wchruszcz Opublikowano 12 Maja 2010 #1 Opublikowano 12 Maja 2010 Witam! Jestem na etapie instalacji CO w naszym nowo budowanym domu. Instalacja będzie wyglądała następująco: Piec węglowy z nadmuchem bez podajnika Pion w miedzi 2 rozdzielacze po 8 obwodów (parter i poddasze) rury pex od rozdzielaczy do grzejników grzejniki aluminiowe Nie mamy podłogówki. Moje pytanie brzmi: Jak powinien wyglądać kompletny rozdzielacz, z jakich elementów powinien się składać oraz jaka powinna być średnica pionów miedzianych czy wystarczy 22???? 1 Cytuj
adamasz Opublikowano 13 Maja 2010 #2 Opublikowano 13 Maja 2010 jaka powinna być średnica pionów miedzianych czy wystarczy 22???? Piony jakiej długości, na jaką powierzchnię? Przy kotle lepiej zacząć 28 (odp 5/4") żeby zapewnić graw obieg kotłowy! A te 'kompletne' rozdzielacze możesz sobie nawet sam polutować w miedzi! Teraz dookoła PEXów jest jak mrówków, zacząć poziomy możesz nawet fi25 (ok.17 w środku). Bo jak opory mniejsze, to nawet czasowo bez prądu trochę kołuje tym ciepłem na sposób 'Odwiecznych Praw Natury' i nie wychłodzi się całkiem chałupa... Cytuj
wchruszcz Opublikowano 13 Maja 2010 Autor #3 Opublikowano 13 Maja 2010 Dzięki za odpowiedź. A z pexami w ogóle jest możliwa grawitacja ??? Bo jak prądu braknie to może być zimno :rolleyes: Kotłownie mam tylko 10 cm niżej niż reszta domu. I jeszcze jedno: Czy w instalacji rozdzielaczowej jest potrzebne naczynie wzbiorcze? Bo widziałem gdzieś schemat bez. Cytuj
tomekb Opublikowano 14 Maja 2010 #4 Opublikowano 14 Maja 2010 Witam , przesyłam gotowy zestaw rozdzielacza do kotłowni możesz sobie skręcić sam lub kupić gotowca w razie braku prądu działa grawitacyjnie oczywiście przy prawidłowo wykonanej instalacji .pozdrawiam. , cała kotłownia na metrze kwadratowym na ścianie , wszystko co potrzeba zawór 4d reszta potrzebnych rzeczy .pozdrawiam Cytuj
adamasz Opublikowano 14 Maja 2010 #5 Opublikowano 14 Maja 2010 w razie braku prądu działa grawitacyjnie oczywiście przy prawidłowo wykonanej instalacji , cała kotłownia na metrze kwadratowym na ścianie , wszystko co potrzeba zawór 4d reszta potrzebnych rzeczy .pozdrawiam No tak, ale przekroje to widzę calowe - albo oczy nie te jak mawiał pewien generał stanowojenny. Nie będzie grawitować na poziomo - musi być proporcja 3/2 między wys rury zasilającej od środka koltła a wys środka najniższego grzejnika od onej rury (niech mnie poprawią Fachowcy, jeśli błądzę). No i te przekroje - zacząć wypada na kotle od fi32, inaczej kiszka z grawity :rolleyes: I jeszcze interakcja Cu-Al wewnątrz Pexów - czy te jony żreć się nie będą? Może jednak na stalowo zacząć od kotła??? I filtrować przed pompami!!! Adam Cytuj
tomekb Opublikowano 15 Maja 2010 #6 Opublikowano 15 Maja 2010 No tak, ale przekroje to widzę calowe - albo oczy nie te jak mawiał pewien generał stanowojenny. Nie będzie grawitować na poziomo - musi być proporcja 3/2 między wys rury zasilającej od środka koltła a wys środka najniższego grzejnika od onej rury (niech mnie poprawią Fachowcy, jeśli błądzę). No i te przekroje - zacząć wypada na kotle od fi32, inaczej kiszka z grawity :rolleyes: I jeszcze interakcja Cu-Al wewnątrz Pexów - czy te jony żreć się nie będą? Może jednak na stalowo zacząć od kotła??? I filtrować przed pompami!!! Adam Witam , cały układ ma przekrój 5/4 cala dopiero wyjścia na poszczególne piony mają 1 cal , miedzi tu nie ma jest tylko mosiądz MO58. pozdr. Cytuj
