Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Mój Bufor - Wykonanie I Koszty.


tomtomek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jestem w trakcie prac na moim buforem. Postanowiłem opisać i przedstawić na fotkach poszczególne etapy i koszty (przedstawię na końcu, po całkowitym rozliczeniu) - może kogoś zainteresuje ;)

Bufor prosty bez żadnych wężownic około 1350l średnica 94 cm wysokość 196 cm. Dennice płaskie z blach 4mm, a płaszcz z 3mm.

post-65254-0-70187300-1457723237_thumb.jpg

 

Dospawałem nóżki z profilu 40x28x3 i ociepliłem dno styrodurem 4cm

 

post-65254-0-59070300-1457723238_thumb.jpg

 

Malowanie :)

 

post-65254-0-08983500-1457723239_thumb.jpg

 

Ocieplenie bufora wełna 2 x 5cm Ursa 0,033 owijane folią napylaną aluminium

 

post-65254-0-57659700-1457723239_thumb.jpg

post-65254-0-04649400-1457723240_thumb.jpg

post-65254-0-55579500-1457723240_thumb.jpg

post-65254-0-98797600-1457723240_thumb.jpg

 

Druga część ocieplenia w kącie piwnicy wełna 1 x 15cm Ursa 0,035

 

post-65254-0-44951900-1457723241_thumb.jpg

post-65254-0-91785000-1457723241_thumb.jpg

post-65254-0-40913200-1457723242_thumb.jpg

 

CDN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dałem.

Wstępnie rozrysowane zasilanie:

post-65254-0-62237800-1457728671_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn. Co w nim jest nie tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Digitrax

Brzydko mówić jest spier.....y :D

 

Tak powinno być https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/20734-dobór-pieca-na-drzewo-oraz-bufora-ogrzewanie-podłogowe/?p=250768

Jeżeli nie interesuje Ciebie ładowanie grawitacyjne np w przypadku braku prądu to nie instalujesz zaworu zwrotnego klapowego i wszystkie rury w obrębie kotła wystarczą 1 calowe lub miedź 28.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że zawór jest wyżej i pompa w pionie to źle? Dlaczego? Zasada działania taka sama.

Interesuje mnie grzanie grawitacyjne i planowałem właśnie dać calowe rury. Teraz na calówkach grawitacyjnie grzeje całe mieszkanie (co prawda pion ma 10m). Kociołek jest mały Logano s 111 13kw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Digitrax

Filtr ma być w poziomie siatka do dołu by działał skutecznie a u Ciebie jest w pionie.

Calowymi rurami słabo grawitacja działać będzie, tym bardziej jak planujesz wykonać takie wywijasy jak na rysunku. Zastosuj takie średnice rur pomiędzy kotłem a buforem jakie masz przyłącza kotła.

 

Kocioł ma dopuszczenie do pracy w instalacji zamkniętej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtr to raczej nie problem i  mogę go założyć na rurze poziomej, choć nie widzę powodu dla którego miałby nie działać w pionie - ewentualne zanieczyszczenia opadną do korka. Obecną instalację ma 12 lat i w filterku nigdy nic nie znalazłem (jest w poziomie).

To jest układ otwarty naczynie wzbiorcze jest na szczycie pionu do grzejników i zmienić tego nie dam rady, dlatego dla pewności dołożyłem 2 zawory bezpieczeństwa.

Nadal nie rozumiem co w tym jest tak spi....e?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Digitrax

Zmyliły mnie te wygibasy zbędne. Przemyśl jeszcze raz układ rur pomiędzy kotłem a buforem jeżeli zależy Tobie na grawitacji.

Najlepszym rozwiązaniem jest najprostsze rozwiązanie. Ja bym np nie wykonał tego klientowi w tak sposób jak Ty narysowałeś. Prócz funkcjonalności u mnie musi być także estetyka. Przy grawitacji trudno to pogodzić (grube rury) ale można to wykonać schludnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmyliły mnie te wygibasy zbędne.... ...ale można to wykonać schludnie.

Narysowałem to po to aby sprawdzić czy i jak zmieści się pompa i zawory, ile rury kupić, ile kolanek, zaworów itp. Po przyspawaniu nóżek i postawieniu bufora oraz dokładniejszych pomiarach różnica w wysokości powrotu z bufora do kotła to 4 cm, więc "wygibas" przy buforze odpada, a różnicę zniweluje podginając do góry rurę miedzy zaworem a kotłem. Co do zasilania to różnica jest w dwóch płaszczyznach i w dodatku krzyżuje się z kominem, dlatego najpierw muszę ominąć rurę kominową, a następnie "podjechać" do ściany na odległość wyjścia z bufora. Do góry nie mogę zbytnio wyjechać, bo tam będą 2 pompki obiegowe, 2 zawory termostatyczne 3d i podłączenie do pionu który znajduje się nad kotłem (nie jest to narysowane). Poza tym pompa jak i zawór na rysunku będą schowane w ociepleniu bufora, a rury na ścianie też prawdopodobnie ocieplę wełna i zabuduję płyta GK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój układ do lekko zmodernizowany schemat nilsana. Cytat z jego opisu:

... Pompa jest zamon­to­wana w ukła­dzie zasy­fo­no­wa­nia, który zapo­biega roz­ła­do­wy­wa­niu się bufora poprzez kocioł, pomimo braku za nią zaworu zwrot­nego. Podobną funk­cję pełni zawór ZZK

Może na tym rysunku dobrze tego nie widać (był wykonany w innym celu), ale jest tam zawór zwrotny.

