Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Montaż Rotametrów


mironw

Rekomendowane odpowiedzi

Zbiornik wyrównawczy otwarty umieszczony jest nad kotłem (pod dachem) na zdjęciu nr 2 widoczne są rurki zasilania i przelewu (lecą w górę)

Zasilanie (dolanie) wody podłączyli w powrót - zdjęcie nr 2 i 3 - widoczny jest elektrozawór (na prawo od filtrów).

W zbiorniku są umieszczone 2 sondy "minimum" i "maximum". Czyjnik poziomu cieczy steruje tym elektrozaworem. Połączenie jest mojego autorstwa i dolewa wodę po osiągnięciu stanu minimalnego a wyłącza przy maxymalnym poziomie. Histereza między sondami wynosi 20 litrów. Zbiornik jest 60 litrowy a poziom maxymalny wynosi 50 litrów. Oczywiście poziomy można w każdej chwili zmienić ale tak na zdrowy rozum myślę, że to akurat jest dobrze ;)

.

Czy zbiornik jest minimum 30cm nad najwyżej powieszonym odbiornikiem(grzejnikiem)

A jaka jest pojemność wodna instalacji -"orientacyjną pojemność zbiornika od 4 do 8 % pojemności wodnej instalacji." czyli Twoja minimalna , chociaż naczynie powinno mieć przelew bo wrazie zagotowania to poleci GDZIE?

ten elektrozawór to nieporozumienie , bo wode najlepiej dolewać powoli - chyba że dolewanie było by do zbiornika wyrównawczego , ajeśli jest połączenie stałe to dopuszcza się pod warunkiem montażu ZAWORYU ANTYSKARZENIOWEGO , W PRZECIWNYM RAZIE MUSI BYĆ ROZDZIELNE ( wężyk i tylko na czas dobijania)

 

Tak jak widać na zdjęciu nad pompą nie ma ani odpowietrznika ani zaworu zwrotnego.

Połączenie miedź-pex jest widoczne na zdjęciu nr 5 - zasilanie jest w samym rogu i jest widoczny na niej czujnik w siwej osłonie - powrót to ta druga rurka obok.

W kanale ciepłowniczym mam:

2 rurki ogrzewania (zasilanie - powrót)

brak odpowietrznika to błąd może się tam zapowietrzać

Jakie fi pex-a w kanale , a jakie do szafek gdzie trójniki

 

 

Wszystkie 4 skrzynki (2 x podłogówka i 2 x grzejniki) mam podłączone do tych rurek systemem równoległym ( nie wiem jak to się fachowo nazywa :) )

może masz foto jak już zalane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Narysowałem schemat ale bez średnic ponieważ nie wiem jak się je określa. Jeśli chcecie, to mogę suwmiarką zmierzyć po zewnątrz a Wy sami ocenicie jaki to przekrój. Mogę również spisać zawory.

Czy zbiornik jest minimum 30cm nad najwyżej powieszonym odbiornikiem(grzejnikiem)

A jaka jest pojemność wodna instalacji -"orientacyjną pojemność zbiornika od 4 do 8 % pojemności wodnej instalacji." czyli Twoja minimalna , chociaż naczynie powinno mieć przelew bo wrazie zagotowania to poleci GDZIE?

Zbiornik jest 30 cm wyżej i ma przelew odprowadzony do kanalizacji.

 

ten elektrozawór to nieporozumienie , bo wode najlepiej dolewać powoli - chyba że dolewanie było by do zbiornika wyrównawczego , ajeśli jest połączenie stałe to dopuszcza się pod warunkiem montażu ZAWORYU ANTYSKARZENIOWEGO , W PRZECIWNYM RAZIE MUSI BYĆ ROZDZIELNE ( wężyk i tylko na czas dobijania)

elektrozawór zamontowali bezpośrednio na wodzie zimnej i jest tylko zawór zwrotny (oczywiście i zwykłe zawory kulowe)

 

brak odpowietrznika to błąd może się tam zapowietrzać

Jakie fi pex-a w kanale , a jakie do szafek gdzie trójniki

trójniki są na wylewce pod szafkami (tak jak szło)

instalacja CO.pdf

Edytowane przez Egzekutorek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Rozbawił mnie ten zawór różnicowy :lol: i wiara, że "zadziała".

