Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

w kontekście mojego wątku dotyczącego wzrostu temp ślimaka chciałabym się podzielić informacją co chyba było przyczyną

 

Po nerwach wziąłem się po prostu za wygaszenie kotła i postanowiłem go wyczyścić mimo że zrobiłem to przed sezonem (polecam czyścić 2 co najmniej 2 razy w roku unikniemy niespodzianek)

 

i jakie było moje zdziwienie jak zdjąłem koronę i w zasadzie prawie nic nie było (trochę popiołu w kanale wentylacyjnym) - wydaje się że raczej nie to powinno być przyczyną chociaż powietrze mogło zmienić kierunek i być wdmuchiwane w kierunku do zasobnika.

 

po koronie zajrzałem do podajnika i co zastałem - mieszaninę węgla chyba ziemi albo czegoś podobnego które pod naciskiem zbiło się na ślimaku i jak dostawało żar no to się zaczynało samoczynnie palić wzdłóż ślimaka (taką sobie wymyśliłem teorię) 

 

dodatkowo przy okienku wsypowym do ślimaka zrobił się zbitek z tego czegoś (wygrzebałem wiaderko) i nie pozwalało przesunąć się na dół właściwym kawałkom węgla - wszystko wisiało 

 

i wtedy jak piec podawał powietrze to ten zbitek utwardzony na ślimaku kręcił się w kółko i pomału żarzył i wypalał co podnosiło temperaturę i w efekcie wyłączenie pieca 

 

dziwny przypadek ale nie umiem inaczej tego wytłumaczyć 

 

Wyrzuciłem wszytko to coś (ponad wiadro) wyczyściłem ścianki zasobnika (pojawiła się rdza po 3 latach eksploatacji)  i ustawiłem swoje stare ustawienia wsypałem węgiel.

 

Piec działa do dzisiaj praktycznie bez zarzutu !!!  a to chyba sukces.

 

raz czy dwa razy wyskoczył mi tylko komunikat o wzroście temp mosfet (nie wiem co to znaczy - może ktoś by wyjaśnił o co chodzi) ale teraz nic się nie dzieje 

 

w załączeniu publikuję swoje ustawienia może się komuś przydadzą

 

 

Spokojnego sezonu arkas

 

post-46998-0-42643400-1390561417_thumb.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to jest PID nie znam sie na tym a piec na tych moich ustawieniach dochodzil szybko ale wyczytalem ze wolniejsze jest lepsze i bierze mniej opaluTimonja z ustawieniami moge zjecha min do 5sek mniej mi sterownik nie pozwala ktos tam kiedys napisal ze powinno sie cylk zamykac w 1min ze jak mam podawanie 8 sek to 52 sek przerwy prawda to ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nic się nie musi w minucie zamykać 

masz dobrać w miarę poprawne parametry pozwalające spalić prawidłowo opał a nie bawić się w minutnik

PID to rodzaj algorytmu dobierającego parametry spalania do aktualnych potrzeb czyli taki rodzaj pedału gazu najprościej pisząc

kocioł potrzebuje więcej mocy to dodaje ster gazu a potem jak mocy mniej trzeba to ujmuje

jedne stery robią to lepiej inne gorzej. nie widzę byś pisał jaki masz model sterownika- podaj to będę wiedział czy ma PID czy tylko dwustan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Timon mam sterownik st-48 nie wiem czy jest dobry gdybym wiedzal zetaki jest problem z tym kotlem to to kupil bym innej firmy mniej problemowy bo narazie to czarna magia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli dwustan- dość prosty do ogarnięcia

kod do menu serwisowego jesli się nie zmienił 5162

tam sprawdzisz jakie masz minimalne i maksymalne obroty wentylatora

tam tez powinno dać się zmienić minimalny czas podawania i zejść tym samym ponizej 5 sek

jak się nie da to przeliczymy dla wyjściowej 5sek i też damy rade

zajrzyj więc do menu serwisowego i podaj jak masz ustawiony nadmuch- od tego zaczniemy korekty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok  bo ja nie pamiętam dokładnie czy można przestawić podawanie czy nie a nie zaglądałem do instrukcji

jesli masz ustawione 1% i 85% to spróbuj przestawić tą górną wartość na 60-65% oraz dolną na 10%

potem będzie konieczna niewielka korekta nadmuchu w menu głównym zapewne w górę choć nie zawsze.

potem już tylko obserwacja tego co na palniku i w popielniku

jak będzie spiekać to nadmuch w dół a jak będzie niedopalać to dasz dłuższą o 1-2 sekundy przerwę podawania i to cały myk z ustawieniami.

 

jeśli wystąpi problem z osiaganiem temperatury zadanej zrobisz odwrotnie czyli przy spiekach przerwę podawania skrócisz a przy niedopale nadmuch podniesiesz

po każdej korekcie odczekaj minimum kilka godzin aby zaobserwować zmiany w popiele i na palniku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich "fanatyków" pieców  :)

Właśnie dziś rozpocząłem sezon grzewczy. 

