Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Co Robić


tomeksob
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam poważny problem z piecem i kominem - pomóżcie!!!

miałem w tym roku wyjątkowe problemy ze smołą z komina, zapychaniem się komina i dużą ilością spalania węgla. Nie wiem co nie gra, czy winny jest piec i złe użytkowanie, czy też komin, a może po trochu oba te czynniki.

mam piec cichewicza altech iryd plus 15 kw z nadmuchem.

 

dom ok. 200 m2 - w tym góra mieszkalna 100 m2 i słabiej ogrzewany wysoki dół (warsztat) z niższą temperaturą. dach okryty wełną - ocieplona styropianem póki co tylko jedna ściana. dom stary poniemiecki z cegły czerwonej (grube ściany). komin mam murowany dostawiony do budynku. początkowo był za niski (zdaniem kominiarza) więc zgodnie z jego zaleceniami dołożyłem do środka wkład stalowy kwasoodporny fi 15) i podwyższyłem jeszcze, czyli domurowałem jeszcze go wyżej.

 

palę węglem i drewnem - mroźną zimą głównie węglem. paliłem trochę mokrym drewnem niedosuszonym i strasznie się lało z pieca (gęsta smolista substancja wyjmowana co tydzień), oraz z komina. co dwa tygodnie musiałem wzywać kominiarza, bo strasznie zapychał się komin, zwłaszcza w wyższej części. dym w całej kotłowni ale i w domu?. Tragedia.

spala się bardzo dużo opału - ok. 1,5 tony węgla miesięcznie (przyzwoitego) plus drewno dorzucane jako zapchajdziura,.

 

Kominiarz twierdzi, że to przez to, że mam niepotrzebny wkład w środku i że źle palę - wywal pan ten nadmuch !!!.

więc posłuchałem i przestałem palić z nadmuchem, otwieram drzwiczki jest lepiej, ale bez rewelacji. dobrze pali sie tylko wtedy gdy jest bardzo duża temperatura. Tak czy inaczej komin zarasta dość szybko.

po obczytaniu forum doszedłem do wniosku że:

- trzeba palić drewno z dostępem powietrza (nadmuch won)

- za nisko miałem ustawioną temp pracy pompy - włączała się na 36 stopni, co jest chyba za szybko.

- ten piec to Górniak a ja paliłem jak w dolniaku.

Macie jeszcze jakieś uwagi?

Czy wkład stalowy kwasoodporny fi 150 jest faktycznie niepotrzebny i przeszkadza, czy prblem jest gdzie indziej?

Co mam robić - posłuchać kominiarza i wywalić wkład ze środka i ocieplić komin watą - poprawi to ciąg??? czy to bez sensu? Czy olać dobre rady i stawiać nowy komin?

 

Wkład nie ma nic do rzeczy.

Podczas spalania jest za mała ilość tlenu więc normalne że powstaje sadza, a jak może być odpowiednia ilość tlenu jeżeli ciąg jest słaby bo komin zatkany i koło się zamyka. Jeżeli palisz na zduszonym piecu to jeszcze do tego komin nie nagrzewa się dostatecznie i woda ze spalania skrapla się na ścianach komina.

Slaby ciąg może również być spowodowany "braniem lewego powietrza przez komin" czyli nieszczelność między wkładem kominowym a piecem lub brakiem dostatecznego dostępu powietrza do kotłowni. Komin zamiast ciągnąć powietrze przez piec to ciągnie prosto z kotłowni.

Proponuję zrobić tak:

 

1. odłączyć nadmuch

2. wyczyścić solidnie komin

3. sprawdzić szczelność połączej komina i ewentualnie wszystko uszczelnić

4. sprawdzić szczelność wyciorów kominowych - ewentualnie uszczelnić

5. sprawdzić szczelność otworów czy drzwiczek wyczystnych pieca (nie znam tego pieca)

6. zapewnić dostęp powietrza do kotłowni BARDZO WAŻNE !!!!!!

7 wyczyścić sam piec

 

Po wykonaniu tych czynności można spróbować palić drobnym suchym drewnem przy dobrym dostępie powietrza do kotłowni (otwarte okno lub drzwi). Powietrze do pieca powinno dochodzić pod ruszt.

Jeżeli będzie wszystko jest w porządku to uruchomić nadmuch- dalej OK to pozamykać drzwi i okna- jeżeli również OK to palimy węglem i patrzymy co się będzie działo.

I jeszcze jedno... Jeżeli w kotłowni jest kratka wentylacyjna to na czas testów należy ją przysłonić bo przy słabym dostępie powietrza do kotłowni może "porywać" część powietrza przezna czonego dla pieca.

Jeżeli to nie pomoże będziemy się zastawiać dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, chciałem dac plusa bo mi sie spodobało a tu sie nie da :angry:

Mam wrażenie, że wcześniej było to rozdzielone...

 

Od siebie podkreśliłbym tylko jedno:

Pal jak w Górniaku (czyli Twoja 3 uwaga) i sytuacja się diametralnie zmieni. [oczywiście przewody należy najpierw doprowadzić do normalnego stanu].

