tomekb Opublikowano 6 Kwietnia 2010 #26 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 SanitSystem napisał(a): Niestety sprawdzone nie zadziała mieliśmy na podobnym budynku zapowietrzone 2 pętle i podłoga zimna a w pomieszczeniu temperatura zadana sie spokojnie utrzymywała różnicy było może 0,5 st wiec bezsensem było stosowanie takiego układu który i tak wielkiego efektu nie przyniesie. zapewne , tak mogło być jeśli w pomieszczeniu był za gęsto rozstaw rur jeśli inne pętle potrafiły zagrzać inną cześc domu , czyli żle było obliczone zapotrzebowanie na ciepło w danych pomieszczeniach, jest taki stereotyp że za gesto nie zaszkodzi ale zamiast wydawać kasę na dodatkowe metry rury czasem lepiej za to zrobić projekt i jeszcze zostanie na jakiś obiadzik , niektórzy producenci rur robią go za darmo i to już od instalatora zależy czy uczciwie podejdzie do klienta bo dodatkowe metry to dodatkowa kasa dla instalatora ( nie ujmując oczywiście koledze ) ale zdażają się takie praktyki. pozdrawiam Cytuj
vernal Opublikowano 6 Kwietnia 2010 #27 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 ioc napisał(a): A co sądzisz na temat tego jak to może zadziałać właśnie w rzeczywistości? Bo przecież głównie o to w tym wszystkim chodzi. W tym zdaniu chodziło mi o to, że schemat 2 nie jest mojego pomysłu i nawet nie jest mi bliski ;) Wiem dokładnie jak działają UMS-4PS i to napisałem, żebyś wiedział jak tego użyć. Natomiast układ w całości - nie będę wymyślał, bo nie wiem (na przykład dostrojenie temperatur grzania może być tak trudne, że będziesz pół zimy biegał po kotłowni i przestawiał sterowniki (wszystkie trzy)). A może i nie. Moim zdaniem UMS-4PS po prostu nie do tego są przeznaczone. Pozdrawiam. Cytuj
vernal Opublikowano 6 Kwietnia 2010 #28 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 ioc napisał(a): Baca: temat trzech pogodynek pojawił się ponieważ potrzebne są przynajmniej dwa a najlepiej trzy niezależnie sterowane/ustawiane obiegi ogrzewania przy jednym kotle który ma prostą automatykę (patrz posty wyżej). No tak, ale Koledze Bacy [pozdrawiam] chodziło o to, że ilość pogodynek jest niezależna od ilości "obiegów" i jak go znam, to powinna być liczbą stałą - najlepiej 0 (a wszczególnych wypadkach 1). Cytuj
vernal Opublikowano 6 Kwietnia 2010 #29 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 SanitSystem napisał(a): To trzeba ten układ montować ja najszybciej żeby do zimy nauczył się grzać. :D Gorzej jeśli bedzie głąb i sie nie bedzie chciał nauczyć. :) Zgadzam się. Może się trafić głąb (ten co napisał algorytm) ;) Ale wtedy można zawsze sterować histerezą (koledzy piszą powyżej że działa bez problemu. Algorytm PI zastosowany w 2026 to udoskonalona wersja zwykłych termostatów pokojowych. Cytuj
vernal Opublikowano 6 Kwietnia 2010 #30 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 ioc napisał(a): Czyli będzie to działało tak (w schemacie z Euroster 2026): euroster uruchamia pompę i cyrkuluje wodę w układzie. A zawór TZM dopuszcza ciepłej tylko tyle żeby na wejściu w układ nie była większa niż ustawiona (np. 40st.C) bez względu na temperaturę wody zasilającej? Coś to wszystko za proste :0)Czy zadziała? Za proste? Właśnie dlatego ma szansę stabilnego działania. Trzymaj się. Cytuj
ioc Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Autor #31 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Panowie, jeszcze pytanie o zawory zwrotne: przed pompą czy za? Do tej pory myślałem, że za ale rozmawiałem z jednym hydraulikiem który twierdzi że przed? Co Wy sądzicie na ten temat? Cytuj