Czy uważasz, że będzie się rozładowywał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli będzie tak jak na rysunku , z moich doświadczeni doświadczeń Kolegów z forum to będzie się rozładowywać , syfon powinien być po stronie wyjścia z kotła . http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&highlight=bufor+syfon   tu jest kopalnia wiedzy na ten temat . Było na temat rozładowywania bufora  ,pisane bardzo dużo . W którym miejscu o syfonach nie pamiętam , ja poszedłem w zawór klapowy ( modyfikowany przeze mnie ) na wyjściu z kotła . Sposobów na zapobieganie cofania się gorącej wody do kotła jest sporo . Schemat nilsana jest  ok , sam mam podobnie zrobiony , jednak nie całkiem tak jak nilsan pisał .

post-62976-0-24686800-1457947221_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie do bufora jest syfon 2,7m + ZZ , na rurach Cu28 a grawitacja też potrafi się trochę przepchać - widać to po stanie ciepłomierza.

Już po wyłączonej pompie z cieplejszego kotła samoistnie do bufora dobija jeszcze 2 -5 MJ ciepła.

Dopuki ZZ trzyma to ruchu w drugą stronę brak, ale jakby go nie było to pewnie ruch odwrotny byłby na podobną skalę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawory klapowe potrzebują trochę różnicy ciśnień żeby trzymać , grawitacja to bardzo niewielkie przepływy . U siebie wymieniłem dwa zawory żaden nie trzymał a były w pełni sprawne , dopiero jak samo zrobiłem inne zawiesie klapy , zadziałało , choć i tak jakiś mini mini powrót jest , ale myślę że niewielki , akceptowalny ( sprawdzam ręka )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Martwi mnie to nietrzymanie zaworów zwrotnych. Chciałbym aby w razie braku prądu choć trochę grzało grawitacyjnie - miarkownik ciągu zamknie kocioł, ale i tak zbyt szybko nie wygaśnie - zawory zwrotne muszą przepuścić.

Pomyślę może o założeniu jakiegoś niewielkiego obciążnika na klapce, który będzie ją dociskał.

Dołożyłem jeszcze jedną "klapówkę" i po wstępnej przymiarce wygląda to jak niżej :)

Czy na dojściu gorącej wody na zawór 3d założyć zawór zwrotny jak ma założony jarekr, czy nie jest konieczny?

post-65254-0-00141100-1457972670_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś zamienić miejscami zawory - ten z pokrętłem czerwonym (grzybkowy) daj na dolocie wody gorącej do zaw 3-D,

Zawór Herza wymaga regulacji wstępnej - patrz rys w poście # 90 w temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21232-zmiana-pieca-w%C4%99glowego-na-pellet-a-obej%C5%9Bcie-grawitacyjne/page-5

Zawór klapowy prawie zawsze działa dobrze jak ma oś obrotu idealnie w poziomie i nie przepuszcza wstecznego przepływu - warto to sprawdzić przed montażem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś zamienić miejscami zawory - ten z pokrętłem czerwonym (grzybkowy) daj na dolocie wody gorącej do zaw 3-D,

Zawór Herza wymaga regulacji wstępnej - ...

Ten Teplomix nie wymaga wstępnej regulacji (przynajmniej tak sadzę). Są 2 rodzaje tych zaworów jeden 61*C  - zmniejsza ale nie zamyka przepływu gorącej wody - (taki najpierw kupiłem i oddałem) i drugi 55 - 63*C, który po osiągnięciu 55*C otworzy powrót z bufora, a po osiągnięciu 63 *C zamyka całkowicie dopływ gorącej wody. Czerwony zawór (zasuwa) będzie służył do regulacji prędkości przepływu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawór zwrotny przed pompą nie jest potrzebny , jak również przez zaworem termostatycznym , u mnie jest ponieważ mam dwie pompy równoległe ( awaryjne rozwiązanie ) , oraz trochę inne podejście do tematu ( krytykowane na forach ) jednak bardzo sobie chwale moją instalację .Zawory klapowe w większości nie mają w dobrym miejscu osi obrotu klapy , potrzebują" dobicia ".

post-62976-0-78130500-1457981016_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...,

Zawór Herza wymaga regulacji wstępnej - patrz rys w poście # 90 w temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21232-zmiana-pieca-w%C4%99glowego-na-pellet-a-obej%C5%9Bcie-grawitacyjne/page-5

...