 

Jeszcze bardziej zastanawia wiara w poprawne działanie zaworu 4D. Mieszanie na grzejniki OK, ale podniesienie temperatury powrotu na tej średnicy zaworu, takiej odległości od kotła (DLACZEGO?) oraz mizernej średnicy małego obiegu - NIE. Pozostaje założyć pompę kotłową. Ósmą...

 

Plus dla chłopaków za estetykę wykonania, ale o zasadach funkcjonowania muszą doczytać.

Szkoda też, że wymiana żmijki to rozbiórka całego podajnika, ale widzę, że komin inaczej nie pozwalał.

A tak poza tymi rozdzielaczami to problem jakiś jest? No i kiedy odpał?

 

P.S.

Jaki parametr rządzi siłownikiem 4D?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tak ;)

Kotłownia odpalona i chodzą grzejniki. Podłogówka nie jest jeszcze podłączona.

 

Link do schematu

Siłownik zaworu jest ustawiony na "Pogodówka" więc steruje nim temperatura zewnętrzna.

Jak widzę będą musieli mi dużo poprawić (zmienić) ale dobrze by było, gdybyście napisali mi w punktach co i jak - żebym mógł od nich wymagać ale też żebym wiedział jak to ma być poprawnie zrobione.

Z tego co już wiem:

1. Zamienić rozdzielacze: Prandelli (złożyć) i zamontaować na podłogówkę a Gorgiela na grzejniki.

2. Założyć odpowietrznik za pompą CO

 

Zawór czterodrożny musi być bliżej kotła? W jakiej odległości i jakimi średnicami trzeba połączyć?

Dolewanie wody do układu muszą przerobić na bezpośrednie do zbiornika czy wystarczy (i rozwiąże problem) dołożenie zaworu antyskarzeniowego?

A co z tym zaworem różnicowym? Na schemacie z Defro był pokazany i tak mi zrobili ;)

Link do schematu

 

Z tego co widzę to będą mieli masę pracy po sezonie grzewczym ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tak ;

Siłownik zaworu jest ustawiony na "Pogodówka" więc steruje nim temperatura zewnętrzna.

Jak widzę będą musieli mi dużo poprawić (zmienić) ale dobrze by było, gdybyście napisali mi w punktach co i jak - żebym mógł od nich wymagać ale też żebym wiedział jak to ma być poprawnie zrobione.

Z tego co już wiem:

1. Zamienić rozdzielacze: Prandelli (złożyć) i zamontaować na podłogówkę a Gorgiela na grzejniki.

2. Założyć odpowietrznik za pompą CO

 

Zawór czterodrożny musi być bliżej kotła? W jakiej odległości i jakimi średnicami trzeba połączyć?

Dolewanie wody do układu muszą przerobić na bezpośrednie do zbiornika czy wystarczy (i rozwiąże problem) dołożenie zaworu antyskarzeniowego?

A co z tym zaworem różnicowym? Na schemacie z Defro był pokazany i tak mi zrobili ;)

Link do schematu

 

Z tego co widzę to będą mieli masę pracy po sezonie grzewczym ;)

Podłączenie 4D na obiegu kotłowym min.5/4" ale problem że 4D masz 1" to chyba tylko pompa kotłowa .....Użytkownik Egzekutorek dnia (" Oni raczej nie umieją czytać schematów więc sami ich nie rysują. Wiem to dlatego, że zamontowali mi pompę bezpośrednio nad piecem a później chcieli zawór czterodrożny. Na szczęście w porę zobaczyłem schemat z Defro i kazałem im to przemontować "

to właśnie byś ją miał

 

A co z tym zaworem różnicowym? Na schemacie z Defro był pokazany i tak mi zrobili ;)

 

ale defro pokazuje chyba instalacje która zadziała na grawitacji a u Ciebie to C.O napewno nie pociągnie -kanałem , a na CWU zamiast różnicówki daj zawór kulowy min.5/4" to może przy dłuższym braku prądu sam sobie otwożysz jeśli piec będzie przeciągał temperature

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem. Na początku oni podłączyli mi pompę nad piecem a zawór czterodrożny był w tym samym miejscu w którym jest obecnie. Uważącie, że wówczas byłoby lepiej? Widząc schemat z Defro, że pompa jest za zaworem - kazałem im to przemontować. Czyli to błąd?