ioc Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Autor #32 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 vernal napisał(a): Za proste?Właśnie dlatego ma szansę stabilnego działania. Trzymaj się. Vernal, moje wątpliwości wynikają z tego, że wyceny jakie do tej pory otrzymywałem zawierały bogato wyposażone układy sterujące. A cenowo były znacznie zróżnicowane. Odbiegały jednak znacznie od kosztów proponowanych przez Was rozwiązań. Bez względu czy układ oparty na eurosetach czy umsach. Czasami trudno uwierzyć że coś za 1/6 ceny może równie dobrze działać ;) Pytanie: czy powyższe schematy mają jakieś wady. Czy zastosować dodatkowe zabezpieczenie przed przegrzaniem gdyby tzm nawalił. Jeżeli tak to co np. Czekam na sugestie. Pozdrawiam Cytuj
vernal Opublikowano 6 Kwietnia 2010 #33 Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Jeśli masz wątpliwości to napisz jakie elementy zawierały te wyceny. Być może nie ma w nich nic więcej... Należy zauważyć, że układ z umsami jest dużo droższy od "termostatycznego" i moim zdaniem mocno eksperymentalny. W dodatku nie mierzy temp. wewnątrz pomieszczeń a więc pytanie o dokładność [oczywiście można w nim zastosować termostaty pokojowe ale to znowu podroży układ ;) ] Pytasz o zabezpieczenia - zawory trójdrogowe mieszające to standardy powszechnie stosowane w podłogówkach. I działają... Dodatkowych zabezpieczeń jest mnóstwo. Założysz RTL na zasilaniu i ustawisz powyżej temp zasilania podłogówki, np. 50C. Jak zaszwankuje trójdrogowy, to RTL zamknie i nic się nie zniszczy. Cytuj
SanitSystem Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #34 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 tomekb napisał(a): Witam ,nie chciał bym tu podważać twoich słów bo przeważnie się z tobą zgadzałem ale konwekcja przy podłogówce działa z dołu do góry i spokojnie na 100m/2 w otwartej przestrzeni można uzyskać różnice temp.między np.salonem a kuchnią włąśnie za pomocą odcinania danej pętli ,wiadomo ta różnica nie będzie duża , ale myślę że w temacie koledze chodziło aby uzyskać różną temp , na poszczególnych piętrach dlatego najprostszym układem było by odcinać poszczególne pietra czyli te pętle po 50 m za pomocą zaworu elektro magnetycznego , a czy ten zawór będzie sterowany terostatem pogodowym czy pokojowym to już inna sprawa .pozdrawiam Tomek Taki układ zrobisz też za pomocą termostatu pokojowego poprostu zatrzymując pompę po dogrzaniu pomieszczenia. Cytuj
SanitSystem Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #35 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 vernal napisał(a): Jeśli masz wątpliwości to napisz jakie elementy zawierały te wyceny. Być może nie ma w nich nic więcej... Należy zauważyć, że układ z umsami jest dużo droższy od "termostatycznego" i moim zdaniem mocno eksperymentalny. W dodatku nie mierzy temp. wewnątrz pomieszczeń a więc pytanie o dokładność [oczywiście można w nim zastosować termostaty pokojowe ale to znowu podroży układ ;) ] Pytasz o zabezpieczenia - zawory trójdrogowe mieszające to standardy powszechnie stosowane w podłogówkach. I działają... Dodatkowych zabezpieczeń jest mnóstwo. Założysz RTL na zasilaniu i ustawisz powyżej temp zasilania podłogówki, np. 50C. Jak zaszwankuje trójdrogowy, to RTL zamknie i nic się nie zniszczy. Schematy które są narysowanie są poprawne wymagają tylko dopracowania. A dyskusja nad tym co jest lepsze to dyskusja o wyższości świat Bożego Narodzenia nad Wielkanocnymi. Zawór zwrotny zawsze należy montować na tłoczeniu, " za pompą". Co do zabezpieczenia przed przegrzaniem to należy zamontować termostat bezpieczeństwa taki 55-60 stC. Po przekroczeniu tej temperatury wyłączy pompę i spokój. Ale przy kotle gazowym i odpowiednim starowaniu to poprostu zbędny bajer (dotyczy też TZM). Cytuj
