) Jest to siłownik również firmy salus 230 V model ta15Mr oraz zawór termostatyczny 1/2". Cały ten zestaw razem ze sterownikiem ma być odpowiedzilny za temperaturę w jednym pomieszczeniu (podłógówka). Będzie to podpięte do rozdzielacza (na powrocie) istniejącej już instalacji gdzie od dwóch lat działa podłogówka z tym, że tam jest głowica mechaniczna badająca temperaturę powrotu. Edytowane 13 Lipca 2012 przez dziany9 Cytuj
dziany9 Opublikowano 14 Lipca 2012 Autor #4 Opublikowano 14 Lipca 2012 (edytowane) A i mam jeszcze jedno pytanie, a mianowicie dołaczony przewód do siłownika ma 0,9 m, czy mogę go przedłużyć do np 15m ? Edytowane 14 Lipca 2012 przez dziany9 Cytuj
sambor Opublikowano 14 Lipca 2012 #5 Opublikowano 14 Lipca 2012 (edytowane) Możesz ale zgodnie z zasadami sztuki elektrycznej - połączenie zaizolowane, najlepiej w puszce hermetycznej, sam przewód dopuszczony do pracy pod napięciem 230V , najlepiej giętki no OMY2x0.5 Edytowane 14 Lipca 2012 przez sambor 1 Cytuj
snoop84 Opublikowano 16 Lipca 2012 #6 Opublikowano 16 Lipca 2012 A siłownik salus jest NO czy NC ?? Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 16 Lipca 2012 #7 Opublikowano 16 Lipca 2012 Trochę błędne sformułowanie. Przełącznik , przekaźnik itp. może być w stanie NO czy NC ale nie urządzenie zasilane. Importer na swojej stronie informuje, że siłownik termoelektryczny TA15MR 230V w stanie bez-prądowym jest zamknięty. Cytuj
snoop84 Opublikowano 16 Lipca 2012 #8 Opublikowano 16 Lipca 2012 Andrzej M. nie bardzo rozumie o co ci chodzi ....... Siłowniki termoelektryczne do sterowania obiegami grzewczymi występują w dwóch wersjach NC i NO - obieg jest, bez podania napięcia na siłownik, zamknięty lub otwarty. Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 16 Lipca 2012 #9 Opublikowano 16 Lipca 2012 Andrzej M. nie bardzo rozumie o co ci chodzi ....... ,,,,, Dziękuje za sprostowanie. Wiem o co chodzi, ale nie wiedziałem, że nazewnictwo stanu połączeń wzięte z szeroko pojętej elektrotechniki i elektryki obowiązuje także w sterowaniu instalacjami CO. Potraktowałem siłownik termostatyczny jako element wykonawczy elektryczny a pominąłem nieświadomie jego działanie hydrauliczne. Cytuj
vernal Opublikowano 16 Lipca 2012 #10 Opublikowano 16 Lipca 2012 No też nie do końca to jest prawda. W stanie NC to może być co najwyżej zawór a nie siłownik - to nie to samo. Cytuj
snoop84 Opublikowano 17 Lipca 2012 #11 Opublikowano 17 Lipca 2012 Vernal nie wiem czy wkręcałeś kiedyś siłownik w zawór obiegu ogrzewania podłogowego. W momencie wkręcania siłownik na zawór zamykany lub otwierany jest zawór. Po podaniu napięcia siłownik opuszcza lub podnosi trzpień. Np. http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=pl-PL&tx_uponorproduct_pi1[child]=150 http://www.aspol.com.pl/oferta/produkty/448_automatyka/567_siownik-termoelektryczny-230v.html Pozdrawiam. Cytuj
vernal Opublikowano 17 Lipca 2012 #12 Opublikowano 17 Lipca 2012 No wiem o tym, ale to, że siłownik dociska trzpień zaworu nie zawsze znaczy, że go zamyka. Masz np. zawór, który po wciśnięciu trzpienia się otwiera. Na siłowniku jest informacja, że jest NC a tu guzik prawda, bo wtedy zawór jest akurat otwarty. A kolesie piszą, że "bez napięcia siłownik zamyka zawór". Tak, że ta informacja odnośnie siłownika to sprawa umowna, niekoniecznie odpowiadająca rzeczywistości. Cytuj
snoop84 Opublikowano 17 Lipca 2012 #13 Opublikowano 17 Lipca 2012 W przypadku belki ogrzewania podłogowego nie widziałem tego typu rozwiązania: "zawór, który po wciśnięciu trzpienia się otwiera". Cytuj
vernal Opublikowano 17 Lipca 2012 #14 Opublikowano 17 Lipca 2012 No tak, ale to nie zmienia faktu, że takie są i można do nich z powodzeniem stosować siłowniki. Tak więc ta nomenklatura wzięta jest z (dokładnej) elektrotechniki trochę na wyrost. Trzeba też przyznać, że zawory, o których piszę nazywane są zaworami o odwrotnym działaniu, więc niby nietypowe. Jednak chcąc stosować siłowniki w bardziej zakręconych instalacjach trzeba po prostu wiedzieć jak działa, ale to myślę żaden problem nie jest. Cytuj
