tomtomek Opublikowano 11 Marca 2016 #1 Opublikowano 11 Marca 2016 Witam. Jestem w trakcie prac na moim buforem. Postanowiłem opisać i przedstawić na fotkach poszczególne etapy i koszty (przedstawię na końcu, po całkowitym rozliczeniu) - może kogoś zainteresuje ;) Bufor prosty bez żadnych wężownic około 1350l średnica 94 cm wysokość 196 cm. Dennice płaskie z blach 4mm, a płaszcz z 3mm. Dospawałem nóżki z profilu 40x28x3 i ociepliłem dno styrodurem 4cm Malowanie :) Ocieplenie bufora wełna 2 x 5cm Ursa 0,033 owijane folią napylaną aluminium Druga część ocieplenia w kącie piwnicy wełna 1 x 15cm Ursa 0,035 CDN.
sambor Opublikowano 11 Marca 2016 #2 Opublikowano 11 Marca 2016 Pięknie, ale mam nadzieję, że dałeś na górze jakieś gwinty na odpowietrznik
tomtomek Opublikowano 11 Marca 2016 Autor #3 Opublikowano 11 Marca 2016 Dałem. Wstępnie rozrysowane zasilanie:
Gość Digitrax Opublikowano 11 Marca 2016 #4 Opublikowano 11 Marca 2016 Schemat połączeń jest zły. Nie w taki sposób ładuje się bufor.
Gość Digitrax Opublikowano 11 Marca 2016 #6 Opublikowano 11 Marca 2016 Brzydko mówić jest spier.....y :D Tak powinno być https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/20734-dobór-pieca-na-drzewo-oraz-bufora-ogrzewanie-podłogowe/?p=250768 Jeżeli nie interesuje Ciebie ładowanie grawitacyjne np w przypadku braku prądu to nie instalujesz zaworu zwrotnego klapowego i wszystkie rury w obrębie kotła wystarczą 1 calowe lub miedź 28.
tomtomek Opublikowano 11 Marca 2016 Autor #7 Opublikowano 11 Marca 2016 To że zawór jest wyżej i pompa w pionie to źle? Dlaczego? Zasada działania taka sama. Interesuje mnie grzanie grawitacyjne i planowałem właśnie dać calowe rury. Teraz na calówkach grawitacyjnie grzeje całe mieszkanie (co prawda pion ma 10m). Kociołek jest mały Logano s 111 13kw
Gość Digitrax Opublikowano 11 Marca 2016 #8 Opublikowano 11 Marca 2016 Filtr ma być w poziomie siatka do dołu by działał skutecznie a u Ciebie jest w pionie. Calowymi rurami słabo grawitacja działać będzie, tym bardziej jak planujesz wykonać takie wywijasy jak na rysunku. Zastosuj takie średnice rur pomiędzy kotłem a buforem jakie masz przyłącza kotła. Kocioł ma dopuszczenie do pracy w instalacji zamkniętej ?
tomtomek Opublikowano 11 Marca 2016 Autor #9 Opublikowano 11 Marca 2016 Filtr to raczej nie problem i mogę go założyć na rurze poziomej, choć nie widzę powodu dla którego miałby nie działać w pionie - ewentualne zanieczyszczenia opadną do korka. Obecną instalację ma 12 lat i w filterku nigdy nic nie znalazłem (jest w poziomie). To jest układ otwarty naczynie wzbiorcze jest na szczycie pionu do grzejników i zmienić tego nie dam rady, dlatego dla pewności dołożyłem 2 zawory bezpieczeństwa. Nadal nie rozumiem co w tym jest tak spi....e?
