Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Co Robić? Pomóżcie!


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam poważny problem z piecem i kominem - pomóżcie!!!

miałem w tym roku wyjątkowe problemy ze smołą z komina, zapychaniem się komina i dużą ilością spalania węgla. Nie wiem co nie gra, czy winny jest piec i złe użytkowanie, czy też komin, a może po trochu oba te czynniki.

mam piec cichewicza altech iryd plus 15 kw z nadmuchem.

 

dom ok. 200 m2 - w tym góra mieszkalna 100 m2 i słabiej ogrzewany wysoki dół (warsztat) z niższą temperaturą. dach okryty wełną - ocieplona styropianem póki co tylko jedna ściana. dom stary poniemiecki z cegły czerwonej (grube ściany). komin mam murowany dostawiony do budynku. początkowo był za niski (zdaniem kominiarza) więc zgodnie z jego zaleceniami dołożyłem do środka wkład stalowy kwasoodporny fi 15) i podwyższyłem jeszcze, czyli domurowałem jeszcze go wyżej.

 

palę węglem i drewnem - mroźną zimą głównie węglem. paliłem trochę mokrym drewnem niedosuszonym i strasznie się lało z pieca (gęsta smolista substancja wyjmowana co tydzień), oraz z komina. co dwa tygodnie musiałem wzywać kominiarza, bo strasznie zapychał się komin, zwłaszcza w wyższej części. dym w całej kotłowni ale i w domu?. Tragedia.

spala się bardzo dużo opału - ok. 1,5 tony węgla miesięcznie (przyzwoitego) plus drewno dorzucane jako zapchajdziura,.

 

Kominiarz twierdzi, że to przez to, że mam niepotrzebny wkład w środku i że źle palę - wywal pan ten nadmuch !!!.

więc posłuchałem i przestałem palić z nadmuchem, otwieram drzwiczki jest lepiej, ale bez rewelacji. dobrze pali sie tylko wtedy gdy jest bardzo duża temperatura. Tak czy inaczej komin zarasta dość szybko.

po obczytaniu forum doszedłem do wniosku że:

- trzeba palić drewno z dostępem powietrza (nadmuch won)

- za nisko miałem ustawioną temp pracy pompy - włączała się na 36 stopni, co jest chyba za szybko.

- ten piec to Górniak a ja paliłem jak w dolniaku.

Macie jeszcze jakieś uwagi?

 

Piec chcę zmienić na większy ? zastanawiałem się nad ZEBCEM KDU 20/26 ? co o tym sądzicie, da radę z drewnem 1-rocznym??

Co mam robić - posłuchać kominiarza i wywalić wkład ze środka i ocieplić komin watą - poprawi to ciąg??? czy to bez sensu? Czy olać dobre rady i stawiać nowy komin?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł 15 kW powinien być podłączony do komina o pow przekroju 400 cm2 (20x20) i wysokości ok 8 m wymagne podciśnienie 20kPa . Masz zamontowany wkład o średnicy 15 czyli powierzchni ok 177 cm2 , o wysokości komina nic nie piszesz. Mała srednica komina + mokre drewno + niska temperatura spalin = zarastanie komina, a może jeszcze wogóle w kotłowni masz zbyt małą ilość powietrza ( czy jest nawiew i kratka wentylacyjna?) . Wnioski wyciągnąłeś już częściowo prawidłowe koledzy na forum pewnie też coś doradzą. Ale zacznij od komina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

komin jest wysoki gdzieś na 11 m - podwyższałem go już dwa razy - poprzedni komiarz kazał i posłuchałem. komin w sumie lepiej ciągnął jak był niższy - teraz na tym na dużej wysokości zaraz zarasta.

zauważyłem, że lepiej spala z powietrzem i przez zimę nie zamykałem na noc drzwi do kotłowni, ale nie jest to docelowe rozwiązanie.

w sumie jak bym wywalił ten wkład to przekrój będzie większy, ale czy to ma sens, czy zaraz nie zarosnie komin murowany i wtedy dopiero będę miał problemy...

dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj. Pomijając sto innych przyczyn Twoich kłopotów proponuję sprawdzić, czy przestrzeń między stalowym wkładem a przewodem kominowym nie jest nadmiernie wentylowana. Rozgrzany przez spaliny wkład powoduje silny ruch powietrza w tej przestrzeni i siłą rzeczy bardzo się wychładza, stąd może szybciej zarastać sadzą. Miałem to u siebie, poprawna obróbka zakończenia komina i spodu załatwiła problem. Minimalna wentylacja jak najbardziej ale tylko minimalna. Co do przekroju wkładu. U mnie jest 13,5 cm średnicy i wysokość max. 9m., nawet w upalny dzień wystarczy że zapalę gazetę w wyczystce i zaraz mam ciąg, który wystarcza do pracy dolniaka. Nie twierdzę, że większy przekrój byłby gorszy ale i z takim może wszystko działać świetnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sony masz dolniaka, jakiego? przymierzam się do zmiany pieca i myslę o dolniaku ZEBIEC KDU - mam kilka pytań

1. masz probrem z sadzą w w zasypie i wymienniku (podobno to częsty problem w dolniakach)

2. czym palisz? drewnem ? ja zamierzam palić drewnem plus węglem, a jak będzie mocno zimno to tylko węglem... jak zachowuje się piec przy spalaniu drewna jednorocznego (czyli przywiezionego w marcu palonego zimą).

dzięx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a teraz szczegóły mojego komina - komin dwukanałowy - jeden kanał spalinowy - drugi taki sam wentylacyjny. wysokość ok. 11 m.

wielkość kanału 18 cm x 30 cm. komin jest trochę nieszczelny (czasem dymi się z niego - wyraźne dymi się przez pojedyncze szczeliny). w środku wkład rura stalowa kwasoodporna 150tka.

problem z zatykaniem się zwłaszcza u góry - przy paleniu drewnem cieknie smoła - czarna woda w takich ilościach, że nie odbiera tego nawet skraplacz muszę podstawiać pojemnik.

komin był dwukrotnie podwyższany . problem jest zimą gdy są mrozy - muszę wzywać kominiarza co 2 tygodnie.

komin był podwyższany i w sumie jest teraz bardzo wysoki (najwyższy w okolicy) nie pomogło to bardzo w sumie ze względu na to, że jest wysoki i nieocieplony to stwierdzam, że szybciej się zapycha.

 

kominiarz radzi wywalić wkład - otynować i ocieplić

moje pytanie brzmi:

1. czy warto go ratować? w planie jest otynkowanie po całości i położenie waty. może lekkie obniżenie..

2. czy wywalenie rury ze środka - co niewątpliwie zwiększy przekrój, poprawi cug?

 

nadmieniam że mam zamiar zmienić piec na większy - zebiec kdu - dolniak i chcę palić drewnem i węglem - czy komin bez wkładu da sobie radę - czy znowu będzie smoła i sadza, tylko że bezpośrednio na ceglastym kominie. pomóżcie

post-29559-0-62338700-1305322485_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w sumie to mam najwyższy komin w okolicy - i największe z nim problemy. zastanawiam się czy jak wyjmę rurę i zamontuję zembca kdu to czy będzie odpowiedni profil - niby producent zaleca przekrój 20 x 14, a ja mam 18 x 30 ale czy nie będę miał znowu problemów.... może po prostu warto trochę kasy zainwestować i nie bawić się w naprawy tylko postawić od razu systemowy komin ceramiczny fi 20.

post-29559-0-04221800-1305323016_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj drewno do palenia powinno mieć wilgotność max 20% co itak daje 200 litrów wody w 1 metrze sześciennym taką wilgotność przy suszeniu pod dachem na wolnym powietrzu uzyzkujemu po 2 latach (w zależności od gatunku ) np mokry dąb potrafi zmagazynować w drewnie do 600 litrów wody na 1 metr sześcienny to wszystko podczas spalania plus woda zawarta w powietrzu zamienia się w parę następnie wykrapla się na zimnym kominie łączy się z substancjami lotnymi z dymu i zatyka komin.

