Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Moc Pieca Z Podajnikiem Na Ekogroszek A Powierznia


Bartek83
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam do Was pytanie odnośnie mocy kotła. Dom ogrzewam Piecem Hef Eko-Plus o mocy 20kW z PID i zastanawiam się czy jego moc nie jest przypadkiem za duża. Obecnie spalam około 22 kg eko-groszku dziennie. Przez listopad spaliłem 520 kg ekogroszku, a konkretnie ekoret-u z Katowikiego Holdingu Węglowego.

 

 

Informacje o domku

Posiadam dom (połowa lat siedemdziesiątych - kostka) nieocieplony 116 mkw, piętrowy (na piętrze nowe okna drewniane), podpiwniczony, na parterze stare okna drewniane.

W całym domu są grzejniki żeliwne

- na piętrze są grzejnik 16, 14, 13, 8, 7-mio żeberkowe grzejniki żeliwne + nowy grzejnik aluminiowy w nowej łazience 60 cm szerokości

- na dole 7, 11 i 20 żeberkowe grzejniki żeliwne + nowy grzejnik aluminiowy 100 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że jak na nieocieplony dom o tej powierzchni, to masz całkiem przyzwoite osiągi.

Dokąd nie ocieplisz domu, nie spodziewaj się lepszych wyników. Kocioł może i jest trochę przewymiarowany, ale skoro daje radę i nie zarasta sadzą, to jest ok. Gdybyś miał mniejszej mocy kocioł, to i tak na zużyciu opału by się to nie odbiło.

 

pozdrawiam

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybyś miał mniejszej mocy kocioł, to i tak na zużyciu opału by się to nie odbiło.

W przypadku przewymiarowanego kotła w tej konfiguracji może to mieć wpływ na spalanie.

Tu jest PID.

Jak kocioł pracuje na niskich mocach [a PID to potrafi], bo więcej nie trzeba, to sprawność w dół...

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa teoria....

 

Kolego od Hef-a, sprawdź szczelność retorty, wynalazek obrotowy hef-a ma z tym malutki kłopot....

 

Napisz albo wklej fotę palnika, postaraj się zdjąc palenisko, doczyść co trzeba i od nowa uszczelnij.

Bez szczelnego palnika nie będzie dobrego spalania. Tutaj pewnie największy kłopot i sedno sprawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No może tak być dla konkretnych kotłów.

Jednak pojęcie mocy nominalnej jest tak różnie rozumiane przez producentów, że ciężko generalizować.

Ważne jest stwierdzenie, że jest tylko pewien (zazwyczaj wąski) fragment mocy, dla której sprawność jest przyzwoita (i znacząco większa niż na mocach innych.

 

Moim zdaniem każdy producent kotła powinien podawać WYKRES sprawności w zależności od mocy (dla zalecanych paliw).

Jeszcze takiego nie widziałem, albo nie przypominam sobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z laboratorium na sterowaniu z pid:

moc 17kW sprawność 83,7% (nie sprawność spalania jak podają inne źródła...) t.spalin 170,2st.C badanie ciągłe 8h

moc 4,7kW sprawność 73,5%, t.spalin 102st.C badanie ciągłe 8h niska moc nie miała doregulowanego sterownika, sterownik ze 100%mocy sam musiał wymodulowac podawanie i powietrze dla małego odbioru ciepła (inna delta). Przy sterowaniu dwustanowym w tym laboratorium sterownik z parametrami ze 100%mocy wszedłby w przedmuch i osiągnął jeszcze gorsze wyniki....

 

Doregulowując sterownik dla niskiej mocy można osiągnąć zblizoną sprawność do 100% mocy z różnicą do jakiś 5%... jest to zależne od mocy znamionowej palnika, gdzieś poniżej ok.4,5kW robi się kiszka a na brucerze kiszka się zaczyna robić <10kW.

 

To samo z własnym analizatorem spalin mogę ciągnąc przez dłuższy okres czasu z ETA= ok. 90 do 93% także na niskiej mocy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to fajnie.

Chciałbym zobaczyć tego typu wyniki u Kolegi, który ma problem.

Ciekawe czy rodzaj paliwa, układu kominowego, stan, rodzaj kotła i wreszcie same ustawienia sterownika PID mają na to jakikolwiek wpływ.

 

Niestety najgorsze jest to, że nikt takich pomiarów nie wykonuje i jeszcze długo tego nie będzie robić.

Tymczasem problem jest realny.

 

Wykluło się z tego wszystkiego takie pytanie:

Sterowanie PID.

1. Czy dobierać moc kotła blisko zapotrzebowania [zakładając, że pracując często w jej granicach mamy największą szansę osiągać maksymalną sprawność]

2. Czy kupować większy, nawet 2 razy! [wierząc producentom, że w przeważającym zakresie mocy ten kocioł ma 90% sprawności, a nasz komin, stan kotła, doprowadzenie powietrza, paliwo mają cechy laboratoryjnych - lub, że nie ma to zadnego znaczenia] i można spoko jechać poniżej nawet połowy mocy nominalnej nie tracąc sprawności.