tomekb Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #36 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 SanitSystem napisał(a): Taki układ zrobisz też za pomocą termostatu pokojowego poprostu zatrzymując pompę po dogrzaniu pomieszczenia. Zgoda ,ale nie muszę mieć dodatkowo 2 pomp i 2 tzm to koszt ok 900 zł , a koszt 3 zaworów elektro magnetycznych to 300 zł to ok 600 zostaje w kieszeni . Cytuj
SanitSystem Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #37 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Zgadza sie można tak zrobić. Jak sam wiesz sposobów jest dużo ale to powinien rozwiazać instalator a że mamy takich jakich mamy to pare osob musi robic takie rozwiazania na forach inernetowych. Pozdrawiam. Panowie mam nową koncepcję zakładamy Forumowe Biuro Projektowe ;) Cytuj
tomekb Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #38 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 ioc napisał(a): Panowie, najtańszy (chyba) będzie układ ze schematu nr 1 oparty na euroster 2026. Tylko czy zadziała poprawnie?Moja wątpliwość jeta taka: czy termostatyczny zawór mieszający (np. esbe vta 372) na wejściu podłogówki jest w stanie utrzymać stałą ustawioną temperaturę zasilania np. 40st.C, jeżeli w pierwotnym obiegu kotłowym temperatura wody może podskoczyć nawet do 80st.C w momencie grzanie cwu. Czy wtedy zawór się całkowicie zamknie i nie będzie wpuszczał ciepłej wody do obiegu podłogówki? Jak taki zawór działa bo nie kumam? Baca: temat trzech pogodynek pojawił się ponieważ potrzebne są przynajmniej dwa a najlepiej trzy niezależnie sterowane/ustawiane obiegi ogrzewania przy jednym kotle który ma prostą automatykę (patrz posty wyżej). Pozdrawiam Witam, niewiem dlaczego upierasz się przy trzech mieszaczach , po pierwsze koszt cześci na taki 1 mieszacz to ok . 500 zł , gotowy zakupiony w sklepie to pewnie z 1000 zł i jeszcze płacenie rachunków za prąd za 2 pompy dodatkowo , tak samo to będzie działało jeśli zamiast zatrzymywać pompy jak tem. bedzie za wysoka to będziesz odcinał pętle za pomocą zaworów elektro magnetycznych .pozdr Cytuj
tomekb Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #39 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 SanitSystem napisał(a): Zgadza sie można tak zrobić. Jak sam wiesz sposobów jest dużo ale to powinien rozwiazać instalator a że mamy takich jakich mamy to pare osob musi robic takie rozwiazania na forach inernetowych.Pozdrawiam. Panowie mam nową koncepcję zakładamy Forumowe Biuro Projektowe ;) Wchodzę w to :D Cytuj
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #40 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 tomekb napisał(a): Zgoda ,ale nie muszę mieć dodatkowo 2 pomp i 2 tzm to koszt ok 900 zł , a koszt 3 zaworów elektro magnetycznych to 300 zł to ok 600 zostaje w kieszeni . W sumie racja. Schemat nr 1 zmodyfikować tak, żeby był 1 TZM przed rozdzielaczem podłogówek. A sterowanie dopiąć do zaworów elektrycznych. Każdy z zaworów (lub sterownik) powinien uruchamiać dodatkowo pompę - jak się wszystkie wyłączą to ona też. Cytuj