wchruszcz Opublikowano 15 Maja 2010 Autor #7 Opublikowano 15 Maja 2010 Kurcze teraz to już nic nie wiem :rolleyes: Za dużo rozwiązań. Może inaczej zapytam: Jaką proponujecie instalację CO i CWU dla domku ok 150m2 parter i użytkowe poddasze, po 8 grzejników aluminiowych na każdym piętrze, piec na paliwa stałe bez podajnika, bez podłogówki. Jaki rodzaj rur wybrać? Cytuj
adamasz Opublikowano 15 Maja 2010 #8 Opublikowano 15 Maja 2010 Kurcze teraz to już nic nie wiem :rolleyes: Za dużo rozwiązań. Może inaczej zapytam: Już masz od praktyka wskazówki - PEXy niekoniecznie jeśli grawitacja (dławienia na trójnikach - mea culpa!) Wyjście w miedzi z kotłowni - i owszem, dalej PPR, ale teraz są takie wzmacniane np. włóknem szklanym, albo chociaż stabi, bo to kocioł zasypowy ma być czyli rozbiegać się potrafi przy cugach w kominie! A tak wogóle to pofatyguj się i wklej przekroje tej budowli swojej, to Koledzy praktycy doradzą, bo te 'piony' coś mi wyglądają na b. krótkie, czyli i ssanie grawitacyjne maleńkie... Cytuj
wchruszcz Opublikowano 16 Maja 2010 Autor #9 Opublikowano 16 Maja 2010 Przekrój "budowli" jest pod tym linkiem http://archon.pl/gotowe-projekty-domow/dom...42662fb33ec11,1 Cytuj
marekd Opublikowano 16 Maja 2010 #10 Opublikowano 16 Maja 2010 Witam! Jestem na etapie instalacji CO w naszym nowo budowanym domu. Instalacja będzie wyglądała następująco:Piec węglowy z nadmuchem bez podajnika Pion w miedzi 2 rozdzielacze po 8 obwodów (parter i poddasze) rury pex od rozdzielaczy do grzejników grzejniki aluminiowe Nie mamy podłogówki. Moje pytanie brzmi: Jak powinien wyglądać kompletny rozdzielacz, z jakich elementów powinien się składać oraz jaka powinna być średnica pionów miedzianych czy wystarczy 22???? Cytuj
adamasz Opublikowano 17 Maja 2010 #11 Opublikowano 17 Maja 2010 Przekrój "budowli" jest pod tym linkiem Pościągałem te Twoje rzuty i przekrój (jedne we Flashu, drugi w Gif - groch z kapustą :D ) ale wnioski nasuwają się same: Bardzo fajny domek - ładny i łatwy do ocieplenia ze względu na zwarty kształt; brak piwnic rzeczywiście ogranicza możliwości grawitacji - ale tylko na parterze! W gruncie rzeczy, to sypialnie (dziecinne) są najważniejsze w wypadku awarii prądu... I te rozdzielacze pod pionami na każdym poziomie logicznie wynikają z układu kotłowni względem klatki sch. Piony też w okolicach schodów, aby blisko kotła - naczynie wzb. w stryszku nad schodami. No i aby to grawitowało, to piony conajmniej 5/4" (fi32) a 6/4" (40) na kotle aż do zaw mieszającego. Od kotła rura bezp. fi25 wg polskich przepisów aż na strych do naczynia - a z naczynia przelew np do pionu łazienkowego kanaliz. Rozdzielacze w postaci trójników fi32/20 zakończone przejściówkami gw 3/4 na każdy z obwodów i z nich już możesz łączyć PPR 25 stabi (musisz najpierw porozmieszczać grzejniki na poziomach). Przy takim układzie ew wrzątek z kotła pójdzie nie w plastiki tylko prosto do naczynia na przelew :lol: Pytanie jak te plastiki prowadzić - czy na stropach (ryzykownie) czy raczej w szczelinach w ścianach (kawał drogi+straty na zew) z dostępem np. pod płytą g-k - tutaj uzgodniłbym sprawę z praktykami... A wogóle to fajnie się teraz budować - tyle możliwości projektowych i materiały takie różniste. Ja miałem wybór żelazo spaw albo...żelazo skręcane :D Pozdr A. Cytuj
