Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam drogich forumowiczów. Posiadam kocioł tłokowy z podajnikiem. MOC 35 KW, dom 130m2, nieocieplony ( trochę ocieplony strop - 6 cm styropian). Posiadam także bojler dwupłaszczowy 140 l z grzałkami o mocy 6 KW. Ponieważ kocioł jest przewymiarowany pracuje zwłaszcza w sezonach jesienno - wiosennych ze słabą sprawnością. Zastanawiam się nad grzaniem elektrycznym w taryfie nocnej bojlera o mocy 6 KW ( baniak 140 l ), który ogrzewałby płaszcz CO. Woda w płaszczu krążyłaby, a tym samym przekazywała ciepło do kaloryferów. Oczywiście kwestia jakiegoś prostego sterowania - załączanie tylko w taryfie nocnej i zależnie od temperatury bojlera oraz zaworów przełączających piec. Ok 30 m2 mam podłogówki, reszta grzejniki. W okresach pełnej zimy, kiedy zapotrzebowanie na moc jest większe możnaby tylko włączać piec. Koszty taryfa nocna i piec, który jednak pracuje z obniżoną sprawnością ( zwłaszcza okresy jesienno-wiosenne ) będą porónywalne ( np. woda ciepła latem jest tańsza na prąd niż miał, bo miał wychodzi 50-60zł miesiąc, a prąd 40 zł i jest na zawołanie ( 6 KW za 10 min po włączeniu pozwala na kompanie). Co o tym myślicie drodzy forumowicze?

Opublikowano

no niestety tak słodko nie jest

w zasobniku zagrzewasz xe 100l moze 50l a w układzie CO muszisz zagrzać 1000 moze 2000l na godzinę żeby dostarczyć ciepło do grzejników i podłogówki takze napewno taniej nie bedzie

Opublikowano

"no niestety tak słodko nie jest

w zasobniku zagrzewasz xe 100l moze 50l a w układzie CO muszisz zagrzać 1000 moze 2000l na godzinę żeby dostarczyć ciepło do grzejników i podłogówki takze napewno taniej nie bedzie"

 

Hym, nie za bardzo rozumiem - dlaczego muszę zagrzać 1000 - 2000 litrów na godzinę? Mój piec ma objętość wodną ok. 110 litrów - tak wynika ze specyfikacji. Bojler ma 140 litrów. Jak forumowicze wyliczyli na poprzednich forach potrzebuję max ok. 6 KW mocy ciągłej ( przyjmując średnio - a więc w nie największe mrozy ) zapotrzebowanie ok 70 W/m2 to daje na 80 m2 ( bo nie wszystkie pomieszczenia ogrzewam) daje to 5,6 KW mocy. Grzałki mają 6 KW łącznie w bojlerze. Wynikałoby z tego że w okresach wiosenno-jesiennych moc wystarczyłaby. Część także byłoby akmulowane w podłogówce ( kuchnia i przedpokój ). Bojler dwupłaszczowy 140 litrów ma ponad metr kwadratowy powierzchni wymiennika i moc płaszcza ok 18 KW ( tak wynika z jego specyfikacji ). Gdzie tkwi w takim razie błąd?

Opublikowano

to ze masz 100 w układzie czy 500l to nie jest istotne

moc oddawana do pomieszczenia to ilośc wody na godzinę razy delta(w ogrommym uproszczeniu) tej wody zakładając że chcesz przenieśc np 12kW to upraszając potrzebujesz ok 1000l wody podgrzanej o 12st czyli np z 30 do 42st

jesli twoj ukłąd własnie tyle wody transportuje na godzinę choć nie sądze aby tak mało to przy tym 1000l podniesiesz temp wody o ok 6st co napewno nie bedzie wystrczające zebyś cokolwiek odczuł na grzejnikach czy podłodze jesli bedzie mniejsze zuzycie to ta delta bedzie rosła