 

 

A na CWU nie mam różnicówki - wszystko w linii tak jak na zdjęciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A miała być pompa do C.O ta za4D ? Jeszcze nigdzie nie znalazłem schematu producentów kotłów aby były opisane średnice przyłąaczy ,albo maksymalne długości obiegu kotłowego . U Ciebie układ kotłowy na grawitacji jest niemożliwy bo zamałe średnice minimum to 5/4" i obieg i zawór i jak najkrótszy z jak najmniejszą ilością kolan, zakrętów .Twój 4D nie spełni funkcji ochrony powrotu na 1" ,jedynie może utrzymać zadaną na C.O , a aby działał układ kotłowy ( króti obieg- ochrona powrotu) musisz na nim mieć pompę .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa CO jest dobrze (z zastrzeżeniem pkt 2). Sęk w tym, że schemat Defro zakłada grawitacyjny charakter obiegu kotłowego. Niestety nie wspomnieli słowem o średnicach lub alternatywie pompy kotłowej.

 

Po kolei.

1. Zawór różnicowy, to urządzenie które ma zapewnić obieg wody w układzie gdy pompa obiegowa nie działa (awaria pompy, brak zasilania). Jest to swego rodzaju przełącznik pomiędzy działaniem układu w wersji pompowej (wymuszonej) i grawitacyjnej. U ciebie grawitacyjnego obiegu na grzejnikach nie uzyskasz nigdy, ponieważ tuż za 4D masz pionowe zejścia w dół, 15m wykopu i grzejniki na rozdzielaczch. W związku z tym nie było najmniejszego sensu montowania tego zaworu u ciebie.

 

2. Jak te cztery pompy w szafkach ruszą, to jak to się ma do przepustowości pompy głównej CO przy 4D? Ona jest jakaś większa? Moim zdaniem może nawet dojść do otwarcia zaworu różnicowego. Generalnie nie jest to jakiś wielki problem, tylko czy ta pompa jest wtedy zasadna? Spróbuj może wyłączyć pompę przy 4D (przełącznik biegów ustaw w położeniu pośrednim między biegami) i zobaczysz czy zmieni się cokolwiek w pracy grzejnkiów.

 

3. Jak wykonać obieg kotłowy 4D przy jednej pompie, wyjaśnił kolega wyżej. Zrobiony w taki sposób, działa grawitacyjnie i nie wymaga osobnej pompy. Twoje wykonanie wymaga dodatkowej pompy na odcinku między 4D a powrotem kotła, najlepiej na obejściu klapowego zaworu zwrotnego.

 

4. Widzę, że zasilanie wodomierza wychodzi z posadzki wężem PE. Najlepiej zabezpiecz go przed światłem słonecznym, ponieważ materiał ten tego nie lubi, szybko twardnieje i staje się kruchy. Owiń czarną taśmą izolacyjną albo załóż jakąś maskownicę.

 

5. Jak będzie realizowane sterowanie temperaturą podłogi w obrębie rozdzielaczy? Ta metoda mieszania wymaga założenia głowic termostatycznych i kapilar. Inaczej nie zapanujesz nad podłogą. Będą siłowniki czy zostaje tak jak jest? Górne belki to powrót z pętli, dolne to zasilenie. Można było termometry zamontować zgodnie z logiczną kolorystyką. Pierdoła, ale...

 

6. Odpowietrznik przy pompie głównej CO może być, ale raczej mechaniczny. Automat trzeba będzie raczej zamknąć, bo go mogą otwierać 4 działające w domu pompy.

 

7. Przydałby się jakiś termometr poglądowy temperatury powrotu kotła. Chyba, że jest. Ewentualnie jak to wygląda na teraz we wskazaniach sterownika 4D? Jest wogóle włączona opcja ochrony powrotu?

 

To tyle. Takie mam uwagi, chociaż dróg osiągnięcia pożądanego rezultatu może być więcej i należałoby zaczekać aż firma skończy prace.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Nie jestem fachowcem, ale mam podobny układ, tzn. kotłownia w osobnym budynku gospodarczym (oddalonym o 6 m).

dziwi mnie, że CWU również jest ciągnięte z Kotłowni. U mnie hydraulik zakopał tylko dwie rury, zasilanie i powrót. W Kotłowni (w bud gosp) mam tylko kocioł, mały, otwarty obieg kotłowy (z pompą) oddzielony jest od reszty układu poprzez wymiennik płytowy.

Obieg wtórny jest zamknięty i napełniony mieszaniną glikolu i wody zdeminarlizowanej.