Gość Digitrax Opublikowano 11 Marca 2016 #10 Opublikowano 11 Marca 2016 Zmyliły mnie te wygibasy zbędne. Przemyśl jeszcze raz układ rur pomiędzy kotłem a buforem jeżeli zależy Tobie na grawitacji. Najlepszym rozwiązaniem jest najprostsze rozwiązanie. Ja bym np nie wykonał tego klientowi w tak sposób jak Ty narysowałeś. Prócz funkcjonalności u mnie musi być także estetyka. Przy grawitacji trudno to pogodzić (grube rury) ale można to wykonać schludnie.
tomtomek Opublikowano 11 Marca 2016 Autor #11 Opublikowano 11 Marca 2016 Zmyliły mnie te wygibasy zbędne.... ...ale można to wykonać schludnie. Narysowałem to po to aby sprawdzić czy i jak zmieści się pompa i zawory, ile rury kupić, ile kolanek, zaworów itp. Po przyspawaniu nóżek i postawieniu bufora oraz dokładniejszych pomiarach różnica w wysokości powrotu z bufora do kotła to 4 cm, więc "wygibas" przy buforze odpada, a różnicę zniweluje podginając do góry rurę miedzy zaworem a kotłem. Co do zasilania to różnica jest w dwóch płaszczyznach i w dodatku krzyżuje się z kominem, dlatego najpierw muszę ominąć rurę kominową, a następnie "podjechać" do ściany na odległość wyjścia z bufora. Do góry nie mogę zbytnio wyjechać, bo tam będą 2 pompki obiegowe, 2 zawory termostatyczne 3d i podłączenie do pionu który znajduje się nad kotłem (nie jest to narysowane). Poza tym pompa jak i zawór na rysunku będą schowane w ociepleniu bufora, a rury na ścianie też prawdopodobnie ocieplę wełna i zabuduję płyta GK.
jarekr Opublikowano 12 Marca 2016 #12 Opublikowano 12 Marca 2016 Między kotłem a buforem tzreba zrobić " coś " aby po wygaszeniu kotła gorąca woda z bufora nie wracała do kotła , bo wtedy kocioł robi za grzejnik . Miałem z tym sporo problemów . To" coś "to np zawór klapowy , syfon .
tomtomek Opublikowano 13 Marca 2016 Autor #13 Opublikowano 13 Marca 2016 Mój układ do lekko zmodernizowany schemat nilsana. Cytat z jego opisu: ... Pompa jest zamontowana w układzie zasyfonowania, który zapobiega rozładowywaniu się bufora poprzez kocioł, pomimo braku za nią zaworu zwrotnego. Podobną funkcję pełni zawór ZZK Może na tym rysunku dobrze tego nie widać (był wykonany w innym celu), ale jest tam zawór zwrotny. Czy uważasz, że będzie się rozładowywał?
jarekr Opublikowano 14 Marca 2016 #14 Opublikowano 14 Marca 2016 jeśli będzie tak jak na rysunku , z moich doświadczeni doświadczeń Kolegów z forum to będzie się rozładowywać , syfon powinien być po stronie wyjścia z kotła . http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&highlight=bufor+syfon tu jest kopalnia wiedzy na ten temat . Było na temat rozładowywania bufora ,pisane bardzo dużo . W którym miejscu o syfonach nie pamiętam , ja poszedłem w zawór klapowy ( modyfikowany przeze mnie ) na wyjściu z kotła . Sposobów na zapobieganie cofania się gorącej wody do kotła jest sporo . Schemat nilsana jest ok , sam mam podobnie zrobiony , jednak nie całkiem tak jak nilsan pisał .
sambor Opublikowano 14 Marca 2016 #15 Opublikowano 14 Marca 2016 U mnie do bufora jest syfon 2,7m + ZZ , na rurach Cu28 a grawitacja też potrafi się trochę przepchać - widać to po stanie ciepłomierza. Już po wyłączonej pompie z cieplejszego kotła samoistnie do bufora dobija jeszcze 2 -5 MJ ciepła. Dopuki ZZ trzyma to ruchu w drugą stronę brak, ale jakby go nie było to pewnie ruch odwrotny byłby na podobną skalę.