ioc Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Autor #41 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Panowie już chciałem dziękować za okazane wsparcie, a tu nowe rozwiązanie;) Jakie sterowniki proponujecie do sterowania zaworami elektromagnetycznymi i ta jedną pompą? Można to pogodzić w taki sposób jak napisał wyżej Vernal? tomekb: te trzy termostatyczne zawory mieszające mają mi dać możliwość ustawienia różnej temperatury na zasilaniu każdego obiegu osobno. Po pierwsze ze względu na to że jest to stary dom i piętra maja różne zapotrzebowanie na ciepło (piwnica, parter, piętro). A po drugie podłogówkę chcę mieć przygotowaną do zasilania niskotemperaturowego (gęsto rurki) A to przy obecnym kotle żeliwnym i jego prostym sterowaniu może skutkować tym, że czasami w podłogę pójdzie za wysoka temperatura jak na tak gęsto ułożone rurki i podłoga będzie za ciepła. A tego nie chcę. Jeszcze odnośnie mieszaczy o których piszesz. Nie chcę montować mieszaczy z siłownikiem tylko termostatyczny zawór mieszający typu esbe vta372 (20-43°C) a te są tańsze niż zawory z siłownikiem i wydaje mi się że tutaj by się sprawdziły. Fakt dochodzą dodatkowe dwie pompy + prąd Pozdrawiam Cytuj
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #42 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 ioc napisał(a): Jakie sterowniki proponujecie do sterowania zaworami elektromagnetycznymi i ta jedną pompą? Można to pogodzić w taki sposób jak napisał wyżej Vernal? tomekb: te trzy termostatyczne zawory mieszające mają mi dać możliwość ustawienia różnej temperatury na zasilaniu każdego obiegu osobno. Po pierwsze ze względu na to że jest to stary dom i piętra maja różne zapotrzebowanie na ciepło (piwnica, parter, piętro). A po drugie podłogówkę chcę mieć przygotowaną do zasilania niskotemperaturowego (gęsto rurki) A to przy obecnym kotle żeliwnym i jego prostym sterowaniu może skutkować tym, że czasami w podłogę pójdzie za wysoka temperatura jak na tak gęsto ułożone rurki i podłoga będzie za ciepła. A tego nie chcę. Ja proponuję sterowniki dokładnie te same 2026 (do pompy wystarczy dodatkowy przekaźnik). Cytuję też 2 część wypowiedzi, bo różne zapotrzebowanie na ciepło załatwią 2026 z elektrozaworami (tak one działają...). A temperaturę ustawi TZM - ten 1 wystarczy. Cytuj
tomekb Opublikowano 7 Kwietnia 2010 #43 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 ioc napisał(a): Panowie już chciałem dziękować za okazane wsparcie, a tu nowe rozwiązanie;) Jakie sterowniki proponujecie do sterowania zaworami elektromagnetycznymi i ta jedną pompą? Można to pogodzić w taki sposób jak napisał wyżej Vernal? tomekb: te trzy termostatyczne zawory mieszające mają mi dać możliwość ustawienia różnej temperatury na zasilaniu każdego obiegu osobno. Po pierwsze ze względu na to że jest to stary dom i piętra maja różne za potrzebowanie na ciepło (piwnica, parter, piętro). A po drugie podłogówkę chcę mieć przygotowaną do zasilania niskotemperaturowego (gęsto rurki) A to przy obecnym kotle żeliwnym i jego prostym sterowaniu może skutkować tym, że czasami w podłogę pójdzie za wysoka temperatura jak na tak gęsto ułożone rurki i podłoga będzie za ciepła. A tego nie chcę. Jeszcze odnośnie mieszaczy o których piszesz. Nie chcę montować mieszaczy z siłownikiem tylko termostatyczny zawór mieszający typu esbe vta372 (20-43°C) a te są tańsze niż zawory z siłownikiem i wydaje mi się że tutaj by się sprawdziły. Fakt dochodzą dodatkowe dwie pompy + prąd Pozdrawiam Witam , właśnie taki efekt jak chcesz osiągniesz , może wytłumaczę tak 1 ,przy piecu na zasilaniu montujesz zawór esb termo