takie rzeczy to łatwo się określa jak jest juz pomiar ciepła teraz nie pozostaje nic innego jak właczyć grzałkę właczyć pompy na ostro i patrzeć przez dwie lub trzy godziny co sie dzieje a dziś masz tani prąd to wiele nie straisz daj znać czy potwierdzają sie moje szacunki bo na ogół praw fizyki nie da sie zmienić

a jesli twój dom potrzebuje te jedyne 6kW to za chwilę to mozna sprawdzić

Opublikowano

Złe podstawiasz dane 6kW *24h=144kWh tyle energi potrzebujesz dostarczyć do domu w dobę jesli będziesz dostarczał w 8 godzin taniego prądu to potrzebujesz gezalek 18 kW pracujęcych ciągle przez te 8 godzin. poz Hermogenes

Opublikowano

"Złe podstawiasz dane 6kW *24h=144kWh tyle energi potrzebujesz dostarczyć do domu w dobę jesli będziesz dostarczał w 8 godzin taniego prądu to potrzebujesz gezalek 18 kW pracujęcych ciągle przez te 8 godzin. poz Hermogenes"

 

To wiele wyjaśnia ale,

 

taryfa nocna jest od 21 do 7 i od 13 do 15

 

od 7 do 16 nie ma mnie w domu - zatem grzać nie trzeba.

 

Załóżmy że od 13 do 15 zagrzeje bojler do 80 stopni. Jak włączy się pompa co od 15 czy 16 to podejrzewam że na godzinę do dwóch starczy czyli max do 17:00. Pytanie czy dom nie wychłodzi się zbyt do tej 21 kiedy zacznie się taryfa. Wiadomo mowa jest tylko o miesiącach wiosenno-jesiennych, bo wiadomo, że w grudniu, styczniu czy lutym raczej to za mała moc. Poza tym w razie awarii np pieca byłoby to wyjście awaryjne. Tak sobie myślę, że skoro przy odpowiednim sterowaniu grzałkami latem można nieco zaoszczędzić w stosunku do miału 25 MJ, to dlaczego nie można by tak w okresach wiosenno-jesiennych? Jeżeli koszt byłby porównywalny do miału ( 600 zł tona ) to zyskałoby się na komforcie - np. zero wynoszenia popiołu.

Dotychczas na dom 130 m2 ( ogrzewane ok 80 ) spalam 6 ton miału czyli ok 3300- 3600 sezon. Gdyby cały czas w taryfie nocnej grzać 6 KW to:

6 kW * 12 godzin ( tyle jest taryfa na dobę ) = 72 KW na dobę

72 KW na dobę * 30 dni = 2160 KW miesięcznie

2160 KW miesięcznie * 6 miesięcy ( sezon grzewczy ) = 12960 KW

 

12960 KW * 0,29zł ( cena 1 KW z opłatami przesyłowymi ) = 3758zł.

 

Jeśli ogrzewanie miałem kosztuje 3300- 3600 zł, a ogrzewanie prądem 3758zł to chyba wybór prądu jest oczywisty. Co innego gdybym spalał zamiast 6 ton miału 4 tony - ale to może być trudne ze względu na przewymiarowany piec ( 35 KW - producent twierdzi że piec ma 28 KW mocy roboczej a 35 KW mocy nominalnej).

Nadto przeglądając internet wyczytałem, że średnie roczne zapotrzebowanie na energię dla domów z lat 70-80 wynosi Eo=180 KW rocznie na 1 m2 co daje 180 KW * 80 m2 = 14400 KW - to tylko trochę mniej niż wyszło mi z obliczeń ( 12 960 ), ale w okresach mrozów uruchamiał bym mój piec na miał.

