Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry, na parterze wykonałem ogrzewanie podłogowe, 9 obwodów, każdy po ok 60-80m i dumam jak to podłączyć do mojego kotła z podajnikiem tak by zbytnio nie utrudniać.

Dziś układ jest banalny i śmiga jak złoto, system otwarty, obwód CWU bezpośrednio z wyjścia kotła do zbiornika 300L i powrót do kotła, obwód CO- za wyjściem na CWU zawór 4D, za nim filtr i pompa i wyjście na grzejniki, powrót do zaworu 4D, dalej łączy się z powrotem z zasobnika i do kotła. Brak ochrony powrotu, tylko ręcznie sterowany zawór 4D, za zaworem przylgowy analogowy termometr (nigdy nie puściłem na grzejniki więcej niż 45*C), mam czujkę przy powrocie do kotła, nigdy nie zeszła poniżej 45*C, temat zimnego powrotu jest mi znany i z wielu różnych przyczyn nie stanowi dla mnie problemu. Wszystkim steruje TECH ST-480 zPID, na PID chodzi cały sezon grzewczy (do samego CWU sprawdza mi się lepiej dwustan, na wiosnę przełączam).

 

W związku ze zmianą kilka pytań mam:

1) W którym miejscu wpiąć się z rozdzielaczem podłogówki? Czy za zaworem 4D zasilenie powinno rozchodzić się na dwie pompy równolegle- do grzejników i do podłogówki? Czy może rozdzielacz powinien pobierać wodę przed 4D? 

2) Jak najlepiej sterować układem podłogówki? Czy czujnik pogodowy ustawia się wg własnego odczucia? Czyli zadajesz daną temperaturę wody dla kilku temperatur, jeśli stwierdzasz, że za zimno, podnosisz, jeśli stwierdzasz, że za gorąco, opuszczasz? Czym wtedy steruje piec? Czy wtedy konieczny jest siłownik na zaworze 3D przed rozdzielaczem i czujka za zaworem? Zaznaczam, że do grzejników mam tylko głowice termostatyczne i takie sterowanie zdaje egzamin u mnie w zupełności, nie mam termostatów pokojowych, sterownika gdzieś na parterze itp.

3) Chcę w układ podłogówki wpiąć separator flamco, czy konieczne są wtedy odpowietrzniki automatyczne czy wystarczą tylko ręczne do napełnienia i odpowietrzenia?

4) Czy na belce powrotu potrzebne są zawory termostatyczne? Czy wystarczy, że dopasuję sobie opory hydrauliczne na rotametrach/zaworach kulowych? Widziałem termostatyki w paru instalacjach i jakoś nie znajduję wyjaśnienia po co tam one by miały być jeśli mam czujnik pogodowy plus siłownik na 3D?

5) Używałem rury pert blue floor, czy mogę użyć najzwyklejszych śrubunków do pex? Czy dedykowanych od kantherma? 

6) Czy mogę grupę pompową zamontować przy kotle i przeciągnąć do rozdzielacza już tylko zasilenie za zaworem 3D i powrót? Zakładam, że to w ogóle nie musi być przy belce ale wolałbym się upewnić.

@sambor Sambor jeśli znajdziesz chwilę żeby to przeczytać i odpowiedzieć na moje pytania, będę ogromnie wdzięczny.

 

Będę wdzięczy za Waszą pomoc w powyższym temacie,

Pozdrawiam!

Opublikowano

Witam

ad1 - zasilanie i powrót  podłogi wpinasz za zaw 4-D, tak jak grzejniki

ad2 - trzeba nauczyć sterownik potrzebnej krzywej pogodowej, a jak w sterze s już jakieś zapisane to trzeba wybrać taką, aby przy przepływach rzędu 1-1,3l/ min było w pomieszczeniach ciepło

ad3 - odpowietrzniki automatyczne wywal, tylko ręczne

ad4 - to co piszesz to jakaś bzdura, nic nie dawaj, na belkach powrotnych tylko zaw odcinające

ad5 - rura blue ma pewnie średnicę 18 , więc trzeba oryginalnych śrubunków od kantherma

ad6 - Tylko przy kotle, tylko trzeba dać rurę od grupy do rozdzielacza , taką aby przeniosła wymagany przepływ- wg mnie ok 700-800l

Opublikowano

Wielkie dzięki@sambor , dużo mi to rozjaśniło, skłamałem jednak bo pomieszałem z ilością obiegów, jest ich 7 nie 9, czy to coś zmienia jeśli chodzi o ilość potrzebnej wody?