 

Chciałbym, żeby było tak jak w p.2...

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiszę Ci tak.... w kwestii wersji ślimakowych

 

Teoretycznie:

Najlepiej dobrać dwa kotły, jeden małej mocy na zapotrzebowanie wiosną oraz jesienią

Drugi dla odpalenia zimą przy większych mrozach, aby suma mocy obu pracujących kotłów była równa obliczeniowemu zapotrzebowaniu na moc grzewczą razem z potrzebami CWU

 

Praktycznie:

Dobrać kocioł na styk moca znamionową do zapotrzebowania na ciepło budynku w zimie (pytanie, czy ktoś to jest w stanie dokładnie podać)

Jak będzie chodził między 30 a 100%mocy to wszystko będzie z wysoką sprawnością, jak praca na dłuższy okres spadnie poniżej 30%mocy to też będzie kicha.

 

Moc kotła - moc i typ sugerowanego palnika

ok.8-12kW pancerpol pps15 (sam groszek) lub AZP-MŻ 15kW (groszek i miał) i na końcu wymieniłbym palnik żeliwny II-ej generacji, ale z mniejszym paleniskiem tj. mała ekoenergia lub appm-1

 

15-17kW palnik pancerpol pps17 lub ppsm/duo17kW lub AZP-MŻ 15kW (do18kW na ekogroszku) lub AZP-MR (obrotowy) 15-18kW lub II-ej generacji mała Ekoenergia czy appm-1

 

25kW palnik pancerpol pps25 lub ppsm/duo25kW lub trio25kW lub AZP-MŻ 25kW lub AZP-MR25kW lub II-ej generacji appm-1 lub brucer lub duża Ekoenergia

 

35-40kW palnik AZP-MŻ 38kW lub AZP-MR(obrotowy) 38kW lub II-ej generacji brucer, duża ekoenergia

 

50kW palnik pancerpol pps50kW lub ppsm/duo50kW (obrotowy) lub AZP-M lub AZP-MR 50kW

 

mała wzmianka palnik AZP-MŻ jest dość fajnym produktem, posiada wymienne głowice spalające zmieniające moc palnika między 15,25 i 38kW. Więc do większego kotła na cieplejsze okresy można dokupić małą głowicę spalającą 15kW i jesienią czy wiosną cieszyć się pracą z większą sprawnością.

 

jako podsumowanie:

nie ma palnika idealnego, każdy wymaga jakiś zabiegów konserwacyjnych ew. małych przeróbek.

Edytowane przez Pieklorz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ważne:

Niebagatelny wpływ na sprawność ma szczelność paleniska. Gro problemów dotyczy nieszczelności lub kłopotów z należytym ciągiem kominowym lub napowietrzeniem dopiero na końcu jest kwestia sterownika. Taka też powinna być kolejność wykluczania zaburzeń pracy. Nie zaczynać od d... strony, czyli sterownika, jak palnik jest nieszczelny....

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, więc nie tylko 2 kotły trzeba ale również 2 różne kominy.

Jak więc komin jest bydlacki, a najczęściej tak jest, to jazda na niskich mocach pogłębia problem niedopasowania.

Tu zresztą ważny jest też jak sterownik korzysta z PID.

Może być tak, że blisko zadanej jest nadal stosunkowo wysoka moc a gwałtownie obniża gdy zadaną miniemy (lub bardzo blisko), albo może jechać proporcjonalnie, bez większego przeskoku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że jak na nieocieplony dom o tej powierzchni, to masz całkiem przyzwoite osiągi.

Dokąd nie ocieplisz domu, nie spodziewaj się lepszych wyników. Kocioł może i jest trochę przewymiarowany, ale skoro daje radę i nie zarasta sadzą, to jest ok. Gdybyś miał mniejszej mocy kocioł, to i tak na zużyciu opału by się to nie odbiło.

 

pozdrawiam

Robert G.

 

Poniżej przedstawiam Ci parametry na jakich pracuje kociołek.

Ponieważ mam dosyć sporo wody w układzie to zrezygnowałem z czujnika temperatury w domku (wyłączyłem go w PID-ie) i piecyk podgrzewa cały czas wodę, bo strasznie dostawał pod D.. jak ponownie musiał zagrzać taką ogromną ilość wody, bo myślę że jest jej z 200 L. Teraz mam cały czas średnio 42 stopnie wpuszczone w grzejniki co zmienia się w zależności od temp. na zewnątrz, bo PID tym steruje.