Wydaje mi się, że taki układ jest o wiele prostszy (ochrona kotła realizowana przez wymiennik), oraz są mniejsze straty na przesyle, mam na myśli CWU.

Zasobnik CWU, rozdzielacze, pompy i cały inny osprzęt jest w budynku mieszkalnym w pralni.

Działa to od października, na razie ogrzewam dom na 15*C, nie mieszkam jeszcze

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Chciałem się podpiąć pod temat, mam problem z rotametrami, które nie pokazują przepływu i nie wiem co może być przyczyną, może pomożecie ? Rozbierałem je i wszystko wygląda ok, dopiero jak są w rozdzielaczu to nie pokazują nic...

 

Do tego podczas grzania podłogówki jest ona dość głośna, w sensie przepływ wody słychać, może problem jest połączony z rotametrami ?

post-45786-0-52870200-1352986203_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Nie polecam wylączania pomp poprzez ustawienie przełącznika biegów pomiędzy biegami. Niektóre przełączniki mają pomiędzy biegami naraz załączone dwa biegi, co powoduje powstanie uzwojenia zwartego, pozostawienie na dłużej tak ustawionego przełącznika spowoduje spalenie silnika pompy. Bezpieczniej na chwilę wyłączyć pompy i na sprawdzanej pompie odłączyc przewód fazowy po czym zabezpieczyć odłączony przewód jednym segmentem listwy zaciskowej żeby czegoś nie dotknął. Już kilka pomp, które ludie w ten sposób spalili wymienialem.

Edytowane przez paul0
literówki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Odkopię nieco stary temat, ale do rzeczy.

Na listwie zasilającej mam rotametry takie, jakie powinny być na powrocie (0 na dole).

Jak wykręcę rotametry jakoś podłoga grzeje, ale przecież nie tak to powinno być zainstalowane.

Równie dobrze mógłbym zamiast rotametrów wkręcić korki.

Pomyślałem, że lepiej byłoby zainstalować tam rotametry przewidziane na zasilanie. Tylko jakie i gdzie kupić?

W załączeniu widok na obie listwy i rotametry z bliska. Grubość listwy to około 34-36mm.

IMG_8846.JPG

IMG_8847.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem o tym, ale to chyba grubsza robota niż wymiana pięciu rotametrów. Znając życie-coś się może zepsuć, pęknie albo coś... ta instalacja ma już kilkanaście lat, co dodatkowo mnie zniechęca.

A dodatkowo należałoby przełożyć również te metalowe rurki, które są w dolnej części listwy zasilającej a wtedy długości plastików z instalacji nie będą pasowały.

Edytowane przez JacekKo
Dodatkowe informacje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że zakup odpowiednich rotametrów nie jest prosty zastosowałem obejście problemu-wykręciłem wszystkie i w ich miejsce wkręciłem korki.

Jak gdzieś znajdę takie wskaźniki, jakie powinny być-pewnie kupię komplet, a do tego czasu będzie inaczej-bez rotametrów :)

Przynajmniej nic oprócz zaworów na powrocie nie będzie blokowało przepływu wody ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To kup tylko nyple i zamontuj na dolnej belce razem z tymy rotametrami które wykrecileś.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio wymienialem u siebie rotametry gdyz pociekly.

Nie dostalem oczywiscie takich samych.

W komplecie byl rotametr + dolne podlaczenie do listwy. Kazdy producent inaczej wykonuje sam element i dlatego sprzedaja rowniez w komplecie z podlaczeniem. Grubosc listwy? Tutaj nie wiem ale chyba jest jakis unormowany standard?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź te rotametry i podjedź z nimi do hurtowni. Powinni ogarnąć producenta i ściągnąć takie same nyple.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MikiQ Właśnie uświadomiłem sobie, że jak sprawdzałem możliwość przeniesienia rotametrów na listwę powrotną, to wykręcenie zaworów z powrotnej nie jest banalne-niemal nie ma za co złapać kluczem.

Hurtownia powiadasz? Tylko gdzie takiej szukać w północnej części Warszawy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może łatwiej, prościej i taniej  będzie zamienić rurę zasilającą z powrotną zamiast wymieniać rotametry??
Przecież przy podłogówce nie ma znaczenia z której strony będzie zasilanie a z której powrót.
 

Edytowane przez darek69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.