Gość Digitrax Opublikowano 14 Marca 2016 #16 Opublikowano 14 Marca 2016 Ja bym na górze bufora na rurze go zasilającej biegnącej z kotła dał zawór zwrotny klapowy na wszelki wypadek.
jarekr Opublikowano 14 Marca 2016 #17 Opublikowano 14 Marca 2016 Zawory klapowe potrzebują trochę różnicy ciśnień żeby trzymać , grawitacja to bardzo niewielkie przepływy . U siebie wymieniłem dwa zawory żaden nie trzymał a były w pełni sprawne , dopiero jak samo zrobiłem inne zawiesie klapy , zadziałało , choć i tak jakiś mini mini powrót jest , ale myślę że niewielki , akceptowalny ( sprawdzam ręka )
tomtomek Opublikowano 14 Marca 2016 Autor #18 Opublikowano 14 Marca 2016 Martwi mnie to nietrzymanie zaworów zwrotnych. Chciałbym aby w razie braku prądu choć trochę grzało grawitacyjnie - miarkownik ciągu zamknie kocioł, ale i tak zbyt szybko nie wygaśnie - zawory zwrotne muszą przepuścić. Pomyślę może o założeniu jakiegoś niewielkiego obciążnika na klapce, który będzie ją dociskał. Dołożyłem jeszcze jedną "klapówkę" i po wstępnej przymiarce wygląda to jak niżej :) Czy na dojściu gorącej wody na zawór 3d założyć zawór zwrotny jak ma założony jarekr, czy nie jest konieczny?
sambor Opublikowano 14 Marca 2016 #19 Opublikowano 14 Marca 2016 Powinieneś zamienić miejscami zawory - ten z pokrętłem czerwonym (grzybkowy) daj na dolocie wody gorącej do zaw 3-D, Zawór Herza wymaga regulacji wstępnej - patrz rys w poście # 90 w temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21232-zmiana-pieca-w%C4%99glowego-na-pellet-a-obej%C5%9Bcie-grawitacyjne/page-5 Zawór klapowy prawie zawsze działa dobrze jak ma oś obrotu idealnie w poziomie i nie przepuszcza wstecznego przepływu - warto to sprawdzić przed montażem
tomtomek Opublikowano 14 Marca 2016 Autor #20 Opublikowano 14 Marca 2016 Powinieneś zamienić miejscami zawory - ten z pokrętłem czerwonym (grzybkowy) daj na dolocie wody gorącej do zaw 3-D, Zawór Herza wymaga regulacji wstępnej - ... Ten Teplomix nie wymaga wstępnej regulacji (przynajmniej tak sadzę). Są 2 rodzaje tych zaworów jeden 61*C - zmniejsza ale nie zamyka przepływu gorącej wody - (taki najpierw kupiłem i oddałem) i drugi 55 - 63*C, który po osiągnięciu 55*C otworzy powrót z bufora, a po osiągnięciu 63 *C zamyka całkowicie dopływ gorącej wody. Czerwony zawór (zasuwa) będzie służył do regulacji prędkości przepływu.
jarekr Opublikowano 14 Marca 2016 #21 Opublikowano 14 Marca 2016 zawór zwrotny przed pompą nie jest potrzebny , jak również przez zaworem termostatycznym , u mnie jest ponieważ mam dwie pompy równoległe ( awaryjne rozwiązanie ) , oraz trochę inne podejście do tematu ( krytykowane na forach ) jednak bardzo sobie chwale moją instalację .Zawory klapowe w większości nie mają w dobrym miejscu osi obrotu klapy , potrzebują" dobicia ".
tomtomek Opublikowano 14 Marca 2016 Autor #22 Opublikowano 14 Marca 2016 ..., Zawór Herza wymaga regulacji wstępnej - patrz rys w poście # 90 w temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21232-zmiana-pieca-w%C4%99glowego-na-pellet-a-obej%C5%9Bcie-grawitacyjne/page-5 ... Zerknąłem na instrukcję od zaworu. Rysunek, o którym piszesz tyczy się zaworów 1 77 66 03/04 (to te z bypassem), które do bufora się nie nadają. Ja mam zawór 1 7766 13/14 (bez bypassa) i w instrukcji wyraźnie napisane jest, że montaż zaworu regulacyjnego nie jest konieczny. zawór zwrotny przed pompą nie jest potrzebny , ... ... .Zawory klapowe w większości nie mają w dobrym miejscu osi obrotu klapy , potrzebują" dobicia ". Zawór zwrotny przed pompą założyłem, gdyż koledzy pisali, że mimo zasyfonowania kocioł wybiera ciepłą wodę. Teraz nie jest to problem i nie szkodzi nawet gdyby był niepotrzebny, a później dużo przerabiania, gdyby jednak wybierało wodę. Co do samych zaworów klapowych, to nie zalewałem wodą, ale gdy ustawione są w poziomie to wydają się być dość szczelne jak się dmuchnie delikatnie.