dziany9 Opublikowano 22 Lipca 2012 Autor #15 Opublikowano 22 Lipca 2012 (edytowane) Coś w tym jest bo jak nakręciłem głowicę (siłownik) na zawór to jest on zamknięty i teraz nie wiem jak to podłączyć do NC czy NO. Wydaje mi się, że do NC chociaż pisze że jest on żadko używany. Według logiki na siłowniku jest napisane NC więc powinien być podłączony do NC. Poprawcie mnie jeśli się mylę ale wynika z tego że jeśli obieg będzie otwarty to do siłownika będzie płynął prąd. Dąże teraz do tego czy podłogówka więcej czasu chodzi czy jest zamknieta bo jeśli więcej czasu jest zamknieta to NC jest kożystniejsze natomiast jeśli więcej chodzi (obieg otwarty) to lepiej kupić NO. Chyba że pobór prądu na włączonym siłowniku byłby bardzo mały to wtedy nie ma to większego znaczenia. Napiszcie proszę co o tym sądzicie bo to co napisałem to tylko moje przypuszczena. Znalazłem w papierach ,że pobór mocy to 2 W więc chyba nie będzie to miało zbyt dużego wpływu na rachunek za prąd :) choć ciekawi mnie dalej ten fakt, czy podłogówka jest częsciej zamknieta czy otwarta :huh: Edytowane 22 Lipca 2012 przez dziany9 Cytuj
vernal Opublikowano 22 Lipca 2012 #16 Opublikowano 22 Lipca 2012 Podłączyć trzeba do NO. Pobór prądu jest pomijalnie mały jak widzisz. Natomiast to czy podłogówka jest częściej otwarta czy zamknięta zależy od stosunku jej mocy (czyli budowy oraz temp. zasilania i przepływu) do zapotrzebowania pomieszczenia na ciepło. Można ustawić tak lub odwrotnie i też zmieniać się to może w zależności od pogody. Jak nie znasz zapotrzebowania tego pomieszczenia, to tego nie obliczysz, a nawet jak znasz, to liczenie nie jest banalne więc mało kto się w to bawi. 1 Cytuj
dziany9 Opublikowano 22 Lipca 2012 Autor #17 Opublikowano 22 Lipca 2012 Jesteś WIELKI Faktycznie podpiołem sobie to wszystko na krótko pod NO i jak mu zadam 5 stopni to się zawór zamyka jak ustawie 30 to się otwiera, czyli wszystko jest OK. Dzięki i pozdrawiam. Cytuj
dziany9 Opublikowano 22 Lipca 2012 Autor #18 Opublikowano 22 Lipca 2012 (edytowane) Mam jeszcze jedno pytanie. W projekcie na salon 36 m2 wysokość 2,5m mam coś takiego:DN 16, VA - 30 cm, l-97m, tzas 45 stopni, temperatura w pomieszczeniu 20 stopni, czy uważacie że to jest OK bo mi się wydaje, że pex powinien iść gęściej tj., (20-25 cm) i nie jestem pewien czy może to być na jednym obiegu czy może dwa powinny być. Fakt, że ściany powinny być ciepłe bo jest suporek 24 i 12 styropian. Edytowane 22 Lipca 2012 przez dziany9 Cytuj
sambor Opublikowano 22 Lipca 2012 #19 Opublikowano 22 Lipca 2012 Coś duża ta pętla, a ile masz w innych pomieszczeniach? Pamiętaj też że projektant nie uwzględnia ustawienia mebli w twoim salonie, oni wszyscy lecą równo - tyle i tyle rury i takie odległości. Lepiej jest dać 2 pętle zamiast 1, zawsze łatwiej to wyregulować. Cytuj
dziany9 Opublikowano 22 Lipca 2012 Autor #20 Opublikowano 22 Lipca 2012 Nie pamietam dokładnie bo część domu już stoi (teraz dostawiam) ale w łazience 8m2 mam co 15 cm i działa dobrze reszta domu ogrzewana grzejnikami. Ten sam projektant w ganku 4m2 zaprojektował rurki co 12 cm dla 18 stopni. Odnośnie salonu to odejdzie jeszcze pare metrów do ogrzania po schodami natomiast cała reszta będzie ogrzana, jak będę brał meble to z nóżkami. Cytuj
dziany9 Opublikowano 22 Lipca 2012 Autor #21 Opublikowano 22 Lipca 2012 (edytowane) A gdybym chciał dać dwa obiegi na ten salon to czy mogę dać trójnik tak żeby siłownik sterował obydwoma obiegami na raz, coś takiego: Edytowane 22 Lipca 2012 przez dziany9 Cytuj
RobertEPA Opublikowano 12 Lutego 2018 #22 Opublikowano 12 Lutego 2018 Podłączam się pod temat, ale z trochę innym problemem. SIłowniki w stanie zamkniętym mam solidnie skręcone z zaworami, jednak w trybie otwartym powstaje luz na nakrętce . 1/ Czy należy usunąć ten luz? 2/ Czy spowoduje to zmniejszenie skoku siłownika, a w konsekwencji trwanie zaworu w pozycji pół-otwartej, nawet jeśli powninen on być zamknięty? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.