Zerknąłem na instrukcję od zaworu. Rysunek, o którym piszesz tyczy się zaworów 1 77 66 03/04 (to te z bypassem), które do bufora się nie nadają.

Ja mam zawór 1 7766 13/14 (bez bypassa) i w instrukcji wyraźnie napisane jest, że  montaż zaworu regulacyjnego nie jest konieczny.

 

zawór zwrotny przed pompą nie jest potrzebny , ... ... .Zawory klapowe w większości nie mają w dobrym miejscu osi obrotu klapy , potrzebują" dobicia ".

Zawór zwrotny przed pompą założyłem, gdyż koledzy pisali, że mimo zasyfonowania kocioł wybiera ciepłą wodę. Teraz nie jest to problem i nie szkodzi nawet gdyby był niepotrzebny, a później dużo przerabiania, gdyby jednak wybierało wodę.

Co do samych zaworów klapowych, to nie zalewałem wodą, ale gdy ustawione są w poziomie to wydają się być dość szczelne jak się dmuchnie delikatnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknąłem na instrukcję od zaworu. Rysunek, o którym piszesz tyczy się zaworów 1 77 66 03/04 (to te z bypassem), które do bufora się nie nadają.

 

Dlaczego się nie nadają?

Zawór nie wie co jest w instalacji, może być zarówno bufor jak i podłogówka.

 

PS

W instrukcji jest podane " Można zrezygnować z zaworu regulacyjnego" a nie, że "montaż zaworu regulacyjnego nie jest konieczny"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W instalacji CO bez bufora powrót raczej zawsze jest za zimny i stałe podmieszanie gorącej wody jest potrzebne. W tym przypadku można stosować zawór ze stałym bypassem, ale zawór regulacyjny jest konieczny, aby dostosować przepływ (gorącej wody) do wydajności pompy i zrównoważyć opór hydrauliczny instalacji CO. W przeciwnym wypadku 100% wody mogłoby krążyć w  małym obiegu, a grzejniki były by zimne.

Natomiast w instalacji z buforem po pewnym czasie powrót osiąga temp 70-80*C i podmieszanie gorącą wodą z zasilania jest niewskazane i mogłoby prowadzić do podgotowywania wody w kotle. Zawór regulacyjny nic nie pomoże, bo tylko zmniejsza przepływ gorącej wody, a nie odcina go całkiem, natomiast mocne zdławienie przepływu mogłoby powodować problemy z dogrzaniem powrotu, gdy bufor jest zimny. Dlatego należy stosować zawór bez bypassa, czyli jak wszystkie inne zawory 3d do tego służące.

Co do rezygnacji z montażu zaworu regulacyjnego, to jak ktoś chce, to może zamontować taki na jakimkolwiek zaworze 3d - tylko po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace posuwają się powoli ze względu na brak czasu :(

 

Skręciłem układ ładowania bufora.

 

post-65254-0-62186300-1458486538_thumb.jpg

 

Wstawiłem go na swoje miejsce :) teraz musi poczekać, aż się ociepli i będę mógł rozmontować i przestawić kocioł. W międzyczasie "powalczę" ze sterowaniem i zrobię zbiornik wyrównawczy.

 

post-65254-0-32009300-1458486540_thumb.jpg

 

Tak wygląda u mnie układ mieszania do zasilania grzejników i cwu. Brakuje jeszcze zaworu zwrotnego, który aktualnie jest w pracującej instalacji.

 

post-65254-0-47353000-1458486539_thumb.jpg

 

A tu stara instalacja do której się wepnę.

 

post-65254-0-92448200-1458486539_thumb.jpg

 

Wstępnie mogę policzyć już koszty:

 

1185 zł - bufor

60    zł - czujnik kominowy PT1000

100  zł - sterownik Auraton multi (używany z jednym czujnikiem)

34    zł - 2 czujniki temperatury Auraton

78    zł - przewody elektryczne

30    zł - mosiężne obudowy na czujniki temperatury

250  zł - 2 zawory mieszające termostatyczne

230  zł - elektroniczna pompa CO (dwie wykorzystam z obecnej instalacji)

240  zł - zawór teplomix

125  zł - regulator pokojowy Euroster E2006

60    zł - styropian, pianka montażowa, folia budowlana, taśma do folii

15    zł - styrodur

390  zł - 6 rolek wełny mineralnej

530  zł - kolana, zawory, rury itp.

---------------

razem: 3327 zł

 

Do tego wykorzystam 2 sterowniki pomp CO, które pracowały w obecnej instalacji.

Będę musiał jeszcze dokupić kilka kształtek do wpięcia się w obecną instalację, odpowietrznik, zawory bezpieczeństwa, blachę na zbiornik wyrównawczy (lub gotowy zbiornik jeśli znajdę gdzieś odpowiedniej wielkości i w odpowiedniej cenie) oraz płyty GK i konstrukcje do obudowania bufora.

To by było na razie tyle - czekam na wyższe temperatury za oknem ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.