wchruszcz Opublikowano 17 Maja 2010 Autor #12 Opublikowano 17 Maja 2010 Dzięki za pomoc. Myślałem że to będzie prostsze, że dam dwa rozdzielacze i rury pex i z głowy. A tu niestety kombinacje. Co raz bardziej boję się samodzielnej roboty. Cytuj
wchruszcz Opublikowano 23 Maja 2010 Autor #13 Opublikowano 23 Maja 2010 Zostaję przy pexach tak będzie najprościej. Mam jeszcze pytanie odnonie pompki CO - gdzie ją dać na zasilaniu czy powrocie???? Cytuj
adamasz Opublikowano 23 Maja 2010 #14 Opublikowano 23 Maja 2010 Mam jeszcze pytanie odnonie pompki CO - gdzie ją dać na zasilaniu czy powrocie???? I w ten sposób zdecydowanie eliminujesz 'problemy' z grawitacją, ale masz w zamian prostą konstrukcję instalki! Co do posadowienia pompy, to kol.Guitar odpowie Ci, że nie jest to istotne z punktu widzenia sprawnosci obiegu - i to fakt bezsporny. Przemyśl sobie natomiast, czy pompa bedzie zasysać czy tłoczyć na zaworze reg. temp. powrotu - tutaj wypada zalecić tłoczenie do zaworu ze względu na kawitację! Polega ona na miejscowym wrzeniu cieczy przy gwałtownej miejscowej obniżce ciśnienia (ssanie) - fatalne to jest zarówno dla pompy jak i przewodów, nie mówiąc o efektach dźwiękowych... Cytuj
wchruszcz Opublikowano 24 Maja 2010 Autor #15 Opublikowano 24 Maja 2010 Narysowałem schemat w dużym uproszczeniu :lol: Proszę o opinie. Wiem że na pewno brakuje zaworu trójdrożnego muszę go mieć???? Cytuj
krool2 Opublikowano 24 Maja 2010 #16 Opublikowano 24 Maja 2010 zawory 3d i 4d wydłużają żywotność pieca utrzymując wyższą temperaturę na powrocie niepodoba mi sie zamontowanie naczynia wzbiorczego powinna być nitka od pieca do naczynia Cytuj
wchruszcz Opublikowano 24 Maja 2010 Autor #18 Opublikowano 24 Maja 2010 OK rozumiem, a w którym miejscu powinien być zawór trójdrożny???? Cytuj
adamasz Opublikowano 24 Maja 2010 #20 Opublikowano 24 Maja 2010 Polemizowałbym :lol: - 3d nie pod a nad rurą bezpieczeństwa, bo tak jak jest to brak pewności przy zagotowaniu gdy zawór zamknięty! A dla odświeżenia dyskusji - co Wy na zawór termostatyczny 3d? Zacna firma skandynawska ESBE__ZawTemperaturowe_VTC_300.pdf do mieszania podgrzewającego powrót zaleca także pompę na powrocie (chociaż wtedy zasysa przez zawór...). Podobny jest w działaniu czeski Regulus TGV no i sporo tańszy (ok.250)! Cytuj
krool2 Opublikowano 25 Maja 2010 #21 Opublikowano 25 Maja 2010 ok racja nad rurą bezpieczeństwa Cytuj
jareckijaro Opublikowano 25 Maja 2010 #22 Opublikowano 25 Maja 2010 o tu Nie jestem fachowcem ani znawcą czy instalatorem, przeglądam to forum. Nie lepiej dać zawór 3d przed rozdzielaczami a za CWU? nie dopuścił by w przypadku zagotowania do uszkodzenia obwodów pex ( wymiana to demolka domu) temperatura powrotu ustabilizuje się dzięki krótkiemu obiegowi CWU (rozumiem że nie daleko pieca) to tylko moje laickie pomysły ale niech się wypowiedzą znawcy. Cytuj
pikuś Opublikowano 27 Maja 2010 #24 Opublikowano 27 Maja 2010 Podgrzewanie zasobnika CWU dałbym bezpośrednio z kotła.. Dałbym równieź mozliwość odcinania centralnego , żeby w lato podgrzewać tylko cwu. Cytuj
wchruszcz Opublikowano 18 Lipca 2010 Autor #25 Opublikowano 18 Lipca 2010 Witam! A czy zbiornik przelewowy mogę zamontować w kotłowni czy muszę jak najwyżej np na strychu???? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.