Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zużycie gazu - pierwszy sezon czyli ustawienia pieca i błędy początkującego


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć!

Do tej pory grzałem ekogroszkiem i drewnem, stary piec Galmetu poszedł jednak w odstawkę i od października mam kondensacyjny piec gazowy Brotje WHBS 22-D.
Teraz mam w związku z nim wątpliwości i pytania, na które niestety instalator nie potrafi mi odpowiedzieć 😄

Wszem i wobec panuje zasada, że kocioł kondensacyjny to niskotemperaturowe grzanie i tak ma wystarczyć. Tylko.. No właśnie. Październik ciepły zleciał i przyszedł chłodniejszy listopad, z przymrozkami i temp. nocnymi około 0 i okazało się, że jednak ciągłe grzanie temp. 40-42 stopni na grzejnikach nie wystarcza dla mojego domu. Sytuacja jest dla mnie zaskakująca o tyle, że w piecu na ekogroszek miałem zawór trójdrogowy, który mieszał powrót z zasilaniem i wypadkowa oscylowała w granicach tych 43-45 stopni. Jednak jak każdy kocioł na ekogroszek po uzyskaniu zadanej temperatury przebijał ją tak o 5 stopni, więc automatycznie zasilanie zwiększało się do 48, czasem pewnie i do 50 i chyba to ratowało sytuację...

Po przejściu na gaz okazuje się, że temperatura zasilania jest za niska i żeby uzyskać komfort cieplny w domu musiałem ustawić na zasilaniu aż 50 stopni przy ostatnich przymrozkach (-2 dzień, -5 noc). Dodam, że dopiero wtedy kocioł rozgrzał dom i się wyłączył, tak to ciągle pracował z za niską temperaturą. Już wiem, że to błąd i temperatura zasilania powinna być wyższa. Zastanawiam się jednak jak będzie z ekonomicznością pieca kondensacyjnego i zacząłem szukać informacji. W dużym skrócie wszędzie znajduję info, że do 55 stopni maks jest ekonomicznie, a dalej to już pali jak smok.

Znalazłem dane techniczne na stronie producenta (poniżej) i nie rozumiem tej rozpiski. Kocioł ogólnie jest wysoko temperaturowy i sprawność nominalna na poziomie 106 % określana jest dla temperatur 75/60 (Hi/Hs). czy rozumiem,że Hi to sprawność już bez kondensacji - czyli bez odzysku energii z kondensatu? Jak według tego parametru można poruszać się po temperaturach grzania w takim piecu? Piec to ten 21KW.

Przechwytywanie.PNG.100ffbd1b36e23ab9fb525c607b5fa1e.PNG

W dalszej części jest jeszcze określony parametr sprawności znormalizowanej dla temperatur 75/60 i nie wiem co o tym myśleć, czy faktycznie kocioł ma sprawność 105% przy temperaturze zasilania 75 stopni ?

Przechwytywanie.PNG.bfbc14d021008b8578cf45af66bbcd02.PNG


Info od producenta - opis przypisów z obrazu:
nr 1):Niska temperatura oznacza 30°C w przypadku kotłów kondensacyjnych i 37°C w przypadku kotłów niskotemperaturowych, a w przypadku innych ogrzewaczy oznacza temperaturę wody powrotnej 50°C (na wlocie ogrzewacza).
nr 2):W reżimie wysokotemperaturowym temperatura wody powrotnej na wlocie ogrzewacza wynosi 60°C, a wody zasilającej na jego wylocie 80°C.

Wiem już, że w listopadzie zużycie wyszło mi około 9,5-10m3/dobę ale przy zbyt niskiej temp. zasilania. Czy jednak dobrze myślę, że przy zwiększonej temperaturze i krótszej pracy zużyje mniej gazu ? Do jakiej temperatury go "podkręcić" jak w lutym przyjdą mrozy -10 i mniej ?