Miejmy nadzieję iż doświadczenie zebrane w ubiegłych sezonach zaprocentuje.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli kopiec zapada się w podtrzymaniu wydłuż czas pomiędzy przedmuchami 

jeśli zapada się w czasie pracy obniżaj nadmuch

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Timon nadal mi spieka pomimo tego ze obnizam nadmoch moze to eko za bardzo kaloryczne ??bo Ty mi podales ustawienia na kociol 25 kw taki jaki mam tak??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma ustawień dla kotła

sa ustawienia na "oko" "nos" "kolor wiatru" '

ewentualnie jeśli znasz kaloryczność opału i ilość węgla podawanego przez palnik w ciągu sekundy to można ustawić na "moc"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie magia jest

każdy palnik jest inny, motoreduktory inaczej pracują inne przełożenia inna ilość obrotów na minutę. do tego inna granulacja opału inna wydajność dmuchawy i jeszcze parę innych zmiennych

 

podawanie zatem "złotych nastaw" nie ma sensu gdyż to co u jednego działa u innego bedzie o kant tyłka

można więc zasugerowac punkt wyjścia nowy zupełnie lub oparty na ustawieniach danego użytkownika i skorygowanych i to jedyne co ma sens

potem pozostaje regulacja jednego parametru aby popielnik nie zapełniał się niedopałem i mega spiekami i tyle

słabe węgle łatwiej ustawić mocne trudniej podobnie z węglami spiekającymi.

czasy pyłku z papierosa minęły raczej i trudno o taki popiół przy kiepskich węglach.

 

jeśli spieka obniżaj nadmuch 

punktem granicznym będzie jedynie brak osiagania zadanej.

jeśli kocioł ją osiąga to masz jeszcze pole manewru

ja hołduję zasadzie pracy długiej lub nawet ciągłej a podtrzymanie jak najrzadziej 

radząc zatem w kwestii ustawień staram się podawać takie parametry które nie sa w pobliżu nawet mocy nominalnej lub maksymalnej kotła 

zazwyczaj wychodze od stosunku w okolicy 1:8 i do tego wstrzeliwuję się z wiatrem. 

dla przykładu moje parametry to 5sek podawania 55 sek przerwy i nadmuch maksymalny 62%

są to ustawienia dla 100% mocy a taką mój kociołek widzi jedynie jak grzeje CWU

przy obecnych pogodach pracuje w okolicy 50% tej mocy czyli z przerwą w okolicy 80sek i większą

oceń zatem jak to się ma do ustawień np sugerowanych w wielu sterownikach wyjściowo gdzie stosunek podawania do przerwy jest w okolicy 1:3 lub 1:4 i nadmuch prawie maksymalny

 

gdybym miał podać Ci nastawy jak pisałeś dla kotła 25KW to musiałbym zmusić Twój palnik do dość wytężonej pracy

zakładając bowiem na oko podawanie 5gram węgla na sekundę musiałbyś mieć nastawy w okolicy podawanie 5sek i przerwa jakieś 17 sek 

do tego huragan z dmuchawy. taka piorunująca dawka da przy pracy ciągłej moc 25KW i spalanie na poziomie 100kg/dobę

wątpię czy jest na forum ktoś kto ma takie dobowe spalanie a to jest zużycie opału przy zapotrzebowaniu rzędu 25KW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem Timon spalanie nie jest zle tylko te spieki az takie brazowe i nie ma w nich niedopalu popracuje nad wiatrem obnizylem go i zobacze co z tego wyjdzie dziekuje za pomoc dobrze ze sa jeszcze tak pomocni ludzie jak Ty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak z nadmuchem w menu serwisowym? może tam trzeba obniżyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam wszystkich,

przeczytałem do końca cały temat i dowiedziałem się bardzo wielu ciekawych rzeczy.

Temat ten przekonał mnie, by zmienić mój sposób palenia. Mianowicie paliłem zawsze z mocą 1:4, przy dużych mrozach 1:3. 

Mój dom ma ok. 240 m^2, jest ocieplony styropianem 8cm, poddasze wełną 10cm. 

Dodam, że posiadam inny piec (25kw) i sterownik niż w tym temacie.

Postanowiłem, że zacznę palić przy stosunku podawania-przerwa 1:6. Ustawiłem 5s podawania, 30s przerwy. W menu serwisowym mam możliwość ustawienia tylko minimalnych obrotów dmuchawy. Ustawione miałem najpierw na 20%, później zmieniłem na 18%. 

Gdy dokonywałem korekty to zawsze jednym parametrem: wpierw zmieniałem przerwę na 32s, ale powstawały spieki i był mniejszy kopczyk, później sam nadmuch zszedłem do 17%, ale najlepiej było przy 19-18%.