Im większy otwór tym trudniej go zalepić ,większa temperatura spalin cieplejszy komin mniej wody w opale większa sprawność pieca zobacz ile energi trzeba włożyć w odparowanie wody na początku procesu spalania a ona i tak powraca skroplona na palenisko zamula piec i tak w " koło Macieju".

poz Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sony masz dolniaka, jakiego? przymierzam się do zmiany pieca i myslę o dolniaku ZEBIEC KDU - mam kilka pytań

1. masz probrem z sadzą w w zasypie i wymienniku (podobno to częsty problem w dolniakach)

2. czym palisz? drewnem ? ja zamierzam palić drewnem plus węglem, a jak będzie mocno zimno to tylko węglem... jak zachowuje się piec przy spalaniu drewna jednorocznego (czyli przywiezionego w marcu palonego zimą).

dzięx

Mój dolniak to przeróbka, w porównaniu do fabrycznych dolniaków mój potrzebuje jeszcze lepszego ciągu niż te ostatnie ( ze względu na duże przewężenia przekrojów wewnątrz kotła) a i tak wkład daje radę nawet w ostatnich dniach przy wręcz upalnej pogodzie. Z moich obserwacji wynika że dla palenia drewnem przekrój może być mniejszy niż przy paleniu węglem. Problemów nie miałem z wkładem gdy kociołek pracował jako śmieciuch z nadmuchem jak i bez ( warunek to wkład nie może się szybko wychładzać, to co Ci pisałem wcześniej). Co do palenia rocznym drewnem, czasami na próbę wrzucałem prawie świeże kawałki i też paliły się aż huczało ale jeśli komora załadowcza nie będzie odpowiednio wentylowana to podejrzewam, że szybko skorodują jej ścianki. Sadzy w wymienniku prawie nie ma (więcej popiołu), o smole już zapomniałem, wkład suchy. Coś nie tak musi być ze spalaniem w Twoim kociołku, bo przy śmieciuchowaniu temp. spalin może dochodzić na czopuchu do 400 st. C. u mnie na zakończeniu wkładu u góry komina potrafiło jeszcze topić prowizoryczne ocieplenie z pianki takiej jak otuliny do rur, teraz nawet na czopuchu taka pianka nie chce się topić a ciąg jest wystarczający. Pierwsza rzecz to zapomnij o nadmuchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego skraplanie pary  wodnej inaczej mówiąc zmiana stanu skupienia następuje w procesie ochłodzenia!!!   Masz komin zewnętrzny !!!  Przede wszystkim powietrze też powinno być izolatorem, te pomiędzy stalą i cegłą !!! Ale, komin ten najlepiej było by zaciągnąć, aby pokasować szpary następnie ocieplić wełną i zaciągnąć oczywiście, a we wnętrzu nie musisz wyjmować wkładu ale zrobić regulowany przepływ powietrza między wkładem i cegłami, wtedy doregulujesz go do takiego stosunku przepływu, żeby był delikatny ruch, ale żeby nie wychładzało nadmiernie komina. U góry pewnie jest zimny i dla tego następuje zwiększone wykraplanie pary!!! Poza tym ta średnica do 15kW powinna być wystarczająca przy h=9~10m , ale po poprawieniu go, tak jak mówię. Spaliny żeby był cug muszą być ciepłe, jeśli za bardzo się ochładzają zanim opuszczą komin jest lipa!!! Ty masz komin zewnętrzny, a porównujesz się pewnie do wewnętrznych w, których tego problemu akurat nie ma, bo stoją wewnątrz ciepłego domu. Ale ja nie zmieniałbym na system, tylko wykonał te prace o których mówię, będzie taniej tym bardziej, iż systemówkę też będziesz musiał obrzucić styro 2-3cm i tynk, co wygeneruje koszt rzędu 5-8 tys min.. Reasumując napraw co spaprali fachowcy z bożej łaski i będzie dobrze. Ps dopływ świeżego powietrza do kotła jest równie ważny  jak wylot produktów spalania, bez jednego nie będzie drugiego.

Edytowane przez Robocik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.