Coś o domu:
Kostka polska, nieocieplona, mur podwójny, 120m2
Instalacja grzewcza same grzejniki (około 100 żeberek + dwie drabinki w łazienkach)
Sterownik pokojowy z histerezą 0,5stopnia (przy 1 stopniu odczucie chłodu było mocno odczuwalne)
Termostaty są na piętrze poza korytarzem i łazienką, jednak odkręcone na maks (5)

Z góry dziękuję za odpowiedzi 🙂

Edytowane przez Brytanpl
Opublikowano

Spokojnie Panie nie ma tragedii. Działa jako tako sprawnie, straty kominowej nie ma a kondesacja działa tak na pół gwizdka. Skoro defacto potrzebne było około 50 stopni to chyba nic dziwnego że na gazowym też trzeba podobnie drobne różnice wynikać mogą z innych ustawień pompy. Na tym drugim screenie rzeczywiście coś pokrętnie napisali.

Jeśli o same zyski z samej kondesacji idzie to jest to do 11%. Kotły kondensacyjne nie różnią się w osiągach( do1.5%).  Ważniejsza od temperatury zasilania jest temperatura powrotu. Powyżej 55 na powrocie nie ma zysków, największe są przy 30 stopniach na powrocie. Skoro masz 50 na zasilaniu to na powrocie gdzieś pewnie 40-45, zatem w połowie zakresu i połowa zysków możliwych do zgarnięcia. W necie pełno wykresów pokazujących tą zależność. Jeśli chcesz chałupniczo sprawdzić jak to wypada w twojej instalacji podstaw wiaderko pod wężyk skroplin i zobacz ile wykropli się w czasie kiedy spali na ogrzewanie równy 1m3gazu. Dla gazu wysokometanowego gz50 przy maksymalnej sprawności kotła jest to około 1.5 litra, teoria ale potwierdzona przez kilku użytkowników tego forum, to samo pokaże analiza spalin.

Dla znaczącego obniżenia spalania trzeba ocieplać ocieplać i jeszcze raz ocieplać. Przed termomodernizacją u mnie również konieczne było 47-50stopni, dziś jest to 37 z postojami przy -3 za oknem. Ocieplenie idzie ładnie za rączkę z faktem że sprawność kotła gazowego rośnie przy niskich obciążeniach a nie spada jak w paliwie stałym.  Na stole do osiągniecia jest.

Od strony spalania

- 5-8% z tytułu wymaksowanej kondesnasji i pracy na min mocy.
- kilkanaście % z tytułu niższej temperatury wody (podniesienie temperatury wody o 1 stopieńC - 2% więcej energi)

Od strony termomodernizacji

- na cokolwiek fundusze pozwalają , możliwe redukcja zapotrzebowania 30-70%.

  • Przydało się 1
Opublikowano
52 minuty temu, Lolekx86 napisał(a):

Spokojnie Panie nie ma tragedii.

Uspokoiłeś 😄

W takim razie tego nie rozkminiam, tylko grzeje na spokojnie. Z kosztami się liczyłem i docieplenie planowane dopiero na 2025. Mam jeszcze przebudowę ganku do ogarnięcia w przyszłym roku i dopiero docieplę. 

To tylko pozostaje kwestia samej pompy. Możliwe, żeby nie była wystarczająco wydajna? Z parametrów wynika, że podnosi wyżej niż ta ze starego pieca, a efekt taki, że na piętrze kaloryfery są chłodniejsze w dolnej części. Na parterze grzejniki są kryzowane więc powinno się to równoważyć. Chyba, że na termostatach jest za mały przepływ. Ale wszystkie są otwarte na 5. 

 

Opublikowano

No rzeczywiście przy kryzowanych na dole powinno się równoważyć. Pompa powinna być ok, może są jakieś różnice w średnicach rur? No i jeśli na przykład pomieszczenia na górze dogrzewają się łatwiej to głowica szybciej zdławi  grzejnik i w efekcie jego dół chłodniejszy. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.