Odnośnie mocy nadmuchu. Mam bardzo wydajną dmuchawę WPA 06 o max wydajności 255m^3/h. Gdy miałem ustawiony stosunek podawani-przerwy 1:4 -1:3 miałem ustawione na sterowniku 30%, a klapkę miałem przymkniętą w 80-85%. Był bardzo mocny ogień w czasie palenia, ale piec szybko dochodził do temp zadanej (ok 6-7 min).

Przy ustawieniu 1:6 ustawiłem nadmuch najpierw na 20% i klapkę otworzyłem w ok 40%. Później zmieniłem na 19%, bo przy 20% powstawał "krater". Zauważyłem, że mimo bardziej otwartej klapki miałem bardzo spokojny ogień. Po obserwacji paleniska przymknąłem trochę przysłonę jednak nadal jest to ok 35%.

Wcześniej miałem ustawione przedmuchy co 250s, zmieniłem te nastawy na 300s(max przerwa przedmuchów wynosi u mnie 400s). 

W podtrzymaniu podaję węgiel co 10 min.

 

Odnośnie wyglądu paleniska/spieków/niedopałów. Od początku użytkowania pieca nie miałem nigdy niedopałów, jedynie spieki, które zawsze szło z łatwością rozdusić w ręce. Przy ustawieniach 5s podawanie, 30s przerwa, 19% nadmuch otrzymałem bardzo ładny wygląd paleniska, w zasadzie brak spieków, ładny kopczyk, generalnie wszystko idealnie. 

 

Piec dochodził do zadanej (52stopni) w około 7-8min, zatem nie wiele dłużej niż przy większej mocy. W podtrzymaniu wytrzymywał bardzo krótko 10-12min.

 

Temp spalin 150 stopni, w podtrzymaniu spadała do 50 stopni.

 

Mimo pięknego wyglądu paleniska spalanie wyszło bardzo duże... Piec spalił przez 24h przy temp 5stopni(+wiatr) 27-28kg groszku(polski 28-29MJ). Dlatego zrezygnowałem z palenia na małej mocy i wrócę do wcześniejszego sposobu palenia. 

 

Jeżeli ktoś ma jakieś sugestie/pytania, bardzo chętnie o tym podyskutuję.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam wszystkich,

Mam pytanie, czy w dalszym ciągu palicie na poprzerabianych palnikach?, tzn. pozaklejane niektóre dziurki i szczeliny?

Ja mam obecnie pozaklejane dziurki na całym i zaklejoną co drugą szczelinę i co bym nie robił to na końcu palnika mam zawsze dużo niedopałów. I chyba odkleję wszystkie dziurki i będę palił na dużej mocy.

Zastanawiam się jak jest u was...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znaczy że za mało powietrza dociera na koniec palnika

może trzeba na nim właśnie odkleić coś aby więcej dmuchało???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie.... trzeba jeszcze kombinować... aż do skutku i dojść do w miarę optymalnego rozkładu powietrza bo idealnie jak bym chciał to chyba nigdy nie będzie.

Ponowię pytanie: czy Wy też macie teraz modyfikowane palniki? I w jaki sposób jeśli można

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja ma zaklejone wszystkie otwory i nawiercone nowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Ciekaw jestem jak to wygląda. Gdybyś był tak miły ....  :)  Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-32729-0-06995400-1451865336_thumb.jpgpost-32729-0-38160200-1451865348_thumb.jpg

nie jest to precyzyjna robota ale działa

i na zdjęciach jest wersja pierwotna

obecnie jeszcze niektóre z tych nawierconych otworów są zaślepione

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak do tego doszedłeś???? 

Tym sposobem podniosłeś strefę żaru /pozaklejane nacięcia/ oraz chyba zakleiłeś otwory "dopalające".

Jak dobrałeś liczbę oraz taki układ otworów???

Jeżeli dobrze widzę to chyba również zmniejszyłeś koronę.

Pełen podziw !!  :)

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do obecnych otworów metodą prób. kumpel z innego forum podpowiedział mi jak nawiercić wstępnie i tak zrobiłem. niestety nie mam profesjonalnego warsztatu i wszystko szło z łapy, stąd brak równych odstępów miedzy otworami i nie sa w linii i w osi

jakbym miał nowa koronę wiedziałbym jak ją poprawnie "napowietrzyć"

założyłem też na początku że palnik będzie zmniejszony i nie wierciłem od początku. obecnie nie ma tam tej wkładki stalowej a jest jedynie cegła szamotowa docięta kątówką aby pasowała:

post-32729-0-56752000-1451936060_thumb.jpg   post-32729-0-43544400-1451936066_thumb.jpg  

potem zostało już tylko zaklejanie otworów pojedynczych tam gdzie za mocno dmuchało i tyle

teraz palnik ma zakładam nie więcej niż 20KW mocy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.