statyczny dolną część spinasz z powrotem pieca, za zaworem wpinasz pompę ( i to nam tworzy najprostszy mieszacz) za pompą mamy taką temp ,jaką ustawimy na zaworze czyli maks 43st. można jeszcze założyć za pompą jakiś wyłącznik termiczny który wyłączy pompę gdyby nawalił zawór (pełno takich na rynku najprostszy termistor kosztuje ok 10 zł max) 2. mamy teraz rurę z której wychodzi nam 43 st max ,robimy z niej pion w piwnicy montujemy rozdzielacz na parterze i na pietrze też rozdzielacz ( składa on się z dwóch belek każda ma tyle otworów ile masz tych obwodów na każdej kondygnacji belka zasilająca na której są przepływomierze + odpowietrznik , druga belka to belka powrotna na niej są zamontowane zawory termo statyczne na które możesz założyć siłowniki ( jeśli chcesz sterować temp. każdego obwodu ) jeśli zależy Ci tylko na stałej temperaturze na każdej kondygnacji to siłownik zakładasz tylko na zawór termo statyczny prosty który montujesz przed jedną z belek rozdzielacza. 3. siłowniki podpinasz pod termostaty w tych pomieszczeniach gdzie chcesz mieć daną temp .(gdy w piwnicy będzie już np 22 st . to siłownik zamknie zasilanie rozdzielacza piwnicy a parter i piętro będą jeszcze otwarte aż zostanie osiągnięta nastawa.) 4. gdy jest np. większy mróz to podnosisz temp. na zaworze esb na wyższą np 43 st aby osiągnąć większą moc całego układu Jeśli dobrze dobierzesz zawór mieszający esb chodzi mi o KV zaworu a jest to zależne od długości rury jaka zostanie wykorzystana ,odpowiednie przekroje rur ( piony zasilające rozdzielacze ),pompa (o odpowiedniej wydajności) to nie ma bata musi działać, Jeśli nie chcesz w czasie mrozów schodzić kręcić zaworem termo statycznym ESB to możesz kupić taki który jest sterowany siłownikiem z koleji ten siłownik jest sterowany pogodówką i to wszystko .pozdrawiam Tomek Cytuj
ioc Opublikowano 8 Kwietnia 2010 Autor #44 Opublikowano 8 Kwietnia 2010 tomekb napisał(a): Jeśli dobrze dobierzesz zawór mieszający esb chodzi mi o KV zaworu a jest to zależne od długości rury jaka zostanie wykorzystana ,odpowiednie przekroje rur ( piony zasilające rozdzielacze ),pompa (o odpowiedniej wydajności) to nie ma bata musi działać, Jeśli nie chcesz w czasie mrozów schodzić kręcić zaworem termo statycznym ESB to możesz kupić taki który jest sterowany siłownikiem z koleji ten siłownik jest sterowany pogodówką i to wszystko .pozdrawiam Tomek Popełniłem kolejny schemat :D Możecie zerknąć? Pierwszy problem to to że TZM Esbe vta372 obsługuje do 100m2 podłogówki. Czy są większe tego typu zawory? Gdzie na biegu podłogówek umieścić zawór zwrotny? Czego jeszcze brakuje? Vernal, możesz coś więcej napisać jak rozwiązać to połączenie 3 zaworów elektromagnetycznych z pompą przez przekaźnik, żeby włączała się tak jak pisałeś. Nie mam o tym zielonego pojęcia. Pozdrawiam i dzięki wielkie za cierpliwość ;) Cytuj
tomekb Opublikowano 8 Kwietnia 2010 #45 Opublikowano 8 Kwietnia 2010 Witam , posyłam Ci schemat podłączenia siłowników tak że jak ostatni się wyłączy to pompa też stanie i odwrotnie jak któryś z nich się załączy to pompa ruszy ,( przepraszam za rysunek ale dawno nie rysowałem schematów elektrycznych ) pozdrawiam , Cytuj
ioc Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Autor #46 Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Panowie, dziękuję wszystkim za zaangażowanie w mój temat. Teraz czas na ustalenia z instalatorem. Zobaczymy co z tego wyniknie :D Potem się odezwę ;) Pozdrawiam Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.