 

Ustawienia:


  •  
  • Temperatura kotła 65 'C
  • Temperatura wody 40'C
  • prędkość wentylatora 60 %
  • czas podawania węgla 20 s
  • czas przerwy między podawaniami w trybie praca 40 s
  • czas pracy wentylatora po zakończeniu podawania w trybie praca 40 s
  • czas pracy podajnika w trybie podtrzymanie 15 s
  • czas przerwy podajnika w trybie podtrzymanie 15 minut
  • czas pracy wentylatora po zakończeniu podawania węgla w trybie podtrzymanie 5 s
  • przysłona na wentylatorze ustawiona na 1,5 cm (widać na załączonym zdjęciu)

 

Wspominałeś w swoim poście o osadzaniu się sadzy, więc poniżej przesyłam parę zdjęć jak wygląda kociołek po tygodniu od czyszczenia - troszkę się sadzy nazbierało (widoczne na załączonych zdjęciach). Kanały wyglądają na zdjęciach jakby były zapchane, ale mają całkowity prześwit).

 

post-35837-0-17565700-1322947422_thumb.jpg

 

post-35837-0-58157600-1322947409_thumb.jpg

 

 

Teraz osiągi przy tych parametrach (proszę pamiętać że piec grzeje co na okrągło wg krzywej określonej w PID)

 

Kociołek wytrzymuje 32 min w podtrzymaniu (czasami dłużej - wszystko to zależy od zapotrzebowania na temp w grzejnikach czym steruje PID)

temperatura do jakiej spada po tym czasie to 61 'C

po około 7 min 30 s zaczyna się podnosić (przyrost około 1 min 40 s na 1 'C)

temperaturę 66 'C (bo wtedy przechodzi w stan podtrzymania (65 'C + 1 'C)) osiąga po 12 min 20 s

Pod tym linkiem możecie obejrzeć krótki filmik jaki mam płomień po przejściu z podtrzymania (po tych 32 minutach) do trybu praca FILM

post-35837-0-38863700-1322947298_thumb.jpg

post-35837-0-87712100-1322947316_thumb.jpg

post-35837-0-18698400-1322947333_thumb.jpg

post-35837-0-02352000-1322947351_thumb.jpg

Edytowane przez Bartek83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Napiszę Ci tak.... w kwestii wersji ślimakowych

 

Teoretycznie:

Najlepiej dobrać dwa kotły, jeden małej mocy na zapotrzebowanie wiosną oraz jesienią

Drugi dla odpalenia zimą przy większych mrozach, aby suma mocy obu pracujących kotłów była równa obliczeniowemu zapotrzebowaniu na moc grzewczą razem z potrzebami CWU

 

Praktycznie:

Dobrać kocioł na styk moca znamionową do zapotrzebowania na ciepło budynku w zimie (pytanie, czy ktoś to jest w stanie dokładnie podać)

Jak będzie chodził między 30 a 100%mocy to wszystko będzie z wysoką sprawnością, jak praca na dłuższy okres spadnie poniżej 30%mocy to też będzie kicha.

 

Moc kotła - moc i typ sugerowanego palnika

ok.8-12kW pancerpol pps15 (sam groszek) lub AZP-MŻ 15kW (groszek i miał) i na końcu wymieniłbym palnik żeliwny II-ej generacji, ale z mniejszym paleniskiem tj. mała ekoenergia lub appm-1

 

15-17kW palnik pancerpol pps17 lub ppsm/duo17kW lub AZP-MŻ 15kW (do18kW na ekogroszku) lub AZP-MR (obrotowy) 15-18kW lub II-ej generacji mała Ekoenergia czy appm-1

 

25kW palnik pancerpol pps25 lub ppsm/duo25kW lub trio25kW lub AZP-MŻ 25kW lub AZP-MR25kW lub II-ej generacji appm-1 lub brucer lub duża Ekoenergia

 

35-40kW palnik AZP-MŻ 38kW lub AZP-MR(obrotowy) 38kW lub II-ej generacji brucer, duża ekoenergia

 

50kW palnik pancerpol pps50kW lub ppsm/duo50kW (obrotowy) lub AZP-M lub AZP-MR 50kW

 

mała wzmianka palnik AZP-MŻ jest dość fajnym produktem, posiada wymienne głowice spalające zmieniające moc palnika między 15,25 i 38kW. Więc do większego kotła na cieplejsze okresy można dokupić małą głowicę spalającą 15kW i jesienią czy wiosną cieszyć się pracą z większą sprawnością.

 

jako podsumowanie:

nie ma palnika idealnego, każdy wymaga jakiś zabiegów konserwacyjnych ew. małych przeróbek.

Pieklorz, mam piec z Pleszewa 25kW z podajnikiem zdaje się PPS-25, chce kupić wianek i pierścień paleniska z PPS-17 żeby zmniejszyć moc ale zauważyłem, że wianek w 17kW i 25kW jest taki sam natomiast pierścień paleniska na dole (ta część która wchodzi do komory powietrza) jest o 1mm mniejsza dla 17kW... jedyna różnica to rozmiar talerza pierścienia, w 25kW to 257mm (ja mam 280 ale jest ścięty po bokach) a dla 17kW rozmiar to 230kW... czy ta zmiana rzeczywiście zmieni moc pieca? W sumie te elementy nie są drogie i pracy mało ale zastanawiam się czy jest to celowe? W 17kW jest trochę inna komora powietrzna niż w 25kW... czy to też powinienem zmienić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.