Ad1- dziękuję, wszystko jasne

Ad2- w instrukcji sterownika jest podane, że sam mam podać temperaturę zadaną dla -20, -10, 0 i +10*C, na drugą część pytania sam sobie właśnie odpowiedziałem bo w instrukcji podają:

Cytat

Aby zawór pracował prawidłowo, ustawia się temperaturę zadaną (za zaworem) dla czterech pośrednich temperatur zewnętrznych: TEMP. DLA -20 TEMP. DLA -10 TEMP. DLA 0 TEMP. DLA 10

Czyli zdaje mi się, że jak będę miał za gorąco to sam muszę te temperatury przestawić odpowiednio, zadzwonię do TECH-a w poniedziałek, może mi podpowiedzą bo wydaje mi się, że nie wybieram gotowej krzywej a sam podaję cztery punkty na podstawie których sterownik bierze sobie pośrednie nastawy wg temperatury odczytanej z zewnątrz. Co do samego zaworu przed pompą, nie ma to być termostatyczny ESBE tylko jakiś 3D z możliwością podłączenia siłownika, korekt?

Ad3- dzięki wielkie

Ad4- czyli na powrocie zawory odcinające, na zasileniu nic? Czy rotametry? Czy mogę rotametrem sterować przepływem czy służy on tylko do odczytu i kryzować będę przykręcając ów zawór odcinający na powrocie? 

Ad5- mam rury 16x2 więc te same co PEX, zadzwonię do nich i spytam czy będzie pasować

Ad6- czy PP fi 32 wystarczy w twojej ocenie? z pompą WILO nowej gen.? (Wilo Para 25-130/6-43/SC-12) zaznaczam, machnąłem się z ilością obwodów, jest ich 7, po średnio 80m

Opublikowano

Przepływy ustawiasz rotametrami.

Zawór na belce powrotnej służy do odcięcia pętli

Kantherm ma trochę inny system,  lepiej się upewnij

Rura zgrzewana PP32 wystarczy, pompa 25/1-6 też.

Opublikowano

Dziękuję @sambor! Teraz dokładnie wiem co robić, jedno ostatnie pytanie, ten separator flamco, myślisz, że ma sens? Nie czyściłem nigdy instalacji grzejnikowej, ma 4 lata, ale co jakiś czas tam coś dodałem, tam coś przyciąłem i w rurach zbierał się lekko brązowy nalot, czy jak wrzucę przed belką ten separator, nie zapcha się on w tydzień? Masz z nim jakieś doświadczenia? Czy może lepiej gdzieś indziej, za 4D go wrzucić? Tak by separował też dla grzejników od razu? Woda i tak będzie wszędzie ta sama więc nie wiem czy ma to jakieś znaczenie.

 

Pozdr!

Opublikowano

@sambor stało się :-) rozdzielacz złożony, będę wdzięczny za rzucenie okiem czy widzisz jakieś rażące uchybienia, grupa będzie przy piecu, do belek będzie trafiać woda już podmieszana z 3D, wygląda to na pewno topornie ale mam nadzieję, że ok, lecę podłączać ciśnienie :-)

 

20210826_183744.jpg

Opublikowano

Uważam dokładnie tak samo, zrobiłem hydraulikę w całym domu, instalację wod-kan + CO a także co jakiś czas coś rodzince działam i jak na razie wszystko śmiga :-) więc mam nadzieję, że tym razem będzie tak samo!!

 

Dla zainteresowanych, koszt tego rozdzielacza na 7 pętli- 2 kolana pp 32, 2 zawory z rączką 1 cal, 2 śrubunki 1 cal, 2 belki z 7 otworami, rotametry + eurokonusy 3/4, korki + minizawory kulowe 1/2, 2x trójniki na koniec belki + odpowietrzniki + zawory spustowe= 530 PLN brutto,

 

Sambor dziękuję jeszcze raz.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.