Opublikowano

tylko że twój zasobnik zmagazynuje ok 8kW energi to co tym zagrzejesz to jest ok 10min i masz ciepło rozebrane i co dalej

jak budynek jest od rana nie ogrzewany i wpuscisz 8kW na instalacje to podłoga nawet nie drgnie a gdzie grzanie ????

jakbyś zagrzał 1000l wody do 80st to juz mozemy mówić o jakims ogrzewanie ale zeby to zagrzac przez dwie godziny potrzebowałbys 60kW czli moc grzałki 30kW

Opublikowano

"tylko że twój zasobnik zmagazynuje ok 8kW energi to co tym zagrzejesz to jest ok 10min i masz ciepło rozebrane i co dalej

jak budynek jest od rana nie ogrzewany i wpuscisz 8kW na instalacje to podłoga nawet nie drgnie a gdzie grzanie ????

jakbyś zagrzał 1000l wody do 80st to juz mozemy mówić o jakims ogrzewanie ale zeby to zagrzac przez dwie godziny potrzebowałbys 60kW czli moc grzałki 30kW"

 

Hym jeśli ze 140 wody o temperaturze 80 stopni w 10 min ciepło zostanie rozebrane, to 1400 l starczy na 50 min. Aby starczyło na 6 godzin to potrzebny byłby zbiornik 6 * 1400 l = 8400l. To chyba jakieś nieporozumienie. Są zbiornik 1500 czy 2000 litrów, ale z tego co się oreintuję to naprawdę są już duże bufory ciepła. Ja miałbym potrzebować 8-9 m3 bufor? Coś chyba tu nie pasuje. Zgoda ze ze bojler 140 l może zmagazynować jakieś 8-9 KW energii, no ale jeśli potrzeuje 6KW na dobę średnio, to oznacza, że ciepło zostanie rozebrane przez ok 1,5 godziny ( ale chyba nie 10 min? ). Czy gdzieś się mylę?

Opublikowano

no mylisz i to strasznie

te 6kW to jest potrzebne dla rozgrzanego domu układu i wogóle, a ty tą instalacje bedziesz miał w fazie rozruchu po 4-5 godzinach, mozemy powiedzieć ze zostanie osiągniety stan ustalony, gdzie energii do pomieszczenia bedziemy dostarczać tyle żeby pokryc straty,

a ty myslisz, że w 2 godziny sobie świeczką nagrzejesz pokój i wyrażasz zdziwienie że nie da rady (to tak obrazowo),

jak wczesniej zostało wyliczone potrzebujesz na dobę ok 150kW i wszystko ok, jesli grzejesz 24h, a jesli punktowo to podziel te 150 przez czas w jakim chcesz grzac i bilans musi wyjsc 150kW, a bufor masz juz oszacowany

Opublikowano

Złe podstawiasz dane 6kW *24h=144kWh tyle energi potrzebujesz dostarczyć do domu w dobę jesli będziesz dostarczał w 8 godzin taniego prądu to potrzebujesz gezalek 18 kW pracujęcych ciągle przez te 8 godzin. poz Hermogenes

Podejrzewam, że tu jest błąd podstawowy w oszacowaniu potrzebnej anergii wiosna-jesień.

To znaczy Hermogenes obliczył dobrze, tylko dostał złe dane.

Na dom 130 kW nie potrzeba wtedy mocy 6kW tylko mniej więcej 2-3 kW, czyli ok. 50-70kWh na dobę.

Oczywiście kolega powinien opisać jakie ma ściany, strop i ich ocieplenie.

I teraz można się wziąść za obliczenia.

Bufor 140l to rzeczywiście mikrobufor.

Przez 8 godzin daje on max. 48 kWh, pozostałe 2 godziny to max. 12kWh.

To może wystarczyć.

Problem tylko jest w tym, że ciepło będzie przez 4-6 godzin od zakończenia grzania - a wtedy jak rozumiem nikogo nie ma w domu. Potem będzie za chłodno a nie ma skąd wziąść ciepła bo nie ta taryfa...

Tak, że pomimo mocy oscylującej w okolicach zapotrzebowania, dobrze nie będzie.

Raczej bym radykalnie zmniejszył moc tego kotła poprzez zmianę ustawień oraz jakieś przeróbki (zaklejenie dziur w ruszcie oraz zmniejszenie mocy wymiennika).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.