 

Pozdrawiam.

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a teraz szczegóły mojego komina - komin dwukanałowy - jeden kanał spalinowy - drugi taki sam wentylacyjny. wysokość ok. 11 m.

wielkość kanału 18 cm x 30 cm. komin jest trochę nieszczelny (czasem dymi się z niego - wyraźne dymi się przez pojedyncze szczeliny). w środku wkład rura stalowa kwasoodporna 150tka.

problem z zatykaniem się zwłaszcza u góry - przy paleniu drewnem cieknie smoła - czarna woda w takich ilościach, że nie odbiera tego nawet skraplacz muszę podstawiać pojemnik.

komin był dwukrotnie podwyższany . problem jest zimą gdy są mrozy - muszę wzywać kominiarza co 2 tygodnie.

komin był podwyższany i w sumie jest teraz bardzo wysoki (najwyższy w okolicy) nie pomogło to bardzo w sumie ze względu na to, że jest wysoki i nieocieplony to stwierdzam, że szybciej się zapycha.

 

kominiarz radzi wywalić wkład - otynkować i ocieplić

moje pytanie brzmi:

1. czy warto go ratować? w planie jest otynkowanie po całości i położenie waty. może lekkie obniżenie..

2. czy wywalenie rury ze środka - co niewątpliwie zwiększy przekrój, poprawi cug?

 

nadmieniam że mam zamiar zmienić piec na większy - zebiec kdu - dolniak i chcę palić drewnem i węglem - czy komin bez wkładu da sobie radę - czy znowu będzie smoła i sadza, tylko że bezpośrednio na ceglastym kominie. producent pisze że wymagany jest komin 14x20 a ja będę miał po wyjęciu rury 18 x 28, a więc więcej, ale czy nie pojawią się inne rewelacje..

 

pomóżcie

inwestować w niego czy sobie odpuscic - i postawić systemowca z wkładem ceramicznym. wiem że kasa duża, ale po tej zimie i dymie w chacie chcę mieć spokój.

post-29559-0-22285000-1305324113_thumb.jpg

post-29559-0-06604200-1305324159_thumb.jpg

post-29559-0-76491300-1305324181_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zdjęć wynika że komin jest na zewnętrznej ścianie. Rozwiązanie najgorsze z możliwych. Z zimnym kominem nigdy nie będzie się dobrze paliło. Docieplenie i uszczelnienie komina (tynk) na pewno coś pomoże.

Rura średnicy 150 mm to trochę mało, ale widziłem kominy z rurą 120 mm i paliło się bez problemów. Na chwilę obecną proponowałbym zostawić rurę i próbować ocieplić komin. Rurę wyjąć zawsze można.

Co do metody docieplenia proponuję popytać kominiarza aby póżniej nie było przebojów przy przeglądach.

Proszę jeszcze zwrócić uwagę na połączenie rury w kominie z rurą od pieca-to połączenie musi być szczelne!!!!.

Przed podjęciem działań o których teraz piszę proponuję wykonać czynności o których pisałem wcześniej-pomoże to zdiagnozować przyczynę.

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Kolego przede wszystkim wkład stalowy musi być połączony szczelnie z wylotem z pieca !!! Po drugie komin musi być szczelny od zewnątrz i z regulowanym przepływem powietrza w kominie pomiędzy wkładem stalowym, a ścianami komina i to powietrze musi być ciepłe z kotłowni i wylatywać górą, oczywiście musi być, to ograniczone aby zbytnio nie ochładzało wkładu stalowego!!! To POWIETRZE będzie wtedy izolatorem ;) między gorącym wkładem stalowym, a zimnymi ścianami komina. Pomimo i oprócz, tych poprawek przydałoby się ocieplić ten komin ->>> oczywiście wełną, bo ze styro może być problem między innymi taki, jak kolega Bolobo nadmienił czyli z odbiorem. Dużo nie trzeba 30-50mm wystarczy w zupełności, jest to potrzebne bo zazwyczaj kominy zewnętrzne dobrzy spece kiedyś zalecali budować z grubszymi ścianami dla lepszej akumulacji nawet w krztałcie zbliżonym do stożka i tym samym nie wychładzania się komina, a za tym szedł lepszy ciąg. Jeśli zastosujesz się do tych zmian oraz nie będziesz dusił pieca, no i kotłownia będzie miała doprowadzoną dostateczną ilość powietrza , bo będą trzy ujścia czyli:

  • przez piec
  • przez szczelinę pomiędzy wkładem, a ścianami komina
  • oraz kratka wentylacyjna

, a to razem daje nam poważne zapotrzebowanie na powietrze i ta kratka oraz cały kanał powinien mieć przekrój 20-14cm, a nawet ja bym zrobił 20-20cm.

Ps W całości dopiero te poprawki dadzą super i całościowy efekt, no i wtedy przy tej wysokości ta średnica wkładu powinna wystarczyć ->>> Ale Szczelne Wszytko MUSI Być. Inaczej dalej będziesz mieć wielką wędzarnię, a nie system C.O. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.