sambor Opublikowano 15 Marca 2016 #23 Opublikowano 15 Marca 2016 Zerknąłem na instrukcję od zaworu. Rysunek, o którym piszesz tyczy się zaworów 1 77 66 03/04 (to te z bypassem), które do bufora się nie nadają. Dlaczego się nie nadają? Zawór nie wie co jest w instalacji, może być zarówno bufor jak i podłogówka. PS W instrukcji jest podane " Można zrezygnować z zaworu regulacyjnego" a nie, że "montaż zaworu regulacyjnego nie jest konieczny"
tomtomek Opublikowano 15 Marca 2016 Autor #24 Opublikowano 15 Marca 2016 W instalacji CO bez bufora powrót raczej zawsze jest za zimny i stałe podmieszanie gorącej wody jest potrzebne. W tym przypadku można stosować zawór ze stałym bypassem, ale zawór regulacyjny jest konieczny, aby dostosować przepływ (gorącej wody) do wydajności pompy i zrównoważyć opór hydrauliczny instalacji CO. W przeciwnym wypadku 100% wody mogłoby krążyć w małym obiegu, a grzejniki były by zimne. Natomiast w instalacji z buforem po pewnym czasie powrót osiąga temp 70-80*C i podmieszanie gorącą wodą z zasilania jest niewskazane i mogłoby prowadzić do podgotowywania wody w kotle. Zawór regulacyjny nic nie pomoże, bo tylko zmniejsza przepływ gorącej wody, a nie odcina go całkiem, natomiast mocne zdławienie przepływu mogłoby powodować problemy z dogrzaniem powrotu, gdy bufor jest zimny. Dlatego należy stosować zawór bez bypassa, czyli jak wszystkie inne zawory 3d do tego służące. Co do rezygnacji z montażu zaworu regulacyjnego, to jak ktoś chce, to może zamontować taki na jakimkolwiek zaworze 3d - tylko po co?
tomtomek Opublikowano 20 Marca 2016 Autor #25 Opublikowano 20 Marca 2016 Prace posuwają się powoli ze względu na brak czasu :( Skręciłem układ ładowania bufora. Wstawiłem go na swoje miejsce :) teraz musi poczekać, aż się ociepli i będę mógł rozmontować i przestawić kocioł. W międzyczasie "powalczę" ze sterowaniem i zrobię zbiornik wyrównawczy. Tak wygląda u mnie układ mieszania do zasilania grzejników i cwu. Brakuje jeszcze zaworu zwrotnego, który aktualnie jest w pracującej instalacji. A tu stara instalacja do której się wepnę. Wstępnie mogę policzyć już koszty: 1185 zł - bufor 60 zł - czujnik kominowy PT1000 100 zł - sterownik Auraton multi (używany z jednym czujnikiem) 34 zł - 2 czujniki temperatury Auraton 78 zł - przewody elektryczne 30 zł - mosiężne obudowy na czujniki temperatury 250 zł - 2 zawory mieszające termostatyczne 230 zł - elektroniczna pompa CO (dwie wykorzystam z obecnej instalacji) 240 zł - zawór teplomix 125 zł - regulator pokojowy Euroster E2006 60 zł - styropian, pianka montażowa, folia budowlana, taśma do folii 15 zł - styrodur 390 zł - 6 rolek wełny mineralnej 530 zł - kolana, zawory, rury itp. --------------- razem: 3327 zł Do tego wykorzystam 2 sterowniki pomp CO, które pracowały w obecnej instalacji. Będę musiał jeszcze dokupić kilka kształtek do wpięcia się w obecną instalację, odpowietrznik, zawory bezpieczeństwa, blachę na zbiornik wyrównawczy (lub gotowy zbiornik jeśli znajdę gdzieś odpowiedniej wielkości i w odpowiedniej cenie) oraz płyty GK i konstrukcje do obudowania bufora. To by było na razie tyle - czekam na wyższe temperatury za oknem ;)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.